Nedostatek kvalifikovaných pedagogů je problém, se kterým se české školství potýká řadu let. Ministerstvo se snaží tuto profesi různými způsoby zatraktivnit – už několik let systémově zvyšuje platy, podporuje profesní rozvoj pedagogických pracovníků, pedagogické studijní programy, došlo k posílení právního postavení pedagogických pracovníků, zejména učitelů. Dalším krokem bylo zjistit, nakolik a především v jakých oblastech je situace v regionech České republiky vážná. Ministerstvo proto v průběhu ledna a února 2019 provedlo mimořádné šetření, které bylo povinné pro všechny mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy.
Průzkum ukázal, že od září budou ředitelé škol potřebovat zajistit asi 6 000 úvazků učitelů (především z důvodu nárůstu počtu žáků a jako náhradu za odcházející učitele). Pomoci jim k tomu má také aktuální vládní návrh novely zákona o pedagogických pracovnících (sněmovní tisk č. 503), která zjednodušuje vstup do pedagogické praxe odborníkům z praxe i absolventům jakéhokoli magisterského studijního programu.
Většina učitelů nad 40 let
Jednou z oblastí, kterých se šetření týkalo, byl věk učitelů. Výsledky ukázaly, že průměrnému učiteli v regionálním školství je dnes 47,2 let. Téměř tři čtvrtiny, přesně 72,4 % učitelů, je starších 40 let. Nejmladší jsou učitelé mateřských škol (45,4 let), nejstarší naopak učitelé vyšších odborných škol (50,2 let). Ve věku pod 30 let je pouhých 8,5 % všech učitelů. Vysoký průměrný věk učitelů vykazují všechny kraje České republiky, nejvíce Karlovarský kraj (48,7 let), nejméně Jihomoravský kraj (46,6 let).
Věková struktura učit