Jak učit žáky pečovat o svůj wellbeing?

Vydáno: 8 minut čtení

Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání naznačují, že v novém kurikulu by měl být kladen důraz na wellbeing. Vzdělávání ve škole by žákům mělo pomoci naučit se o svůj wellbeing a zdraví celoživotně pečovat. Že to není samozřejmost, naplno ukázala pandemie koronaviru, v jejímž důsledku se zhoršilo duševní zdraví dětí a řada z nich se dlouhodobě potýká s následky nezdravých způsobů zvládání stresu, ať již ve formě závislostního hraní, nebo sledování sociálních sítí, užívání nikotinových sáčků či sebepoškozování.

Jak učit žáky pečovat o svůj wellbeing?
Mgr.
Veronika
Bačová
studentka
Abychom žáky naučili, jak o svůj wellbeing pečovat, musíme jim poskytnout prostor pro rozvoj poměrně širokého spektra schopností a dovedností, např. pracovat se svými emocemi, udržovat respektující vztahy, rozpoznat a uplatnit své silné stránky, plánovat, řešit problémy a zvládat stres. Souhrnně jsou tyto schopnosti a dovednosti nejčastěji označovány jako sociální a emoční. Pomáhají nám rozvíjet odolnost a schopnost zvládat změny, výzvy a nepředvídatelné události a díky nim například dokážeme:
*
porozumět emocím a zvládat je,
*
stanovit si pozitivní cíle a dosáhnout jich,
*
cítit a vyjadřovat empatii,
*
navazovat a udržovat pozitivní vztahy,
*
přijímat zodpovědná rozhodnutí,
*
rozvíjet odolnost a schopnost zvládat změny,
 
*
vytvářet pozitivní společenské normy,
 
*
přispívat ke společenské soudržnosti.
Z mnoha výzkumných studií i praxe škol víme, že cílená podpora sociálně-emočního učení ve škole zlepšuje vzdělávací výsledky dětí i v dalších oblastech kurikula, snižuje četnost výskytu náročného a rizikového chování, včetně užívání návykových látek nebo násilí. Výzkumy také ukazují, že nejefektivnější je, pokud se vzdělávací aktivity v této oblasti zaměřují již na žáky prvních ročníků základních škol. Vzdělávací systémy, které v nedávné době prošly reformou kurikula (např. Irsko), vyčlenily pro sociálně-emoční učení samostatné předměty. Ať již změna Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání dopadne jakkoliv, je nesporné, že škola by měla pomoci žákům tyto důležité životní dovednosti v souladu s jejich vývojovými potřebami rozvíjet.
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání proto pro učitele základních a středních škol připravila ucelený soubor metodik Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience (4R), nabízející aktivity pro žáky od prvních tříd základních škol až po poslední ročníky středních škol zaměřené na následující témata:
1. Emoční gramotnost
Jedná se o schopnost porozumět vlastním emocím a emocím druhých. Emoční gramotnost nám dává schopnost vnímat, reflektovat a zvládat vlastní emoce a vhodně reagovat na emoce jiných lidí.
2. Silné stránky osobnosti
Aktivity v této tematické oblasti napomáhají žákům rozpoznávat silné stránky a pozitivní vlastnosti u sebe i druhých lidí. Výzkumná zjištění v oblasti pozitivní psychologie zdůrazňují význam identifikace a využívání vlastních silných stránek. Vzdělávání v této oblasti podporuje u žáků dosahování dobrých vzdělávacích výsledků.
3. Zvládání náročných situací
Vzdělávací aktivity z této oblasti podporují žáky v poznávání různých strategií ke zvládání náročných situací a diskusi o nich. Pokud se žáci naučí správně identifikovat náročné situace a strategie k jejich zvládnutí, je větší šance, že budou k překonávání překážek vědomě využívat strategie efektivní a naopak omezí ty neefektivní. Naučí se, jak rozšiřovat svůj repertoár copingových strategií a jak čerpat z kritické reflexe vlastních rozhodnutí i z nabídky dalších možností, které lze v dané situaci využít.
Žáci se prostřednictvím zážitkových aktivit seznamují s vnitřním dialogem a procvičují jeho využívání ke zvládnutí náročných situací. Pozitivní vnitřní dialog je klíčovou strategií pro zvládání negativních myšlenek, emocí a událostí. Zvyšuje odolnost vůči zátěži a lze se jej naučit, resp. posílit procvičováním.
4. Řešení problémů
Dovednosti k řešení problémů jsou důležitou součástí komplexní dovednosti zvládat náročné situace. V této tematické oblasti je žákům nabízena řada vzdělávacích aktivit zaměřených na rozvíjení dovednosti řešit problémy. Aktivity pomáhají žákům v souladu s jejich věkem rozvíjet schopnosti kritického a tvůrčího myšlení a použít je v situacích představujících osobní, společenská a etická dilemata.
5. Zvládání stresu
Žáci jsou ve svém každodenním životě vystaveni řadě stresorů spojených s jejich osobním životem, vztahy a školní prací. Aktivity v této oblasti se zaměřují na rozvoj pozitivního přístupu ke zvládání stresu. Naučíme-li žáky na sobě rozpoznávat příznaky a projevy stresu a pomůžeme-li jim rozvíjet vhodné strategie, které jim pomohou se stresem účinně bojovat, budou lépe připravení zvládat náročné situace v průběhu celého života. Aktivity se zaměřují na nácvik využívání vhodných technik seberegulace.
6. Vyhledání pomoci
Vzdělávací aktivity v této tematické oblasti jsou navrženy tak, aby pomohly žákům diskutovat o významu vyhledání pomoci a poskytování vrstevnické opory při řešení problémů, které jsou příliš náročné na to, aby je dokázali vyřešit vlastními silami. Aktivity vycházející z modelových scénářů pomáhají žákům identifikovat situace, ve kterých je třeba vyhledat pomoc, rozpoznat důvěryhodné zdroje pomoci a procvičit získávání pomoci od vrstevníků a dospělých. Skutečnost, že žák ví, na koho se má obrátit, ještě neznamená, že pomoc skutečně vyhledá. Aktivity žákům umožňují vyzkoušet si požádání o pomoc v různých situacích, včetně nácviku konkrétních frází, které jim v tom mohou pomoci.
7. Gender a identita
Vzdělávací aktivity pomáhají žákům překonávat stereotypy a posuzovat vliv genderových norem na postoje a chování lidí. Seznamují žáky s klíčovými aspekty lidských práv a genderové identity se zaměřením na význam úcty a respektu ve vztazích. Aktivity podporují pozitivní vnímání rozmanitosti a odlišnosti ve společnosti.
8. Pozitivní vztahy
Vzdělávací aktivity v této oblasti pomáhají žákům porozumět konceptu vztahů založených na vzájemné úctě a respektu, včetně porozumění důsledkům násilí (a to i genderově podmíněného, které se nejčastěji vyskytuje ve formě domácího násilí). Žáci si osvojují dovednosti potřebné k řešení problémů a stanovování hranic ve vztazích a aktivní roli v prevenci genderově podmíněného násilí. Rozvíjejí si dovednosti vzájemné podpory a vyhledání pomoci v situacích akutního či hrozícího násilí v rodině, mezi vrstevníky, v komunitě nebo v online prostředí.
Uvedená témata se prolínají všemi ročníky, žáci tak mají možnost je s postupujícím věkem obsáhnout v jejich komplexitě a vzájemné propojenosti.
Jedná se většinou o kratší aktivity v délce do 20 minut, které lze na prvním stupni ZŠ začlenit do ranních kruhů, na druhém stupni do třídnických hodin, v rámci adaptačních pobytů nebo i do konkrétních předmětů (prvouky, občanské výchovy, výchovy ke zdraví, českého jazyka aj.).
Soubor metodik 4R je původně z Austrálie, kde je oficiálním zdrojem pro naplňování kurikula. Odborníci z ČOSIV jej se souhlasem autorů přepracovali pro podmínky českého prostředí, včetně provazby na očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů pro ZŠ a SŠ. S novým školním rokem se začal pilotovat v různých typech škol v Praze a Mostě. Po pilotáži budou zapracovány podněty od učitelů a žáků z pilotních škol a metodiky budou v elektronické podobě poskytnuty zdarma k dispozici školám, které o ně budou mít zájem.
Ucelené programy zaměřené na rozvoj sociálních a emočních dovedností pomáhají ve škole vytvářet bezpečné prostředí a předcházet rozvoji rizikového chování. Žáci pak mají lepší podmínky pro učení a dosahují i lepších vzdělávacích výsledků v jiných vzdělávacích oblastech.
Ucelený program 4R pomůže žákům, aby si do dospělosti odnesli důležité znalosti, dovednosti a postoje, které jim pomohou vést naplněný a spokojený život a úspěšně překonávat překážky, které je na jejich životní cestě potkají. Uplynulé dva roky nám jasně ukázaly, že je to velmi potřebné.
ZDROJE
*
Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience – metodiky socio-emočního učení pro základní a střední školu.
ČOSIV
[online]. Dostupné z: https://cosiv.cz/cs/socio-emocni-uceni/.
*
Team Youth Research Centre.
RESILIENCE, RIGHTS&RESPECTFUL RELATIONSHIPS: Teaching for Social and Emotional Learning and Respectful Relationships.
Department of Education and Training, 2018.

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Adaptační kurzy
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Jednání výchovné komise
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Školní psycholog na střední škole
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Zmocnění zdravotníka