Sjednocení závěrečných zkoušek je realitou

Vydáno:

Právě začínající školní rok 2014/2015 přinese jednu podstatnou změnu v učebních oborech. Všechny školy totiž budou muset připravit závěrečné zkoušky učňů podle jednotného zadání. Uloží jim to novela školského zákona, která bude na podzim projednána v Parlamentu ČR. Jednotná závěrečná zkouška bude představovat minimální úroveň, jíž musí dosáhnout všichni vyučení absolventi. Napříště už by tedy nemělo být možné, aby výuční list získal žák, který ve svém oboru nedosáhl stanovené úrovně.

Sjednocení závěrečných zkoušek je realitou
PhDr.
Zoja
Franklová
 
Národní ústav pro vzdělávání
Pro většinu škol ale jednotná zadání velkou novinu nepředstavují, protože je v posledních letech používaly dobrovolně. Jejich počet postupně stoupal: Zatímco ve školním roce 2007/2008 to bylo 50 % škol, v roce 2013/2014 se k jednotným zkouškám připojilo už 88 % škol s učebními obory, tedy 443 škol. Celkově novou závěrečnou zkoušku skládalo 30 104 žáků. „K jednotným zkouškám se zatím nepřipojilo asi třicet škol. Všem, které by potřebovaly poradit, nabízíme pomoc," říká hlavní manažerka projektu Nová závěrečná zkouška 2 Dana Kočková.
Příprava jednotných závěrečných zkoušek se uskutečňuje díky projektům Evropské unie, na něž bylo od roku 2005 vynaloženo asi 150 milionů korun. V současnosti jsou jednotná zadání připravena pro všechny obory s výučním listem, tedy pro 120 oborů. Nejprve se jednotná zadání připravovala pro obory kategorie H (jde o obvyklé učební obory jako zedník, kadeřník, kuchař, instalatér atd.), pak se začala vytvářet i pro obory kategorie E, kde se učí převážně žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (jde o obory jako zahradnické práce, keramické práce apod.).
V informačním systému nové závěrečné zkoušky je dnes uloženo cca 11 000 témat, která se dále člení na jednotlivé úkoly. Díky tomu je ve všech oborech k dispozici dostatek témat, z nichž je každý rok možné vygenerovat jiné zadání závěrečných zkoušek. Témata jednotných zadání vytvářejí učitelé předních odborných škol pod metodickým vedením Národního ústavu pro vzdělávání a posuzují je také zaměstnavatelé nominovaní Hospodářskou komorou ČR, kteří dbají na to, aby obsah zkoušky odpovídal současné praxi v tom kterém oboru.
Inovace informačního systému NZZ
Jednotná zadání jsou školám zpřístupňována prostřednictvím informačního systému nové závěrečné zkoušky, který nyní prochází výraznou inovací. Vznikl nový software pro e-learningové vzdělávání učitelů, který nahradí tištěné metodické publikace. Tvůrci témat jednotných zadání se v tomto novém modulu mohou vzdělávat od začátku školního roku 2014/2015, stejnou možnost budou mít o několik měsíců později také všichni učitelé, kteří ve školách pracují s jednotným zadáním.
Další velmi potřebná
inovace systému
je vyvinuta
na pomoc žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Umožňuje formální úpravy vzhledu a formátu jednotných zadání závěrečných zkoušek bez změny jejich obsahu. Pro tyto účely byl vytvořen nový modul portálu, který umožní školám změnit velikost, barevnou paletu či sytost obrázků, upravit velikost písma, změnit orientaci stránky nebo měřítko zobrazení. Tato inovace umožní učitelům reagovat na speciální potřeby žáků, které daná škola vzdělává.
Inovace informačního systému také umožní, aby žáci mohli skládat písemné zkoušky přímo na počítači. Nový software se bude na podzim 2014 ověřovat ve spolupráci s třiceti vybranými školami.
Průzkum na školách ukázal, že naprostá většina z nich je již dostatečně technicky vybavena, aby se písemná zkouška mohla provádět na počítači.
Pedagogové budou mít přesto možnost rozhodnout o tom, zda se u nich budou písemné zkoušky skládat na papíře, či na počítači.
V únoru 2015 budou ukončeny všechny aktivity projektu Nová závěrečná zkouška 2, neskončí ale příprava jednotných zadání ani jejich aktualizace a pokračovat bude také metodická pomoc školám. O novou závěrečnou zkoušku se bude starat i nadále Národní ústav pro vzdělávání, který bude spolupracovat s pedagogy i se zaměstnavateli.

Související dokumenty