Zaměstnávání absolventů se škole vyplatí

Vydáno:

Smíchovská střední průmyslová škola je unikátním jevem nejen v České republice tím, kolik jejích absolventů na ní zůstává a se školou i po maturitě nadále spolupracuje. Dle slov jednoho z nich totiž zapomněli ze školy odejít.

Zaměstnávání absolventů se škole vyplatí
Adam
Pelej
student 3. ročníku Smíchovské SPŠ, šéfredaktor školního časopisu Presloviny, manažer
Mediální
domu Preslov
Ve školním roce 2019/2020 spolupracuje se Smíchovskou SPŠ 40 absolventů na všech myslitelných postech – jsou členy a vedou IT oddělení, PR oddělení, projektové oddělení, vybudovali a vedou laboratoř IoT (internet věcí – pozn. redakce), laboratoř virtuální a rozšířené reality, Polytechnické hnízdo, Kybernetický polygon. Jsou konzultanty studentských a maturitních projektů a především mnozí z nich vyučují ty nejmodernější technologie, jako jsou kybernetická bezpečnost, vývoj aplikací ve virtuální a rozšířené realitě, internet věcí, programování, počítačové sítě, robotika či webové aplikace.
„Vše začalo před mnoha a mnoha roky, kdy jsem oslovil prvního z našich absolventů a nabídl mu spolupráci se školou,“ vysvětluje ředitel Smíchovské SPŠ Radko Sáblík. „Od té doby se však mnoho změnilo, nyní za mnou přicházejí již sami studenti a navrhují, co budou pro školu dělat hned po maturitě. Jsem za jejich aktivitu moc rád a beru to jako výsledek cílené spolupráce se studenty na naší škole,“ dodává s očividnou hrdostí.
Absolventi školy sami dále studují, podnikají, provozují živnosti, zakládají start-upy a přitom se věnují své střední škole a svým následovníkům. Ohromné množství aktivit by bez nich rozhodně nemohla škola svým studentům nabízet.
„Tak nějak jsme ze školy zapomněli po maturitě odejít,“ říká vedoucí PR oddělení Michael Kalista, který práci pro smíchovskou průmyslovku kombinuje se studiem. „Většina z nás se školou intenzivně spolupracovala již během studia a pak jsme se automaticky překlopili do nové role. Pomáháme své střední škole a zároveň získáváme dovednosti, které se nám rozhodně budou v budoucnosti hodit,“ doplňuje.
Zapojení studentů do chodu školy je pro Smíchovskou SPŠ typické, mnozí z nich vedou pracovní týmy, ale také zastupují školu v jednání se sociálními partnery, chodí na odborné konference a někteří již pro školu i pracují na částečný úvazek. Ředitel školy má odvahu postavit za katedru devatenáctiletého absolventa, který učí programování či vede dílny. „Snažil jsem se vždycky skloubit teorii s praxí, věci nejen teoreticky vymyslet, ale také je vyrobit. K tomu je však třeba zázemí v dílnách a to v naší škole je poněkud zastaralé,“ říká Petr Štěpánek, který v roce 2018 získal druhé místo v soutěži Středoškolák roku.
Podle ředitele Radka Sáblíka lze na absolventu Petru Štěpánkovi vidět, proč by měli i ostatní ředitelé zvážit zapojení absolventů: „Za tři měsíce již stačil vypracovat projekt na rekonstrukci dílen a získat na něj i mimořádnou dotaci od zřizovatele. Denně kontroluje pracovníky z firem a dokáže si jako brigádníky sehnat kolegy absolventy a studenty, čímž sníží mnohé náklady.“