Co dělají školy pro demokracii?

Vydáno: 7 minut čtení

Vyhlášení nejinspirativnějšího žákovského projektu roku 2018

Řízení školy onlineZástupci 8 žákovských parlamentů z celé ČR se sešli na půdě Senátu, aby veřejnosti představili své nejúspěšnější projekty. Letošnímu 8. ročníku akce „Co dělají školy pro demokracii?“ předcházelo on-line hlasování veřejnosti, do kterého se zapojilo přes 6200 hlasujících.Letošním vítězem se stal projekt Patronáty prvních ročníků žákovského parlamentu SŠP Jílová, Brno.

Cesta ze třídy do Senátu

Není úplně jednoduché se dostat k řečnickému pultíku v Senátu. Z přihlášených projektů vybrali zástupci pořádající organizace Centra pro demokratické učení, o. p. s. 10 škol. Ty poté natočily o svém projektu krátké video. Všechna soutěžní videa bojovala o postup do Senátu ve veřejném on-line hlasování. Prvních 8 pak dostalo šanci prezentovat svůj projekt v Senátu před porotou (1. místopředsedkyně Senátu Miluše Horská, ekonom Tomáš Sedláček, zpěvák a herec Adam Mišík, vedoucí komunikace EDUin Bob Kartous a studentka a aktivistka Eman Ghalebová). Všichni přítomní hosté svým hlasem na místě vybrali nejinspirativnější projekt roku 2018.

Zpětná vazba k projektům od poroty

Porota ocenila všechny projekty a také fakt, že se počet fungujících parlamentů na základních i středních školách stále zvyšuje. (Podle posledního průzkumu České školní inspekce z roku 2017 má 1505 základních škol svůj žákovský parlament).

Proč se rozhodli přijít dětem dát zpětnou vazbu?

Adam Mišík (herec a zpěvák): „Myslím si, že pro naší generaci je demokracie něco tak samozřejmého, že už vlastně tak trošku zapomínáme, co to vlastně je. A proto je skvělé, že jsou takové projekty jako je třeba „Co dělají školy pro demokracii?“ kde se to vlastně můžeme naučit a zjistit díky tomu, co by se stalo, kdyby ta demokracie nebyla. Díky, že jste se zúčastnili, je to strašně důležité.“

Tomáš Sedláček (ekonom): … radil žákům: „Najděte si v životě takovou investici, kterou když se jednou naučíte, třeba psát všemi deseti, rychle číst, dobře vařit nebo dělat cokoliv, co vám pak zbyde do konce života. Takovým věcem se věnujte a knížku, kterou chcete číst jen jednou, nečtěte vůbec. Přeji vám hodně štěstí a doufám, že naše budoucnost bude ve vašich vzdělaných rukou, protože pouze vzdělaný člověk je svobodný.“

Eman Ghalebová (studentka a aktivistka): „Nejsem o moc starší, než vy a ve vašem věku jsem také začínala a trápilo mě, že se moji spolužáci a moje generace moc nezajímá o společenské dění, neangažovali se, nešli k volbám, a proto jsem moc ráda, že jsem tady mezi vámi a že vás mohu podpořit, protože demokracie není samozřejmostí, i když se nám to možná zdá. Moji rodiče pochází ze země, kde není demokracie, takže vím, jaké to je žít v nedemokratické zemi. Myslím si, že mladá generace je nadějí pro tuto zemi, aby tu demokracii tady zachovala. 

Projekt Workouthřiště - Retrospartakiáda, který byl nejúspěšnější v on-line hlasování, porotci ocenili

Tomáš Sedláček (ekonom): „Já si myslím, že to je hrozně bezvadný nápad. My máme takové pravidlo, které se ukázalo funkční má to divné jméno, říká se tomu subsidiarita, to je to, že se věci mají řešit na nejnižší možné úrovni. Je hrozně hezké, že jste začali s něčím, čemu se říká občanská společnost. Na mnoho věcí vůbec není třeba čekat na politiky a plno věcí si můžeme udělat sami. Velkou ostudou Prahy je, že třeba baráky, který mají vnitroblok mezi sebou, činžáky, kam se vejde celá vesnice, tam je třeba dvě stě rodin, tak není schopná se zorganizovat tak, jak jste byli schopní se zorganizovat vy. Zbourat ty mini plůtky, které tam nedělají nic jiného, než že zarůstají plevelem a místo toho si tam postavit třeba nějaké hřiště, saunu, grilování, kde by ta celá vesnice, která bydlí v tom vnitrobloku si mohla užívat. Já si myslím, že budete výborní sousedi, vedle kterých bude moc krásné v dospělosti bydlet.“

Vítězný projekt – projekt Patronáty prvních ročníků

Michal Sojka (student SŠP Jílová, Brno) vysvětluje, co je úkolem patrona: „Já jakožto patron mám za úkol pomoct svým spolužákům, co přijdou do prvního ročníku, s přestupem ze základní školy na školu střední. Pomáhám s čímkoliv, co se školy týče. Doufám, že takových projektů, jako je náš, bude víc a chtěl bych Vám všem říci, abyste se nebáli jít na střední školu. Je to určitě velký skok, ale je to jedna z nejlepších částí vašeho života.“

Dominik Ostrý (student SŠP Jílová, Brno)na otázku, jaké jsou jeho první dojmy, poté, co získali titul nejinspirativnější projekt roku: „Je to dobrý pocit, nečekali jsme to.“ Není vám to trošku hloupé, že jste tu jediní středoškoláci? „Právě, že trošku je, ale o to tady nejde, mohla vyhrát jakákoliv základní škola a přeci jen nějaké dva body rozdíl, to je dost těsné vítězství, gratulace patří i tomu druhému místu.“

AKCI REALIZUJE: CEDU – Centrum pro demokratické učení, o.p.s.

  • KDO JSME? Jsme nevládní a nezávislá organizace, která vzdělává školy v tom, jak předávat odpovědnost dětem.
  • CO DĚLÁME? Metodicky podporujeme učitele a jejich žáky v tom, jak ve školách efektivně rozvíjet odpovědné podílení dětí na školním životě a o tomto jejich společném úsilí informujeme veřejnost.
  • PROČ? Vnímáme nezralost občanské společnosti v ČR, chceme proto mladé lidi a jejich vzdělavatele podpořit při vzniku odvážných a současně odpovědných postojů, a přispět tak k větší zralosti demokracie.
  • JAK? Zakládáme ve školách žákovské parlamenty, vzděláváme a podporujeme učitele, kteří je koordinují, a vybavujeme děti občanskými dovednostmi.
 

ŠKOLA

PROJEKT

1

SŠP Jílová, Brno

PATRONÁTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ

Pomoc novým žákům s jejich adaptací ve škole.

2

ZŠ Jílové u Prahy

WORKOUT HŘIŠTĚ – RETROSPARTAKIÁDA

Celoroční projekt zaměřený na zlepšení komunitního života ve městě.

3

ZŠ TGM, Milovice

BOHUMIL SUCHARDA – VZOR PRO MLADÉ

Zmapování životního osudu milovického starosty z let 1931-1944.

4

ZŠ Chrast

AKTIVNÍ OBČAN

Začlenění žáků školy do života seniorů v obci.

5

ZŠ Kunratice, Praha

PAMÁTNÝ STROM ŠKOLY

Sjednocení všech žáků a vyzdobení školy.

6

ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí

LAMPIONOVÝ PRŮVOD SE SVATÝM MARTINEM

Oslava svátku svatého Martina s rodiči a spolužáky.

7

ZŠ Zákupy

CUKRÁRNIČKY

Poděkování rodičům za dlouhodobou podporu.

8

ZŠ Mládeže, Znojmo

PARLAMENŤÁCKÝ KALEIDOSKOP

Sdílení zkušeností s nově vzniklými žákovskými parlamenty.

9

ZŠ K. V. Raise, Lázně Bělohrad

DEN S UČITELEM

Přiblížení práce učitelů žákům – jeden den v roli učitele.

10

ZŠ Janáčkovo nám., Krnov

LASKAVÉ STŘÍPKY

Zapojení několika tříd do oslav Světového dne laskavosti.

Řízení školy online

 

Zdroj: Tisková zpráva ze dne 13. listopadu 2018 společnosti Centrum pro demokratické učení, o.p.s.; autor fotografií: Jan Krčmář