62/2007 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Schválený:
62/2007 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 19. března 2007,
kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Změna: 227/2007 Sb.
Změna: 326/2008 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 23 odst. 3 a § 56 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb.:
Čl.I
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, se mění takto:
1. V § 1 odst. 2 se slovo " , oddělení" zrušuje.
2. V § 1 odstavec 4 zní:
"(4) Žákem s těžkým zdravotním postižením, který při vzdělávání vyžaduje velmi vysokou nebo vysokou míru podpůrných opatření podle odstavce 2, zejména ve vztahu k počtu žáků a souběžně působících pedagogických pracovníků ve třídě nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením, se pro účely této vyhlášky rozumí žák:
a) s těžkým zrakovým postižením, které žákovi znemožňuje nebo závažným způsobem omezuje zrakové vnímání a i s využitím kompenzačních pomůcek znemožňuje nebo závažným způsobem omezuje vnímání černotisku a orientaci prostřednictvím zraku,
b) s těžkým sluchovým postižením, které žákovi znemožňuje nebo závažným způsobem omezuje rozumění mluvené řeči i při využití kompenzačních pomůcek a zrakové kontroly,
c) s těžkým tělesným postižením, které závažným způsobem omezuje nebo vylučuje samostatný pohyb žáka, psaní a manipulaci s učebními materiály,
d) s těžkou poruchou dorozumívacích schopností, která znemožňuje nebo závažným způsobem omezuje komunikaci a užívání jazyka a řeči mluvené či psané pro účely vzdělávání,
e) s autismem, těžkým nebo hlubokým mentálním postižením nebo souběžným postižením více vadami,
f) s těžkou poruchou chování, která se v průběhu vzdělávání projevuje násilným porušováním sociálních vztahů, poruchami emocí, hyperkinetickými poruchami nebo jejich kombinací, nebo
g) s jiným zdravotním postižením, které závažným způsobem ovlivňuje průběh vzdělávání.".
3. V § 3 odst. 3 se za slovo "oddělení" vkládá slovo "konzervatoře".
4. V § 8 odst. 5 se slovo " , odděleních" zrušuje.
5. V § 8 odstavec 6 zní:
"(6) Pokud ve třídě nebo studijní skupině působí souběžně několik pedagogických pracovníků, musí být alespoň 1 z nich asistentem pedagoga.".
6. V § 8 odst. 7 se za slovo "odděleních" vkládá slovo "konzervatoře".
7. V § 9 odstavec 1 zní:
"(1) Zařazení žáka do některé formy speciálního vzdělávání podle § 3 provádí ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce žáka nebo se souhlasem zletilého žáka, a to na základě doporučení školského poradenského zařízení, jehož součástí je navržení míry podpůrných opatření.".
8. § 10 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 10 a 11 zní:
 
"§ 10
Počty žáků a souběžně působících pedagogických pracovníků
(1) Vzdělává-li se ve třídě nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením alespoň takový počet žáků s týmž druhem a stupněm zdravotního postižení, který odpovídá nejnižšímu počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině stanovenému v příloze k této vyhlášce pro daný druh a stupeň zdravotního postižení, považuje se třída nebo studijní skupina za určenou pro žáky s daným druhem a stupněm zdravotního postižení.
(2) Pokud třída nebo studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením splňuje podmínku podle odstavce 1 pro více druhů a stupňů zdravotního postižení, považuje se za třídu nebo studijní skupinu určenou pro žáky s tím druhem a stupněm zdravotního postižení, pro který je v příloze k této vyhlášce stanoven nižší nejvyšší počet žáků ve třídě.
(3) Nejnižší a nejvyšší počty žáků a nejnižší a nejvyšší počty souběžně působících pedagogických pracovníků ve třídě nebo studijní skupině určené pro žáky s určitým druhem a stupněm zdravotního postižení a ve třídě školy při zdravotnickém zařízení se stanoví v příloze k této vyhlášce. Jsou-li ve třídě podle věty první zařazeni žáci z různých ročníků, je pro určení počtů žáků a souběžně působících pedagogických pracovníků rozhodující nižší ročník.
(4) Třída nebo studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením, která nesplňuje podmínku podle odstavce 1, má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků.
(5) Oddělení konzervatoře, která je zřízena pro žáky se zdravotním postižením, má nejméně 4 a nejvíce 150 žáků.
(6) Do třídy nebo studijní skupiny zřízené pro žáky se zdravotním postižením mohou být na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka zařazeni i žáci bez zdravotního postižení. Jejich počet nepřesáhne:
a) v případě třídy nebo studijní skupiny určené pro žáky s určitým druhem a stupněm zdravotního postižení rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším počtem žáků podle odstavce 3,
b) v ostatních případech 25 % nejvyššího počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině.
(7) Do konzervatoře, která je zřízena pro žáky se zdravotním postižením, může být z celkového počtu žáků přijatých do prvního ročníku vzdělávání v daném školním roce nejvýše 25 % žáků bez zdravotního postižení.
(8) Ředitel školy může dělit třídy, oddělení konzervatoře a studijní skupiny na skupiny v souladu se školním vzdělávacím programem, pedagogickými, hygienickými, ekonomickými a prostorovými podmínkami10), požadavky na bezpečnost žáků a ochranu jejich zdraví a charakterem předmětu.
(9) Ve třídě mateřské, základní nebo střední školy, v oddělení konzervatoře a ve studijní skupině vyšší odborné školy, která není zřízena pro žáky se zdravotním postižením, lze s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáků a míře podpůrných opatření individuálně integrovat nejvýše 5 žáků se zdravotním postižením.
(10) Při odborném výcviku ve střední škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením se skupiny naplňují do počtu stanoveného zvláštním právním předpisem11), v ostatních případech se skupina při praktickém vyučování naplňuje do počtu 6 žáků.
(11) Speciální škola a škola při zdravotnickém zařízení má nejméně 10 žáků. Konzervatoř zřízená pro žáky se zdravotním postižením má nejméně 30 žáků.
10) § 7 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.
11) Nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění nařízení vlády č. 18/2006 Sb.".
9. V § 12 odstavec 2 zní:
"(2) Ke vzdělávacím potřebám žáka s mimořádným nadáním se vyjadřuje školské poradenské zařízení.".
10. Doplňuje se příloha, která zní:
 
„Příloha k vyhlášce č. 73/2005 Sb.
Nejnižší a nejvyšší počty žáků a nejnižší a nejvyšší počty souběžně působících pedagogických pracovníků ve třídě nebo studijní skupině určené pro žáky s určitým druhem a stupněm zdravotního postižení a ve třídě školy při zdravotnickém zařízení

---------------- ----------------- --------------------------------- ---------------------------- --------------------
Míra             Stupeň a druh     Stupeň vzdělávání                 Počet žáků ve                Počet
podpůrných       zdravotního                                         třídě nebo                   pedagog.
opatření         postižení                                           studijní                     pracovníků
                                                                     skupině
                                                               -----------------------     ---------------------------
                                                                Nejnižší     Nejvyšší        Nejnižší        Nejvyšší
---------------- ----------------- --------------------------------- ---------------------------- --------------------
Velmi              Hluboké         předškolní                      4           6               2                  3
vysoká             mentální
                   postižení
                                   základní - I. st.               4           6               2                  3
                 
                                   základní - II. st.              4           6               2                  3
                 
                                   střední                         4           6               2                  3
                 
                  Těžké mentální   předškolní                      4           6               2                  3
                  postižení
                                   základní - I. st.               4           6               2                  3
                 
                                   základní - II. st.              4           6               2                  3
                 
                                   střední                         4           6               2                  3
                 
                  Kombinace        předškolní                      4           6               2                  3
                  těžkých
                  zdravotních
                  postižení
                  včetně
                  hluchoslepoty
                                   základní - I. st.               4           6               2                  3
                 
                                   základní - II. st.              4           6               2                  3
                 
                                   střední                         4           6               2                  3
                 
                  Autismus s       předškolní                      4           6               2                  3
                  přidruženým
                  zdravotním
                  postižením
                                   základní - I. st.               4           6               2                  3
                 
                                  základní - II. st.              4           6               2                  3
                 
                                  střední                         4           6               2                  3
---------------- ----------------- --------------------------------- ---------------------------- --------------------

------------ ---------------------------------- ---------------------- ----------------------- ----------------
Míra         Stupeň a druh zdravotního          Stupeň vzdělávání      Počet žáků ve           Počet
podpůrných   postižení                                                 třídě nebo              pedagog.
opatření                                                               studijní                pracovníků
                                                                       skupině
                                                                       ------------------- --------------------
                                                                        Nejnižší  Nejvyšší  Nejnižší  Nejvyšší
------------ ---------------------------------- ---------------------- ----------------------- ----------------
Vysoká       Těžké zrakové postižení            předškolní                 5       7       2       2
                                                základní - I. st.          5       7       2       2
                                                základní - II. st.         5       7       2       2
                                                střední a vyšší            5       7       2       2
                                                odborné
                                                v konzervatoři             5       7       2       2
          
             Těžká porucha                      předškolní                 6       8       2       2
             dorozumívacích
             schopností
                                                základní - I. st.          6       8       2       2
                                                základní - II. st.         6       8       2       2
                                                střední a vyšší            6       8       2       2
                                                odborné

             Těžké sluchové postižení           předškolní                 5       7       2       2
                                                základní - I. st.          5       7       2       2
                                                základní - II. st.         5       7       2       2
                                                střední a vyšší            5       7       2       2
                                                odborné

             Těžké tělesné postižení            předškolní                 6       8       2       2
                                                základní - I. st.          5       7       2       2
                                                základní - II. st.         6       8       2       2
                                                střední                    6       8       2       2

             Středně těžké mentální postižení   předškolní                 5       7       2       2
                                                základní - I. st.          5       7       2       2
                                                základní - II. st.         5       7       2       2
                                                střední a vyšší            5       7       2       2
                                                odborné

             Těžké poruchy chování              předškolní                 6       8       2       2
                                                základní - 1. - 2. roč.    6       8       2       2
                                                základní - 3. - 9. roč.    6       8       2       3

             Autismus                           předškolní                 5       7       2       3
                                                základní - 1. - 2. roč.    5       7       2       3
                                                základní - 3. - 9. roč.    5       7       2       2
                                                střední                    5       7       2       2

             Kombinace zdravotního postižení    předškolní                 5       7       2       3
                                                základní - 1. - 2. roč.    6       8       2       3
                                                základní - 3. - 9. roč.    6       8       2       3
                                                střední                    6       8       2       3
------------ ---------------------------------- ---------------------- ----------------------- ----------------

------------ --------------- -------------------------------- -------------------- ------------------------
 Míra        Stupeň a        Stupeň vzdělávání                Počet žáků ve           Počet
 podpůrných  druh                                             třídě nebo              pedagog.
 opatření    zdravotního                                      studijní                pracovníků
             postižení                                        skupině
                                                        ---------------------    -------------------------
                                                        Nejnižší    Nejvyšší       Nejnižší       Nejvyšší
------------ --------------- -------------------------------- -------------------- ------------------------
  Střední     Zrakové     předškolní                       7         10             1             2
              postižení   základní - 1. - 2. roč.          9         12             1             2
              středně     základní - 3. - 9. roč.          10        12             1             2
              těžké               střední a vyšší odborné          7         9              1             1
                          v konzervatoři                   7         9              1             1

              Sluchové    předškolní                       7         10             1             2
              postižení   základní - 1. - 2. roč.          9         12             1             2
              středně     základní - 3. - 9. roč.          10        12             1             2
              těžké       střední a vyšší odborné          7         9              1             1

              Vady        předškolní                       7         10             1             2
              řeči        základní - 1. - 2. roč.          6         8              1             1
              středně     základní - 3. - 9. roč.          7         9              1             1
              těžké
                          
              Tělesné     předškolní                       7         10             1             2
              postižení   základní - I. st.                7         10             1             2 
              středně     základní - II. st.               8         12             1             2
              těžké       střední a vyšší odborné          10        12             1             2
                          
              Lehké       předškolní                       8         12             1             2
              mentální    základní - 1. - 2. roč.          8         10             1             2
              postižení   základní - 3. - 9. roč.          8         10             1             1
                          střední                          10        12             1             1 
                          
              Specifické  základní - 1. - 2. roč.          10        12             1             1
              poruchy     základní - 3. - 5. roč.          10        12             1             2 
              učení       základní - 6. - 9. roč.          12        14             1             1 
              středně
              těžké

              Poruchy     základní - 1. - 2. roč.          8         10             1             2
              chování     základní - 3. - 9. roč.          8         12             1             2
              středně
              těžké
------------ --------------- -------------------------------- -------------------- ------------------------

---------- ---------------------------------------- ------------ ----------------- -----------------
Míra       Žáci ve třídách škol při                 Stupeň       Počet žáků ve     Počet pedagog.
podpůrných zdravotnických                           vzdělávání   třídě             pracovníků
opatření   zařízeních
                                                                 ----------------- ------------------
                                                                 Nejnižší Nejvyšší Nejnižší  Nejvyšší
---------- ---------------------------------------- ------------ ----------------- -----------------
  Nízká   Ve třídě při nemocnici                    předškolní      11      13        1         1
                                                    a
                                                    základní
          Ve třídě pro ležící pacienty                              9       11        1         1

          Ve třídě při infekčním,                                   7       9         1         1
          neurologickém a foniatrickém           
          oddělení

          Ve třídě při léčebně a ozdravovně                         10      14        1         2

          Ve třídě při psychiatrické léčebně                        5       7         2         3
---------- ---------------------------------------- ------------ ----------------- -----------------

   
Čl.II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2009.
Ministryně:
Mgr. Kuchtová v. r.