MZDR 47828/2020-28/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Praha 14. května 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva
před dalším rozšířením onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2
toto mimořádné opatření:
I.
1. S účinností od 15. května 2021 se zaměstnancům, kteří si sami provedli nebo
jim byl laickou osobou proveden test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 prostřednictvím
testu poskytnutého zaměstnavatelem, nařizuje v případě, že je výsledek testu pozitivní,
bezodkladně uvědomit zaměstnavatele o plánované nepřítomnosti na pracovišti kvůli
podezření na pozitivitu na přítomnost viru SARS-CoV-2, opustit pracoviště do místa
svého aktuálního bydliště a uvědomit bezodkladně o výsledku testu poskytovatele pracovnělékařských
služeb zaměstnavatele, pokud tak zaměstnavatel stanovil, jinak svého registrujícího
poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství, popřípadě
praktické lékařství pro děti a dorost. Pokud zaměstnanec nemůže uvědomit poskytovatele
zdravotních služeb podle věty první, je povinen kontaktovat jiného poskytovatele
zdravotních služeb, popřípadě orgán ochrany veřejného zdraví příslušný podle místa
výkonu práce k určení dalšího postupu.
2. S účinností od 15. května 2021 se osobám samostatně výdělečně činným, které
si samy provedly nebo jim byl laickou osobou proveden test na přítomnost antigenu
viru SARS-CoV-2 prostřednictvím testu určeného pro sebetestování nebo povoleného
k použití laickou osobou, nařizuje v případě, že je výsledek testu pozitivní, opustit
pracoviště do místa svého aktuálního bydliště a uvědomit bezodkladně o výsledku testu
svého registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické
lékařství, popřípadě praktické lékařství pro děti a dorost. Pokud osoba samostatně
výdělečně činná nemůže uvědomit poskytovatele zdravotních služeb podle věty první,
je povinna kontaktovat jiného poskytovatele zdravotních služeb, popřípadě orgán ochrany
veřejného zdraví příslušný podle místa výkonu práce k určení dalšího postupu.
II.
S účinností od 15. května 2021 se zaměstnavatelům, kteří zajišťují pro své
zaměstnance testy na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, které lze použít
laickou osobou, a osobám samostatně výdělečně činným, které se testují testy na stanovení
přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, které lze použít laickou osobou, nařizuje vést
evidenci provedených testů.
III.
Poskytovatel zdravotních služeb nebo orgán ochrany veřejného zdraví, kteří
byli uvědoměni o pozitivním výsledku testu podle čl. I, jsou povinni osobě uvedené
v čl. I bezodkladně vystavit žádanku na konfirmační RT-PCR test na vyšetření přítomnosti
viru SARS-CoV-2. V Informačním systému infekčních nemocí (ISIN), v modulu elektronické
žádanky, je povinen poskytovatel zdravotních služeb nebo orgán ochrany veřejného
zdraví označit, že se jedná o konfirmační RT-PCR test po samotestování a uvést identifikační
číslo zaměstnavatele (IČO) této osoby.
IV.
Osoba, které byla vystavena žádanka na konfirmační vyšetření podle čl. III,
je povinna se podrobit tomuto vyšetření bez prodlení.
V.
S účinností ode dne 15. května 2021 se zrušuje mimořádné opatření ze dne 22.
března 2021, č.j. MZDR 47828/2020-27/MIN/KAN.
VI.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
I.
Toto mimořádné opatření Ministerstvo zdravotnictví vydává v návaznosti
na:
1) mimořádné opatření ze dne 1. března 2021, č.j. MZDR 47828/2020-16/MIN/KAN,
ve znění mimořádného opatření ze dne 5. března, č.j. MZDR 47828/2020-21/MIN/KAN,
mimořádného opatření ze dne 15. března 2021, č.j. MZDR 47828/2020-22/MIN/KAN, a mimořádného
opatření ze dne 22. března 2021, č.j. MZDR 47828/2020-26/MIN/KAN,
2) mimořádné opatření ze dne 22. března 2021, č.j. MZDR 47828/2020-25/MIN/KAN,
3) mimořádné opatření ze dne 5. března 2021, č.j. MZDR 9346/2021-1/MIN/KAN,
4) mimořádné opatření ze dne 5. března, č.j. MZDR 47828/2020-20/MIN/KAN,
a
5) mimořádné opatření ze dne 19. března 2021, č.j. MZDR 47828/2020-23/MIN/KAN
a to z důvodu, že je třeba upravit postup, jakým má zaměstnanec či osoba
samostatně výdělečně činná (dále jen „OSVČ“), popř. další osoby uvedené ve shora
uvedených mimořádných opatřeních, postupovat v případě, že výsledek provedeného testu
na přítomnost viru SARS-CoV-2 či antigenu viru SARS-CoV-2 je pozitivní.
Cílem tohoto mimořádného opatření je potom jak ochrana veřejného zdraví spočívající
v zabránění šíření infekčního onemocnění COVID-19, tak ochrana zdraví konkrétní osoby,
která test podle předchozí věty absolvuje s pozitivním výsledkem.
II.
K aktuální epidemiologické situaci v ČR Ministerstvo zdravotnictví uvádí, je
charakterizovaná protrahovaným komunitním šířením onemocnění COVID-19 a s tím souvisejícími
vyššími denními počty případů onemocnění COVID-19 v pracovních dnech. Nezanedbatelný
je taktéž i počet případů u seniorní skupiny obyvatel, ze které vychází nejvyšší
počet nových hospitalizací, včetně hospitalizací v těžkém stavu. I nadále pozorujeme
výraznější meziregionální rozdíly, a to jak na krajské, tak i okresní úrovni, což
nejlépe vidíme na hodnotách 7denní incidence, které jsou v některých krajích až dvojnásobné
ve srovnání ostatními kraji a tedy i výrazněji nad republikovým průměrem.
Z tohoto důvodu je tak vysoce důležité, aby epidemie byla brzděna co nejvíce
a nedošlo ke vzniku významnějšího ohniska nákazy, které by mělo potenciál se dále
rozšířit.
Současný stav a vývoj je tak i nadále hodnocen jako „křehce“ stabilizovaný,
a to z důvodu trvajících vyšších počtů případů a výraznějších meziregionálních rozdílů.
Je tak nutno i nadále velmi obezřetně situaci monitorovat a vyhodnocovat v pravidelných
intervalech tak, aby případná vznikající ohniska byla podchycena v co nejkratším
možném čase a aby bylo možno nastavit taková protiepidemická opatření, které by zabránila
nekontrolovatelnému šíření onemocnění v komunitě či celé populaci. Pokud by se uvedeným
způsobem nepostupovalo, mohlo by dojít ke zhoršení epidemiologické situace, a to
zejména s ohledem na blížící se letní sezónu, kdy vzhledem k vyšším objemu cestování
do zahraničí existuje možnost zavlečení nakažlivější varianty viru SARS-CoV-2.
III.
S ohledem na současnou epidemiologickou situaci v ČR včetně možného výskytu
mutací viru SARS-CoV-2 a snaze zabránit vzniku další vlny epidemie onemocnění COVID-19
na území ČR, Ministerstvo zdravotnictví uvádí, že považuje v návaznosti na shora
uvedená mimořádná opatření za zcela nezbytné upravit postup pro případ pozitivního
výsledku testu na přítomnost SARS-CoV-2.
Ministerstvo zdravotnictví k tomu v prvé řadě uvádí, že v případě pozitivního
výsledku testu na SARS-CoV-2 je pozitivně testovaná osoba podezřelá z probíhajícího
infekčního onemocnění a toto podezření je potřeba bezodkladně potvrdit nebo vyvrátit
provedením konfirmačního RT-PCR testu. Do doby, než bude znám výsledek konfirmačního
RT-PCR testu, je třeba zajistit, aby pozitivně testovaná osoba nebyla přítomna na
pracovišti, neboť jako osoba podezřelá z probíhajícího infekčního onemocnění by reálně
mohla být šiřitelem původce onemocnění COVID-19, tj. viru SARS-CoV-2. Jinými slovy
tedy existuje riziko, že pozitivně testovaná osoba je v době provedení testu infekční
a mohla by onemocněním COVID-19 nakazit i další osoby, a to zejména na pracovišti.
Lze si nicméně představit i jiná místa kde by k nákaze dalších osob mohlo dojít (např.
v hromadné dopravě při cestě do nebo při návratu ze zaměstnání, a to zvláště v dopravní
špičce, v závodní jídelně apod.). V této souvislosti je podstatné, že pozitivně testovaná
osoba, byť nemá příznaky onemocnění COVID-19, může virus SARS-CoV-2 nevědomky šířit
mezi ostatní populaci.
Výše uvedené důvody pro vydání tohoto mimořádného opatření jsou důvody směřujícími
k ochraně zdraví osob odlišných od testované osoby, tj. k ochraně veřejného zdraví.
Existuje nicméně i důvod individuální, který se vztahuje přímo k ochraně zdraví pozitivně
testované osoby. Ať již pozitivně testovaná osoba vykazuje příznaky onemocnění (v
takovém případě by se však na pracovišti neměla tak jako tak vyskytovat) či nikoli,
ze současných znalostí průběhu, forem a následků onemocnění COVID-19 plyne, že i
u bezpříznakových osob, které prodělávají onemocnění COVID-19, by jejich ponechání
v pracovním procesu mohlo vést k rozvinutí zdravotních komplikací v souvislosti s
tímto onemocněním, a to příp. až s vážnými následky pro jejich zdraví. Je obecně
známo, že lidský organismus se vlivem nejen fyzické, ale i psychické námahy, tj.
v důsledku únavy, stává vůči infekčnímu onemocnění méně odolným a naopak více vnímavým
ve vztahu k projevům dané nemoci včetně příp. možnosti vzniku komplikací.
K otázce senzitivity POC antigenních testů lze poukázat na studii Nemocnice
s Poliklinikou v Karviné-Ráj1 z níž vyplývá, že antigenní testy ve srovnání s referenční
kultivační metodou dosahují citlivosti 80,9 % až 97,7 % a specificity 96,8 % až 99,1
%, tedy jsou dostatečně spolehlivé.
IV.
Ministerstvo zdravotnictví si je vědomo, že vydáním tohoto opatření zasahuje
všem skupinám uvedeným v jeho výrokové části do sféry jejich hospodářských práv,
tj. do práv, která jsou pod výslovnou ochranou hlavy čtvrté Listiny základních práv
a svobod (dále jen „LZPS“), čl. 26 odst. 1 až 3. Naproti tomu však stojí zájem na
ochraně práva na život (a s tím souvisejícího práva na zdraví), které LZPS chrání
v hlavě druhé, čl. 6. Ministerstvo zdravotnictví na tomto místě konstatuje, že má
za to, že zájem na ochraně práva na život a zdraví jedince i společnosti jako celku,
který toto mimořádné opatření sleduje, má přednost před individuálním zájmem a právem
pozitivně testovaného zaměstnance či OSVČ na výkon povolání, stejně jako nad zájmem
a právem všech zaměstnavatelů (včetně OSVČ v tomto postavení) na výkon ekonomické
činnosti prostřednictvím osoby, která je podezřelá z probíhajícího infekčního onemocnění
COVID-19. Ostatně již ze samotného systematického uspořádání LZPS plyne, že právo
na život (a zdraví) zakotvené v hlavě druhé má jako druhé ze základních lidských
práv přednost před právy hospodářskými, která jsou zakotvena až v hlavě čtvrté. V
této souvislosti je navíc třeba upozornit, že se jedná o poměrně krátký zásah do
předmětných hospodářských práv daných osob, neboť jde fakticky o dobu mezi pozitivním
výsledkem testu provedeného na přítomnost SARS-CoV-2 a doby obdržení výsledku konfirmačního
RT-PCR testu. Zpravidla tak nepůjde o dobu delší než několik desítek hodin, max.
jednotek dnů, kdy v případě negativního konfirmačního RT-PCR testu se daná osoba
může vrátit bezodkladně do zaměstnání, v případě pozitivního konfirmačního RT-PCR
testu pak následuje nařízení izolace v souladu s platnými právními předpisy.
Nadto podle stanoviska MPSV, které lze dohledat na jeho internetových stránkách
na adrese: https://www.mpsv.cz/documents/20142/1248138/12_03_2020+TZ+-+Koronavirus+a+pracovn%C4%9Bpr%C3%A1vn%C3%AD+souvislosti.pdf/9a000de5-8f70-b3d9-8f16-b1e256a64bcd,
se v takovém případě jedná o překážku v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnanci
přísluší náhrady mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku (§ 208 zákona č. 262/2006
Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů). Zaměstnancům je tak výpadek příjmu
kompenzován zaměstnavatelem, a to do doby, kdy je znám výsledek konfirmačního RT-PCR
testu. Poté se buď zaměstnanec může vrátit do práce, nebo je mu nařízena izolace,
během které by měl pobírat nemocenskou.
V.
V bodu I.1. je upraveno, jak má postupovat zaměstnanec, který bude mít pozitivní
výsledek testu na přítomnost SARS-CoV-2, tedy stanoví se mu povinnost bezodkladně
uvědomit svého zaměstnavatele o plánované nepřítomnosti na pracovišti, z důvodů již
vyložených výše poté ihned opustit pracoviště do místa svého aktuálního bydliště
a informovat jednu z osob uvedených v tomto článku, a to v posloupnosti: 1. poskytovatel
pracovnělékařských služeb zaměstnavatele, je-li to vůle zaměstnavatele; 2. registrující
poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství, popřípadě
praktické lékařství pro děti a dorost; 3. jakéhokoli jiného poskytovatele zdravotních
služeb či místně příslušný orgán ochrany veřejného zdraví, přičemž v tomto případě
je rozhodné místo výkonu práce.
Bod I.2.pak s přihlédnutím k některým specifikům OSVČ (např. pokud vykonávají
činnost na jiném místě než v bydlišti) stanoví obdobný postup, jako v případě zaměstnanců.
Potřeba upravit tento postup kromě zaměstnanců i pro OSVČ plyne ze skutečnosti, že
i OSVČ může při výkonu své činnosti přijít do styku s klienty, zákazníky, jinými
OSVČ atd.
V bodu II. mimořádného opatření se stanovuje povinnost zaměstnavatelů a OSVČ
vést evidenci provedených testů, přičemž Ministerstvo zdravotnictví uvádí, že v rámci
plnění této povinnosti nedochází ze strany zaměstnavatele k jakémukoli sběru citlivých
údajů o jednotlivých zaměstnancích. Zaměstnavatelé, popř. OSVČ, evidují pouze informaci,
že daný zaměstnanec nebo OSVČ test, který není zdravotní službou, podstoupila. Vedení
evidence pro potřeby případného epidemiologického šetření je založeno na výjimce
poddle článku 9 odstavce 2 písmene i) evropského nařízení o ochraně osobních údajů
(GDPR), podle kterého je umožněno zpracování osobních údajů jako nezbytné z důvodů
veřejného zájmu v oblasti veřejného zdraví.
V bodu III. je zakotvena povinnost poskytovatele zdravotních služeb, popř.
místně příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví, vystavit osobě, na kterou se
vztahuje povinnost podle čl. I a která absolvovala test na přítomnost SARS-CoV-2
s pozitivním výsledkem, žádanku na konfirmační RT-PCR a do Informačního systému infekčních
nemocí (ISIN) uvést, že se jedná o test konfirmační. Pokud se jedná o zaměstnance,
musí být do ISIN zaznamenáno i identifikační číslo zaměstnavatele, a to pro účely
případné potřeby provést u něj epidemiologického šetření v ohnisku nákazy (např.
v případě výskytu více pozitivních osob u jednoho zaměstnavatele), a pro případě
potřeby nastavení hygienicko-protiepidemických opatření.
Bod IV. tohoto mimořádného opatření pak stanoví povinnost se konfirmačnímu
RT-PCR testu bez zbytečného odkladu podrobit, neboť je třeba v co nejkratším čase
potvrdit či vyvrátit nákazu dotyčné osoby onemocněním COVID-19, a to i s ohledem
na případné další epidemiologické šetření včetně trasování kontaktů.
V bodu V. je pak stanovena účinnost tohoto mimořádného opatření, která byla
zvolena tak, aby toto mimořádné opatření přímo navazovalo na mimořádné opatření Ministerstva
zdravotnictví ze dne 22. 3. 2021, č.j. MZDR 47828/2020-27/MIN/KAN, které bylo zrušeno
shora uvedeným rozsudkem Nejvyššího správního soudu.
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v.r.
ministr zdravotnictví
1 http://nspka.cz/cs/odborna-verejnost/vysledky-studie.html