Sociální sítě mohou image školy zlepšit, ale také jí uškodit

Vydáno:

Módní trend, nebo užitečný nástroj? S Ondřejem Neumajerem o aktivitě škol na sociálních sítích, o jejím přínosu, ale i rizicích s ní spojených. Kde se inspirovat, co mít na paměti a komu svěřit péči o školní profil.

 

Sociální sítě mohou image školy zlepšit, ale také jí uškodit
Mgr.
Radka
Mondeková,
odborná redaktorka Speciálu pro střední školy
Pane Neumajere, jste předseda odborné poroty celostátní soutěže o nejlepší web školy. Sledujete aktivitu škol na sociálních sítích?
Soutěž sCOOL web je celostátní soutěž o nejlepší webovou prezentaci školy, takže prezentace školy na sociálních sítích je pro nás spíše vedlejší, nikoli ale zanedbatelná. Školní weby posuzují hodnotitelé podle sady kritérií, která se každý rok vyvíjejí. Ročník 2016 jich obsahoval 53, se sociálními sítěmi nejvíce korespondují dvě kritéria, která patří do skupiny kritérií věnovaných komunikaci se školou. První kritérium zjišťuje, zda školní web nabízí nástroj, pomocí kterého mohou návštěvníci vyjádřit svůj názor a seznámit se s názory ostatních diskutujících, například prostřednictvím diskuzního fóra, ankety s komentáři nebo právě vložené či navázané diskuze na sociálních sítích. Druhé kritérium se ptá, zda web nabízí návštěvníkům možnost přihlásit se k odběru novinek či informací, například formou RSS kanálu, newsletteru, emailové konference nebo právě veřejně sdílené stránky sociální sítě. Více zohledňovat sociální sítě bychom chtěli, ale kritéria sCOOL webu jsou stejná pro všechny soutěžní kategorie a u základních škol bychom mohli čelit problémům. Mnohé sociální sítě totiž vyžadují věk uživatele minimálně 13 let, kterého mnozí žáci v těchto školách ještě nedosahují.
Proč školy sociální sítě využívají? Co je k tomu vede?
Dříve byla součástí mnoha školních webů komunikace s návštěvníky, nejčastěji prostřednictvím diskuzních fór. Trend posledních let je jiný. Školy využívají školní web pro zveřejňování strukturovaných informací o škole a dění v ní a přímou komunikaci s návštěvníky přenášejí na sociální sítě. Je to celkem logické, protože většina žáků a postupně i jejich rodičů již na sociálních sítích je přítomna. V prostředí škol, které se mnohdy přetahují o žáky, je prezentace na sociální síti jedním z možných prostředků, jak zaujmout, a to právě proto, že ne všechny školy tímto online způsobem komunikují. A v neposlední řadě jsou sociální sítě módní trend, kterému někteří neumějí odolat.
Jaké sociální sítě školy nejčastěji využívají?
Jednoznačně vede Facebook. Některé školy využívají Google+, ale to je síť především pro příznivce produktů této společnosti. Za specifickou sociální síť lze považovat video službu YouTube. Školy si na ní zde vytvářejí vlastní kanály, nahrávají na ně svá videa, která pak vkládají na webové stránky školy. To je rozhodně vhodný způsob, škola tak nemusí řešit spoustu technických otázek spojených s umísťováním multimédií na svou webovou prezentaci, navíc nahraná videa žijí svým životem i mimo školní web přímo na této službě. Obdobných služeb zaměřených na různé další formáty, jako jsou fotky, mapy, nástěnky, plakáty, myšlenkové mapy, interaktivní obrázky, které lze vkládat na webové stránky, je na internetu celá řada, zmiňme například Glogster, Padlet, ThingLink, Issuu, Instagram, Flickr, Pinterest.
Takže sociální sítě mají ve školách i širší využití?
Prezentace školy na sociální síti je jen jeden ze způsobů využití tohoto média. Pedagogicky jsou zajímavé takové sítě, které jsou určeny pro učení a vzdělávání. Těch je hodně, známější jsou například Edmodo, Schoology, možná i česká iTřída či specifický Yammer. Vždy záleží na tom, jak je do práce žáků zapojí učitel, jak to celé pojme. K nejrozšířenějším sítím používaným ve školách patří bezpochyby Twinspace, tedy bezpečné online prostředí určené pro mezinárodní spolupráci škol v eTwinningu. Někteří učitelé mají vlastní profil na LinkedIn, jen jednotlivci ze škol ale používají Twitter.
Kdo by měl v ideálním případě administrovat profily školy na sociálních sítích?
To by měla být první otázka, kterou si škola položí před tím, než se rozhodne svoji prezentaci na sociální síti vytvořit. Sociální sítě jsou totiž plné torz prezentací škol, které jsou jakýmsi pomníčkem nepodařeného pokusu o průnik do tohoto světa mladých lidí. Každá sociální síť vytváří jinou atmosféru a vyžaduje i jiný přístup. Kopírování zpráv ze školního webu ve stejném znění na sociální síť v podstatě vždycky selhává. Každá sociální síť má trochu jinak nastavena očekávání uživatelů, jinou atmosféru, využívá jiné výrazové prostředky, jinou úroveň neformálního vyjadřování a tak dále. Vytvářet školní profil na nějaké sociální síti má význam jen tehdy, pokud má škola osobu, třeba mladou učitelku, která je ochotna do toho jít. Filtrovat vhodné informace ze školního webu, na ně vhodným způsobem upozorňovat, zároveň ale vytvářet i vlastní posty jen pro danou síť. To je samozřejmě značně namáhavá a i náročná práce. Navíc se očekává, že ji člověk vykonává víceméně v průběhu celého dne, nikoli jen v pracovní době. Zkrátka, musí to toho člověka bavit, má-li to za něco stát.
Uvedl byste příklady kvalitně vedených školních profilů?
Všichni tři vyhlášení výherci soutěže sCOOL web 2016 v kategorii středních škol mají zajímavé i profily na sociálních sítích. Jedná se o Gymnázium a SOŠ Nový Jičín (http://www.gnj.cz/), VOŠ a SŠ stavební Vysoké Mýto (http://www.stavebniskola.cz/) a SPŠE a VOŠ Pardubice (http://www.spse.cz/). Některé z nich mají kromě prezentace na Facebooku i prezentaci na Google+ či Instagramu a využívají kanál YouTube. Zaujaly mne živé a navštěvované prezentace na sociálních sítích Gymnázia na Zatlance (http://zatlanka.cz/) a SPŠE V Úžlabině (http://www.uzlabina.cz/). Odkazy na prezentace na sociálních sítích jsou vždy dostupné ze školního webu.
Jak by měly vypadat kvalitní a bezpečně vedené profily?
Pokud se bavíme o mládeži, je bezpečnost velmi důležitá. Každá sociální síť má specifická nastavení a přispívat na ni by měl pouze člověk, který je s těmito možnostmi dobře seznámen. V případě školního profilu musí administrátor znát obzvláště dobře pravidla bezpečného chování a důsledků, které může neuvážené používání způsobit. Takových pravidel je hodně, zájemce odkážu na projekty Národní centrum bezpečnějšího internetu (http://www. ncbi.cz/) a E-bezpečí (https://www.e-bezpeci.cz/), které je ve vhodné formě pro učitele zprostředkovávají. Zároveň ale platí, že i nejserióznější škola může pomocí neformální sociální sítě ukázat svou lidskou tvář. Ve sCOOL webu máme pravidla, která obecně platí i pro sociální sítě. Například web nesmí obsahovat osobní údaje žáků, jako je telefon, e-mail, adresa, rodné číslo, neměl by umožnit propojit jména žáků s jejich fotografií. Důležité je hlídat netiketu, tedy pravidla chování na síti, aby byla komunikace korektní a nezávadná. Škola k tomu musí sama vést i své žáky. Není od věci za tímto účelem připravit pro žáky leták, který základní pravidla shrnuje. Klíčové je také dění na profilu průběžně sledovat a zavčas reagovat. A to není vůbec jednoduché, protože pokud se vzedme nějaká kontroverze, jde to zpravidla velmi rychle. To je jedno z rizik sociálních sítí - mohou image školy zlepšit, ale také jí nepříjemně uškodit. A vše se může udát za jedno odpoledne.
Jaký vývoj předpokládáte v této oblasti?
Různé sociální sítě postupně získávají na oblibě, pak dojdou svého vrcholu a následně zákonitě upadají. Historie je takových plná. Počítat lze jen s tím, že nás čekají neustálé změny a sázet nelze na žádné jistoty. Nové technologické inovace přinesou nové možnosti. Do hry vstupuje i nová populace mladých rodičů, která si sociální sítě „prožila“ od mlada, takže ví, o co jde, a je zvyklá je běžně používat. To je nový druh zkušenosti, se kterou jsou teď školy konfrontovány, a je pravděpodobné, že je to bude více ovlivňovat.