Národní zpráva TALIS 2024
V posledních letech vzrostla spokojenost českých učitelů s pracovními podmínkami. Výsledky mezinárodního šetření OECD TALIS 2024 potvrzují, že čeští učitelé patří k evropské špičce v oblasti digitálních technologií a umělé inteligence. Výrazným problémem zůstává i nízká společenská prestiž učitelské profese.
Vzdělávací systémy se v uplynulých letech potýkají s řadou neočekávaných výzev, které proměňují podobu výuky a prostředí, v nichž učitelé pracují. Jsou to právě učitelé a ředitelé škol, kteří musejí umět pružně reagovat na měnící se kontext, požadavky a také očekávání ze strany žáků, jejich rodičů, tvůrců politik, ale i společnosti jako celku. Často přitom mohou mít pocit – a zjištění uvedená v této zprávě to dokládají – že se jim nedostává potřebné podpory a ve své práci se setkávají s nedostatkem porozumění a uznání. To vše se může významně propisovat do vnímané atraktivity učitelské profese a motivace čerstvých absolventů svoji učitelskou dráhu nejen zahájit, ale také v ní dlouhodobě
setrvat.
Národní zprávu TALIS 2024 si můžete přečíst ve formátu elektronické publikace nebo si ji stáhnout jako PDF.
Zajímavou tiskovou zprávu k Národní zprávě TALIS vydal také Učitel naživo. Zmiňuje, že zavedení kariérního systému, který umožní učitelům profesní růst, je zásadní pro jejich dlouhodobé setrvání ve školství. Tato opatření mohou výrazně zvýšit prestiž učitelské profese a přilákat do škol kvalitní pedagogy. Více informací na webu ucitelnazivo.cz
Zdroj: ČŠI; https://csicr.cz/cz/Aktuality/Narodni-zprava-TALIS-2024