62/2007 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 19. března 2007,
kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů
se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Změna: 227/2007 Sb.
Změna: 326/2008 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 23 odst.
3 a § 56 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb.:
Čl.I
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, se mění takto:
1. V § 1 odst. 2 se slovo " , oddělení" zrušuje.
2. V § 1 odstavec 4 zní:
"(4) Žákem s těžkým zdravotním postižením, který při vzdělávání vyžaduje
velmi vysokou nebo vysokou míru podpůrných opatření podle odstavce 2, zejména ve
vztahu k počtu žáků a souběžně působících pedagogických pracovníků ve třídě nebo
studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením, se pro účely této vyhlášky
rozumí žák:
a) s těžkým zrakovým postižením, které žákovi znemožňuje nebo závažným
způsobem omezuje zrakové vnímání a i s využitím kompenzačních pomůcek znemožňuje
nebo závažným způsobem omezuje vnímání černotisku a orientaci prostřednictvím zraku,
b) s těžkým sluchovým postižením, které žákovi znemožňuje nebo závažným
způsobem omezuje rozumění mluvené řeči i při využití kompenzačních pomůcek a zrakové
kontroly,
c) s těžkým tělesným postižením, které závažným způsobem omezuje nebo
vylučuje samostatný pohyb žáka, psaní a manipulaci s učebními materiály,
d) s těžkou poruchou dorozumívacích schopností, která znemožňuje nebo
závažným způsobem omezuje komunikaci a užívání jazyka a řeči mluvené či psané pro
účely vzdělávání,
e) s autismem, těžkým nebo hlubokým mentálním postižením nebo souběžným
postižením více vadami,
f) s těžkou poruchou chování, která se v průběhu vzdělávání projevuje
násilným porušováním sociálních vztahů, poruchami emocí, hyperkinetickými poruchami
nebo jejich kombinací, nebo
g) s jiným zdravotním postižením, které závažným způsobem ovlivňuje průběh
vzdělávání.".
3. V § 3 odst. 3 se za slovo "oddělení" vkládá slovo "konzervatoře".
4. V § 8 odst. 5 se slovo " , odděleních" zrušuje.
5. V § 8 odstavec 6 zní:
"(6) Pokud ve třídě nebo studijní skupině působí souběžně několik pedagogických
pracovníků, musí být alespoň 1 z nich asistentem pedagoga.".
6. V § 8 odst. 7 se za slovo "odděleních" vkládá slovo "konzervatoře".
7. V § 9 odstavec 1 zní:
"(1) Zařazení žáka do některé formy speciálního vzdělávání podle § 3 provádí
ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce žáka nebo se souhlasem zletilého žáka,
a to na základě doporučení školského poradenského zařízení, jehož součástí je navržení
míry podpůrných opatření.".
8. § 10 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 10 a 11 zní:
"§ 10
Počty žáků a souběžně působících pedagogických pracovníků
(1) Vzdělává-li se ve třídě nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním
postižením alespoň takový počet žáků s týmž druhem a stupněm zdravotního postižení,
který odpovídá nejnižšímu počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině stanovenému v
příloze k této vyhlášce pro daný druh a stupeň zdravotního postižení, považuje se
třída nebo studijní skupina za určenou pro žáky s daným druhem a stupněm zdravotního
postižení.
(2) Pokud třída nebo studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením
splňuje podmínku podle odstavce 1 pro více druhů a stupňů zdravotního postižení,
považuje se za třídu nebo studijní skupinu určenou pro žáky s tím druhem a stupněm
zdravotního postižení, pro který je v příloze k této vyhlášce stanoven nižší nejvyšší
počet žáků ve třídě.
(3) Nejnižší a nejvyšší počty žáků a nejnižší a nejvyšší počty souběžně
působících pedagogických pracovníků ve třídě nebo studijní skupině určené pro žáky
s určitým druhem a stupněm zdravotního postižení a ve třídě školy při zdravotnickém
zařízení se stanoví v příloze k této vyhlášce. Jsou-li ve třídě podle věty první
zařazeni žáci z různých ročníků, je pro určení počtů žáků a souběžně působících pedagogických
pracovníků rozhodující nižší ročník.
(4) Třída nebo studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením,
která nesplňuje podmínku podle odstavce 1, má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků.
(5) Oddělení konzervatoře, která je zřízena pro žáky se zdravotním postižením,
má nejméně 4 a nejvíce 150 žáků.
(6) Do třídy nebo studijní skupiny zřízené pro žáky se zdravotním postižením
mohou být na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka
zařazeni i žáci bez zdravotního postižení. Jejich počet nepřesáhne:
a) v případě třídy nebo studijní skupiny určené pro žáky s určitým
druhem a stupněm zdravotního postižení rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším počtem žáků
podle odstavce 3,
b) v ostatních případech 25 % nejvyššího počtu žáků ve třídě nebo studijní
skupině.
(7) Do konzervatoře, která je zřízena pro žáky se zdravotním postižením,
může být z celkového počtu žáků přijatých do prvního ročníku vzdělávání v daném školním
roce nejvýše 25 % žáků bez zdravotního postižení.
(8) Ředitel školy může dělit třídy, oddělení konzervatoře a studijní skupiny
na skupiny v souladu se školním vzdělávacím programem, pedagogickými, hygienickými,
ekonomickými a prostorovými podmínkami10), požadavky na bezpečnost žáků a ochranu
jejich zdraví a charakterem předmětu.
(9) Ve třídě mateřské, základní nebo střední školy, v oddělení konzervatoře
a ve studijní skupině vyšší odborné školy, která není zřízena pro žáky se zdravotním
postižením, lze s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáků a míře
podpůrných opatření individuálně integrovat nejvýše 5 žáků se zdravotním postižením.
(10) Při odborném výcviku ve střední škole samostatně zřízené pro žáky
se zdravotním postižením se skupiny naplňují do počtu stanoveného zvláštním právním
předpisem11), v ostatních případech se skupina při praktickém vyučování naplňuje
do počtu 6 žáků.
(11) Speciální škola a škola při zdravotnickém zařízení má nejméně 10 žáků.
Konzervatoř zřízená pro žáky se zdravotním postižením má nejméně 30 žáků.
10) § 7 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o
změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 410/2005
Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu
a vzdělávání dětí a mladistvých.
11) Nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním,
středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění nařízení vlády č. 18/2006 Sb.".
9. V § 12 odstavec 2 zní:
"(2) Ke vzdělávacím potřebám žáka s mimořádným nadáním se vyjadřuje školské
poradenské zařízení.".
10. Doplňuje se příloha, která zní:
„Příloha k vyhlášce č. 73/2005 Sb.
Nejnižší a nejvyšší počty žáků a nejnižší a nejvyšší počty souběžně působících
pedagogických pracovníků ve třídě nebo studijní skupině určené pro žáky s určitým
druhem a stupněm zdravotního postižení a ve třídě školy při zdravotnickém zařízení
---------------- ----------------- --------------------------------- ---------------------------- -------------------- Míra Stupeň a druh Stupeň vzdělávání Počet žáků ve Počet podpůrných zdravotního třídě nebo pedagog. opatření postižení studijní pracovníků skupině ----------------------- --------------------------- Nejnižší Nejvyšší Nejnižší Nejvyšší ---------------- ----------------- --------------------------------- ---------------------------- -------------------- Velmi Hluboké předškolní 4 6 2 3 vysoká mentální postižení základní - I. st. 4 6 2 3 základní - II. st. 4 6 2 3 střední 4 6 2 3 Těžké mentální předškolní 4 6 2 3 postižení základní - I. st. 4 6 2 3 základní - II. st. 4 6 2 3 střední 4 6 2 3 Kombinace předškolní 4 6 2 3 těžkých zdravotních postižení včetně hluchoslepoty základní - I. st. 4 6 2 3 základní - II. st. 4 6 2 3 střední 4 6 2 3 Autismus s předškolní 4 6 2 3 přidruženým zdravotním postižením základní - I. st. 4 6 2 3 základní - II. st. 4 6 2 3 střední 4 6 2 3 ---------------- ----------------- --------------------------------- ---------------------------- -------------------- ------------ ---------------------------------- ---------------------- ----------------------- ---------------- Míra Stupeň a druh zdravotního Stupeň vzdělávání Počet žáků ve Počet podpůrných postižení třídě nebo pedagog. opatření studijní pracovníků skupině ------------------- -------------------- Nejnižší Nejvyšší Nejnižší Nejvyšší ------------ ---------------------------------- ---------------------- ----------------------- ---------------- Vysoká Těžké zrakové postižení předškolní 5 7 2 2 základní - I. st. 5 7 2 2 základní - II. st. 5 7 2 2 střední a vyšší 5 7 2 2 odborné v konzervatoři 5 7 2 2 Těžká porucha předškolní 6 8 2 2 dorozumívacích schopností základní - I. st. 6 8 2 2 základní - II. st. 6 8 2 2 střední a vyšší 6 8 2 2 odborné Těžké sluchové postižení předškolní 5 7 2 2 základní - I. st. 5 7 2 2 základní - II. st. 5 7 2 2 střední a vyšší 5 7 2 2 odborné Těžké tělesné postižení předškolní 6 8 2 2 základní - I. st. 5 7 2 2 základní - II. st. 6 8 2 2 střední 6 8 2 2 Středně těžké mentální postižení předškolní 5 7 2 2 základní - I. st. 5 7 2 2 základní - II. st. 5 7 2 2 střední a vyšší 5 7 2 2 odborné Těžké poruchy chování předškolní 6 8 2 2 základní - 1. - 2. roč. 6 8 2 2 základní - 3. - 9. roč. 6 8 2 3 Autismus předškolní 5 7 2 3 základní - 1. - 2. roč. 5 7 2 3 základní - 3. - 9. roč. 5 7 2 2 střední 5 7 2 2 Kombinace zdravotního postižení předškolní 5 7 2 3 základní - 1. - 2. roč. 6 8 2 3 základní - 3. - 9. roč. 6 8 2 3 střední 6 8 2 3 ------------ ---------------------------------- ---------------------- ----------------------- ---------------- ------------ --------------- -------------------------------- -------------------- ------------------------ Míra Stupeň a Stupeň vzdělávání Počet žáků ve Počet podpůrných druh třídě nebo pedagog. opatření zdravotního studijní pracovníků postižení skupině --------------------- ------------------------- Nejnižší Nejvyšší Nejnižší Nejvyšší ------------ --------------- -------------------------------- -------------------- ------------------------ Střední Zrakové předškolní 7 10 1 2 postižení základní - 1. - 2. roč. 9 12 1 2 středně základní - 3. - 9. roč. 10 12 1 2 těžké střední a vyšší odborné 7 9 1 1 v konzervatoři 7 9 1 1 Sluchové předškolní 7 10 1 2 postižení základní - 1. - 2. roč. 9 12 1 2 středně základní - 3. - 9. roč. 10 12 1 2 těžké střední a vyšší odborné 7 9 1 1 Vady předškolní 7 10 1 2 řeči základní - 1. - 2. roč. 6 8 1 1 středně základní - 3. - 9. roč. 7 9 1 1 těžké Tělesné předškolní 7 10 1 2 postižení základní - I. st. 7 10 1 2 středně základní - II. st. 8 12 1 2 těžké střední a vyšší odborné 10 12 1 2 Lehké předškolní 8 12 1 2 mentální základní - 1. - 2. roč. 8 10 1 2 postižení základní - 3. - 9. roč. 8 10 1 1 střední 10 12 1 1 Specifické základní - 1. - 2. roč. 10 12 1 1 poruchy základní - 3. - 5. roč. 10 12 1 2 učení základní - 6. - 9. roč. 12 14 1 1 středně těžké Poruchy základní - 1. - 2. roč. 8 10 1 2 chování základní - 3. - 9. roč. 8 12 1 2 středně těžké ------------ --------------- -------------------------------- -------------------- ------------------------ ---------- ---------------------------------------- ------------ ----------------- ----------------- Míra Žáci ve třídách škol při Stupeň Počet žáků ve Počet pedagog. podpůrných zdravotnických vzdělávání třídě pracovníků opatření zařízeních ----------------- ------------------ Nejnižší Nejvyšší Nejnižší Nejvyšší ---------- ---------------------------------------- ------------ ----------------- ----------------- Nízká Ve třídě při nemocnici předškolní 11 13 1 1 a základní Ve třídě pro ležící pacienty 9 11 1 1 Ve třídě při infekčním, 7 9 1 1 neurologickém a foniatrickém oddělení Ve třídě při léčebně a ozdravovně 10 14 1 2 Ve třídě při psychiatrické léčebně 5 7 2 3 ---------- ---------------------------------------- ------------ ----------------- -----------------
Čl.II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2009.
Ministryně:
Mgr. Kuchtová v. r.