Účast žáků v Ekonomické olympiádě pomůže učitelům zlepšit výuku ekonomie

Vydáno:

Středoškolská soutěž Ekonomická olympiáda je největší celostátní soutěží ve znalostech z ekonomie a financí a musela přesunout své finále do online prostředí. Cilem olympiády je zvyšovat povědomi a znalosti studentů střednich škol o ekonomii a financich a podporovat nadějne budouci ekonomy.

Účast žáků v Ekonomické olympiádě pomůže učitelům zlepšit výuku ekonomie
Karolína
Balatková
a organizátoři Ekonomické olympiády INEV
Na finále Ekonomické olympiády se vždy sejde padesátka nejúspěšnějších studentů s učiteli a významnými osobnostmi ze světa ekonomie, financí či byznysu. Testování „top 50“ studentů letos proběhlo online a test obsahoval tři části. První část se věnovala grafické analýze, druhá část napsání eseje na dané téma a třetí část byla charakterizována finanční gramotností. Z podstaty věci byl daný test ve formátu „open book“, který je využíván zejména v zahraničí. Deset superfinalistů bylo ve finálový den ústně zkoušeno prostřednictvím aplikace Zoom a jejich výkony byly hodnoceny odbornou porotou. Ekonomickou olympiadu od roku 2016 pořada a odborně garantuje neziskova organizace Institut ekonomickeho vzdělavani (INEV). Soutěž probíhá v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a nově i v Polsku a Číně.
Finále Ekonomické olympiády nestojí pouze na testování, součástí programu akce bývají zpravidla diskusní panely na aktuální společenská témata. Nebude překvapením, že jeden z panelů se věnoval tématu české ekonomiky v době koronaviru. Diskuse se zúčastnili zástupci České národní banky, Komerční banky a Vysoké školy finanční a správní. Další z diskusních panelů se věnoval poznání kompetencí budoucnosti. Debata se zaměřovala především na flexibilitu vysokých škol a snažila se zodpovědět otázku klíčových kompetencí budoucnosti ze strany univerzit a korporátních společností. Panelu se účastnili zástupci partnerských univerzit soutěže a auditorské společnosti PwC. Diskusní panely lze zhlédnout na YouTube kanále INEV.
Vitězem Ekonomicke olympiady 2020 se stal Otakar Kořínek z Gymnazia a Zakladni školy Novy PORG. Na druhem mistě se umistil Viktor Fukala z Gymnazia Jana Keplera a na třetím Tomaš Burian z Gymnazia Litoměřická v Praze. Cele testovani probihalo online, stejně jako oba diskusni panely.
Vedle vítěze Ekonomicke olympiady byli take vyhlášeni vítězové ceny České asociace pojišťoven (ČAP) a České národní banky (ČNB). O vítězi Ceny ČAP rozhodla odborná porota na základě hodnocení eseje v rámci finálového testu. Esej se zabývala například otázkou, jaký dopad bude mít pandemie na reálnou mzdu pracovníků a proč. Vítězem se stal Tomaš Burian z pražského Gymnázia Litoměřická. Získal tak 10 000 korun a stáž ve společnosti Kooperativa. O Ceně ČNB rozhodla expertní porota centrální banky, kterou zaujalo video vítěze hlavní soutěžní kategorie Otakara Kořínka z Nového Porgu. Pro vítěze Ceny ČNB měla možnost hlasovat i veřejnost. Ten v partnerské soutěži bodoval s videem na téma Měla by Česká republika přijmout euro?. Odměnou mu bude den strávený v ČNB, během kterého se setká se členy bankovní rady, seznámí se s činnostmi centrální banky a v neposlední řadě bude mít možnost navštívit veřejnosti obvykle nepřístupné prostory.
Ekonomická olympiáda je určena pro střední školy a organizátoři uvádějí desatero, proč se do soutěže přihlásit:
1.
Test ve školním kole se koná přímo ve škole a nezabere více než jednu vyučovací hodinu.
2.
Účastníci soutěže se zajímavou formou naučí, jak se nedostat do dluhů a jak mohou zhodnotit své budoucí investice.
3.
Žáci získají výsledky testů, a mohou se tak srovnat s ostatními účastníky.
4.
Žáci začnou více chápat ekonomické souvislosti v aktuálním dění v ČR i ve světě.
5.
Znalosti a dovednosti získané během Ekonomické olympiády žáci uplatní ve studijním i v pracovním životě.
6.
Ve finále soutěže se žáci setkají se zástupci ČNB, ale také s předními ekonomy v České republice.
7.
Některé ekonomické obory vysokých škol zohledňují výsledky v Ekonomické olympiádě při přijímacím řízení.
8.
Žáci získají mnoho zajímavých kontaktů z ekonomické praxe.
9.
Žáci si otestují znalosti z ekonomie a jejich učitelé zjistí, v jaké oblasti vynikají. Učitelé taktéž získají inspiraci, jak uzpůsobit náplň vyučovacích hodin.
10.
Účast v Ekonomické olympiádě pomůže zvýšit povědomí o škole a její prestiž.
Pro více informací navštivte www.ekonomickaolympiada.cz.