Školy mohou využít jednotné zadání

Vydáno:

V průběhu března a dubna byla v informačním systému projektu Nová závěrečná zkouška 2 zpřístupněna jednotná zadání pro učební obory. Každá škola se díky tomu může seznámit s obsahem sjednocené závěrečné zkoušky v oborech, které vyučuje. Poté se její vedení rozhoduje, zda se k ní dobrovolně přidá.

Školy mohou využít jednotné zadání
PhDr.
Zoja
Franklová
 
Národní ústav pro vzdělávání
V minulém školním roce využilo
jednotná zadání při závěrečných zkouškách
344 škol (80,6 %) s tříletými učebními obory kategorie H a 83 škol (61 %) s obory kategorie E.
Novou závěrečnou zkoušku
skládalo celkem 24 990 žáků, z toho 23 321 v oborech kategorie H a 1 669 v oborech kategorie E. Zatímco „státní“ maturita se týká všeobecných předmětů, u závěrečných zkoušek jde o sjednocení odborného obsahu. Jejich reformu má na starosti Národní ústav pro vzdělávání a finančně na ni přispívá
Evropský sociální fond
v rámci projektu
 Nová závěrečná zkouška 2
. Povinně by mělo být použití jednotného zadání zavedeno od školního roku 2014/2015.
ŠKOLY ZVAŽUJÍ RŮZNÉ ASPEKTY
 
Při rozhodování, zda při závěrečných zkouškách využít jednotné zadání, zvažují školy například, mají-li
dostatečné technické vybavení
a odpovídá-li celková úroveň výuky požadavkům nastaveným v jednotném zadání. Pokud tomu tak není, pak škola pravděpodobně setrvá u své dosavadní praxe a zároveň by se měla snažit zvýšit úroveň vybavení i výuky.
 
Další aspekt, který hraje velkou roli, je fakt, že
přijetí jednotného zadání
ulehčuje přípravu závěrečných zkoušek. Škola už nemusí sama vymýšlet jejich obsah a formu, to vše převezme z jednotného zadání. Přitom jí ale jednotné zadání ponechává určitý prostor pro výběr témat a otázek tak, aby zkouška odpovídala zaměření školy. Navíc může zařadit i tzv. školní část zkoušky, kde je možné zohlednit další specifika.
 
Na jednotném zadání mnohé školy oceňují to, že vlastně působí jako svého druhu standard. Škola, která se rozhodne použít jednotné zadání, vlastně
poměřuje úroveň svých absolventů s úrovní nastavenou zvenku
a ověřuje si tím svou vlastní kvalitu.
JAK VZNIKAJÍ JEDNOTNÁ ZADÁNÍ
Přípravu jednotných zadání mají na starosti autorské týmy, jejichž členy jsou pedagogové, kteří spolupracují se zaměstnavateli v daném oboru. Každé jednotné zadání má svého editora a ten řídí práci autorského týmu. Jde buď o zkušeného učitele, nebo pracovníka Národního ústavu pro vzdělávání (dále také „NÚV“). Do konce ledna připravily týmy témata pro závěrečné zkoušky, které proběhnou v červnu 2013. Vzápětí probíhalo jejich schvalování v NÚV, během kterého se kontroluje technické zpracování i jazyková správnost.
ŠKOLY SI BUDOU VYTVÁŘET ZADÁNÍ NA MÍRU
Pro lepší využití systému jednotných zadání ve školách byl vyvinut nový informační systém, který umožňuje podrobnější strukturaci.
„Změna informačního systému byla nezbytná z toho důvodu, že strukturovaný text umožňuje vzájemně zaměňovat úkoly mezi jednotlivými tématy, což se bude využívat v dalších letech při zpracování nových témat a vytváření široké databáze,“
říká hlavní manažerka projektu Dana Kočková.
Databáze by měla školám nově umožňovat, aby si vygenerovaly vlastní zadání podle svých potřeb. K tomu musí obsahovat dostatečné množství témat a jednotlivých úkolů, které bude možné navzájem kombinovat. Tato práce opět čeká na autorské týmy. Editoři však nemají s tímto pojetím zatím zkušenosti a obávají se, že v řadě oborů nebude jednoduché vytvořit nová témata.
Podle Libora Berného, který je zástupcem hlavní manažerky projektu, to nebude velký problém:
„Každé téma má být rozděleno na několik oblastí a ty pak na jednotlivé úkoly. Například u automechanika je 6 oblastí, každá z nich obsahuje cca 10 úkolů. Ty se dají kombinovat. Vnitřní editor informačního systému je právě na toto pojetí nastaven,“
upřesňuje inovaci Libor Berný.
„Ve skutečnosti ani není třeba, aby autoři vytvářeli mnoho dalších témat, spíš jde o to segmentovat je tak, aby se jednotlivé části daly přehazovat, aby téma bylo rozděleno do menších celků,“
dodává Berný. Při takovéto strukturaci je navíc možné, aby si škola vybrala témata podle svého zaměření a připravila si tak pro své žáky závěrečné zkoušky opravdu „na míru“.
S obsahem jednotných zadání se můžete seznámit na adrese:

Související dokumenty