Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním?
Kolik je skutečně v Česku nadaných dětí? Výzkumná studie "Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním? Česko v mezinárodním srovnání" ukazuje, že mezi realitou a oficiálními čísly existuje obrovský rozdíl.
Zatímco statistiky z výkazů základních škol uvádějí pouze 0,2 % nadaných žáků, analýza dat z mezinárodních šetření TIMSS a PISA identifikuje v Česku přibližně 10 až 13 % kvantitativně nadaných. Výsledky studie poukazují na nedostatky systému podpory nadaných v Česku, který dlouhodobě přehlíží výraznou část nadaných dětí.
Značná část nadaných dětí vyrůstá v podmínkách, které rozvoj jejich nadání brzdí. Nemají dostatečný přístup ke zdrojům potřebným k dalšímu intelektuálnímu rozvoji, k informacím, jak nadání rozvíjet, ani podporu svého okolí. To mnohdy o jejich talentu pravděpodobně ani neví. Autorky studie upozorňují, že přehlížení nadaných dětí, zejména těch ze znevýhodněného prostředí či dívek, není jen individuální ztrátou, ale také společenskou.
Talent je přirozený potenciál, který bychom měli jako společnost podporovat – a to nejen u těch, kteří mají optimální podmínky, ale také u těch, kteří na cestě k jeho naplnění potřebují větší pomoc. Výsledky této studie jasně ukazují, že v České republice žije daleko více nadaných dětí, než kolika z nich se dostává odpovídající podpory. Navíc tato pomoc často nesměřuje tam, kde je nejvíce zapotřebí.