Vzdělávání v jazykově a kulturně různorodých třídách

Vydáno:

Česká populace se zdá být v porovnání s jinými zeměmi, které mají tradiční menšiny migrantů, stále ještě víceméně monolingvní, zvláště co se povinného vzdělávání a situace na školách týká. Některé školy mají několik žáků cizinců s odlišným prvním jazykem, než je čeština, v některých školách tvoří dokonce žáci cizinci již polovinu všech žáků na škole, jiné školy nemají ani jednoho. Mezi školami mohou existovat velké rozdíly, nicméně jazykově a kulturně různorodé třídy stále ještě nejsou integrální součástí českých škol. Počet žáků cizinců zároveň ve všech stupních vzdělávání stále narůstá.

Mgr.
Kamila
Sladkovská,
Národní ústav pro vzdělávání, sekce pro všeobecné vzdělávání, koordinátorka akce za Českou republiku
Doposud bylo v České republice realizováno několik projektů a výukových materiálů k metodice výuky češtiny pro žáky cizince, pro něž není čeština mateřským jazykem. Avšak téma mnohojazyčnosti nebylo na národní úrovni dostatečně prezentováno praktickým způsobem.
Koncept mnohojazyčnosti je postaven na celoškolním přístupu
Evropské středisko pro moderní jazyky (ECML) a Evropská komise vytvořily společnou iniciativu s názvem Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning (více informací na http://www.ecml.at). Dílčí aktivita této iniciativy nabízí školení autoritám, které působí ve vzdělávání členských států EU a ECML, ve vztahu k jazykovému vzdělávání a výuce. V rámci iniciativy je nabízena řada národních seminářů, které jsou vedeny experty ECML a jsou uzpůsobeny specifickým potřebám dané země. Za Českou republiku využil této výjimečné příležitosti Národní ústav pro vzdělávání a zorganizoval seminář ve spolupráci s ECML a Evropskou komisí a za jejich finanční pomoci se zaměřením na téma podpora mnohojazyčných tříd.
Seminář s úplným názvem Podpora mnohojazyčných tříd - Vzdělávání v jazykově a kulturně různorodých třídách se konal 14. - 15. 4. 2016 v Praze a byl určen pro učitele základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií. Byl cílen vždy na několik učitelů z jedné školy, protože koncept mnohojazyčnosti je zamýšlen jako celoškolní přístup. Semináře se účastnili jak jazykáři, češtináři, tak i učitelé nejazykových předmětů.
Praktické tipy a konkrétní odpovědi pro českou realitu
Ve dvoudenním semináři byla učitelům představena mnohojazyčnost hlavně praktickým způsobem. Experti se snažili zprostředkovat následující: co se skrývá pod termínem mnohojazyčnost/vícejazyčnost, jak rozvíjet mnohojazyčnost ve školním vzdělávacím programu, jak profitovat z jazykové různorodosti napříč kurikulem, jak vnímat různé jazyky žáků ve třídě a jak s nimi pracovat, jak podporovat jazyk vyučování napříč kurikulem, jaké metody, strategie a materiály je možné používat pro podporu mnohojazyčnosti a jak definovat jazykové cíle v nejazykových předmětech. Výstupy účastníků i jejich prezentace a stručná představení lze najít na adrese: http://www.nuv.cz/t/seminar-2016.
Prezentované materiály a aktivity pocházejí z několika projektů Evropského střediska pro moderní jazyky. Projekt Maledive (http://maledive.ecml.at) se zabývá vyučovacím jazykem v kontextu různorodosti. Projekt Conbat+ (http://conbat.ecml.at) se zaměřuje na obsahově založenou výuku a vícejazyčné/kulturní povědomí. Vyučovací jazyk jako základ pro vícejazyčné vzdělávání je náplní projektu Marille (http://marille.ecml.at/).
Rámec pro vícejazyčné přístupy k jazykům a kulturám sleduje projekt Carap (http://carap.ecml.at). Dalším projektem, jehož postupy či závěry mohou být pro české prostředí inspirativní, je EPLC, aktivita cílící na obsahově orientované učení cizích jazyků ve velmi raném věku (http://eplc.ecml.at/EPLC/tabid/2328/language/deDE/Default.aspx).
Obsah semináře byl pečlivě připraven s ohledem na potřeby a požadavky českých učitelů a škol a na základě diskuse s místním koordinátorem semináře. Mnoho materiálů a aktivit, které byly prezentovány, lze využít v rámci projektových dnů, průřezových témat a dalších školních aktivit. Většina z představených metod je využitelná napříč celým školním kurikulem. Účastníci se také seznámili s různými jazykovými a kulturními zdroji a odkazy k tématu.
V rámci semináře byly také připomenuty základní principy sebehodnocení, na kterém je postaveno evropské jazykové portfolio, které je v češtině k dispozici v online verzi (dostupné z: http://ejp.rvp.cz/). Řadu materiálů pro implementaci metody CLIL do české školy lze nalézt také na stránkách http://clil.nuv.cz/.
Celý seminář byl skvělou příležitostí pro všechny účastníky seznámit se s různými existujícími aktivitami v oblasti mnohojazyčnosti. Účastníci mohli diskutovat o různých tématech se svými kolegy a mohli se seznámit s některými dalšími tématy z oblasti jazykového vyučování.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon