Nenechte se lapit v síti

Vydáno:

Poté co je dítěti či mladistvému pořízeno první IT zařízení nebo se k němu dostane právě ve škole, nastává dost kritické období, ve kterém je nutné zajistit, aby zařízení využívalo správně jak z hlediska technické stránky, tak i ze strany svého chování.

 

Nenechte se lapit v síti
RNDr.
Dagmar
Brechlerová
Ph.D.
odborný asistent na ČVUT, členka Poradního výboru NCBI
IT a začátky
Pro většinu dětí a mladistvých jsou počítače, mobilní zařízení a internet naprosto samozřejmou věcí, se kterou se setkávají většinou téměř od narození, a často jsou v jejich používání daleko zběhlejší než rodiče nebo učitelé. Na druhou stranu však mohou podcenit různá nebezpečí spojená s použitím IT zařízení - nevědí, jak reagovat na určité hrozby, a mohou snadno ohrozit jak sami sebe, tak i své okolí, rodiče, školu. Hodně záleží na tom, k čemu je zařízení primárně pořizováno - zda je to vyučovací pomůcka do školy (tablet), telefon pro osobní použití, či jiný přístroj (počítač, notebook).
Chytrý telefon
Smartphone
v dnešní době obvykle používají i předškolní děti - i základní a levné telefony nabízejí množství funkcí pro různé aktivity včetně fotografování, prohlížení internetu, hraní her a dalších. Chytré telefony jsou však i potenciální hrozbou, která může ve finále znamenat například placení vysokých částek nebo ohrožení uživatele a jeho okolí.
Roli hraje i to, zda telefon patří dítěti, nebo zda využívá telefon jednoho z rodičů, například pouze ke hraní her. Pokud je telefon sdílený tímto způsobem, je nutné zajistit, aby dítě nemohlo ohrozit například data na telefonu či nezačalo omylem někomu volat. Některé rodičovské aplikace toto umožňují, typickým příkladem je
aplikace
Kids Place
, která v telefonu vymezí, co dítě smí a co už ne, vytvoří jakýsi virtuální herní koutek, ve kterém si dítě může hrát.
Jiná situace nastává, pokud je dítěti pořízen přístroj vlastní. V první řadě je nutné určit, jakým způsobem se bude za provoz zařízení platit, a nastavit nějaký strop. Telefon může sloužit například jako motivace ke studiu - pokud bude dítě prospívat či plnit svědomitě své povinnosti, dostane peníze na nákup her či data na používání internetu. Naopak pokud se snažit nebude, dojde k omezení výdajů na provoz zařízení. Zde ovšem pozor na to, aby si pak dítě chybějící prostředky na provoz telefonu nezískávalo jinými cestami, např. posíláním svých fotografií někomu na internetu.
Je rozhodně vhodné
omezit možnost nakupování v aplikacích
- hry jsou často zdarma, ale bonusový obsah v nich stojí množství peněz. Za ten je dítě schopné utratit bez vědomí rodičů vysoké částky a rodiče pak nevěří svým očím. Pokud je tedy k účtu s hrami a aplikacemi připojena platební karta, je velmi důležité se ujistit, že s ní nepůjde platit automaticky několika kliknutími a že půjde používat například jen po potvrzení platby.
Stejně tak je vhodné v telefonu zapnout nějakou formu
rodičovské kontroly či rodičovského zámku
. Děti se mohou celkem snadno dostat k závadnému či vulgárnímu obsahu a tyto aplikace zajišťují, že se tak nestane - filtrují nevhodné odkazy (pornografii), mohou blokovat určitý obsah na stránkách, filtrovat vulgární výrazy, uzamknout některé nebezpečné funkce v telefonu a mnoho dalšího. Vhodné je také zajistit, že rodič bude vědět, jaké aplikace mladistvý používá, nebo právě pomocí rodičovské kontroly bude moci zamezit možnosti automatické instalace a instalovat jen takové aplikace, které budou přiměřené věku dítěte. Typickým příkladem potenciálně závadných aplikací jsou
Tinder, Snapchat, Whisper
či
Yik Yak
.
Tinder
je aplikace využívána k hledání známostí. Pomocí vytvořeného profilu je možné hledat tzv. matche, tedy shody, kdy si uživatel padne s někým do oka. Může jít jen o chatování a nalezení nových přátel, ale i o hledání romantických vztahů. Pro potenciálního útočníka však není problém udělat si falešný profil a zkoušet hledat a oslovovat například právě mladistvé.
Snapchat
je aplikace sloužící ke sdílení obrázků, například selfie fotografií, přičemž odkaz se po čase sám smaže. Je tedy používána některými naivnějšími uživateli ke sdílení privátních a choulostivých obrázků, nicméně je nutné si uvědomit, že příjemce může fotku snadno získat například sejmutím obrazovky nebo vyfotografováním obrazovky fotoaparátem. Vymazání fotky pak nehraje roli a takto získaný snímek může sloužit například k vydírání - existuje řada případů, kdy útočník požadoval množství dalších fotek, jinak zašle nevhodný obsah rodičům, kamarádům či do školy. Oběť je tak často nucena přistoupit na útočníkovy podmínky, protože se stydí problém s někým konzultovat, a útočník ji takto ovládne. Existují i případy, kdy oběť pod tlakem spáchala sebevraždu.
Yik Yak
a
Whisper
slouží k anonymnímu psaní krátkých zpráv a jsou často využívány k pomlouvání a kybernetické šikaně. Vzkazy se vypisují jen lidem do určité vzdálenosti od pisatele, většinou tedy slouží k pomlouvání lidí v blízkém okolí. Vzhledem k anonymnímu zasílání vzkazů je těžké najít pisatele, a tak aplikace představuje ideální nástroj pro všechny pomlouvače, kterým hrozí jen minimální riziko. Za dosti děsivé můžeme považovat, že aplikaci často využívají přátelé oběti. Šikana přitom často končí naprostým zhroucením oběti nebo pokusy o sebevraždu. Některé instituce proto zakazují
Yik Yak
na své půdě používat, prevence proti jejímu použití je však obtížná.
Anonymita zároveň může způsobit, že pisatel prozradí o své identitě více, než měl v plánu, a na základě těchto podrobností pak dojde k jeho odhalení, přičemž jeho okolí bude vědět nějaké kompromitující informace, které může opět zneužít k šikaně.
Takovéto aplikace tedy představují potenciální riziko pro uživatele, pokud neví, jak jednat s někým po internetu. Je nutné, aby si mladistvý uvědomil, že se na druhém konci nemusí nacházet osoba z profilu, ale jen někdo, kdo využívá její identitu. Stejně tak může využívání podobných aplikací vést k ohrožení uživatele, pokud není dostatečně vyspělý a svéprávný. Do určité věkové hranice je vhodné tyto aplikace zcela blokovat, od vyššího věku (cca 13-14 let) je možné je povolit, nicméně je nutné zajistit, aby byl
uživatel obeznámen s riziky jejich používání
. A právě škola by měla v této oblasti sehrát důležitou roli.
Některé aplikace také využívají zjištění
polohy přístroje pomocí souřadnic GPS
. Opět je vhodné tyto funkce zakázat nebo je vůbec nepoužívat. Skrze sledování polohy zařízení je pro potenciálního útočníka možné udělat si celkem jasnou představu o pravidelných návycích a denním režimu vlastníka a toho pak využít pro různé nezákonné aktivity. Jedinou výjimkou by měla být aplikace monitorující pohyb zařízení spravovaná pouze rodiči. Tak je zajištěno, že rodiče mohou sledovat, kde se jejich potomci právě nacházejí, a mohou se ujistit, že jsou v pořádku a tam, kde mají být.
Zajištění obsahu, mazání dat na dálku, zamknutí na dálku
Dalším příkladem, kdy je vhodné aplikaci povolit sledování pozice zařízení, je již v předchozích dílech tohoto seriálu zmiňovaná
aplikace vzdálené správy
. Díky ní lze nalézt polohu zařízení, pokud bylo například ztraceno či odcizeno. Je tak možné informovat policii o jeho poloze či se pokusit jej nalézt. Především mladší děti mají tendenci si věcí příliš nevážit a mohou zařízení snadno někde zapomenout. Díky podobné aplikaci je pak možné zařízení zpětně vyhledat či alespoň na dálku zamknout nebo smazat jeho obsah, a zajistit tak, aby se informace v něm nedostaly do nepovolaných rukou.
Mezi další používané přístroje patří
tablet, stolní počítač a notebook
(případně ještě některé herní konzole), nicméně mladá generace začíná stále více tíhnout k
používání chytrého telefonu jako hlavního IT zařízení
, které děti mohou mít stále po ruce.
U těchto ostatních zařízení platí víceméně
stejná pravidla
jako pro zacházení s mobilními telefony, záleží však na typu zařízení a jeho operačním systému. Dnešní trh nabízí celou řadu aplikací pro rodičovskou kontrolu a vzdálené sledování, takže je možné pořídit podobnou aplikaci prakticky pro jakékoliv zařízení a operační systém. Pokud zařízení používá ještě někdo jiný, je vhodné vytvořit dítěti či mladistvému vlastní profil, nicméně i tak je dobré se ujišťovat, co na zařízení dělá, aby neohrozil sebe či ostatní uživatele. Je také vhodné mít
přehled o používaných aplikacích a navštěvovaných webových stránkách
, minimálně u dítěte do určitého věku. S možností kontroly soukromí je nutné počítat v případě, že dítě vykazuje problémové chování nebo se k rodiči dostane nějaké varování, například ze školy či od ostatních rodičů.
Je vhodné určit, na jaké stránky smějí děti chodit, ve školách je možné
blokovat určité stránky
, například na Wi-Fi síti nebo na školních počítačích. Dětem se tak nenačte zakázaný obsah. To je však záležitost správce sítě, který by měl po dohodě s vedením (případně s rodiči) filtry nastavit. Doma je zakročit obtížnější, nicméně pokud má rodič přístup k zařízení fyzicky nebo prostřednictvím aplikace rodičovské kontroly, může se například podívat do historie prohlížeče, aby viděl, jaké webové stránky dítě navštěvuje. Některé aplikace však umožňují nastavovat webové filtry i laikům, případně je mají přednastavené, tudíž i na domácí síti lze omezovat přístup k některým nevhodným stránkám. Nelze spoléhat pouze na dítě, že na stránky se závadným obsahem nebude chodit - mohou pro něj představovat pokušení, kterému nemusí odolat, a navíc se může na závadný obsah dostat i přes odkazy z jinak nezávadných stránek nebo mu odkaz mohou poslat kamarádi či spolužáci.
Mezi další nezbytnosti spojené s pořízením nového zařízení patří
stanovení pravidel pro používání
. Hlavně u domácích přístrojů (počítač) je nutné omezit čas, po který může dítě přístroj využívat, aby u něj pořád nesedělo. Ačkoli u mobilních telefonů je situace složitější, dítě by mělo vědět, že používat jej například ve škole při hodině se nesmí. Řada škol dnes již po dohodě s rodiči žákům raději telefony před výukou odebírá. Stanovování těchto pravidel se dá opět kombinovat s možností omezit placení tarifu nebo se zamezením používání mobilního internetu a nových aplikací či her úplně. Je však vhodné se nějakým způsobem technicky pojistit, neboť mnoho (hlavně starších) dětí nemá problém překonat omezení daná telefonem a instalovat aplikace z neoficiálních zdrojů. Ohrožují pak jak sebe, tak potenciálně i své okolí (například pokud připojují své zařízení do domácí sítě). Ve škole je také dobré přesně stanovit pravidla používání počítačových učeben ve volném čase, a to z hlediska doby i druhu činností. Ale jak již bylo uvedeno, děti i žáci se stále více přesunují ke smartphonům a omezit jejich činnosti na telefonech je třeba ve školní družině velmi problematické.
Stejně tak se nezřídka stává, že používání telefonu za chůze může vést k nehodě - uživatel může nakráčet do objektu nebo do vozovky a hrozí střet s vozidlem. Je tedy nutné zajistit, aby děti či mladiství netrávili svůj život uzavřeni ve virtuálním světě a aby zařízení používali v rozumné míře.
V příštím díle bude rozebrán základ tvorby identity na internetu - pravidla pro vytváření účtů na webových stránkách a sociálních sítích. Popsána budou také úskalí, kterých je nutno se vyvarovat a na které je potřeba si dát pozor.