• Oblíbené
  • Poznámka

Pár postřehů k soutěžení s EOSem

Vydáno:

Hodnocení žáků a souborů v soutěžích ZUŠ je téma široké a vždy aktuální. Občas přináší vášnivé debaty nejen mezi porotci, ale i ve sborovnách škol. Elektronický systém soutěží vnesl do tohoto hodnocení nové prvky, které nepochybně pomáhají a mohou přispět k větší transparentnosti soutěží, pokud je ovšem využijeme.

Pár postřehů k soutěžení s EOSem
Bohuslav
Lédl
předseda Umělecké rady ZUŠ ČR, ředitel ZUŠ Turnov
Obecně Elektronická organizace soutěží přispěla už teď k větší přehlednosti a informovanosti – ukazuje zvolený repertoár, počty žáků nebo souborů v jednotlivých okresech i krajích, dává informace k průběhu příslušného kola atd. Po ukončení jednotlivých soutěžních kol mají všichni možnost prohlédnout si výsledky soutěží v celé republice a tím nepřímo i porovnat osobní zkušenosti a názory se situací jinde. Pokud jsou soutěže hodnoceny pásmově a bodování výkonů není striktně podloženo body, lze říci, že vše probíhá tak, jak by mělo, porota rozděluje jednotlivá ocenění vždy po diskusi a na základě kompromisu či konsenzu, k nimž porotci dospějí. Tento systém využívají především obory literárně dramatický, taneční, výtvarný a některé kolektivní soutěže hudebního oboru.
Pokud se ovšem budeme zabývat hodnocením individuálních soutěží hudebního oboru, je třeba v EOSu respektovat nastavené bodové rozpětí. Toto rozpětí je dáno dlouhodobou zkušeností a po diskusi v Ústřední umělecké radě, která je dnes nevyšším článkem ve struktuře spolku Umělecká rada ZUŠ ČR, bylo schváleno. Je uvedeno v Manuálu hodnocení, který je součástí a přílohou Organizačního řádu soutěží a přehlídek žáků ZUŠ. Tento dokument prošel od března do května 2019 vnitřním připomínkovým řízením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, byl schválen v červnu 2019 po vypořádání všech připomínek a je závazný nejen pro všechny organizátory, ale také pro porotce. A právě zde občas dochází k různým rozporům a diskusím o tom, zda si porotci mohou nastavit jiné bodové rozpětí cen.
Můžeme nyní shrnout dosavadní zkušenosti a poznatky, které jsme nasbírali za několik uplynulých let, kdy využíváme EOS. Je pravda, že díky tomuto systému vypluly na povrch problémy, které jsme dosud neřešili nebo o nich ani nevěděli. Z pohledu organizace, zpracování hodnocení a výsledků jsou všechna kola soutěže transparentní, po ukončení jednotlivých postupových kol do nich může nahlédnout nejen odborná, ale i laická veřejnost, přitom ochrana citlivých dat stanovených GDPR je ošetřena.
Pokud v počátku provozu EOSu bylo možné bodové rozpětí měnit, ukázalo se, že především v některých nižších postupových kolech na úrovni okresů a krajů byl stanovený bodový průměr pro dosažení 1. ceny, která je rozhodující pro postup do vyššího kola, změněn v rozporu s platným Organizačním řádem i Manuálem hodnocení. Je také pravda, že někteří porotci jsou zvyklí z jiných soutěží na to, že ceny rozdělují až podle toho, jakých bodových průměrů soutěžící dosáhnou. V těchto případech pak může dojít ke stížnostem na nejednotný systém hodnocení, navíc pak nastavený systém bodování v EOSu, který celý proces zpracování dosažených bodů výrazně urychluje a dává mnohem větší časový prostor pro diskusi poroty, při volbě jiného bodového rozložení a rozpětí nemůže pomoci.
Tím se dostáváme zpět do minulých let, kdy právě při hodnoceních soutěží docházelo k časovým ztrátám, někdy docela velkým, které se pak negativně promítly do harmonogramu soutěže. To byl také důvod, proč Ústřední umělecká rada rozhodla o pevném bodovém rozpětí pro stanovené ceny, porotci navíc mají možnost po diskusi k výsledkům, které vyjdou z prvního bodování a nejsou dosud potvrzeny, upravit své bodování tak, aby rozdělení cen odpovídalo stanoveným rozpětím i konečnému rozhodnutí poroty. Rád bych proto apeloval především na porotce, aby respektovali skutečnost, že Organizační řád včetně příloh je dokument schválený MŠMT a nastavené hodnocení uvedené v Manuálu je závazné. Je třeba si uvědomit, že je to zásadní rozdíl proti jiným „jednorázovým“ soutěžím, které nejsou založeny na systému několika postupových kol. Každá interpretační soutěž má i svůj jedinečný charakter, kterým se odlišuje od ostatních soutěží. Soutěž žáků ZUŠ, i přesto, že je velmi široká, mapující všechny obory i víceméně všechny předměty, se chce také profilovat jako jedna soutěž se svým vlastním charakterem, a to např. jednotným způsobem hodnocení. A je jen dobře, že v rámci možností držíme to důležité rozpětí mezi rozmanitostí a jednotou. Myslím si, že i tento rys je velmi důležitým výchovným prostředkem.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu