MZDR 14600/2021-8/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 14600/2021-9/MIN/KAN
Praha 4. května 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst.
1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19
a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“), nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2
odst. 2 písm. f) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí
vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto
mimořádné opatření:
I.
S účinností ode dne 10. května 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného
opatření se omezuje provoz škol a školských zařízení tak, že se omezuje:
1. provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách
a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území
České republiky (dále jen „vysoké školy“), a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost
studentů na výuce a zkouškách, při studiu na vysoké škole a účastníků kurzů celoživotního
vzdělávání; zákaz osobní přítomnosti studentů podle tohoto bodu se nevztahuje na:
a) účast na klinické a praktické výuce a praxi studentů,
b) účast na individuálních konzultacích nebo při poradenských službách (pouze jeden
student a jeden akademický pracovník nebo jiná osoba) a
c) zkoušky, je-li mezi jednotlivými osobami rozestup minimálně 1,5 metru,
2. provoz vysokých škol, a to tak, že zakazuje poskytování ubytování studentům
vysokých škol, kteří mají na území České republiky jiné bydliště, v ubytovacích zařízeních
vysokých škol, s výjimkou studentů, kteří se mohou účastnit vzdělávání podle bodu
1,
3. provoz středních a vyšších odborných škol a konzervatoří podle zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že zakazuje osobní přítomnost
žáků a studentů na středním a vyšším odborném vzdělávání ve školách a vzdělávání
v konzervatoři podle školského zákona, s výjimkou:
a) škol zřízených při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,
b) škol zřízených Ministerstvem spravedlnosti,
c) praktického vyučování a praktické přípravy žáků a studentů,
d) žáků v oboru vzdělání Praktická škola jednoletá a Praktická škola dvouletá,
e) individuální konzultace (pouze jeden žák nebo student a jeden pedagogický pracovník),
f) skupinové konzultace žáků a studentů posledních ročníků a žáků čtvrtých ročníků
šestiletých vzdělávacích programů v konzervatoři anebo žáků a studentů ohrožených
školním neúspěchem z jiných ročníků, a to v maximálním počtu 6 žáků nebo studentů
v jedné skupině,
g) konání závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek, absolutorií a mezinárodně uznávaných
zkoušek, a to za účasti nejvýše 20 osob v místnosti,
h) konání zkoušek na vyšších odborných školách za účasti nejvýše 10 osob v místnosti,
i) konání komisionálních opravných a komisionálních náhradních zkoušek na středních
školách a v konzervatořích,
j) žáků nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia a žáků prvních čtyř ročníků
osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře, a to za podmínky, že se vzdělávání
v lichém týdnu neúčastní první polovina tříd a v sudém týdnu neúčastní druhá polovina
tříd (při lichém počtu tříd lze počet zaokrouhlit),
s tím, že prezenční výuka musí probíhat v neměnných třídách, odděleních nebo skupinách
žáků nebo studentů, s výjimkou praktického vyučování a praktické přípravy podle písmene
c) a skupinové konzultace podle písmene f),
4. provoz základních škol podle školského zákona, a to tak, že se zakazuje
osobní přítomnost žáků na základním vzdělávání v základní škole, s výjimkou:
a) základní školy při zdravotnickém zařízení,
b) škol zřízených při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,
c) dětí v přípravné třídě,
d) žáků 1. stupně ve škole, ve které je počet žáků 1. stupně nejvýše 75 žáků, pokud
je budova tohoto 1. stupně stavebně oddělena od budovy 2. stupně základní školy,
a to včetně školní jídelny,
e) žáků 1. stupně ve škole, která nesplňuje podmínky podle písmene d), a to za podmínky,
že se vzdělávání v lichém týdnu neúčastní první polovina tříd a v sudém týdnu neúčastní
druhá polovina tříd (při lichém počtu tříd lze počet zaokrouhlit),
f) žáků 2. stupně, a to za podmínky, že se vzdělávání v lichém týdnu neúčastní první
polovina tříd a v sudém týdnu neúčastní druhá polovina tříd (při lichém počtu tříd
lze počet zaokrouhlit),
g) dětí v přípravném stupni základní školy speciální,
h) základních škol nebo tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona,
i) individuální konzultace (pouze jedno dítě nebo žák, jeden pedagogický pracovník
a případně zákonný zástupce),
j) skupinové konzultace žáků 2. stupně ohrožených školním neúspěchem anebo žáků 9.
tříd podle jejich potřeby vyhodnocené školou v předmětech potřebných pro přijímací
zkoušky, a to v nejvyšším počtu 6 žáků v jedné skupině,
s tím, že prezenční výuka musí probíhat v neměnných třídách dětí nebo žáků, s výjimkou
skupinové konzultace podle písmene j),
5. provoz základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové
zkoušky podle školského zákona a vzdělávacích institucí poskytujících jednoleté kurzy
cizích jazyků s denní výukou podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost žáků nebo
účastníků na základním uměleckém vzdělávání v základní umělecké škole, na kurzech
cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích institucích a na jazykovém vzdělávání
v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky, s výjimkou:
a) státní jazykové zkoušky za účasti nejvýše 10 osob v místnosti,
b) individuální konzultace (jeden žák nebo účastník a jeden pedagogický pracovník),
c) individuální prezenční výuky (jeden žák nebo účastník a jeden pedagogický pracovník),
d) na základní umělecké škole skupinové konzultace nebo výuky ve vnitřních nebo vnějších
prostorech nejvýše v počtu 3 žáků v jedné skupině,
e) na základní umělecké škole konzultace nebo výuky konané ve vnějších prostorech
v počtu více než 3 žáků, avšak nejvýše 30 osob ve skupině za podmínky, že na 1 osobu
připadá alespoň 15 m
2
plochy, a při splnění podmínky podle bodu 14,6. provoz středisek volného času, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost
dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání, s výjimkou:
a) konzultace nebo vzdělávání konané ve vnitřních nebo vnějších prostorech nejvýše
v počtu 3 účastníků v jedné skupině,
b) konzultace nebo vzdělávání konané ve vnějších prostorech v počtu více než 3 účastníků,
avšak nejvýše 30 osob ve skupině za podmínky, že na 1 osobu připadá alespoň 15 m
2
plochy, a při splnění podmínky podle bodu 14,7. provoz školních klubů a školních družin, a to tak, že se zakazuje osobní
přítomnost dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání,
s výjimkou dětí a žáků, kteří se mohou účastnit prezenční výuky podle tohoto mimořádného
opatření, a to za podmínky, že v oddělení nebo skupině jsou přítomni děti nebo žáci
pouze z jedné neměnné třídy prezenční výuky,
8. provoz školských výchovných a ubytovacích zařízení, a to tak, že se zakazuje
poskytování ubytování žákům škol a studentům vyšších odborných škol podle školského
zákona, kteří mají na území České republiky jiné bydliště, ve školských výchovných
a ubytovacích zařízeních (domov mládeže, internát), s výjimkou žáků a studentů, kteří
se mohou účastnit vzdělávání podle tohoto mimořádného opatření, a zakazuje školu
v přírodě a školní výlety,
9. provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol tak, že součástí vzdělávání není zpěv, s výjimkou oborů základního uměleckého
vzdělávání, středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je zpěv stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího
nebo studijního programu, a to za osobní přítomnosti nejvýše 6 žáků nebo studentů
v místnosti, umožňují-li jiná omezení přítomnost takového počtu žáků nebo studentů,
10. provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol, a to tak, že zakazuje sportovní činnosti jako součást vzdělávání, s výjimkou:
a) mateřských škol,
b) oborů středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je sportovní činnost stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného
vzdělávacího či studijního programu a
c) sportovní činnosti konané ve vnějších prostorech, umožňují-li jiná omezení osobní
přítomnost na vzdělávání,
11. provoz mateřských, základních a středních škol, konzervatoří, vyšších odborných
škol a školských zařízení tak, že vstup třetích osob (mimo dětí, žáků, studentů nebo
účastníků a zaměstnanců) do prostor školy nebo školského zařízení je možný jen v
nezbytně nutných případech, s tím, že se omezí kontakt třetích osob s osobami v prostorách
školy nebo školského zařízení,
12. konání
a) přijímacích zkoušek na vysoké školy tak, že je mezi jednotlivými osobami rozestup
minimálně 1,5 metru,
b) přijímacích zkoušek na vyšší odborné školy, střední školy a konzervatoře tak,
že se mohou konat pouze za účasti nejvýše 20 osob v místnosti a
c) nostrifikačních zkoušek podle školského zákona tak, že se mohou konat pouze za
účasti nejvýše 10 osob v místnosti,
13. ve školních družinách a školních klubech tak, že se umožňuje osobní přítomnost
na vzdělávání žákům 1. stupně základních škol ve školní družině nebo školním klubu,
jejichž zákonní zástupci jsou
a) zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb,
b) pedagogickými pracovníky, kteří zajišťují prezenční vzdělávání v mateřské škole,
základní škole, školní družině, školním klubu, v oborech vzdělání Praktická škola
jednoletá nebo Praktická škola dvouletá,
c) pedagogickými pracovníky školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy,
d) zaměstnanci bezpečnostních sborů,
e) příslušníci ozbrojených sil,
f) zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví,
g) zaměstnanci uvedení v § 115 odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách,
ve znění pozdějších předpisů, a další zaměstnanci v sociálních službách,
h) sociální pracovníci zařazení k výkonu sociální práce na krajských a obecních úřadech
podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
i) sociální pracovníci a další odborní pracovníci vykonávající činnosti podle zákona
č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů,
j) zaměstnanci Úřadu práce České republiky,
k) zaměstnanci České správy sociálního zabezpečení a okresních správ sociálního zabezpečení,
nebo
l) zaměstnanci Finanční správy České republiky,
14. stanovením následující podmínky pro účast na vzdělávání, je-li to vyžadováno
tímto mimořádným opatřením: účastník nebo žák, s výjimkou dítěte do 6 let věku,
a) prokáže, že
i) absolvoval nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru
SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
ii) absolvoval nejdéle před 72 hodinami POC
test na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
iii) má vystaven
certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti onemocnění COVID-19,
a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle souhrnu
údajů o léčivém přípravku (dále jen „SPC“) uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace
první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně
14 dnů, nebo
iv) prodělal laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u ní
doba izolace podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od
prvního pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2
nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní, nebo
b) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že
ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test na stanovení
přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený
Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo
c) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARSCoV-
2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití
laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo
d) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami test
na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování
nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním
výsledkem;
účastníkovi nebo žákovi, který nesplní tyto podmínky, neumožní škola nebo školské
zařízení účast na vzdělávání.
II.
S účinností ode dne 10. května 2021 se ruší mimořádné opatření Ministerstva
zdravotnictví ze dne 29. dubna 2021, č.j. MZDR 14600/2021-6/MIN/KAN, ve znění mimořádného
opatření ze dne 3. května 2021, č.j. MZDR 14600/2021-7/MIN/KAN.
III.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Vzhledem ke skutečnosti, že mezi nejpočetnější ohniska nemoci COVID-19 patří
v celkovém hodnocení školy a školská zařízení, je nadále omezen provoz škol a školských
zařízení. Nařizuje se omezit provoz škol a školských zařízení tak, že se omezuje
osobní přítomnost dětí, žáků a studentů na vzdělávání s uvedenými výjimkami. Dále
se omezuje provoz výchovných a ubytovacích zařízení tak, že se poskytuje ubytování
žákům a studentům, kteří nemají na území České republiky jiné bydliště, nebo kteří
se účastní vzdělávaní podle tohoto mimořádného opatření. Omezuje se také sportovní
činnost a zpěv tak, že nemohou být součástí vzdělávání s výjimkami podle tohoto mimořádného
opatření.
Mimořádné opatření představuje další fázi v uvolňování provozu škol a školských
zařízení, resp. umožnění osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů na vzdělávání,
nicméně s ohledem na současná epidemiologická data nelze k tomuto rozvolnění přistoupit
ke stanovenému datu ve všech krajích. V Jihočeském a Zlínském kraji a kraji Vysočina
lze stále pozorovat zvýšený výskyt nových případů COVID-19, který se promítá jak
do počtu hospitalizací, tak do hodnot 7denní incidence/100tisíc obyvatel, která je
aktuálně téměř čtyřnásobně vyšší než v krajích s nejnižší incidencí a téměř dvojnásobně
vyšší než ve většině krajů České republiky, což indikuje stále rizikový potenciál
v těchto krajích s možným rizikem přechodu do růstové fáze v případě vzniku významnějších
ohnisek nákazy. Důležitým ukazatelem míry rizika je i počet případů ve věkové kategorii
65+ a i v tomto ukazateli ve výše uvedených krajích pozorujeme zvýšené počty jak
v absolutních číslech, tak i v přepočtu na 100 tisíc obyvatel za 7 dní. Obdobně je
tomu i ve věkových kategoriích předškolních a školních dětí, kde opět zmíněné kraje
patří v hodnotách 7denní incidence k nejvíce zasaženým. Celková epidemiologická situace
se propisuje i do počtu hospitalizací, které jsou v těchto krajích při aktuálním
srovnání s ostatními kraji vyšší.
Z výše uvedených důvodů ve jmenovaných krajích zatím nelze povolit rozvolňování
účasti na vzdělávání ve shodné míře jako u ostatních krajů. Omezení provozu škol
a školských opatření proto řeší ve vztahu k těmto krajům samostatné mimořádné opatření.
Data potvrzují, že šíření onemocnění COVID-19 ve školách není zanedbatelné.
Následující shrnutí uvádí hlavní výsledky hodnocení rizika šíření nákazy virem
SARS-CoV-2 ve školách a školských zařízeních a jeho závislosti na věku.
Podle dat z ČR (ÚZIS)1:
- Ve školách je dle výsledků epidemiologických šetření
krajských hygienických stanic evidován dlouhodobě významný počet ohnisek nákazy COVID-19,
s přihlédnutím k absolutním počtům onemocnění je školní kolektiv nejčastějším ohniskem
dané nákazy.
- Z hlediska velikosti jde o ohniska spíše malá, ve kterých je průměrně
evidováno 5,1 pozitivních případů na jedno zařízení. Důvodem může být včasné podchycení
nákazy a dobrá sledovatelnost šíření v definovaných školských kolektivech.
- Incidence
při otevření škol prudce stoupá mj. v závislosti na věku nemocných osob.
Podle dat z ČR a zahraničí z analytické zprávy Think Tanku UK Vzdělávání 212:
-
od konce léta a během podzimu v ČR, ale i mnoha jiných zemích, stoupá incidence nemoci
COVID-19 ve všech věkových skupinách, včetně dětí a mládeže;
- u žáků středních škol
je incidence obecně vyšší než u žáků základních škol (ZŠ);
- u žáků 2. stupně ZŠ je
incidence obecně nižší než u dospělých;
- ihned po začátku školního roku se v ČR prudce
zvyšuje incidence u žáků 2. stupně ZŠ a u žáků středních škol; související data však
neumožňují jednoznačně deklarovat, zda k nákazám došlo ve školách, nebo mimo ně,
ani do jaké míry přispěly tyto věkové skupiny k následnému nárůstu epidemie během
října
Komprehenzivní analýza šíření onemocnění COVID-19 ve školách v USA3 ukazuje,
že nákaza se více šíří v domácnostech, kde děti prezenčně navštěvují školu, a to
i v závislosti na věku/navštěvované třídě (čím starší dítě, tím vyšší riziko). Zároveň
tato studie předkládá i porovnání podmínek a předpokladů k minimalizaci až úplnému
vymizení tohoto rizika, a to i pro ročníky odpovídající žákům českých středních škol.
Významným faktorem omezení rizika je prezenční výuka jen v částečném režimu a dále
zavedení režimových opatření (čím více opatření, tím nižší riziko).
Studie dopadů plošných opatření z jarní vlny epidemického výskytu nákazy virem
SARS-CoV-2 v roce 2020 uvádějí různé dopady uzavření škol, jeden z největších dopadů
určuje Haug et al.4, podle kterých uzavření škol v USA mohlo snížit incidenci a mortalitu
až o 60 %.
Podle agentního modelu základní školy, založeného na reálném grafu sociálních
vazeb a kontaktů žáků a učitelů na jedné větší ZŠ, vyvinutého BISOP ve spolupráci
s MŠMT5: Na prvním stupni ZŠ se nemoc COVID-19 šíří významně méně než na 2. stupni
ZŠ. Ačkoli na 1. stupeň chodí o čtvrtinu více dětí (o jednu třídu), podílí se 1.
stupeň ZŠ jen na zhruba 42 % infekcí ve škole. Potvrzuje se tím intuice, že menší
děti mají méně intenzivních sociálních kontaktů a zároveň téměř nemění kolektiv ani
učitele v průběhu výuky.
Dle agentního modelu vyvinutého spolu s BISOP6 by týdenní alternace celých tříd
na ZŠ měly snížit šíření COVID-19 ve škole až o 80 % proti běžnému stavu i bez dalších
režimových opatření, s nimiž by měl být efekt ještě větší.
Významné snížení rizika při týdenní alternaci skupin jejich rotací potvrzují
i další studie založené na modelováním školního provozu. Dle modelu z USA7 týdenní
rotace prezenční a distanční výuky celých tříd snižuje zásadně riziko, že se škola
stane místem nákazy žáků a učitelů a tím rizikem vzniku ohniska onemocnění.
Týdenní rotace celých tříd se tak ukazují jako klíčové a efektivní opatření s
rozhodujícím efektem na šíření nemoci COVID-19, které zároveň nezasahuje drastickým
způsobem do provozu školy v porovnání s dalšími alternativami jako je půlení tříd,
využívané například na podzim 2020 v Izraeli. Výhodou opatření je zároveň nízká citlivost
na úroveň individuálního dodržování opatření.
Vedle výuky jen v částečném režimu za využití rotace je nezbytné doplnění tohoto
opatření o další režimová opatření. Již zmíněná komprehenzivní americká studie zkoumající
dopad šíření nemoci COVID-19 ve školách v USA8 uvádí, že při zavedení 7 a více běžných
režimových opatření je riziko zvýšeného přenosu ze škol marginální. Mezi nejúčinnějšími
režimovými opatřeními je uváděno omezení extrakurikurálních aktivit, denní screening
symptomů, ochrana dýchacích cest učitelů i žáků, dostatečné větrání nebo přesunutí
části výuky ven.
Podle agentního modelu školy vyvinutého spolu s BISOP dochází na ZŠ k nejvyššímu
přenosu infekce (47 %) mezi dětmi ze stejné třídy: klíčová jsou proto především režimová
opatření ve třídě a o přestávce. Relativně méně významné je šíření infekce mezi dětmi
z různých tříd. Jiné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví maximálně rozšířilo
povinnost ochrany dýchacích cest prostřednictvím respirátorů třídy FFP2, příp. zdravotnických
obličejových masek a jiné mimořádné opatření zakotvilo pravidla pro testování zaměstnanců
škol a školských zařízení a dětí, žáků a studentů na přítomnosti viru SARS-CoV-2.
S ohledem na komunitní charakter šíření onemocnění je v současné době nezbytné
stále udržovat plošná mimořádná opatření na celém území České republiky s tím, že
v nejpostiženější oblastech budou uplatňována přísnější opatření.
S ohledem na stále vysoká čísla nakažených a hospitalizovaných osob, je nezbytné
nadále držet omezený provoz škol a školských zařízení, s odůvodněnými výjimkami,
a uplatňovat distanční formu výuky. Distanční vzdělávání alespoň částečně kompenzuje
zákaz osobní přítomnosti a umožňuje zachovat právo na vzdělání. Výkon ústavou zaručeného
práva na vzdělávání není v souvislosti s přijetím tohoto mimořádného opatření suspendován,
neboť se žákům a studentům i nadále poskytuje vzdělávání v nejlepší dostupné formě.
I přes uvedené důvody omezení provozu škol a školských zařízení, existují důvody
zřetele hodné, pro které je stanovena výjimka z daného omezení.
K bodu I./1 - omezení vysokých škol
Výjimka podle písm. a) se umožňuje z toho důvodu, že praktickou a klinickou výuku
a praxi studentů není možné řádně nahradit distanční výukou a vzhledem k tomu, že
byla osobní přítomnost na této výuce již delší dobu omezena, je nezbytné ji obnovit
ve všech ročnících. Za klinickou a praktickou výuku a praxi studentů podle tohoto
ustanovení se považuje také laboratorní, experimentální a umělecká výuka studentů
v posledních ročnících.
Výjimka pod písm. b) pak umožňuje individuální konzultaci, kdy je přítomen pouze
student a příslušný akademický pracovník. V takových případech je při dodržení ostatních
protiepidemických opatření (zejména ochrana dýchacích cest) a dodržení hygienických
opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno. Současně se touto výjimkou umožní
doplnit si vzdělání při osobní podrobnější konzultaci v těch oblastech, které si
v rámci distančního vzdělávání student dostatečně neosvojil apod. Výjimka se také
vztahuje na čerpání individuálních poradenských služeb za přítomnosti jednoho studenta
a jednoho (odborného) pracovníka, cílem je zejména umožnit osobní psychologické poradenství,
jelikož zkušenosti škol a průzkumy mezi studenty ukazují, že se v současné době studenti
potýkají s řadou psychických problémů a nelze vše řešit pouze distančními formami
poradenské péče.
Výjimka podle písm. c) se vztahuje na konání zkoušek na vysoké škole bez omezení
počtu, avšak s podmínkou, že mezi jednotlivými osobami musí být rozestup minimálně
1,5 metru.
Na vysoké škole není možné některé zkoušky konat pouze distanční formou, z toho
důvodu je umožněno konat zkoušky formou prezenční, aby nebyl ohrožen průchod studiem.
Zároveň je stanoven minimální rozestup mezi osobami na jednotlivé zkoušce, čímž se
omezuje riziko přenosu koronaviru.
K bodu I./2 - zákaz poskytování ubytování studentům vysokých škol
Výjimka z bodu 2 je nezbytná z toho důvodu, aby osoby, které nemají v České republice
jiné bydliště, mohly setrvat v ubytovacím zařízení, zároveň je tato možnost ponechána
z logiky věci osobám, kterým je umožněna přítomnost na prezenční výuce.
K bodu I./3 - omezení provozu středních a vyšších odborných škol a konzervatoří
Výjimka podle bodu 3 písm. a) a b) je stanovena z toho důvodu, že zde je kontrola
nad pohybem osob a setkáváním osob mezi sebou. Jedná se o zařízení pro předem danou
skupinu osob, které se pohybují v jednom (uceleném nebo dokonce uzavřeném) zařízení.
Nedochází ve vysoké míře ke kontaktům s jinými osobami než s těmi, které jsou umístěny
v zařízeních pro ústavní nebo ochrannou výchovu, resp. v zařízeních zřízenými Ministerstvem
spravedlnosti. Tyto osoby se tedy potkávají tak jako tak a není žádný důvod omezovat
jejich setkávání v rámci školy, resp. při vzdělávání.
Výjimka podle bodu 3 písm. c) umožňuje, aby se žáci a studenti všech ročníků
středních škol, vyšších odborných škol a konzervatoří mohli osobně účastnit praktického
vyučování nebo praktické přípravy. Praktickou výuku lze velmi obtížně realizovat
distančním způsobem, proto je v rámci uvolňování opatření prioritně dána možnost
osobní přítomnost na praktické výuce. Výjimka podle bodu 3 písm. d) je stanovena
z toho důvodu, že distanční výuka v daných školách je velice problematická a nemohla
by v takové míře, jako v jiných školách, zachovat právo na vzdělání. Z důvodu zachování
přístupu ke vzdělávání, je těmto žákům umožněna prezenční výuka.
Výjimka podle bodu 3 písm. e) pak umožňuje, aby se jeden žák nebo student mohl
setkat se svým učitelem na individuálních konzultacích. V takových případech je při
dodržení ostatních protiepidemických opatření (zejména ochrana dýchacích cest) a
dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno a umožní
se tím doplnit si vzdělání při osobní podrobnější konzultaci v těch oblastech, ve
kterých se žák v rámci distančního vzdělávání hůře orientuje apod.
Výjimka podle bodu 3 písm. f) umožňuje skupinové konzultace v maximálním počtu
6 žáků. Tato výjimka je stanovena pro poslední ročníky, aby jim byla umožněna příprava
na maturitní a závěrečné zkoušky a absolutoria. Dále jsou skupinové konzultace určeny
pro žáky všech ročníků, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem. Jedná se především
o žáky, kteří zaostávají z různých důvodů v distanční výuce.
Výjimky pod písm. g), h) a i) jsou stanoveny pro vybrané zkoušky. Distanční konání
těchto zkoušek může být v mnoha případech problematické, ne-li neuskutečnitelné.
Uvedené platí zejména pro závěrečné a maturitní zkoušky nebo absolutoria. Pod písm.
i) jsou umožněny prezenční komisionální opravné a komisionální náhradní zkoušky,
které v letošním školním roce konají žáci maturitních ročníků středních škol a konzervatoří
podle opatření obecné povahy vydaného na základě § 184a školského zákona.
Výjimka podle písm. j) umožňuje žákům nižšího stupně šestiletého a osmiletého
gymnázia a žákům prvních čtyř ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře
ve vybraných krajích rotačně uskutečňovat prezenční výjimku. Vzhledem k tomu, že
ve stejném režimu v daných krajích je možné, aby žáci 2. stupně konali prezenční
vzdělávání, povoluje se dané i těmto žákům, kterým by měl být povolen stejný režim
z důvodu stejné úrovně vzdělávání v těchto ročnících (základní vzdělávání).
Výjimky pod písm. j) reflektují příznivý vývoji epidemiologické situace jež umožňuje
prezenční vzdělávání rotační formou pro studenty středních škol a konzervatoří v
rozsahu nižších stupňů šestiletého nebo osmiletého vzdělávání na gymnáziích nebo
konzervatořích, a to v rozsahu ročníků, kde je plněna povinná školní docházka.
K bodu I./4 - omezení provozu základních škol
Výjimka podle bodu 4 písm. a) a b) je stanovena z toho důvodu, že zde je kontrola
nad pohybem osob a vzájemným setkáváním osob. Nedochází zde tedy ve vysoké míře ke
kontaktům s jinými osobami než s těmi, které jsou umístěny v zařízeních pro ústavní
nebo ochrannou výchovu, resp. v zařízeních zřízenými zdravotnickými zařízeními. Současně
není důvodné v těchto případech omezovat poskytování vzdělávání, když děti jsou spolu
v daném zařízení prakticky celodenně.
Výjimka v bodě c) a g) je pak stanovena pro děti, které navštěvují přípravné
třídy základní školy a zde se vzdělávají v rámci povinného předškolního vzdělávání,
které není zakázáno. Je tedy třeba k nim z tohoto hlediska přistupovat stejně jako
k dětem, které jsou např. stejně staré a plní povinné předškolní vzdělávání v rámci
mateřské školy.
Výjimka podle bodu 4 písm. d) a e) je pro žáky, u kterých je prezenční výuka
velice klíčová, jelikož pro tyto žáky vzhledem k jejich věku je prezenční výuka nenahraditelná
a distanční výuka by pro tyto žáky byla nejvíce problematická a nejméně efektivní.
Výuka čtení a psaní je v 1. ročníku realizovatelná prakticky pouze prezenčně. Rovněž
u zbylých ročníků prvního stupně ZŠ je naléhavý zájem na prezenční výuce, neboť v
tomto školním roce měly distanční způsob výuky po velmi dlouhou dobu v řádu několika
měsíců. Zároveň je stanovena rotační výuka, jelikož týdenní rotace celých tříd se
ukazují jako klíčové a efektivní opatření s rozhodujícím efektem na šíření nemoci
COVID-19, které zároveň nezasahuje drastickým způsobem do provozu školy v porovnání
s dalšími alternativami jako je půlení tříd, využívané například na podzim 2020 v
Izraeli (více viz obecná část odůvodnění). Rotace se pak nebude týkat prvních stupňů,
kde nepřesahuje celkový počet žáků na celém prvním stupni ZŠ 75 žáků a zároveň se
jedná o první stupeň, který je stavebně oddělen od 2. stupně, a to včetně školní
jídelny. U těchto „malých“ 1. stupňů ZŠ jsou malé třídní kolektivy (průměr vychází
na maximálně 15 žáků ve třídě), což umožňuje přijímat vhodná opatření snižující riziko
přenosu nákazy (např. pomocí dostatečných rozestupů) a z povahy věci zde nehrozí
takové šíření viru mezi osobami, jako u velkých třídních kolektivů.
Vzhledem k příznivému vývoji epidemiologické situace se podle písmene f) umožňuje
prezenční vzdělávání rotační formou pro žáky 2. stupně základních škol.
Výjimka pod písm. h) je stanovena z toho důvodu, že distanční výuka v daných
školách je velice problematická. Z důvodu zachování přístupu ke vzdělávání je těmto
žákům umožněna prezenční výuka.
Výjimka pod písm. i) pak umožňuje, aby se jeden žák mohl setkat se svým učitelem
na individuálních konzultacích. V takových případech je při dodržení nezbytných protiepidemických
opatření (především ochrana dýchacích cest) a dodržení hygienických opatření riziko
přenosu koronaviru minimalizováno a umožní se tím doplnit si vzdělání při osobní
podrobnější konzultaci v těch oblastech, které si v rámci distančního vzdělávání
žák dostatečně neosvojil apod.
Výjimka podle písm. j) umožňuje skupinové konzultace v maximálním počtu 6 žáků.
Tato skupinová konzultace je umožněna pro žáky 2. stupně ZŠ, kteří jsou z nějakého
důvodu znevýhodnění v distanční výuce. Může se jednat například o nedostatečnou materiální
podporu distanční výuky. Také se skupinová konzultace umožňuje pro žáky 9. tříd,
kteří se v současné době především připravují na přijímací zkoušky.
K bodu I./5 - omezení základního uměleckého a jazykového vzdělávání
Výjimka podle písm. a) umožňuje konat státní jazykové zkoušky za režimových opatření.
Státní jazykové zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen s velkými obtížemi,
z toho důvodu je jim udělena výjimka.
Výjimka podle písm. b) umožňuje, aby se jeden žák nebo účastník mohl setkat se
svým učitelem na individuálních konzultacích. V takových případech je při dodržení
nezbytných protiepidemických opatření (především ochrana dýchacích cest a dostatečný
rozestup) a dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno
a umožní se tím doplnit si vzdělání při osobní podrobnější konzultaci v těch oblastech,
které si v rámci distančního vzdělávání žák nebo účastník dostatečně neosvojil apod.
Výjimka podle písm. c) umožňuje, aby se jeden žák nebo jeden účastník mohl setkat
se svým učitelem v rámci individuální prezenční výuky. Je tedy možné, aby byla uskutečněna
plnohodnotná prezenční výuka, ale pouze jeden na jednoho. V takových případech je
při dodržení ostatních protiepidemických opatření (zejména ochrana dýchacích cest
a dostatečný rozestup) a dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru
minimalizováno.
Výjimka podle písm. d) umožňuje prezenční výuku nebo konzultaci ve skupinách
po maximálně 3 žácích jak ve vnějších, tak ve vnitřních prostorech. Zlepšující se
epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách žáků uskutečňovat prezenčně
výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování.
Výjimka podle písm. e) umožňuje na základních uměleckých školách konat výuku
či konzultaci ve vnějších prostorech ve větší skupině nad 3 žáky do maximální kapacity
20 osob ve skupině. Vzhledem k tomu, že epidemiologická situace se zlepšuje, je vhodné
v omezeném počtu, za dodržení dalších opatření, umožnit výuku či konzultaci v základní
umělecké škole. Vzhledem k tomu, že žáci v základní umělecké škole nepodléhají povinnému
testování na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, je nezbytné, aby žák
splnil podmínky stanovené tímto mimořádným opatřením, tj. doložil, že má aktuálně
negativní výsledek takového testu. Jedná se o legitimní požadavek, jehož účelem je
snížení rizika přenosu koronaviru.
K bodu I./6 - omezení provozu středisek volného času
Výjimka podle písm. a) umožňuje prezenční výuku nebo konzultaci ve skupinách
po maximálně 3 účastnících jak ve vnějších, tak ve vnitřních prostorech. Zlepšující
se epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách účastníků uskutečňovat prezenčně
výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konat výuku či konzultaci ve vnějších prostorech
ve větší skupině nad 3 účastníky do maximální kapacity 20 osob ve skupině. Vzhledem
k tomu, že epidemiologická situace se zlepšuje, je vhodné v omezeném počtu, za dodržení
dalších opatření, umožnit výuku či konzultaci ve středisku výchovné péče. Vzhledem
k tomu, že účastníci nepodléhají povinnému testování na přítomnost viru SARS-CoV-2
nebo jeho antigenu, je nezbytné, aby účastník splnil podmínky stanovené tímto mimořádným
opatřením, tj. doložil, že má aktuálně negativní výsledek takového testu. Jedná se
o legitimní požadavek, jehož účelem je snížení rizika přenosu koronaviru.
K bodu I./7 - omezení provozu školních družin a školních klubů
Výjimka podle bodu 7 umožňuje poskytovat zájmové vzdělávání pro žáky, kterým
je umožněna prezenční výuka. Vzhledem k tomu, že je stanovena podmínka homogenity
jednotlivých skupin, nedojde k prolínání žáků z různých tříd, a tedy riziko nákazy
se touto činností významným způsobem nezvyšuje.
K bodu I./8 - omezení provozu výchovných a ubytovacích zařízení
Výjimka podle bodu 8 je nezbytná z toho důvodu, aby osoby, které nemají v České
republice jiné bydliště, mohly setrvat v ubytovacím zařízení, zároveň je tato možnost
ponechána z logiky věci osobám, kterým je umožněna přítomnost na vzdělávání.
K bodu I./9 - omezení zpěvu jako součásti vzdělávání
Výjimka je stanovena z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je zpěv hlavní
vzdělávací aktivitou a jeho zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání. Pokud
by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků a studentů
pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty.
K bodu I./10 - omezení sportovní činnosti jako součásti vzdělávání
Výjimka podle písm. a) je stanovena z toho důvodu, že pohyb dětí v mateřských
školách je integrální součástí mnoha aktivit a vzdělávání by jeho absencí velmi trpělo.
Výjimka podle písm. b) se stanoví z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty
je sportovní činnost hlavní vzdělávací aktivitou a její zákaz by pro ně znamenal
znemožnění vzdělávání. Pokud by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno
vzdělávání těchto žáků a studentů pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty.
Výjimka podle písm. c) povoluje sportovní činnost jako součást vzdělávání v základních
školách, a to pouze na venkovních sportovištích.
Sledované parametry ukazují na celkovou stabilizaci a aktuální pozitivní vývoj
epidemiologické situace a z tohoto důvodu lze umožnit sportovní činnost ve venkovních
sportovištích, kde je riziko přenosu menší, než-li ve vnitřních prostorech sportovišť.
Výjimka podle písm. a) je stanovena z toho důvodu, že pohyb dětí v mateřských
školách je integrální součástí mnoha aktivit a vzdělávání by jeho absencí velmi trpělo.
Výjimka podle písm. b) se stanoví z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty
je sportovní činnost hlavní vzdělávací aktivitou a její zákaz by pro ně znamenal
znemožnění vzdělávání. Pokud by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno
vzdělávání těchto žáků a studentů pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty.
Výjimka pod písm. c) je umožněna z důvodu aktuálního příznivého vývoje epidemiologické
situace ve výskytu onemocnění COVID-19.
K bodu I./11 - zákaz vstupu třetích osob do škol
V zájmu prevence šíření nákazy od třetích osob se stanoví, že vstup těchto osob
je možný pouze v nezbytně nutných případech s tím, že se omezí jejich kontakt s žáky,
studenty a pracovníky školy v prostorách školy. Nezbytně nutným případem je například
plnění smluvních závazků školy nebo vstup zákonných zástupců jako doprovodu například
při dopomoci při samotestování atd. Ve všech případech je však nutno dbát na omezení
kontaktů třetích osob s osobami v prostorách školy (typicky s žáky a pracovníky školy).
K bodu I./12 - výjimky z omezení konání některých zkoušek
Výjimka podle písm. a) umožňuje konat přijímací zkoušky na vysoké školy bez omezení
počtu účastníků na skupinu, avšak za splnění podmínky minimálního rozestupu. Přijímací
zkoušky na vysoké školy bývají obecně konány za většího počtu účastníků, vzhledem
ke zlepšující se epidemiologické situaci je nyní možné umožnit, aby se přijímací
zkoušky konaly za účasti více účastníků.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konání přijímacích zkoušek za předpokladu, že
se jej bude (v jeden okamžik v jedné místnosti) účastnit nejvýše 20 osob. Přijímací
zkoušky v mnoha případech není možné konat pouze na základě posouzení písemných podkladů,
a je tedy nutné konat prezenční testy nebo posouzení nadání uchazečů, které není
možné konat distančně. Z důvodu omezení rizika přenosu koronaviru se tak omezuje
maximální počet osob, které se mohou současně účastnit přijímacího řízení, a to samozřejmě
při dodržení všech hygienických opatření.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konání nostrifikačních zkoušek za režimových
opatření.
Nostrifikační zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen s velkými obtížemi,
z toho důvodu je jim udělena výjimka.
K bodu I./13 - výjimky pro děti zákonných zástupců určených profesí
Zákaz prezenční výuky dětí a žáků ve školách má mj. za následek, že spolu s prezenčním
poskytováním vzdělávání nemůže být zajištěna ani péče o žáky základních škol (nebo
starší žáky, kteří potřebují intenzivnější péči). V důsledku nezajištěné péče by
museli péči o tyto žáky zajistit zákonní zástupci žáků. V případě, že zákonní zástupci
žáků vykonávají povolání, jejichž výkon je nezbytný pro boj s epidemií, je potřeba
zajistit péči o jejich děti.
Do těchto skupin povolání patří zaměstnanci poskytovatelů zdravotních služeb,
pedagogičtí pracovníci, kteří zajišťují prezenční výuku (a tedy také tuto péči) ve
školách a případně školských zařízeních, zaměstnanci bezpečnostních sborů, příslušníci
ozbrojených sil, zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví, zaměstnanci uvedení
v § 115 odst. 1 a další zaměstnanci v sociálních službách podle zákona č. 108/2006
Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zaměstnanci Úřadu práce
České republiky, zaměstnanci České správy sociálního zabezpečení a okresních správ
sociálního zabezpečení a zaměstnanci Finanční správy České republiky.
K bodu I./14 - podmínky pro účast na vzdělávání
Vzhledem k tomu, že žáci základních uměleckých škol a účastníci středisek výchovné
péče nejsou povinni podrobit se testování dle obecného mimořádného opatření k testování
dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, je nezbytné stanovit pro
účast na vzdělávání podobná pravidla, jako v jiných školách a školských zařízeních
za účelem ochrany všech osob a minimalizace rizika přenosu nákazy.
Zohledňuje se také skutečnost, že spousta žáků a účastníků se již testuje v rámci
povinného testování ve školách a školských zařízeních. Je tedy možné čestným prohlášením
doložit, že žák nebo účastník podléhá povinnosti testovat se a jeho poslední test
ve škole či školském zařízení není starší 72 hodin. Ke splnění podmínky též postačí
negativní výsledek antigenního testu, který si provedl žák nebo účastník (nebo mu
jej provedla jiná laická osoba, například rodič) na místě před zahájením vzdělávání.
Zbylé podmínky jsou standardními požadavky vyplývajícími z jiných opatření.
K bodu II
Vzhledem k tomu, že se nahrazují pravidla pro přítomnost dětí, žáků a studentů
ve školách a školských zařízeních z důvodu přehlednosti novým mimořádným opatřením
Ministerstva zdravotnictví, je třeba stávající zrušit.
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v. r.
ministr zdravotnictví
1 Viz prezentace ÚZIS dostupná zde: https://docs.google.com/presentation/d/1rEaXGTexjmKZu2MUJGc6thr0RtZaWBJi/present?ueb=true#slide=id.
p29.
2 Viz prezentace: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11899-version1- rizikovost_skolniho_prostredi_pro_sireni_COVIDu_19.pdf.
3 Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597
4 Viz https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0.
5 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.
6 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.
7 (Figure 4) McGee R.S et al. Model-driven mitigation measures for reopening
schools during the COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.1101/2021.01.22.21250282
8 Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597.