Rozhovor s Alešem Michalem, dlouholetým účastníkem a několikanásobným vítězem soutěže

Vydáno:

 

 

 

 

Rozhovor s Alešem Michalem, dlouholetým účastníkem a několikanásobným vítězem soutěže
Aleš Michal absolvoval Základní školu pro zrakově postižené v Plzni a poté Gymnázium pro zrakově postižené v Praze, na obou školách byl vynikajícím žákem. V současné době studuje na Fakultě sociálních věd UK obor politologie a mezinárodní vztahy. Aleš se účastnil soutěže celkem pětkrát, jednou jako žák základní školy, v následujících čtyřech ročnících jako žák gymnázia, a pokaždé dokázal zvítězit. Jeho nejlepší výkon - 382 čistých úhozů za minutu - byl současně nejlepším výsledkem v dosavadní desetileté historii soutěže.
Kdy jste začal soutěžit?
Už jako žák základní školy, nejsem si jist, zda už v 8. třídě, určitě ale v 9. třídě, kdy jsem také poprvé ve své kategorii vyhrál (Bylo to až v 9. třídě a hned napoprvé vyhrál - pozn. red.). Paní ředitelka Iva Šmrhová tehdy hledala zájemce a mně psaní na klávesnici už tenkrát docela šlo, tak jsem se přihlásil.
Připravoval jste se na soutěž a jak?
Na základní škole jsme trénovali psaní na klávesnici v rámci předmětu, který se tuším jmenoval práce s počítačem. Na Gymnáziu pro zrakově postižené v Praze jsem si pak občas zkusil cvičně napsat desetiminutový opis, abych věděl, jak na tom jsem. Každý den jsem ale psal na počítači několik hodin v rámci školní výuky a to byla moje největší příprava.
Co bylo hlavní motivací k účasti v soutěži?
Určitě hlavně zvědavost, potřeba zkusit něco nového, poměřit síly s ostatními.
Co vám účast v soutěži přinesla především?
Poznání, jak na tom v této oblasti jsem. Příjemné pocity, že mohu mít dobré výsledky i v jiné oblasti, než je třeba sport nebo vědomostní soutěže.
Myslíte si, že soutěž v psaní na klávesnici může mít pro člověka se zrakovým postižením nějaký přínos?
Určitě ano. Psaní na klávesnici je pro zrakově postižené hodně důležité, protože počítač je pro ně významnou pomůckou. Na rychlém psaní se ověřuje, jak člověk zvládá práci s počítačem, jak dobře ho využívá.
Co byste závěrem soutěži popřál?
Soutěž je dobrý nápad, a tak doufám, že bude ještě dlouho pokračovat. Je to zajímavá a dobrá příležitost pro studenty ukázat, co umějí.