Slavní mudrcové, vzácní loutnisti, slovutní cembalisti, páni magistři, velevážení pedagogové, muzikologové, naukologové, páni docenti pianologie, kytarologie, flétnologie, nemocí zjevných, hudebních i momentálně ponorných, ale také rodičové a dítka školou povinná! Zkrátka všichni lidé hudby milující...
EDICE ZUŠ pomáhá a obohacuje
Jiří
Dohnal
redaktor Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu, Praha
S tímto úvodem inspirovaným písní Jana Wericha „Ten umí to a ten zas tohle…“ se nedávno rozletěla do základních uměleckých škol upoutávka na video koncertu v Domě U Kamenného zvonu k nedožitým osmdesátinám Karla Svobody, kterou připravilo ve spolupráci se základními uměleckými školami z Čech, Moravy a Slovenska hudební Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu.

Milan Dvořák a Karel Růžička – klavírní seminář u příležitosti vydání not „Před písničkou smekni II“ v úpravě Milana Dvořáka (ZUŠ Praha 8 – Taussigova, říjen 2013)
Již od svého vzniku, v roce 2001, hudební Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu (VYNA) vydávalo noty nejen pro potřebu uměleckých těles, jakým byl např. SOČR, ale zároveň se snažilo objevovat v hudebních archivech skvosty starých mistrů a pomáhat mladým začínajícím skladatelům. Také si vzalo za cíl obohacovat svou tvorbou výuku na základních uměleckých školách a konzervatořích. Tato cesta se ukázala být správná. V průběhu let se spolupráce nakladatelství s uměleckými školami stále více prohlubovala. Za tu dobu bylo vydáno přes čtyřicet publikací určených právě pro pedagogy a žáky základních uměleckých škol. Zároveň za přispění slepecké tiskárny K. E. Macana jsme nechali více než třicet titulů přepsat do Braillova notopisu. Noty ve slepeckém notopisu šíří VYNA bezplatně.
Prvním velkým impulsem byla pozvánka Asociace ZUŠ ČR na pravidelná setkání ředitelů těchto škol. Rád vzpomínám na své první pražské setkání v roce 2006, kde jsem mohl slyšet při prezentaci práce vydavatelství názory, připomínky a požadavky pedagogů z celé republiky. A následovala další. Poděkování patří zejména ředitelce Asociace Jindřišce Kudrlové z Písku a řediteli Tomáši Kolafovi z Liberce.
I díky těmto setkáním se o VYNA začalo více mluvit. Dostali jsme se do povědomí pedagogické veřejnosti, která se zajímala o naši práci, což také umožnilo se stále častěji setkávat i při školních akcích a soutěžích. Mezi žáky i pedagogy byly velmi žádané skladby a úpravy Milana Dvořáka a písně z oblíbených Radioalb. I zde přicházely a stále přicházejí nejrozmanitější podněty, tolik potřebné pro vzájemnou spolupráci.

Naděžda Hávová, redaktorka České rozhlasu (v Domě u Kamenného zvonu, Praha, leden 2019)
Takže již na přelomu roku 2010 a 2011 vzniká EDICE ZUŠ. Logo, které vytvořil před deseti lety akademický výtvarník Vladimír Hanuš, zastřešuje tyto aktivity a upozorňuje pedagogy, že tu vzniklo něco pro ně, něco, co obohatí jejich každodenní zajímavou pedagogickou činnost. Těší mě, když ke stolku, kde představuji publikace VYNA, přicházejí učitelé se slovy s doporučením: „Podívej, to je z té naší Edice ZUŠ, to si určitě vem…“
Jedním z dalších důležitých impulsů bylo setkání s ředitelem ZUŠ Hostivař Jiřím Stárkem, který navrhl, zda bychom v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání nepřišli s literaturou pro souborovou hru. Díky jeho podnětu tak brzy vznikla v EDICI ZUŠ řada univerzálních publikací, které mohou učitelé využít pro nejrůznější nástrojová obsazení. Zde mohu uvést velmi oblíbené úpravy Jaroslava Krčka, dále tituly Martina Hyblera, Lukáše Sommera nebo v poslední době filmové melodie Petra Hapky v úpravě Petra Vaňka.

Lucie Bílá a žákyně Kristýna Vrabcová – slavnostní setkání u příležitosti předání dalších not v Braillově notopisu (Škola Jaroslava Ježka, Praha 1, která zajišťuje výuku pro děti a mládež s postižením zraku, listopad 2018)
V rámci prezentace, za přispění ZUŠ z celé ČR, pořádá hudební Vydavatelství Českého rozhlasu z publikací EDICE ZUŠ pravidelné koncerty, semináře a další akce. Od vzniku nakladatelství se jich konalo téměř padesát: např. pravidelné semináře v ZUŠ Praha 8 – Taussigova, koncerty v Tereziánském sále Břevnovského kláštera nebo již tradiční slavnostní setkání ve Škole Jaroslava Ježka pro zrakově postižené na Hradčanech.
Poslední úspěšnou akcí (což dokládá i vysoký počet zhlédnutí záznamu na YouTube) byl v loňském roce již v úvodu zmiňovaný koncert v Domě U Kamenného zvonu, uspořádaný na počest skladatele Karla Svobody. V podání malých i velkých muzikantů z celé ČR, žáků ZUŠ a studentů konzervatoří, jejich pedagogů i osobností (klavíristy Ivo Kahánka či generálního ředitele ČF Davida Marečka) zazněly ve čtyřruční klavírní úpravě Martina Hyblera nesmrtelné melodie ze seriálů Včelka Mája, Cirkus Humberto, Létající Čestmír či z filmů Noc na Karlštejně, Jak se budí princezny nebo Tři oříšky pro Popelku. Toto vystoupení natolik okouzlilo norského velvyslance Roberta Kvileho, že takřka ve stejném obsazení zazněly Svobodovy melodie v době adventu na norské rezidenci pro více než sto pozvaných osobností kulturního života.

Naděžda Hávová, Miloš Rejchrt a Martin Hybler – koncert u příležitosti vydání not „Nejznámější filmové melodie Karla Svobody“ v úpravě Martina Hyblera pro čtyři ruce, Praha, leden 2019
A další vzpomínka na advent: v loňském roce, mimo EDICI ZUŠ, proběhl velmi úspěšný projekt ZUŠ, regionálních studií a hudebního vydavatelství ČRo „Rybovka zní nad Českem“, kdy se podařilo skvěle propojit veřejnoprávní médium s prací uměleckých škol.
Edice ZUŠ je už známá i za hranicemi naší vlasti, a to díky spolupráci s Asociací ZUŠ Slovenska. Nejenom tam mají zájem o naše noty a obohacují tak umělecké školní osnovy. Proto jsme měli možnost uvítat na našich akcích např. i žáky z Bratislavy. Velmi nám v tom pomohla prezidentka slovenské Asociace ZUŠ, paní Anna Gondášová.

Redaktor Jiří Dohnal – prezentace notových publikací z hudebního Vydavatelství a nakladatelství ČRo (21. Valná hromada AZUŠ ČR, Liberec, říjen 2019)
V současné době jsme rádi, že zejména o tituly Martina Kratochvíla, Karla Růžičky, Jolany Saidlové, Martina Hyblera, Štěpána Raka a Milana Dvořáka je stále větší zájem. To je pro nás potěšujícím a zároveň velkým závazkem.
A jaká je budoucnost? Plánů je více než dost. Chceme se zaměřit i na jiné nástroje, než je klavír či kytara. Jan Hála pro vás připravil „Koncertní skladby pro trubku a jiné žesťové nástroje“ s doprovodem klavíru. Dalším projektem jsou „Miniscénky“ pro smyčcový orchestr Jolany Saidlové. S vánočním titulem pro souborovou hru „Radostné zvěstování“ přišel opět Jaroslav Krček. Také už jsou vytipována další zajímavá místa pro společná koncertování v rámci EDICE ZUŠ, která školám pomáhají a obohacují je při jejich záslužné práci. Děkuji vám všem, kteří Edici ZUŠ pomáháte, aby vás i nadále mohla obohacovat.