• Oblíbené
  • Poznámka

Projekt "Věda má budoucnost" se úspěšně rozvíjí

Vydáno:

Po celé České republice se právě rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem „Věda má budoucnost“, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné a technické obory u české i slovenské mládeže. Osmáci ze základních škol a třeťáci ze středních škol se díky projektu seznamují s využitím těchto oborů v praxi.

Projekt „Věda má budoucnost“ se úspěšně rozvíjí
Mgr.
Radim
Zabadal
 
koordinátor projektu Věda má budoucnost
Jsou tomu právě tři roky, kdy se v ČR naplno rozběhl projekt Věda má budoucnost. Projekt, který od roku 2013 úspěšně běží také na Slovensku. Co se za uplynulý školní rok v projektu událo?
K dnešnímu dni je v projektu zapojeno přes 700 žáků a studentů a více než 50 učitelů z 35 škol. Uplynulý ročník byl významný zejména zapojením dalších partnerů, kteří významným způsobem podpořili a rozvinuli projekt. Ke čtyřem firmám zapojeným ve druhém ročníku (Bayer, IBM, ABB a Sedlecký kaolin) přibyla letos pátá společnost - ŠKODA AUTO, a. s., díky které vznikl
unikátní výukový modul pro učitele základních škol.
Rozšířil portfolio projektu o další cílovou skupinu. Jednotlivých setkání v rámci tohoto modulu se zúčastnilo 31 učitelů z Mladoboleslavska a okolí a 18 z nich získalo osvědčení o absolvování celého modulu. Modul
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ
navíc získal akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Pro odbornou úroveň projektu je významné získání záštity a partnerství Akademie věd ČR a Slovenské akademie věd. Díky spojení s těmito renomovanými institucemi mohou účastníci projektu navštívit specializovaná pracoviště - laboratoře, ve kterých se rozvíjejí vědecké poznatky. V části projektu věnované kariérnímu poradenství se podařilo navázat partnerství s personálně poradenskou společností Assessment Systems International.Konzultanti z této společnosti navštěvovali jednotlivé bloky projektu a probírali s účastníky
kariérní témata
z pohledu firemních personalistů. Kromě dvou výše zmíněných záštit od akademií věd přibyla ještě další od Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Novinkou v projektu je vyhlášení studentské soutěže, ve které žáci a studenti přihlašují své vlastní projekty na podporu vědy. Soutěž měla dosah po celé ČR i na Slovensku a v rámci prvního kola soutěže byly oceněny nejlepší studentské týmy finančními odměnami v celkovém objemu přesahujícím 70 tisíc korun.
Další kolo soutěže bude opět vyhlášeno na jaře 2015.
Z letošní evaluace, která proběhla mezi všemi zapojenými žáky a učiteli, vyplynulo, že
86 % žáků
ohodnotilo projekt jako
„výborný“
nebo
„velmi dobry“
a u
48 % žáků
účast v programu ovlivnila jejich názor či
změnila jejich pohled na vzdělání
a kariéru v těchto oborech. Všichni zapojení učitelé vidí hlavní přínos stejně - především v
„poskytnutí praktického vhledu do světa práce a získání dovedností, které žákům pomohou při hledání zaměstnání“.
Projekt tedy plní svůj smysl a ukazuje mladým lidem i pedagogům přírodovědné a technické vědy jako zajímavou a perspektivní příležitost pro budoucí kariérní volbu. V říjnu 2014 chystají organizátoři projektu setkání zapojených firem, institucí a státní správy, kde se bude diskutovat o stávající situaci na trhu práce a možnostech, jak zapojit další školy a firmy do projektu.
Průběh projektu v rámci školního roku
Vzdělávací modul projektu
pro žáky na školách je tvořen
5 bloky
(každá škola může mít podmínky trochu odlišné podle dispozic zapojené firmy):
 
„Den v životě firmy“
- prohlídka firemních prostor a diskuse se zaměstnanci o náplni jejich práce.
 
„Tvorba životopisu a motivačního dopisu“
- žáci si vyzkoušejí porovnat a vyhodnotit vzorové životopisy a ve spolupráci s personalistou vytvořit svůj vlastní životopis.
 
Blok s názvem
„Pohovory na nečisto“
umožňuje žákům zažít modelový přijímací pohovor, aby byli v budoucnu lépe připraveni na ucházení se o pracovní místo.
 
V rámci bloku
„Věda v praxi“
žáci navštíví oddělení vývoje, kde se dozvídají o aktuálních trendech v oblasti, ve které daná firma působí.
 
Celý projekt je završen závěrečnou konferencí, kde žáci hodnotí a prezentují, co si z projektu odnášejí, a mají možnost přijít s vlastním návrhem projektu na podporu vědy.
O projektu
Obsahem projektu je strukturovaná spolupráce škol a firem. Ta probíhá mezi firmou a zapojenými školami v průběhu celého školního roku. Smyslem projektu je zatraktivnění přírodovědných a technických oborů na základních a středních školách. Hlavními partnery projektu jsou společnosti Bayer, IBM a ŠKODA AUTO.
Projekt běží od roku 2011, nese záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Akademie věd České republiky a Svazu průmyslu a dopravy ČR. V roce 2014 byla navázána spolupráce s personálně poradenskou společností Assessment Systems International.
Doposud bylo v ČR do projektu aktivně zapojeno více než 700 žáků a přes 50 učitelů z 33 základních a středních škol. Na Slovensku je to více než 200 studentů a 15 učitelů z 6 škol.
Know-how celého projektu vychází z úspěšné irské iniciativy School Business Partnership, která v současné době zprostředkovává 250 partnerství mezi firmami a školami.
Více informací naleznete na
www.vedamabudoucnost.cz
nebo na Facebooku.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu