Řízení školy online Aplikace pro řízení školy
27. 2. 2021 MŠMT, EDU.cz
27. 2. 2021 Řízení školy
27. 2. 2021 NSS
26. 2. 2021 SKAV, EDUin
26. 2. 2021 EDU.cz
26. 2. 2021 Post Bellum o. p. s.
26. 2. 2021 Učitelská platforma
26. 2. 2021 NPI ČR
Publikováno: 24. 2. 2021 Autor/autoři: Petra Schwarzová
Publikováno: 22. 2. 2021 Autor/autoři: Petra Schwarzová
Publikováno: 22. 2. 2021 Autor/autoři: PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Publikováno: 22. 2. 2021 Autor/autoři: Mgr. Martin Kaplán
Publikováno: 22. 2. 2021 Autor/autoři: JUDr. Vlasta Víghová
8. 2. 2021 Policie ČR
12. 1. 2021 STEAM Academy
18. 12. 2020 SSSVT
26. 11. 2020 Česká společnost ornitologická
9. 11. 2020 MŠMT
6. 11. 2020 WocaBee
2. 11. 2020 ČSÚ
21. 10. 2020 ING
23. 9. 2020 DidaDiv
9. 9. 2020 ADRA
Schválený 24. 9. 2004 Účinný 1. 1. 2005 Novelizovaný: 27. 2. 2021
Schválený 7. 4. 2000 Účinný 1. 12. 2000 Novelizovaný: 27. 2. 2021
Schválený 14. 7. 2000 Účinný 1. 1. 2001 Novelizovaný: 27. 2. 2021
Aktuality
16. 11. 2018 Kategorie: Aktuality Autor/autoři: Škola pro demokracii
Zástupci 8 žákovských parlamentů z celé ČR se sešli na půdě Senátu, aby veřejnosti představili své nejúspěšnější projekty. Letošnímu 8. ročníku akce „Co dělají školy pro demokracii?“ předcházelo on-line hlasování veřejnosti, do kterého se zapojilo přes 6200 hlasujících.Letošním vítězem se stal projekt Patronáty prvních ročníků žákovského parlamentu SŠP Jílová, Brno.
Není úplně jednoduché se dostat k řečnickému pultíku v Senátu. Z přihlášených projektů vybrali zástupci pořádající organizace Centra pro demokratické učení, o. p. s. 10 škol. Ty poté natočily o svém projektu krátké video. Všechna soutěžní videa bojovala o postup do Senátu ve veřejném on-line hlasování. Prvních 8 pak dostalo šanci prezentovat svůj projekt v Senátu před porotou (1. místopředsedkyně Senátu Miluše Horská, ekonom Tomáš Sedláček, zpěvák a herec Adam Mišík, vedoucí komunikace EDUin Bob Kartous a studentka a aktivistka Eman Ghalebová). Všichni přítomní hosté svým hlasem na místě vybrali nejinspirativnější projekt roku 2018.
Porota ocenila všechny projekty a také fakt, že se počet fungujících parlamentů na základních i středních školách stále zvyšuje. (Podle posledního průzkumu České školní inspekce z roku 2017 má 1505 základních škol svůj žákovský parlament).
Adam Mišík (herec a zpěvák): „Myslím si, že pro naší generaci je demokracie něco tak samozřejmého, že už vlastně tak trošku zapomínáme, co to vlastně je. A proto je skvělé, že jsou takové projekty jako je třeba „Co dělají školy pro demokracii?“ kde se to vlastně můžeme naučit a zjistit díky tomu, co by se stalo, kdyby ta demokracie nebyla. Díky, že jste se zúčastnili, je to strašně důležité.“
Tomáš Sedláček (ekonom): … radil žákům: „Najděte si v životě takovou investici, kterou když se jednou naučíte, třeba psát všemi deseti, rychle číst, dobře vařit nebo dělat cokoliv, co vám pak zbyde do konce života. Takovým věcem se věnujte a knížku, kterou chcete číst jen jednou, nečtěte vůbec. Přeji vám hodně štěstí a doufám, že naše budoucnost bude ve vašich vzdělaných rukou, protože pouze vzdělaný člověk je svobodný.“
Eman Ghalebová (studentka a aktivistka): „Nejsem o moc starší, než vy a ve vašem věku jsem také začínala a trápilo mě, že se moji spolužáci a moje generace moc nezajímá o společenské dění, neangažovali se, nešli k volbám, a proto jsem moc ráda, že jsem tady mezi vámi a že vás mohu podpořit, protože demokracie není samozřejmostí, i když se nám to možná zdá. Moji rodiče pochází ze země, kde není demokracie, takže vím, jaké to je žít v nedemokratické zemi. Myslím si, že mladá generace je nadějí pro tuto zemi, aby tu demokracii tady zachovala.
Tomáš Sedláček (ekonom): „Já si myslím, že to je hrozně bezvadný nápad. My máme takové pravidlo, které se ukázalo funkční má to divné jméno, říká se tomu subsidiarita, to je to, že se věci mají řešit na nejnižší možné úrovni. Je hrozně hezké, že jste začali s něčím, čemu se říká občanská společnost. Na mnoho věcí vůbec není třeba čekat na politiky a plno věcí si můžeme udělat sami. Velkou ostudou Prahy je, že třeba baráky, který mají vnitroblok mezi sebou, činžáky, kam se vejde celá vesnice, tam je třeba dvě stě rodin, tak není schopná se zorganizovat tak, jak jste byli schopní se zorganizovat vy. Zbourat ty mini plůtky, které tam nedělají nic jiného, než že zarůstají plevelem a místo toho si tam postavit třeba nějaké hřiště, saunu, grilování, kde by ta celá vesnice, která bydlí v tom vnitrobloku si mohla užívat. Já si myslím, že budete výborní sousedi, vedle kterých bude moc krásné v dospělosti bydlet.“
Michal Sojka (student SŠP Jílová, Brno) vysvětluje, co je úkolem patrona: „Já jakožto patron mám za úkol pomoct svým spolužákům, co přijdou do prvního ročníku, s přestupem ze základní školy na školu střední. Pomáhám s čímkoliv, co se školy týče. Doufám, že takových projektů, jako je náš, bude víc a chtěl bych Vám všem říci, abyste se nebáli jít na střední školu. Je to určitě velký skok, ale je to jedna z nejlepších částí vašeho života.“
Dominik Ostrý (student SŠP Jílová, Brno)na otázku, jaké jsou jeho první dojmy, poté, co získali titul nejinspirativnější projekt roku: „Je to dobrý pocit, nečekali jsme to.“ Není vám to trošku hloupé, že jste tu jediní středoškoláci? „Právě, že trošku je, ale o to tady nejde, mohla vyhrát jakákoliv základní škola a přeci jen nějaké dva body rozdíl, to je dost těsné vítězství, gratulace patří i tomu druhému místu.“
AKCI REALIZUJE: CEDU – Centrum pro demokratické učení, o.p.s.
ŠKOLA
PROJEKT
1
SŠP Jílová, Brno
PATRONÁTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ
Pomoc novým žákům s jejich adaptací ve škole.
2
ZŠ Jílové u Prahy
WORKOUT HŘIŠTĚ – RETROSPARTAKIÁDA
Celoroční projekt zaměřený na zlepšení komunitního života ve městě.
3
ZŠ TGM, Milovice
BOHUMIL SUCHARDA – VZOR PRO MLADÉ
Zmapování životního osudu milovického starosty z let 1931-1944.
4
ZŠ Chrast
AKTIVNÍ OBČAN
Začlenění žáků školy do života seniorů v obci.
5
ZŠ Kunratice, Praha
PAMÁTNÝ STROM ŠKOLY
Sjednocení všech žáků a vyzdobení školy.
6
ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí
LAMPIONOVÝ PRŮVOD SE SVATÝM MARTINEM
Oslava svátku svatého Martina s rodiči a spolužáky.
7
ZŠ Zákupy
CUKRÁRNIČKY
Poděkování rodičům za dlouhodobou podporu.
8
ZŠ Mládeže, Znojmo
PARLAMENŤÁCKÝ KALEIDOSKOP
Sdílení zkušeností s nově vzniklými žákovskými parlamenty.
9
ZŠ K. V. Raise, Lázně Bělohrad
DEN S UČITELEM
Přiblížení práce učitelů žákům – jeden den v roli učitele.
10
ZŠ Janáčkovo nám., Krnov
LASKAVÉ STŘÍPKY
Zapojení několika tříd do oslav Světového dne laskavosti.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 13. listopadu 2018 společnosti Centrum pro demokratické učení, o.p.s.; autor fotografií: Jan Krčmář