Úspěšný příklad nového pojetí moderní zpětné vazby pro efektivní zhodnocení kvality výuky

Vydáno:

V našem předchozím článku (Speciál pro střední školy č. 1/2014) jsme vás informovali o výhodách, které středním školám může přinést realizace anket nebo dotazníků na tabletech pomocí platformy AskNow. Protože ale zatím většina středních škol využívá pro svá šetření klasický systém papírových nebo on-line dotazníků, rádi bychom představili i on-line verzi této zajímavé nové platformy pro zpětnou vazbu.

Úspěšný příklad nového pojetí moderní zpětné vazby pro efektivní zhodnocení kvality výuky
Ing.
Karel
Urban
 
NEXT MOBILE SOLUTIONS
Bc.
Aleš
Hučík
MBA
NEXT MOBILE SOLUTIONS
Pokud se má dotazování nasměrovat na všechny studenty školy současně, je on-line anketa stále nejpraktičtější variantou. Rádi bychom zde představili moderní formu on-line ankety, která ukázala, jak se tato věc dá dělat jinak a moderněji a jak lze přimět studenty k opravdové otevřenosti v jejich názorech na provoz školy.
Úspěšný příklad nového pojetí moderní zpětné vazby pro efektivní zhodnocení kvality výuky je z vysoké školy CEVRO Institut. Ta během února realizovala novým způsobem on-line anketu, jejímž cílem bylo dozvědět se kladné i kritické názory vztahující se k uplynulému semestru. Celková realizace této ankety a její pozitivní přijetí u studentů může být inspirací i pro ostatní odvětví, kde je důležité dostat se k otevřeným a opravdu upřímným názorům svých zákazníků nebo zaměstnanců.
Co může ředitelům středních škol přinést takto realizovaná anketa?
Díky výsledkům z ankety nebo rychlého cíleného průzkumu získáte podložené argumenty pro vaše rozhodování. Lze tak vyzdvihnout úspěšné pedagogy a dát jim opravdový důkaz o tom, že jejich pracovní snaha se vyplácí, neboť si jejich práce studenti opravdu váží. Lze pak také cíleněji pracovat s pedagogy, k jejichž práci mají studenti podněty.
Vyhodnocení kvality výuky může být vhodným nástrojem jak ještě efektivněji nasměrovat finanční prostředky. Pokud se dlouhodobě bude pracovat s názory studentů, povede to ke kvalitě a dobrému renomé školy, které pomohou šířit sami studenti školy, a podpoří tak významně zájem dalších nových studentů o studium na vaší škole.
PŘÍKLAD REALIZACE ÚSPĚŠNÉHO MODERNÍHO HODNOCENÍ VÝUKY
Většina českých vysokých škol či jejich fakult má dlouhodobě problém se studentským hodnocením kvality, případně se jím vůbec nezabývá. Dosáhnout efektivních výsledků je obtížné a většina studentů vnímá často proces hodnocení jako,,hodnocení do šuplíku“. Přitom při současné konkurenci v soukromém školství jsou tyto informace klíčové pro udržení a získání dalších studentů, kteří budou dále doporučovat školu svým známým.
Nejčastějším problémem těchto anket bývá nízká návratnost odpovědí a tím i jejich nízká vypovídací schopnost.
Nezájem studentů participovat na těchto anketách bývá spojen také s nedostatečným zaručením anonymity odpovědí respondentů.
Ankety v interních informačních systémech školy nejsou pro studenty prostředím, kde by cítili dostatečné zaručení anonymity, tolik potřebné pro poskytnutí opravdu upřímných odpovědí.
Na soukromé vysoké škole CEVRO Institut se rozhodli poskytnout svým studentům možnost vyjádřit svůj názor jinak – svobodně a anonymně, což významně napomohlo k velké otevřenosti v jejich odpovědích.
Absolutní anonymity účastníků dotazování bylo dosaženo využitím speciálně upraveného systému AskNow s možností on-line vygenerování unikátních anonymních kódů. Ze všech účastníků dotazování byl navíc tímto speciálním administrativním systémem automaticky a náhodně vylosován výherní kód, který nárokoval jeho držiteli výhru – slevu na školném ve výši 10 000 Kč. Výherní kód se skládal ze dvou částí – veřejné a soukromé. Soukromou částí kódu, složenou z alfanumerických znaků, se pak její držitel prokázal u prorektora pro studium Mgr. Ladislava Mrklase, Ph. D., který výherci osobně předal výhru.
Mgr. Ondřej Kubový z marketingového oddělení školy dokázal velice efektivním způsobem zpropagovat význam a důvěryhodnost této ankety, a to včetně zajímavé motivační výhry. K propagaci ankety bylo použito grafických bannerů vhodně umístěných v informačním systému školy a studenti byli osloveni osobním mailem, který studentům zaslal prorektor pro studium Mgr. Ladislav Mrklas, Ph. D. Tyto kroky pomohly zapojit do ankety téměř 70 % studentů a podpořili význam názorů studentů pro další rozvoj školy.
Jasně definovaný proces, který tímto CEVRO Institut zavedl, pomůže zvýšit i motivaci pedagogů. Právě nízká kvalita anket často výrazně snižuje jejich motivaci, protože nevěří validitě získaných dat.
Vzorovým příkladem z této ankety je rovněž zaměření, které nešlo pouze po výtkách, ale umožnilo studentům zviditelnit klady pedagogů a využívat tak princip „pozitivní motivace“, tzn. oceňovat kvalitu.
Pokud student pozná, že na škole platí principy profesionality a loajality, získá ke škole důvěru jako k instituci a rád se tím bude chlubit svým známým. To významně pomáhá upevňovat renomé a značku školy, což jsou pro soukromé školy jednoznačně zpeněžitelná fakta.
Významným prvkem úspěšnosti této ankety byla zejména otevřenost, s jakou studenti k hodnocení přistoupili, a rychlost výstupů, které byly v reálném čase. Velice správně následovala vzápětí prezentace výsledků studentům, včetně vzešlých opatření a závěrů. Zveřejnění výsledků je důležité nejen pro studenty, pro které je toto důkazem, že jejich studentský názor je respektován a pomáhá v rozvoji instituce, ale také pro pedagogy a manažery na všech úrovních, jakožto součást nástrojů pro řízení kvality instituce.
Uskutečněnou anketu lze považovat za velmi úspěšnou. Ankety se zúčastnilo úctyhodných 460 respondentů z řad studentů školy napříč všemi ročníky, stupni i formami studia. Získané odpovědi jsou pak velmi cenné i svojí otevřeností. Zazněla zde jak slova chvály, tak i podněty a připomínky, které jsou pro školu cenným nástrojem k jejímu dalšímu rozvoji. Podněty a náměty získané od studentů nyní vedení školy vyhodnocuje a připravuje sérii systémových i dílčích opatření ke zlepšení. O výsledcích ankety jsme studenty informovali na webové stránce školy
.

Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D., prorektor pro studium VŠ CEVRO Institut
Ve společnosti NEXT MOBILE SOLUTIONS, se dlouhodobě snažíme o vývoj efektivního nástroje pro okamžitou zpětnou vazbu. Jsme hrdí, když je naše práce v plném měřítku využita a když její přínos slouží dobré věci. Tento projekt je příslibem, že lze zapojit lidi moderní a atraktivní formou a získat takto cenné informace. Jsme rádi, že služba AskNow pomáhá VŠ CEVRO Institutu získávat takto kvalitní zpětnou vazbu, s jejímiž poznatky se škola může dále posouvat vpřed mezi nejrenomovanější vzdělávací instituce v České republice.
NEXT MOBILE SOLUTIONS
Dukelských hrdinů 1640, 272 01 Kladno;
GSM +420 731 481 732;
e-mail:
ales.hucik@nextmobilesolutions.cz