Talnet nejen online a nejen pro nadané

Vydáno:

Talnet, původně vzdělávací program koncipovaný pro nadané žáky, dnes spojuje ty, kteří mají chuť věnovat se svým zájmům v oblastech přírodních věd, techniky a některých humanitních oborů a kteří své zaujetí pro obor či specifické téma chtějí sdílet spolu se svými vrstevníky a experty prostřednictvím online prostředí i prezenčních setkání.

Mnozí z nich mohli být nebo jsou problémovými žáky. Někteří se potýkají s vlastní specifičností, v důsledku níž nezapadají do třídních kolektivů, jiní jsou úspěšnými reprezentanty škol v řadě soutěží. Jedni se zapojí do každé aktivity, kterou najdou na internetu nebo na školní nástěnce, druzí jsou nejradši, když se mohou bez jakékoliv pozornosti věnovat činnosti, o níž málokdo něco tuší. Společné mají to, že se chtějí dozvědět a naučit víc v oblasti, která je zajímá. Chtějí potkat stejně zaměřené vrstevníky, chtějí klást otázky a diskutovat s lidmi, kteří toho o předmětu jejich zájmu vědí víc než oni. Chtějí si vyzkoušet něco vyrobit, na něco přijít, něco objevit. Tak bychom mohli charakterizovat talneťáky přihlášené do některé z aktivit tohoto programu.
Všem výše zmíněným potřebám se snaží organizátoři Talnetu vyjít vstříc. Během školního roku se tak každý zájemce může zúčastnit online kurzů, v nichž má příležitost diskutovat s lektory z kteréhokoli místa s připojením na internet. Může tak činit v kteroukoli denní či noční dobu, jen musí trpělivě počkat na odpověď, neboť online komunikace probíhá v asynchronním režimu. Není nutné nikam dojíždět, dostavit se v pravidelný či určitý čas. Není třeba předem skládat testy nebo zkoušky. Výhodou je i to, že díky financím ministerstva školství poskytuje NIDV účastníkům online kurzy zdarma. Talnet je tu skutečně pro každého, kdo splňuje jediné kritérium: zájem.
„Ze všeho nejdřív, než se člověk zapojí do jakéhokoli okruhu v Talnetu, by si měl uvědomit, jestli to opravdu chce dělat, protože dobrým začátkem a vlastně jediným správným začátkem je CHTÍT. Chtít obětovat kus svého volného času na vypracování vstupních úkolů, na vyhledávání v knížkách i na internetu, aby odpovědi na pokládané otázky měly hlavu a patu. Chtít objevovat a poznávat nové, nepoznané. Mít chuť prochodit celý den v zoologické zahradě, pozorovat zvířata a snažit se o nich zjistit co nejvíce, i když jsou v některých případech tak moc líná projevit větší aktivitu než otočit hlavu nebo ohnout prst,“ říká Martina z Gymnázia Roudnice nad Labem, jedna z účastnic.
Komu nestačí setkávání v online prostředí, kdo vyhledává spíše setkání s těmi, kdo rozumějí jeho zaujetí, okolím někdy považovanému za kuriózní, ten se může přihlásit na některé ze soustředění, která se konají třikrát ročně. Další možností je T-exkurze, která působí jako dobrá ochutnávka aktivit Talnetu, neboť sice obsahuje online přípravu a závěr, ale její prostřední část zahrnuje návštěvu odborného pracoviště doprovázenou možností aplikace získaných poznatků v praxi. Pro náročnější je vhodná T-expedice, která je intenzivní badatelskou aktivitou s online přípravou a závěrem, přičemž prezenční část probíhá poslední prázdninový týden.
Ačkoliv je Talnet programem se záměrně nízkým prahem požadavků na vstup, existují doporučení pro potenciální zájemce. Cílem je zabezpečit, aby přihlášeným aktivity skutečně „sedly“ a aby je účastníci dokončili s nějakým prospěchem pro svůj další vývoj. Vzhledem k tomu, že absolvování T-kurzů probíhá online po delší dobu, doporučuje se jako minimální věk 12 let, ačkoli nejmladší absolventi T-kurzů jsou desetiletí. Záleží na zájmu, mentální vyspělosti dítěte a také na tom, zda má někoho, kdo je mu ochoten pravidelně poskytovat určitou podporu: třeba rodič nebo učitel. Každý kurz má navíc doporučený věk v závislosti na pokročilosti probíraných témat. Tak například astronomické kurzy mají řadu I až IV se vzrůstající obtížností i předpokládanými znalostmi matematického a fyzikálního aparátu, odpovídajícími určitému věku. To ale neznamená, že by si starší zájemce nemohl zapsat kurz pro mladší nebo naopak pokročilý mladší zájemce kurz pro starší.
Záleží tak na každém, jakou obtížnost si zvolí a co si z aktivit Talnetu odnese. „S Talnetem a s vědami obecně je to jako s jakýmkoli jiným koníčkem. Můžete se mu věnovat podle zájmu a časových možností. Nikdo nebrání účastníkovi, aby online lekci věnoval hodinu nebo méně za týden, ale stejně tak se lze aktivitám spojeným s Talnetem věnovat každé odpoledne a strávit jimi celé víkendy. Jako například s fotbalem: Můžete mít tréninky každý den a hrát na profesionální úrovni nebo si můžete jen jednou či dvakrát za týden hodinku zakopat s kamarády na plácku. Talnet není žádný krutovládce. Talnet je příležitost, nástroj, prostředek. Jestliže je vaše zaujetí oborem minimální, nic se neděje, ne každého baví fotbal; pokud ale chcete, nechte Talnet, aby vám ukázal cestu a nastínil, jak vypadá věda,“ říká jeden z absolventů a nyní instruktor T-kurzu, který působí na MFF UK, David.
Talneťáci jsou tak různí, jak různé jsou děti či žáci, které můžete potkat ve třídách škol v celé České republice. Proto i užitek, který si z Talnetu odnášejí, je různý. Pro někoho jsou důležité diskuse s instruktorem v kurzu, pro někoho bádání na T-expedici. Pro jiného je nejdůležitější setkání se stejně zaměřenými kolegy nebo fakt, že se na něj nikdo nedívá skrz prsty proto, že ho zajímá víc matematika než poslední trendy módy nebo včerejší výsledky fotbalových utkání.
Jak nám řekl Robert, jeden z absolventů Talnetu, nyní student ČVUT: „Všechny prezenční aktivity, ať už se jedná o soustředění, které se koná třikrát ročně, nebo různé exkurze či T-expedice, jsou svým způsobem nezapomenutelné. Jeden z důvodu je asi ten, že ve škole mají spolužáci například často poněkud odlišné zájmy, kdežto v Talnetu jsou všichni tolerantní a můžete se tu s nimi bavit o čemkoliv, všichni jsou v tomto směru hodně otevření diskusi na jakékoliv, třeba i trochu komplikované téma a nikdy jsem na žádném soustředění nezažil nudu. Všichni studenti i instruktoři jsou velmi přátelští, a to od společného hraní večerních her přes různý odborný program až po výlety po okolí.“ A doplňuje: „Obecně jsou zážitky s talneťáky hodně odlišné od klasických zážitků například se spolužáky.“
Jak mohou Talnet využít učitelé?
Nejjednodušší věcí je doporučit ty žáky, kterým by Talnet mohl vyhovovat, do některé z aktivit. Může se to týkat například těch, kteří jsou v probírané látce napřed a kterým se učitel pro nedostatek času nemůže individuálně věnovat. Existují dokonce příklady, kdy škola ve spolupráci s Talnetem klasifikuje žáky na základě jejich výsledků v T-kurzech, které si dobrovolně zvolí. Je též možné využít jako oživení výuky některou z T-exkurzí připravenou pro třídu či vybranou skupinu. O možnostech propojení školní výuky s nabídkou Talnetu je možné se dozvědět více ve vzdělávacím programu Rozvoj nadání žáků v Talnetu pro učitele, který lze objednat u NIDV. Všechny podrobnosti a aktuální nabídku aktivit najdete na stránkách www.talnet.cz.