564/1990 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 13.prosince 1990
o státní správě a samosprávě ve školství
Změna: 190/1993 Sb.
Změna: 256/1994 Sb.
Změna: 139/1995 Sb.
Změna: 132/2000 Sb.,
258/2000 Sb.
Změna: 3/2002 Sb.
Změna: 284/2002 Sb.
Změna: 132/2000 Sb.,
284/2002 Sb. (část)
Změna: 181/2003 Sb.
Změna: 284/2002 Sb. (část),
18/2004 Sb.
Změna: 501/2004 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Základní ustanovení
§ 1
Státní správu ve školství vykonávají
a) ředitel školy, ředitel (vedoucí) předškolního zařízení nebo
školského zařízení (dále jen "ředitel"),
b) obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
c) krajské úřady,
d) Česká školní inspekce,
e) ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
(dále jen "ministerstvo"),
f) jiné ústřední orgány státní správy, pokud tak stanoví zvláštní
zákon.
ČÁST DRUHÁ
Výkon státní správy ve školství
§ 3
Ředitel
(1) Ředitel řídí školu, předškolní zařízení nebo školské
zařízení, a pokud jsou právnickými osobami, plní povinnosti
vedoucího organizace a jmenuje a odvolává své zástupce. Ředitel
odpovídá za plnění učebních plánů a učebních osnov, za odbornou
a pedagogickou úroveň výchovně vzdělávací práce školy,
předškolního zařízení nebo školského zařízení a za efektivní
využívání svěřených hospodářských prostředků; odpovídá za
vytvoření podmínek pro činnost rady školy, pro výkon školní
inspekce a přijetí následných opatření, kontroluje práci
pedagogických pracovníků a ostatních pracovníků a studijní
výsledky žáků. Ředitel odpovídá za zpracování a zpřístupnění
veřejnosti výroční zprávy o činnosti školy a výroční zprávy
o hospodaření školy a předkládá tyto zprávy radě školy. Ředitel je
povinen účastnit se jednání rady školy, je-li přizván radou školy.
Ředitel školy zajišťuje, aby zákonní zástupci nezletilého žáka
a zletilí žáci byli informováni o průběhu vzdělávání a výchovy
žáka.
(2) Ředitel rozhoduje
a) o odkladu povinné školní docházky,
b) o dodatečném odložení povinné školní docházky,
c) o zařazení dětí do předškolního zařízení, školní jídelny,
školní družiny a školního klubu, pokud počet přihlášených dětí
nepřesahuje počet dětí, které lze přijmout.
d) o zařazení dětí do speciálních mateřských škol a speciálních
základních škol, základních škol, zvláštních škol a školských
zařízení jim sloužících a do pomocných škol; do základních škol
se přednostně zařazují děti, které mají trvalý pobyt ve
spádovém obvodu školy nebo jsou umístěny v dětském domově ve
spádovém obvodu školy,
e) o přijetí ke studiu ve vyšších odborných školách, středních
školách, speciálních středních školách a odborných učilištích,
f) o přerušení studia,
g) o přiznání a odnětí stipendia a hmotného zabezpečení žákům
středních škol,
h) o podmíněném vyloučení ze studia a o vyloučení ze studia,
i) o výši příspěvku v jednotlivých případech a úhradu nákladů
ústavní výchovy a ochranné výchovy a výši příspěvku
v jednotlivých případech na úhradu nákladů spojených s hmotnou
péčí o děti a mládež ve školách s celodenní výchovou
a internátních školách a školských zařízeních,
j) o výši příspěvku v jednotlivých případech ne školní
stravování,
k) o výši příspěvku v jednotlivých případech na úhradu nákladů
spojených s poskytováním základů vzdělání c základní umělecké
škole,
l) o žádosti žáka ke změně studijního nebo učebního oboru
a opakování ročníku po splnění povinné školní docházky,
m) o uznání předchozího vzdělání.
(3) Na rozhodování podle odstavce 2 písm. a) až h), l) a m)
se nevztahuje ustanovení správního řádu o převzetí věci nadřízeným
správním úřadem.1i)
(4) Ředitel může podle místních potřeb a podmínek na základě
požadavků orgánů, které zřídily školu nebo školské zařízení,
popřípadě jiného subjektu, upravit výchovně vzdělávací proces
školy v rozsahu stanoveném učebními plány. Obdobně může postupovat
ředitel předškolního zařízení. Pokud tato úprava vyvolá zvýšené
náklady, ředitel stanoví jejich výši a způsob úhrady projedná se
zřizovatelem.
§ 4
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
a) zpracovává návrh rozpisu rozpočtu v rozsahu podle § 8 odst. 2
pro školy a školská zařízení v obvodu jeho působnosti zřizované
podle § 14 odst. 2 a 12 a předává jej krajskému úřadu,
b) zpracovává a předkládá krajskému úřadu rozbor hospodaření za
školy a školská zařízení v obvodu jeho působnosti zřizované
podle § 14 odst. 2 a 12 podle závazné osnovy a závazného
postupu stanoveného ministerstvem podle § 12 odst. 5,
c) připravuje podklady pro zúčtování prostředků státního rozpočtu
poskytovaných krajským úřadem podle § 8 odst. 3 závazným
postupem a podle společných pokynů ministerstva a Ministerstva
financí k zúčtování prostředků státního rozpočtu a předává
výsledky zúčtování krajskému úřadu,
d) zajišťuje podklady pro sumarizaci účetní závěrky a účetních
a finančních výkazů za školy a školská zařízení zřizované
v obvodu jeho působnosti podle § 14 odst. 2 a 12 pro krajský
úřad v souladu se závazným postupem stanoveným Ministerstvem
financí,
e) shromažďuje a zpracovává data z dokumentace a evidencí za školy
a školská zařízení zřizované v obvodu jeho působnosti podle
§ 14 odst. 2 a 12 v termínech stanovených ministerstvem
a předává je krajskému úřadu a ministerstvu, popřípadě jím
pověřené organizaci.
Krajský úřad
§ 5
Vedoucího odboru krajského úřadu odpovědného za výkon státní
správy v oblasti školství, mládeže a tělovýchovy v kraji, jmenuje
a odvolává rada kraje1h) se souhlasem ministerstva. Vedoucí útvaru
obecního úřadu obce s rozšířenou působností odpovědného za výkon
státní správy v oblasti školství, mládeže a tělovýchovy ve
správním obvodu obce s rozšířenou působností je jmenován
a odvoláván se souhlasem krajského úřadu. Jmenování a odvolání
podle věty první a druhé je bez předchozího souhlasu krajského
úřadu neplatné.
§ 6
(1) Krajský úřad zpracovává a každé dva roky upřesňuje
a zveřejňuje dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně
vzdělávací soustavy ve svém správním obvodu (dále jen "dlouhodobý
záměr") a zpracovává a každoročně zveřejňuje výroční zprávu
o stavu koncepce a rozvoje sítě a o stavu a rozvoji výchovně
vzdělávací soustavy v kraji ("výroční zpráva"). Krajský úřad
vychází při zpracování dlouhodobého záměru z dlouhodobého záměru
ministerstva. Výroční zpráva obsahuje také informace o hospodaření
kraje v oblasti předškolních zařízení, škol a školských zařízení.
Upřesněný dlouhodobý záměr v každém lichém roce a výroční zprávu
za předchozí rok, schválené zastupitelstvem kraje, zasílá krajský
úřad do 31. března ministerstvu.
(2) Ministerstvo stanoví strukturu zpracování dlouhodobého
záměru a výroční zprávy.
§ 7
Krajský úřad
a) přijímá opatření na základě výsledků školní inspekce
v předškolních zařízeních, školách a školských zařízeních,
b) rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutí ředitele podle § 3 odst. 2 s výjimkou písmen c) a k),
c) rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutí obce podle § 14 odst.
8 písm. a),
d) rozhoduje o nostrifikaci vysvědčení vydaných zahraničními
školami,
e) rozhoduje o osvobození žáků od povinnosti docházet do školy
a o osvobození žáků od povinné školní docházky,1b)
f) vyjadřuje se k udělení výjimky při zřizování základních
škol,1d)
g) uděluje souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů
předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje
obec,
h) rozhoduje o výjimkách, pokud jde o počet dětí ve třídě
v mateřských školách,1e)
i) dává souhlas ke slučování škol,1f)
j) jmenuje a odvolává zkušební komise pro vykonání absolutoria
a předsedy komisí pro maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky,
k) plní úkoly organizace vyplývající z pracovně-právních vztahů
pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení, které
zřizuje podle § 16, pokud nemají právní subjektivitu,
l) plní další úkoly vyplývající z jiných zákonů.
§ 8
(1) Krajský úřad sděluje obcím souhlas se zrušením základní
školy, která byla jimi zřízena.
(2) Krajský úřad rozepisuje a přiděluje předškolním
zařízením, školám a školským zařízením jim sloužícím, které jsou
zařazeny do sítě předškolních zařízení, škol a školských zařízení
(dále jen "síť") zřizovaných a spravovaných kraji v samostatné
působnosti, s výjimkou školských zotavovacích zařízení, finanční
prostředky na platy a náhrady platů, popřípadě mzdy a náhrady
mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci
vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr a odstupné, na náklady na zvláštním způsobem stanovené
odvody do sociálních a zdravotních fondů a ostatní náklady
vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů
spojených s výukou dětí zdravotně postižených, na výdaje na učební
pomůcky a dále na výdaje na učebnice a školní potřeby, pokud se
žákům poskytují bezplatně, a rovněž výdaje na další vzdělávání
pedagogických pracovníků a služby, které souvisejí s rozvojem škol
a kvalitou vzdělávání, a kontroluje využití takto přidělených
finančních prostředků.
(3) Krajský úřad rozepisuje a prostřednictvím rozpočtů obcí
přiděluje předškolním zařízením, školám a školským zařízením jim
sloužícím, které jsou zařazeny do sítě škol, zřizovaným
a spravovaným obcemi, finanční prostředky na výdaje v rozsahu
podle odstavce 2 a kontroluje jejich využití. Při rozpisu vychází
z návrhů předložených obecními úřady obcí s rozšířenou působností
na území kraje. O rozpisu finančních prostředků podle věty první
informuje krajský úřad příslušné obecní úřady obcí s rozšířenou
působností.
§ 9
Krajský úřad
a) zpracovává a vyhodnocuje rozbor hospodaření za školy a školská
zařízení ve své působnosti podle závazné osnovy a postupem
stanoveným ministerstvem,
b) zúčtovává prostředky státního rozpočtu poskytované krajským
úřadem školám, předškolním zařízením a školským zařízením podle
společných pokynů stanovených Ministerstvem financí
a ministerstvem a předává výsledky zúčtování ministerstvu,
c) zajišťuje sumarizaci účetní závěrky a účetních a finančních
výkazů škol a školských zařízení ve své působnosti podle
závazných pokynů a postupem stanoveným Ministerstvem financí,
d) shromažďuje a zpracovává data z dokumentace a evidencí za školy
a školská zařízení se sídlem v příslušném kraji, s výjimkou
škol zřizovaných státem, způsobem a v termínech stanovených
ministerstvem, a předává je ministerstvu, popřípadě jím
pověřené organizaci.
§ 10
Krajský úřad přiděluje soukromým předškolním zařízením,
školám a školským zařízením zařazeným do sítě ministerstvem
finanční dotaci v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštním
předpisem, kontroluje efektivnost hospodaření s přidělenou dotací
a provádí její finanční vypořádání.2)
§ 11
(1) Krajský úřad na žádost školy nebo pracovníků škol,
školských zařízení nebo předškolních zařízení zajišťuje metodickou
pomoc. Poskytuje konzultace v pracovněprávních vztazích a mzdových
otázkách pracovníkům školství.
(2) Krajský úřad může na základě smlouvy s řediteli vykonávat
pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení administrativní
a technické činnosti.
Ministerstvo
§ 12
(1) Ministerstvo řídí výkon státní správy ve školství
a vytváří podmínky pro realizaci cílů výchovy a vzdělávání.
(2) Ministerstvo řídí předškolní zařízení, školy a školská
zařízení ve věcech výchovy a vzdělávání.
(3) Ministerstvo může zřídit a zrušit předškolní zařízení,
školy a školská zařízení s jiným vyučovacím jazykem než českým,
pokud je nezřídí obec nebo kraj v samostatné působnosti.
(4) Ministerstvo zřizuje a zrušuje
a) školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy,
b) zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Ministerstvo ve výjimečných případech hodných zvláštního zřetele
může zřizovat a zrušovat střední školy, odborná učiliště, vyšší
odborné školy, speciální základní školy, speciální střední školy,
speciální předškolní zařízení a školská zařízení jim sloužící.
(5) Ministerstvo
a) rozepisuje a přiděluje v celém rozsahu finanční prostředky
vyčleněné ze státního rozpočtu předškolním zařízením, školám
a školským zařízením zřizovaným ministerstvem včetně finančních
prostředků nad stanovený rozsah finančních prostředků pro školy
a školská zařízení, v nichž probíhá pokusné ověřování nových
forem, metod nebo řízení vzdělávání, popřípadě na další
rozvojové programy vyhlášené ministerstvem; kontroluje využití
takto přidělených finančních prostředků. Stejně postupuje
u škol, předškolních a školských zařízení, zřizovaných
registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým
bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštních práv, a zařazených
do sítě škol a školských zařízení,
b) přiděluje krajům finanční prostředky vyčleněné ze státního
rozpočtu pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení
jiných zřizovatelů s výjimkou těch, které jsou hrazeny z jiných
zdrojů, a finanční prostředky nad stanovený rozsah finančních
prostředků pro školy a školská zařízení jiných zřizovatelů,
v nichž probíhá pokusné ověřování nových forem, metod nebo
řízení vzdělávání, popřípadě na další rozvojové programy
vyhlášené ministerstvem v souladu se schváleným dlouhodobým
záměrem ministerstva a příslušného kraje; kontroluje využití
takto přidělených finančních prostředků,
c) jmenuje a odvolává ředitele předškolních zařízení, škol
a školských zařízení, které zřizuje, ústředního školního
inspektora a na jeho návrh školní inspektory; při jmenování
vychází zejména z výsledků konkursních řízení,
d) koordinuje předpisy pro navrhování a výstavbu budov
předškolních zařízení a stanoví podmínky jejich
provozuschopnosti se zvláštním zřetelem ne možnost integrace
zdravotně postižených dětí; pro účely zařazování předškolních
zařízení, škol a školských zařízení do sítě, posuzování návrhů
změn v síti a vyřazování předškolních zařízení, škol
a školských zařízení ze sítě,
e) stanoví normativy jako roční objem mzdových prostředků, státem
stanovených odvodů zdravotního a sociálního pojištění
a ostatních neinvestičních nákladů připadajících na dítě nebo
žáka v předškolním zařízení, škole nebo školském zařízení,
f) přiděluje orgánům kraje v přenesené působnosti, pokud tento
zákon nestanoví jinak, finanční prostředky na školství podle
počtu dětí a žáků předškolních zařízení, škol a školských
zařízení a stanovených normativů, nestanoví-li ministerstvo
jinak,
g) zpracovává a zveřejňuje nejméně jednou za 4 roky dlouhodobý
záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy, který
předkládá vládě. Ministerstvo každoročně předkládá Poslanecké
sněmovně výroční zprávu o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací
soustavy; přitom vychází i z výročních zpráv o stavu a rozvoji
výchovně vzdělávací soustavy, které zpracovávají kraje,
h) metodicky řídí a koordinuje tvorbu dlouhodobých záměrů
vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy na úrovni
krajů. Dlouhodobé záměry s kraji projednává vždy po 2 letech
a sestavuje dlouhodobé záměry České republiky,
i) povoluje výjimky,2a)
j) rozhoduje po vyjádření orgánu kraje v přenesené působnosti,
pokud tento zákon nestanoví jinak, o výjimkách při zřizování
základních škol,2b)
k) uděluje souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol
a školských zařízení zřizovaných krajem v samostatné
působnosti,
l) stanovuje závazné zásady o přídělu finančních prostředků, podle
kterých provádí přidělování finančních prostředků krajské
úřady,
m) stanovuje závazné zásady, podle kterých provádějí návrh rozpisu
rozpočtu obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
n) stanovuje závazný postup při vyúčtování dotací poskytnutých ze
státního rozpočtu podle tohoto zákona na krytí výdajů škol
a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj nebo obec za
školní rok,
o) stanovuje závaznou osnovu, postup při vypracování a termíny
předložení rozborů hospodaření škol a školských zařízení,
kterým jsou ze státního rozpočtu přidělovány prostředky na
krytí jejich výdajů podle tohoto zákona,
p) společně s Ministerstvem financí stanovuje závazný postup
a vydává závazné pokyny k zúčtování prostředků státního
rozpočtu poskytovaných školám a školským zařízením,
r) stanovuje závazný postup a vydává závazné pokyny pro účetní
závěrku a zpracování účetních a finančních výkazů škol
a školských zařízení; při jejich tvorbě vychází z pokynů
Ministerstva financí,
s) rozhoduje podle zvláštního zákona2e) o uznání odborné
kvalifikace a jiných způsobilostí požadovaných zvláštními
právními předpisy2f) pro výkon činnosti pedagogického
pracovníka.
(6) Ministerstvo stanoví
a) v dohodě s ministerstvem spravedlnosti České republiky způsob
vzdělávání občanů ve výkonu trestu odnětí svobody,
b) druhy a náležitosti vysvědčení a ostatních školních tiskopisů
včetně způsobu jejich zpracování a evidence,
c) závazný postup a metodiku předávání dat z dokumentace
a evidencí škol a školských zařízení, formu, termíny a způsob
předávání dat a nosiče dat, určených k předávání dat
příslušnému orgánu vykonávajícímu státní správu ve školství
a jeho prostřednictvím ministerstvu, popřípadě jím pověřené
organizaci.
(7) Ministerstvo zřizuje školy a školská zařízení podle
odstavců 3 a 4 jako příspěvkové organizace opatřením podle
zvláštního právního předpisu.2c) Ministerstvo stanoví vyhláškou
náležitosti zřizovací listiny a podmínky pro rozhodování
o zřízení, rozdělení, sloučení, splynutí a zrušení příspěvkové
organizace.
§ 13
Ministerstvo stanoví vyhláškou
a) podrobnosti o zřizování, zrušování a organizaci předškolních
zařízení, škol a školských zařízení a k zabezpečování výchovně
vzdělávací činnosti předškolních zařízení, škol a školských
zařízení; pokud jde o střední zdravotnické školy, v dohodě
s ministerstvem zdravotnictví České republiky (dále jen
"ministerstvo zdravotnictví"); pokud jde o sociální školství,
v dohodě s ministerstvem práce a sociálních věcí České
republiky (dále jen "ministerstvo práce a sociálních věcí"),
b) sestavování konkursních komisí a pravidla jejich činnosti při
konkursním řízení podle tohoto zákona,
c) podrobnosti o organizaci a financování soutěží a přehlídek žáků
předškolních zařízení, škol a školských zařízení v dohodě
s ministerstvem financí České republiky (dále jen "ministerstvo
financí"),
d) výši příspěvku a způsob úhrady nákladů spojených s poskytováním
základů vzdělání v základní umělecké škole v dohodě
s ministerstvem financí,
e) o plnění povinné školní docházky a vzdělávání ve školách mimo
území České a Slovenské Federativní Republiky v dohodě
s federálním ministerstvem zahraničních věcí,
f) pravidla hodnocení a klasifikace žáků, druhy výchovných
opatření a postup při jejich ukládání,
g) podrobnosti o rovnocennosti a podmínkách nostrifikace
vysvědčení vydaných zahraničními školami,
h) podmínky a organizaci přijímání žáků do středních škol,
u středních zdravotnických škol v dohodě s ministerstvem
zdravotnictví a u středních sociálních škol v dohodě
s ministerstvem práce a sociálních věcí,
i) výši příspěvku na úhradu péče poskytované dětem a mládeži ve
školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy a způsob jeho úhrady v dohodě s ministerstvem financí,
j) výši kapesného, normu pro ošacení a věcnou pomoc poskytovanou
dětem a mládeži s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou
ochrannou výchovou při jejím ukončení v dohodě s ministerstvem
práce a sociálních věcí a s ministerstvem financí,
k) výši příspěvku na úhradu nákladů spojených s hmotnou péčí
o děti a mládež ve školách s celodenní výchovou a internátních
školách a způsob jeho úhrady v dohodě s ministerstvem práce
a sociálních věcí a s ministerstvem financí,
l) podrobnosti o organizaci, řízení a financování školního
stravování a výši příspěvků za stravování,
m) postup při integraci zdravotně postižených dětí do předškolních
zařízení, škol, středních škol a školských zařízení jim
sloužících.
ČÁST TŘETÍ
Zařazování škol, předškolních zařízení
a školských zařízení do sítě škol, předškolních zařízení
a školských zařízení
§ 13a
(1) Ministerstvo vede síť všech zřizovatelů na základě údajů
poskytnutých do 31. prosince ústředními orgány státní správy
a orgány kraje v přenesené působnosti, pokud tento zákon nestanoví
jinak, kterou každoročně zveřejňuje.
(2) Školy, školská zařízení a předškolní zařízení všech
zřizovatelů zařazuje na základě žádosti předložené zřizovatelem
prostřednictvím kraje do sítě ministerstvo, s výjimkou
předškolních zařízení a školských zařízení, které zřizuje obec
podle § 14 odst. 2, a pracovišť praktického vyučování, které do
sítě zařazuje krajský úřad. Účastníky řízení o zařazení do sítě je
škola, předškolní zařízení nebo školské zařízení a jejich
zřizovatel.
(3) V síti se pro každou školu, předškolní nebo školské
zařízení uvádí:
a) název, sídlo, právní forma a identifikační číslo,
b) název a adresa zřizovatele; jméno a příjmení a trvalý pobyt
zřizovatele, je-li jím fyzická osoba,
c) všechny druhy a typy školy, které škola zahrnuje,
d) seznam studijních a učebních oborů, popřípadě zaměření,
e) seznam předškolních zařízení a školských zařízení, které škola
sdružuje,
f) datum zařazení do sítě.
U předškolních a školských zařízení se uvádí předmět činnosti.
(4) Žádost o zařazení do sítě a o změny podle § 13b odst. 1 písm. i) a p) se podává krajskému úřadu, který je místně
příslušný, do 30. září. Krajský úřad v případě předškolních
zařízení a školských zařízení, která zřizuje obec podle § 14 odst.
2, a pracovišť praktického vyučování o žádosti rozhodne
a v ostatních případech postoupí žádosti souhrnně se svým
vyjádřením do 30. listopadu k rozhodnutí ministerstvu.
(5) Orgán státní správy, který zařazuje do sítě podle
odstavce 2, může v závažných případech rozhodnout o předložení
žádosti v pozdějším termínu před zahájením činnosti školy,
školského zařízení nebo předškolního zařízení.
§ 13b
(1) Žádost o zařazení předškolních zařízení, škol a školských
zařízení do sítě obsahuje:
a) název školy, předškolního zařízení nebo školského zařízení,
b) jméno a příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo zřizovatele,
popřípadě datum narození, je-li zřizovatelem školy,
předškolního zařízení nebo školského zařízení fyzická osoba,
c) název, sídlo, právní formu organizace a její identifikační
číslo, jméno a příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo osoby nebo
osob, které jsou statutárním orgánem, je-li zřizovatelem školy,
předškolního zařízení nebo školského zařízení právnická osoba,
d) doklad osvědčující užívací právo zřizovatele k objektu,
nemovitosti nebo prostorám, v nichž bude probíhat výuka nebo
činnost,
e) zřizovací nebo zakládací listinu školy, předškolního
a školského zařízení podle zvláštního zákona, kromě případu,
kdy návrh na zřízení školy, předškolního nebo školského
zařízení spolu s návrhem zřizovací listiny podává příslušný
územní orgán státní správy nebo samosprávy ve školství,
f) stanovisko příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví
a příslušného orgánu státní správy k užívání příslušného
objektu, popřípadě nemovitosti pro navrhovaný účel odpovídající
ustanovení stavebního zákona,5)
g) v případě základních škol, předškolních zařízení a školských
zařízení, jejichž zřizovatelem je fyzická nebo právnická osoba,
rovněž vyjádření obce, v jejímž územním obvodu bude škola,
předškolní nebo školské zařízení působit; pokud zřizovatel
požaduje prostředky z rozpočtu obce, popřípadě jiná materiální
zvýhodnění, musí jít o kladné vyjádření obce,
h) v případě středních a vyšších škol, speciálních škol
a školských zařízení jim sloužících, s výjimkou středních
a vyšších zdravotnických škol, vyjádření krajského úřadu, podle
příslušné působnosti,
i) v případě škol jejich vzdělávací koncepci včetně učebních
plánů, učebních osnov, popřípadě jiných schválených učebních
dokumentů, které zahrnují alespoň nejvýznačnější cíle
vzdělávání, celkovou strukturu učiva, výčet a stručný popis
jednotlivých předmětů nebo jiných strukturních obsahových celků
a podmínky omezující přijetí uchazečů ke studiu, a které byly
schváleny ministerstvem, rámcově stanoveného obsahu vzdělání
jednotlivých vyučovacích předmětů a profilů absolventa pro
jednotlivé studijní nebo učební obory,
j) způsob hospodaření a financování školy, předškolního nebo
školského zařízení,
k) personální zabezpečení provozu školy, předškolního nebo
školského zařízení nebo jeho závazný popis,
l) materiální zabezpečení výuky nebo provozu anebo jeho závazný
popis,
m) výpis z trestního rejstříku zřizovatele, pokud je zřizovatel
fyzická osoba, a ředitele školy nebo vedoucího školského
zařízení,
n) osobní data ředitele školy nebo vedoucího školského zařízení
a doklady o vzdělání osvědčující jeho pedagogickou a odbornou
způsobilost, doklady o předchozích zaměstnáních a životopis
ředitele školy nebo vedoucího školského zařízení,
o) datum zahájení činnosti,
p) předpokládaný počet žáků a počet tříd v nadcházejícím školním
roce a předpokládaný celkový počet žáků a tříd nebo údaje
o předpokládané kapacitě školského zařízení, přičemž všechny
třídy školy musí být umístěny v rámci působnosti jednoho
krajského úřadu.
(2) Zřizovatel může po dohodě s orgánem státní správy, který
zařazuje do sítě podle § 13a odst. 2, předložit dodatečné údaje
uvedené v odstavci 1 písm. d), f) a n), vždy však před zahájením
činnosti školy, školského zařízení nebo předškolního zařízení.
(3) Orgán státní správy, který zařazuje do sítě podle § 13a odst. 2, posoudí, zda žádost splňuje požadavky tohoto zákona
a dalších předpisů, popřípadě nechá žádost žadatelem doplnit, a do
60 dnů od podání o žádosti rozhodne. Orgán státní správy je vždy
povinen posoudit žádost z hlediska souladu s dlouhodobým záměrem
ministerstva a příslušného kraje a rozhodnout v souladu
s potřebami a možnostmi rozvoje sítě. Součástí rozhodnutí
o žádosti o zařazení do sítě musí být jeho odůvodnění, datum jeho
vydání a poučení o odvolání.
(4) Rozhodnutí podle odstavce 3 doručí ministerstvo
a) účastníkům řízení,
b) orgánu kraje v přenesené působnosti, pokud tento zákon
nestanoví jinak, příslušnému podle sídla školy,
c) České školní inspekci,
d) příslušnému orgánu státní správy podle § 13a odst. 5.
(5) Jestliže rozhodnutí podle odstavce 3 vydal orgán kraje
v přenesené působnosti, pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo
Ministerstvo hospodářství, doručí je
a) účastníkům řízení,
b) ministerstvu,
c) České školní inspekci.
(6) V případě kladného rozhodnutí podle odstavce 3 musí
rozhodnutí o zařazení do sítě dále obsahovat:
a) název a sídlo školy, předškolního zařízení nebo školského
zařízení,
b) jméno a příjmení, místo trvalého pobytu, datum narození a rodné
číslo zřizovatele, je-li zřizovatelem školy, předškolního
zařízení nebo školského zařízení fyzická osoba,
c) název, sídlo, právní formu, identifikační číslo zřizovatele
a jméno, příjmení, místo trvalého pobytu a rodné číslo osoby
nebo osob, které jsou statutárním orgánem, je-li zřizovatelem
právnická osoba.
(7) Odvolání proti rozhodnutí o žádosti o zařazení do sítě
lze podat u orgánu státní správy, který napadené rozhodnutí vydal,
do osmi dnů od doručení rozhodnutí účastníku řízení. Nevyhoví-li
orgán státní správy, který napadené rozhodnutí vydal, odvolání
v plném rozsahu, postoupí věc nadřízenému orgánu státní správy,
který jako odvolací orgán po přezkoumání napadené rozhodnutí svým
rozhodnutím potvrdí nebo zruší. V případě zrušení napadeného
rozhodnutí vrátí věc k novému projednání. Proti rozhodnutí
odvolacího orgánu se nelze odvolat. Tím není dotčena možnost
soudního přezkoumání.
(8) Proti rozhodnutí ústředního orgánu státní správy
o žádosti o zařazení do sítě vydanému v prvním stupni lze podat
u tohoto orgánu do patnácti dnů od doručení rozhodnutí účastníku
řízení rozklad, o němž rozhodne vedoucí ústředního orgánu státní
správy na základě návrhu jím ustavené komise. Proti rozhodnutí
o rozkladu se nelze odvolat. Tím není dotčena možnost soudního
přezkoumání.
(9) Dojde-li ke změnám v údajích, které zřizovatel uvedl
v žádosti podle odstavce 1, s výjimkou údajů podle odstavce 1 písm. i) a p), oznámí to zřizovatel orgánu státní správy, který
zařazuje do sítě podle § 13a odst. 2, nejpozději do 14 dnů ode
dne, kdy ke změně došlo, a doloží příslušné doklady. Tento orgán
o změně rozhodne podle odstavce 3.
§ 13c
(1) Orgán státní správy, který zařazuje do sítě podle § 13a odst. 2, zahájí řízení o vyřazení školy, předškolního zařízení
nebo školského zařízení ze sítě
a) na základě písemné žádosti zřizovatele,
b) při zjištění závažných nedostatků v činnosti školy,
předškolního nebo školského zařízení anebo zřizovatele ve věci
vzdělávání,
c) při neplnění podmínek zařazení do sítě,
d) při závažném porušení obecně závazných právních předpisů nebo
platných technických a hygienických norem.
(2) V případě zahájení řízení podle odstavce 1 písm. a) musí
žádost obsahovat zejména náležitosti přiměřeně dle § 13b odst. 1 písm. a) až c), e) a g).
(3) Účastníky řízení o vyřazení ze sítě je škola, předškolní
zařízení a školské zařízení a jejich zřizovatel. V průběhu řízení
o vyřazení školy, předškolního zařízení nebo školského zařízení ze
sítě orgán státní správy, který zařazuje do sítě podle § 13a odst.
2, rozhodne o opatřeních, která zamezí nehospodárnému využití
státem poskytovaných finančních prostředků. Pro vyřazování ze sítě
platí přiměřeně ustanovení tohoto zákona o řízení o zařazení do
sítě, nestanoví-li tento zákon jinak.
(4) Dnem rozhodnutí orgánu státní správy, který zařazuje do
sítě podle § 13a odst. 2, o vyřazení školy, předškolního zařízení
nebo školského zařízení ze sítě zaniká nárok na poskytnutí dotace
ze státního nebo obecního rozpočtu. Za vypořádání vyplacené dotace
odpovídá škola, předškolní zařízení nebo školské zařízení a jejich
zřizovatel společně a nerozdílně.
(5) Při vyřazení základní školy, víceletého gymnázia,
popřípadě osmileté konzervatoře v oboru tanec ze sítě je povinna
obec, v níž se škola nachází, ve spolupráci s příslušným krajským
úřadem zajistit plnění povinné školní docházky žáků školy vyřazené
ze sítě v jiné základní škole; v případě vyřazení speciální
základní školy nebo gymnázia, které je speciální střední školou,
v jiné speciální základní škole.
(6) Při vyřazení školy ze sítě je zřizovatel povinen zajistit
předání výsledků klasifikace za nedokončený školní rok žákům této
školy nebo jejich zákonným zástupcům.
ČÁST ČTVRTÁ
Výkon samosprávy ve školství
Působnost obce
§ 14
(1) Obec je povinna vytvářet podmínky pro plnění povinné
školní docházky. Územní obvod obce tvoří spádový obvod základní
školy; pro dvě a více základních škol stanoví obec vyhláškou
jejich spádové obvody s přihlédnutím k případným alternativním
vzdělávacím programům. Je-li v obci více než jedna základní škola,
stanoví se spádové obvody pouze pro základní školy zřizované obcí.
Obec se může dohodnout se sousední obcí nebo s okolními obcemi na
vytvoření společného spádového obvodu základní školy.
(2) Obec zřizuje jako příspěvkové organizace nebo se
souhlasem krajského úřadu zrušuje předškolní zařízení, základní
školu a školská zařízení jim sloužící, základní uměleckou školu,
střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní družinu, školní
klub a školní knihovnu.
(3) Jestliže žák plní povinnou školní docházku ve škole
zřízené jinou obcí, je obec, ve které má žák trvalý pobyt, povinna
hradit obci, která školu zřídila, její neinvestiční výdaje podle
odstavce 9, které tvoří náklady na údržbu a opravy, materiální
výdaje, služby a výdaje nevýrobní povahy, mzdové prostředky
a ostatní výplaty fyzickým osobám neposkytované krajským úřadem
připadající na jednoho žáka této školy, pokud se dotčené obce
nedohodnou jinak.
(4) Obec, která je zřizovatelem školy, je povinna oznámit
obci, v níž má žák trvalý pobyt, jeho přijetí do základní školy ve
svém spádovém obvodu.
(5) Náklady podle odstavce 3 však obec nemusí hradit,
jestliže je v jejím spádovém obvodu zřízena škola, ve které má žák
zajištěny podmínky pro bezplatné plnění povinné školní docházky.
(6) Ustanovení odstavce 5 se nepoužije, je-li důvodem plnění
povinné školní docházky žáka v obci, ve které nemá trvalý pobyt,
jeho umístění ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo
ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně
výchovnou péči5a) na dobu delší než 8 týdnů nebo je-li plnění
povinné školní docházky uskutečňováno ve školách s jiným
vyučovacím jazykem než českým, v nichž se vzdělávají žáci
národnostních menšin.
(7) Spory ve věci úhrady neinvestičních výdajů obcí podle
odstavců 3, 5 a 6 rozhoduje soud.
(8) Obec rozhoduje o
a) přijetí dětí do předškolního zařízení, školní jídelny, školní
družiny nebo školního klubu, pokud počet přihlášených dětí
přesahuje počet dětí, které lze přijmout,
b) odvolání proti rozhodnutí ředitele ve věcech správních,
uvedených v § 3 odst. 2 písm. c) a k), pokud se jedná
o předškolní zařízení, školy a školská zařízení zřizovaná
obcí,
c) přijetí opatření na základě výsledků České školní inspekce
v předškolních zařízeních, školách a školských zařízeních,
které zřizuje.
(9) Obec spravuje předškolní zařízení, základní školy
a školská zařízení, které zřizuje zejména tím, že zabezpečuje
investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových
prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem,
nestanoví-li tento zákon jinak. Obec může pro školy a školská
zařízení, které zřizuje, přispívat na neinvestiční náklady, na
mzdové prostředky, učebnice, školní pomůcky a potřeby jinak
hrazené státem.
(10) Obec obdrží ze státního rozpočtu příspěvek na úhradu
neinvestičních nákladů na žáka.
(11) Obec zabezpečuje stravování dětí navštěvujících
předškolní zařízení a základní školy, které zřizuje; může
zabezpečovat též stravování dětí a žáků jiných předškolních
zařízení a škol.
(12) Obec může se souhlasem ministerstva zřídit jako
příspěvkové organizace předškolní zařízení, školu nebo školské
zařízení, které podle tohoto zákona zřizuje jiný zřizovatel,
prokáže-li podmínky pro zajištění výchovně vzdělávací činnosti,
zejména potřebné finanční, materiální a personální zabezpečení,
která nepřiděluje krajský úřad podle § 8 odst. 2. Ředitele
předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřízených podle
tohoto odstavce jmenuje a odvolává rada obce se souhlasem
krajského úřadu. Při jmenování vychází zejména z výsledků
konkurzního řízení a stanoviska rady školy, pokud je zřízena.
Nedojde-li opakovaně k dohodě zřizovatele s krajským úřadem,
rozhodne o jmenování ministerstvo.
(13) Obec s předchozím souhlasem krajského úřadu jmenuje na
základě výsledků konkurzního řízení a odvolává ředitele
předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje.
Bez předchozího souhlasu krajského úřadu je jmenování a odvolání
neplatné.
§ 15
(1) Obec uplatňuje své zájmy, zájmy rodičů nebo jiných
zákonných zástupců dětí a žáků (dále jen "zákonní zástupci")
a pedagogických pracovníků na rozvoji výchovy a vzdělávání vůči
předškolním zařízením, školám a školským zařízením v obci.
(2) Obec projednává s ředitelem předškolního zařízení, školy
a školského zařízení, které zřídila, zejména
a) koncepci rozvoje,
b) rozpočet a materiální podmínky pro činnost,
c) personální a sociální podmínky pracovníků,
d) požadavky obce na zkvalitnění péče poskytované předškolním
zařízením, výchovně vzdělávací činnosti předškolních zařízení,
škol a školských zařízení a způsob úhrady nákladů zvýšených
z tohoto důvodu,
e) zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací činnosti předškolních
zařízení, škol a školských zařízení
(3) Obec obdobně postupuje při projednávání otázek uvedených
v odstavci 2 s řediteli předškolních zařízení, škol a školských
zařízení, které nezřídila a které jsou v jejím územním obvodu.
(4) Obec zpravidla zřizuje komisi pro výchovu
a vzdělávání.6) Komise pro výchovu a vzdělávání se vždy zřizují
v obci s více než pěti školami. Předškolní zařízení, školy
a školská zařízení jsou zastoupeny v této komisi dvěma pětinami
zástupců z řad pedagogických pracovníků.
nadpis vypuštěn
§ 16
Kraj
Kraj v samostatné působnosti zřizuje jako příspěvkové
organizace a se souhlasem ministerstva zrušuje
a) střední školy, odborná učiliště, vyšší odborné školy a školská
zařízení jim sloužící,
b) konzervatoře a školská zařízení jim sloužící,
c) speciální základní školy, speciální střední školy a speciální
předškolní zařízení,
d) jazykové školy, těsnopisný ústav, školské ústavy umělecké
výroby a školní hospodářství,
e) předškolní zařízení, školy a školská zařízení s jiným
vyučovacím jazykem než českým, pokud je nezřídí obec podle
§ 14 odst. 2,
f) speciální základní školy při zdravotnických zařízeních, pomocné
školy, zvláštní školy, zvláštní předškolní zařízení při
zdravotnických zařízeních,
g) základní umělecké školy,
h) dětské domovy,
i) školská zařízení pro výchovu mimo vyučování,
j) školská zotavovací zařízení,
k) zařízení školního stravování,
l) plavecké školy,
m) střediska praktického vyučování,
n) zařízení výchovného poradenství,
o) střediska služeb školám a střediska informačních technologií,
p) zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
r) další školy a školská zařízení v souladu s dlouhodobým záměrem
vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ve svém
územním obvodu.
§ 16a
Kraj v samostatné působnosti je povinen vytvářet podmínky pro
zajištění vzdělávání ve speciálních předškolních zařízeních,
podmínky pro plnění povinné školní docházky ve zvláštních
a speciálních základních školách, podmínky pro zajištění
vzdělávání v odborných učilištích, ve středních odborných
učilištích, středních odborných školách, gymnáziích,
konzervatořích, vyšších odborných školách a školských zařízeních
jim sloužících a podmínky pro péči o děti a mládež s nařízenou
ústavní výchovou v dětských domovech.
§ 17
(1) Kraj v samostatné působnosti spravuje školy a školská
zařízení, které zřizuje, zejména tím, že zabezpečuje investiční
výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic,
školních pomůcek a potřeb hrazených státem, nestanoví-li tento
zákon jinak.
(2) Kraj v samostatné působnosti podle místních potřeb
a podmínek u předškolních zařízení, škol a školských zařízení
zabezpečuje vyučování v jiném jazyce než českém.
(3) Kraj s předchozím souhlasem ministerstva jmenuje na
základě výsledků konkurzního řízení a odvolává ředitele
předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje.
Bez předchozího souhlasu ministerstva je jmenování a odvolání
neplatné.
(4) Kraj v samostatné působnosti přijímá opatření na základě
výsledků školní inspekce ve školách a školských zařízeních, které
zřizuje.
(5) Kraj může pro školy a školská zařízení, které zřizuje,
přispívat na neinvestiční náklady na mzdové prostředky, učebnice,
školní pomůcky a potřeby jinak hrazené státem.
ČÁST PÁTÁ
Rada školy
§ 17a
Ve škole může být zřízena rada školy. Rada školy je orgánem
školy umožňujícím zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým
žákům, pracovníkům školy, občanům obce a dalším osobám podílet se
na správě školy.
§ 17b
(1) Radu školy zřizuje zřizovatel školy. Ve škole se zřizuje
pouze jedna rada školy.
(2) Rada školy se zřizuje bezodkladně na základě
a) písemné žádosti nejméně jedné desetiny zletilých žáků
a zákonných zástupců nezletilých žáků školy v případě vyšší
školy a konzervatoře, pokud má škola více než 300 žáků, nebo
b) písemné žádosti nejméně jedné pětiny zletilých žáků a zákonných
zástupců nezletilých žáků školy v případě vyšší školy
a konzervatoře, pokud má škola méně než 300 žáků, nebo
c) písemné žádosti alespoň poloviny pracovníků školy nebo
d) rozhodnutí zřizovatele školy.
Rada školy se nezřídí, nebude-li zvolen a jmenován nejméně
poloviční počet členů rady školy nebo pokud nebudou zvoleni
alespoň dva členové rady školy podle ustanovení § 17c odst. 1 písm. b).
(3) Radu školy zrušuje zřizovatel školy
a) na základě písemné žádosti nadpoloviční většiny zletilých žáků
a zákonných zástupců nezletilých žáků; žádost se podává formou
petice ke zřizovateli školy,
b) v případě nečinnosti rady školy delší než jeden školní rok.
§ 17c
(1) Rada školy má šest až patnáct členů. Ředitel školy není
členem rady školy. Členové rady jsou voleni, popřípadě jmenováni
na funkční období dvou let. Pokud se jedná o školy zřizované
státem, krajem, obcí nebo státem registrovanou církví nebo státem
registrovanou náboženskou společností,
a) třetinu členů rady jmenuje zřizovatel;
b) třetinu členů rady volí
1. v případě základní školy zákonní zástupci žáků ze svých řad,
2. v případě střední školy a konzervatoře zletilí žáci
a zákonní zástupci nezletilých žáků tak, že nejméně jeden
člen do rady školy je volen zletilými žáky a nejméně jedna
šestina členů rady je volena zákonnými zástupci nezletilých
žáků,
3. v případě vyšší odborné školy s výjimkou konzervatoře žáci
ze svých řad;
c) třetina členů rady školy je volena pedagogickými pracovníky
z pracovníků školy.
(2) Pokud se nejedná o školy zřizované ústředním orgánem
státní správy, krajem, obcí nebo registrovanou církví nebo
náboženskou společností s oprávněním k výkonu zvláštních práv,
volí zletilí žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků tak, že
nejméně nadpoloviční většinu členů tvoří
a) v případě základní školy zákonní zástupci žáků ze svých řad,
b) v případě střední školy a konzervatoře zletilí žáci a zákonní
zástupci nezletilých žáků tak, že nejméně jeden člen do rady
školy je volen žáky a nejméně jedna šestina členů rady školy je
volena zákonnými zástupci nezletilých žáků,
c) v případě vyšší odborné školy s výjimkou konzervatoře žáci ze
svých řad;
zřizovatel jmenuje zbývající členy do rady školy.
(3) V případě, že počet zvolených a jmenovaných členů rady je
menší, než uvádí zřizovací listina podle ustanovení § 17d písm. b), zůstanou místa v radě školy neobsazena. Neobsazená místa mohou
být obsazena dodatečně.
§ 17d
O zřízení rady školy vydává zřizovatel zřizovací listinu.
Zřizovací listina obsahuje tyto podstatné náležitosti:
a) název a sídlo školy, u níž je rada školy zřízena,
b) počet členů rady školy,
c) datum zřízení rady školy.
§ 17e
(1) Rada školy
a) schvaluje výroční zprávu školy, návrh rozpočtu školy, zprávu
o hospodaření školy; tím plní také funkci veřejné kontroly
školy,
b) vyjadřuje se ke studijním a učebním oborům, které škola
připravuje, ke koncepčním záměrům rozvoje školy, k jmenování
a odvolání ředitele,
c) může podat v odůvodněných případech zřizovateli školy nebo
v případě základní školy příslušnému orgánu státní správy ve
školství návrh na odvolání ředitele školy,
d) může požádat Českou školní inspekci o inspekci a orgán kraje
v přenesené působnosti, pokud tento zákon nestanoví jinak
o kontrolu hospodaření školy, pokud jde o střední a vyšší
zdravotnické školy, může požádat Ministerstvo zdravotnictví
o provedení inspekce a kontrolu hospodaření, a pokud jde
o odborný výcvik, může požádat Ministerstvo hospodářství
o provedení inspekce a kontrolu hospodaření.
(2) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje zejména
a) charakteristiku školy,
b) přehled učebních plánů se schvalovacími doložkami ministerstva,
c) údaje o pracovnících školy, jejich kvalifikaci, praxi
a způsobilosti,
d) údaje o přijímacím řízení nebo o zařazování dětí,
e) přehledné údaje o výsledcích vzdělávání žáků (např. v členění
podle tříd, popřípadě oborů a ročníků) a na středních školách
o výsledcích závěrečných zkoušek a maturitních zkoušek,
f) údaje o výsledcích inspekce provedené Českou školní inspekcí,
g) údaje o mimoškolních aktivitách.
(3) Výroční zpráva o hospodaření obsahuje zejména
a) příjmy
1. celkové příjmy,
2. poplatky od zletilých žáků, rodičů nebo jiných zákonných
zástupců,
3. příjmy z hospodářské činnosti,
4. ostatní příjmy;
b) výdaje
1. investiční výdaje celkem,
2. neinvestiční výdaje celkem a z toho
- náklady na platy pracovníků školy,
- ostatní osobní náklady,
- zákonné odvody zdravotního a sociálního pojištění,
- výdaje na učebnice, učební texty a učební pomůcky,
- stipendia,
- ostatní provozní náklady;
c) informace o výsledcích kontrol hospodaření provedené orgánem
kraje v přenesené působnosti, pokud tento zákon nestanoví
jinak, Českou školní inspekcí, Nejvyšším kontrolním úřadem,
popřípadě informace o výsledcích kontrol jinými kontrolními
nebo inspekčními orgány,
d) kopie účetních výkazů u škol hospodařících jako příspěvkové
organizace, pokud je zřizovatelem ministerstvo nebo kraj, nebo
kopii vyúčtování poskytnuté dotace u škol jiných zřizovatelů.
(4) Pokud škola nehospodaří s prostředky ze státního
rozpočtu, není povinna předkládat zprávu dle odstavce 3.
(5) Ředitel je povinen umožnit radě školy přístup
k informacím o škole, zejména k povinné dokumentaci školy. Tyto
informace ředitel není povinen poskytnout, pokud tak stanoví
zvláštní zákon.7)
§ 17f
(1) O schválení výroční zprávy o činnosti školy, návrhu
rozpočtu a zprávy o hospodaření školy, o výběru studijního nebo
učebního oboru, které předkládá ředitel, rada školy rozhodne do
jednoho měsíce po jejich předložení. Pokud rada školy zprávu
neschválí, její neschválení odůvodní a přizve k dalšímu
projednávání nově předložené zprávy školního inspektora.
V případě, kdy rada školy neschválí zprávu o hospodaření školy,
přizve k jejímu novému projednávání školního inspektora
a zaměstnance příslušného kraje zařazeného do krajského úřadu.
Pokud jde o výroční zprávu o činnosti střední a vyšší zdravotnické
školy nebo o zprávu o jejím hospodaření, přizve rada školy
k dalšímu projednávání zástupce Ministerstva zdravotnictví.
Ředitel školy předloží zprávu k novému projednání do jednoho
měsíce po neschválení předchozí zprávy. O výsledcích projednávání
zpracovává vlastní písemnou zprávu školní inspektor nebo jiný
přizvaný pracovník státní správy; tuto zprávu předkládá
zřizovateli.
(2) Není-li předložená zpráva schválena ani při druhém
projednávání, musí se k důvodům neschválení zprávy do 30 dnů
vyjádřit zřizovatel, který následně rozhodne o dalším postupu.
V případě soukromých škol si rada školy může vyžádat posouzení
výsledků hospodaření školy auditorem. Náklady s tím spojené hradí
škola. K návrhu studijních a učebních oborů a dalším koncepčním
záměrům rozvoje školy se rada školy vyjadřuje do tří týdnů po
jejich předložení.
(3) Pokud rada školy neprojedná dokumenty předkládané
ředitelem do jednoho měsíce od jejich předložení, předkládá je
ředitel po uplynutí této lhůty zřizovateli.
ČÁST ŠESTÁ
Česká školní inspekce
§ 18
(1) Zřizuje se Česká školní inspekce jako orgán státní
správy, která je rozpočtovou organizací přímo řízenou
ministerstvem.
(2) V čele České školní inspekce je ústřední školní
inspektor, který navrhuje ministerstvu jmenování a odvolání
školních inspektorů, při podání návrhu na jmenování vychází
z výsledků konkurzního řízení; a dále přijímá do pracovního poměru
kontrolní pracovníky a další zaměstnance České školní inspekce.
(3) Česká školní inspekce v předškolních zařízeních, ve
školách, školských zařízeních, ve střediscích praktického
vyučování a v pracovištích praktického vyučování zjišťuje
a hodnotí:
a) výsledky vzdělávání a výchovy a jeho průběh vzhledem k platným
učebním plánům a učebním osnovám, popřípadě k jiným schváleným
učebním dokumentům, které zahrnují alespoň nejvýznačnější cíle
vzdělávání, celkovou strukturu učiva, výčet a stručný popis
jednotlivých předmětů nebo jiných strukturních obsahových celků
a podmínky omezující přijetí uchazečů ke studiu, a které byly
schváleny ministerstvem (dále jen "učební dokumenty"),
b) personální a materiálně technické podmínky vzdělávací
a výchovné činnosti vzhledem ke schváleným učebním dokumentům,
(4) Česká školní inspekce vykonává v předškolních zařízeních,
školách, školských zařízeních, ve střediscích praktického
vyučování a v pracovištích praktického vyučování státní
kontrolu8) dodržování obecně závazných právních předpisů
a veřejnosprávní kontrolu finančních prostředků státního
rozpočtu9) přidělených podle § 8 odst. 2 a 3, § 10 a § 12 odst.
5 písm. a) a b).
(5) Česká školní inspekce
a) předkládá příslušnému orgánu státní správy ve školství návrh na
vyřazení školy ze sítě a na vyřazení školského zařízení ze sítě
a na vyřazení předškolního zařízení ze sítě,
b) účastní se opakovaného projednávání výroční zprávy ředitele
o činnosti školy v radě školy,
c) účastní se zjišťování, zpracování a zveřejňování výsledků
vzdělávání a přípravy pro účely souhrnné zprávy o stavu
vzdělávání.
§ 19
(1) Česká školní inspekce vykonává školní inspekci školními
inspektory a kontrolními pracovníky, kteří jsou oprávněni
vstupovat do objektů a zařízení orgánů a organizací, obcí, církví
a občanů, v nichž se zabezpečuje výchova a vzdělávání, do
předškolních zařízení základních škol, základních uměleckých škol,
středních škol, odborných učilišť, středisek a pracovišť
praktického vyučování a do školských zařízení.
(2) Na základě pověření ústředního školního inspektora a pod
přímým vedením pověřeného školního inspektora mohou při přípravě,
výkonu a vyhodnocování školní inspekce působit i další zaměstnanci
školní inspekce, kteří jsou vzhledem k vlastní kvalifikaci
oprávněni vystavit odborný posudek jako podklad pro inspekční
hodnocení.
(3) Pověření k výkonu činnosti podle odstavce 2 musí
obsahovat jméno zaměstnance České školní inspekce, předmět
inspekční činnosti, o které má vystavit odborný posudek, označení
školy nebo školského zařízení, datum a čas činnosti, jméno
školního inspektora, který pověřeného zaměstnance vede, a podpis
ústředního školního inspektora.
(4) Pokud školní inspektor zjistí, že nebyly odstraněny
nedostatky zjištěné školní inspekcí nebo nebyly vytvořeny podmínky
pro výkon inspekční činnosti, může uložit odpovědnému pracovníkovi
pořádkovou pokutu až do výše 1000 Kč, a to i opětovně. Pokutu lze
uložit do jednoho roku ode dne nesplnění povinnosti. Výnosy
z pokut jsou příjmem státního rozpočtu České republiky.
(5) Výsledky zjištění a hodnocení školních inspektorů jsou
zaznamenány formou inspekčních zpráv. Inspekční zprávy jsou
uloženy ve škole nebo školském zařízení a u územně příslušného
orgánu České školní inspekce. Inspekční zprávy jsou veřejně
přístupné u územně příslušného orgánu České školní inspekce a ve
škole nebo školském zařízení od data vydání po dobu deseti let.
(6) V inspekční zprávě se uvádí označení inspekčního orgánu
a inspektorů na inspekci zúčastněných, označení kontrolovaného
předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, místo a čas
provedení inspekce, předmět inspekce, zjištění a hodnocení
inspekce, označení dokladů a ostatních materiálů, o které se
zjištění opírá. Inspekční zprávu podepisují inspektoři, kteří se
inspekce zúčastnili, a ředitel kontrolovaného předškolního
zařízení, školy nebo školského zařízení.
(7) Výsledky inspekční činnosti jsou povinni zaměstnanci
inspekce projednat s ředitelem předškolního zařízení, školy nebo
školského zařízení. Písemnou inspekční zprávu o zjištěních
a hodnocení jsou povinni zaměstnanci inspekce bez zbytečného
odkladu zaslat zřizovateli, krajskému úřadu, řediteli předškolního
zařízení, školy nebo školského zařízení a radě školy, pokud byla
zřízena. Připomínky k obsahu inspekční zprávy může ředitel
předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení podat České
školní inspekci do 14 dnů po jejím obdržení. Připomínky k obsahu
inspekční zprávy jsou její součástí.
(8) Podrobnosti o organizaci a o výkonu školní inspekce
a jejích úkolech stanoví ministerstvo vyhláškou.
ČÁST SEDMÁ
Příspěvek na částečnou úhradu neinvestičních nákladů
mateřských škol, školních družin a školních klubů
§ 19a
Na částečnou úhradu neinvestičních nákladů mateřských škol,
školních družin a školních klubů (dále jen "nákladů") může obec za
podmínek stanovených tímto zákonem vybírat příspěvek. Příspěvek
platí rodiče dítěte nebo jiní zákonní zástupci (dále jen
"plátce").
§ 19b
(1) Příspěvek podle § 19a se platí obci, která zřizuje
mateřskou školu nebo školní družinu nebo školní klub, na účet
zřízený vždy pro mateřskou školu nebo školní družinu nebo školní
klub.
(2) Obec použije příspěvek na částečnou úhradu nákladů
příslušné mateřské školy, školní družiny nebo školního klubu.
Pokud je příspěvek použit na mzdy pracovníků a učební pomůcky,
poukáže jej obec předškolnímu zařízení, škole či školskému
zařízení a o poskytnutí informuje krajský úřad.
§ 19c
(1) Povinnost platit příspěvek podle § 19a, jeho výši a
splatnost upraví obec obecně závaznou vyhláškou.
(2) Výši příspěvku stanoví obec po projednání s krajským
úřadem tak, aby nepřesáhla 30 % nákladů vynaložených na jedno
dítě.
(3) Pro případ, že příspěvek nebude zaplacen včas nebo ve
správné výši, může obec ve vyhlášce vydané podle odstavce 1
stanovit, že plátce zaplatí penále. Výše penále nesmí přesáhnout
výši dlužného příspěvku.
§ 19d
(1) Příspěvek podle § 19a se neplatí, jestliže po jeho
zaplacení klesne součet příjmů příslušníků domácnosti, ve které
dítě žije, pod 1,25 násobku částky potřebné k zajištění výživy a
ostatních základních osobních potřeb 3) a nezbytných nákladů na
domácnost.4)
(2) Ve výjimečných případech může obec osvobodit plátce od
placení příspěvku zcela nebo zčásti, a to zpravidla na jeden rok.
ČÁST OSMÁ
Zvláštní ustanovení
§ 20
Podmíněné vyloučení ze studia a vyloučení ze studia
Žáka, který splnil povinnou školní docházku a provinil se
závažně proti školnímu řádu, lze podmíněně vyloučit ze studia nebo
vyloučit ze studia. O podmíněném vyloučení nebo o vyloučení ze
studia rozhodne ředitel školy do dvou měsíců ode dne, kdy se
o provinění žáka dozvěděl, nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy
se žák provinění dopustil. Žáka nelze vyloučit ani podmíněně na
základě provinění, jež lze kvalifikovat jako nenásilný čin
opozičně politického charakteru.
§ 21
Hospodářská činnost škol a školských zařízení
(1) Předškolní zařízení, školy a školská zařízení mohou
vykonávat hospodářskou činnost, pokud není vykonávána na úkor
jejich poslání a úkolů.
(2) Ministerstvo v dohodě s ministerstvem financí stanoví
vyhláškou podmínky vykonávání hospodářské činnosti a užití výnosu
z této činnosti.
ČÁST DEVÁTÁ
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 22
Vztah zákona ke správnímu řádu
(1) Ustanovení správního řádu o správním řízení5) se
nevztahují na postup podle tohoto zákona, s výjimkou rozhodování
podle § 3 odst. 2, § 7 písm. b) a c), § 12 odst. 5 písm. s), § 19 odst. 4 a § 20.
(2) Odvolání proti rozhodnutí ředitele školy o nepřijetí ke
studiu lze podat do osmi dnů od doručení.
(3) Správní řád se nevztahuje na postup soukromých škol
a církevních škol podle tohoto zákona.
§ 23
Rozsah působnosti zákona
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na
speciální školy ustanovení vztahující se na základní a střední
školy.
(2) Tento zákon se nevztahuje na vysoké školy, školy
ozbrojených sil a ozbrojených sborů, školy požární ochrany,
podniková a družstevní výchovná zařízení, výchovná zařízení
odborových orgánů, politických stran, politických hnutí a sdružení
občanů.
§ 23a
Působnosti stanovené krajskému úřadu nebo obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené
působnosti kraje nebo obce s rozšířenou působností.
§ 24
Přechodná ustanovení
(1) Delimitace předškolních zařízení, škol a školských
zařízení zřízených podle dosavadních předpisů budou ukončeny
nejpozději do 31. července 1991. Okresní úřad vyčlení po dohodě
s ministerstvem finanční prostředky na činnost školského úřadu, na
předškolní zařízení školy a školská zařízení a převede je na
školský úřad a na obec. Stejným způsobem se převádějí práva
a povinnosti vyplývající z pracovněprávních vztahů a majetkových
vztahů. Pro předškolní zařízení,školy a školská zařízení, které
nemají právní subjektivitu, plní úkoly organizace vyplývající
z pracovněprávních vztahů školský úřad.
(2) Školy, předškolní a školská zařízení zařazené do sítě
podle dosavadních předpisů se považují za zařazené do sítě, pokud
do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona předloží podle
13a a 13b žádost o zařazení do sítě ministerstvu nebo příslušnému
školskému úřadu anebo jinému příslušnému orgánu státní správy
uvedenému v § 13a odst. 4 a 5.
(3) Účinnost § 4 odst. 2 se stanoví po dobu platnosti zákona
o okresních úřadech. Dnem zrušení zákona o okresních úřadech
přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů na krajský
úřad.
(4) Obec nebo kraj v samostatné působnosti, který je
zřizovatelem předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení,
které nemá právní subjektivitu a není organizační součástí jiného
předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, které právní
subjektivitu má, zajistí změnu právní formy v souladu s § 14 odst.
2 a 12 a § 16 tohoto zákona do 1. ledna 2003.
(5) Církevní školy, církevní vyšší odborné školy, církevní
předškolní zařízení a církevní školská zařízení zařazená do sítě
podle dosavadních předpisů se považují za zařazené do sítě podle
tohoto zákona.
1b) § 37 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních
škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
1d) § 6 odst. 3 a 5 zákona č. 29/1984 Sb.
1e) § 3 odst. 1 zákona ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních,
ve znění pozdějších předpisů.
1f) § 2 odst. 2 zákona č. 29/1984 Sb.
1g) Ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních
samosprávných celků a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky.
1h) § 58 odst. 1 písm. c) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení).
1i) § 131 odst. 3 správního řádu.
2) Zákon č. 29/1984 Sb.
Zákon ČNR č. 76/1978 Sb.
Nařízení vlády č. 245/1993 Sb., kterým se stanoví podmínky
a výše poskytování dotací soukromým předškolním zařízením
a soukromým školským zařízením.
Nařízení vlády ČR č. 379/1990 Sb., o poskytování dotací
soukromým školám.
2a) § 3 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.
2b) § 6 odst. 3 a 5 zákona č. 29/1984 Sb.
2c) Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím
vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších
předpisů.
2d) § 38a odst. 3 zákona č. 29/1984 Sb.
2e) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné
způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské
unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné
kvalifikace).
2f) Například zákon č. 29/1984 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
3) § 3 odst. 2 zákona č. 463/1991 Sb., o životním minimu.
§ 1 nařízení vlády č. 81/1993 Sb., kterým se zvyšují částky
životního minima.
4) § 3 odst. 3 zákona č. 463/1991 Sb.
§2 nařízení vlády č. 81/1993 Sb.
5) Části druhá a třetí správního řádu.
5a) Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči
ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
6) Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších
předpisů.
7) Např. zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů
v informačních systémech.
8) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů.
9) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole).