Vztahy mezi učitelem a žákem jako důležité faktory ovlivňující výsledky vzdělávání

V minulém čísle Učitelského měsíčníku (6/2021) jsme představili několik vybraných faktorů, které ovlivňují vzdělávání a výsledky, kterých žáci ve vzdělávání dosahují. Konkrétně šlo o rodinné zázemí žáků, tzv. wellbeing a třídní klima. Tyto faktory a jejich vliv jsme ilustrovali na konkrétních datech a zjištěních z mezinárodního šetření PISA 2018. V následujícím článku zmíníme další proměnné, které významně ovlivňují průběh i výsledky vzdělávání a jejichž vliv lze také doložit na zjištěních z PISA 2018.

 

Různé podoby vztahů mezi učitelem a žákem jsou dlouhodobě v popředí zájmu České školní inspekce. Všechny dosavadní analytické zprávy z posledních let se zabývaly problematikou nejen z úrovně žáků, ale také z úrovně učitelůa celých škol. Primárním zájmem analýz výsledků šetření PISA 2018 je dílčí problematika adaptability výuky ze strany učitele a vnímání samotných žáků, jak takové vztahy s učitelem vypadají a jaký mohou mít vliv na úroveň čtenářských dovedností.
Vzhledem k tomu, že obdobně jako wellbeing a rušivé klima ve třídě je problematika vztahů mezi žáky a učitelem velmi abstraktní a je měřena mnoha koncepty, lze ji vyjádřit celou řadou indexů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016
Tematické zprávy 2015/2016
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Tematická zpráva ČŠI 2017
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pojetí vzdělávání zaměstnanců
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2013/2014
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Kvalifikace
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Kvalifikace
Platová třída
Odměna za očkování
Kvalifikace
Kvalifikace
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Úvazek
Úvazek
Kurzy