Patří témata demokracie a aktivního občanství do výuky na základních školách? Odborná veřejnost se shoduje na kladném závěru – škola má na formování budoucích občanů nezanedbatelný podíl. Letos zveřejněná Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ si dokonce za jeden z dlouhodobých cílů stanovila posílení kompetencí žáků pro aktivní občanský život. Některé školy si však podobný cíl vytyčily již dávno a nyní mohou sloužit jako příklad pro ostatní. Jednou z nich je i Základní škola a mateřská škola ANGEL v Praze 12, jejíž pedagogové se rozhodli načerpat nové zkušenosti prostřednictvím mezinárodní spolupráce s norskou školou.
Aktivní občanství jako téma mezinárodní spolupráce
Zuzana
Čílová
Dům zahraniční spolupráce
Základní škola a mateřská škola ANGEL je velkou komunitní školou v Praze 12 – Modřanech. Již od svého založení se snaží úzce spolupracovat s rodiči a místní komunitou a podporovat aktivní zapojení děti do dění ve škole i v okolí. Jak říká ředitelka školy Iva Cichoňová: „Podporovat aktivní občanství je důležité. Hlavně je důležité, aby se výchova k aktivnímu občanství realizovala v praxi a nebyla to jen formální záležitost. U nás si děti aktivity samy naplánují, zrealizují a vyzkoušejí. Je velmi důležité z dětí vychovat aktivní občany, protože pokud budou jen pasivně brát, co se jim nabízí, tak se asi nemáme na co těšit.“
Mo