V rámci realizace ESF projektu „Podpora výuky na SŠ“ byl vytvořen e-learningový vzdělávací portál s moduly životní prostředí a udržitelný rozvoj, Podnikatelské dovednosti a Projektový management. Vytvořené moduly nabízejí využití interaktivních výukových materiálů jako doplněk ke zatraktivnění běžné výuky, podpoře zájmu a aktivní účasti žáků ve výuce. Moduly vytvářeli experti z různých VŠ a učitelé SŠ v daných oblastech. Do pilotáže modulů se zapojili učitelé z více než 30 škol různého zaměření z Libereckého, Středočeského a Ústeckého kraje. Cílem realizace projektu bylo podpořit rozvoj klíčových a odborných kompetencí žáků SŠ.
MOŽNOSTI VYUŽITÍ UČITELEM
Výukový portál nabízí bezplatný přístup k interaktivním výukovým materiálům, které mohou učitelé využít podle své potřeby a způsobem, jaký jim vyhovuje. Učitelé si mohou na portálu registrovat vlastní třídy a kontrolovat plnění úkolů a činnost žáků. Možnosti využití jsou tedy např. zadávání úkolů a samostudia pro domácí přípravu či přímé práce žáků v e-learningovém prostředí při výuce. Tzn. využít jako tematicky zaměřené dodatečné podklady pro přípravu na hodiny, využití projektoru, zadávání úkolů z portálu při hodině nebo v rámci projektových dnů. Úkoly a testy u jednotlivých témat je možné stáhnout ve formátu pdf.
K přínosům patří také osvojování si využívání moderních přístupů ve výuce, usnadnění přípravy, zvýšení názornosti a zatraktivnění výuky, využití širšího portfolia materiálů. Přístup do kurzů je bezplatný na základě registrace a odeslání požadavku k obdržení přístupového klíče. Portál je zpracován v prostředí moodle. Webová adresa portálu je http://www.e-vzdelavani.eu/portal/.
Představení jednotlivých modulů a jejich zapojení do výuky
Výukové materiály jsou zpracovány formou úkolů a testů pro žáky, výuková témata formou ucelených kapitol a podkapitol s odkazy a komentářipostaviček, obrázků a grafů, případových studií z praxe k jednotlivým tématům atd. Grafické zpracování a členění umožňuje učitelům snadnou orientaci a vyhledávání v podtématech. V rámci přípravy materiálů byl kladen důraz na praktické případové studie a úkoly propojené s praxí pro žáky. Interaktivní zpracování portálu podporuje aktivní účast a zájem žáků o dané tematické oblasti. Žáci více preferují využití ICT a práce v online prostředí. Začleněním prakticky orientovaných úkolů a případových studií portál zvyšuje názornost ve výuce a schopnosti žáků práce s informacemi.
Modul Životní prostředí a udržitelný rozvoj je ze tří modulů nejrozsáhlejší, zahrnuje 15 kapitol (Ochrana ŽP, Udržitelné chování, Ovzduší, Voda, Odpady, Organismus a prostředí aj.). Jednotlivá témata jsou zpracována uceleně s množstvím rozšiřujících informací v rámci podtémat, avšak učitel může využít pouze dílčí části – podle toho, jak mu vybraná látka do výuky zapadá.
Cílem modulu je seznámit žáky s tématy dotýkajícími se základních složek životního prostředí – jak nakládat s odpady, co znamená trvale udržitelný rozvoj, odpovědná spotřeba, znečištění ovzduší, co je globální oteplování a jeho dopady, znečištění vod, povodně v ČR a protipovodňová opatření, zdroje energie a další. Žáci se rovněž seznámí s politikou ŽP, nástroji ochrany ŽP a krajiny nebo tématem abiotických faktorů a životního prostoru organismů spadajícího do předmětu biologie. Zajímavé pro žáky budou rovněž informace o technologiích a principech nízkoenergetických a pasivních domů nebo prostřednictvím nástroje Ekologická stopasimulovat vliv vlastní činnosti na životní prostředí.
Jeho využití je možné v předmětech s ekologickým zaměřením podle ŠVP školy. Může se jednat např. o předměty ekologická výchova, ochrana životního prostředí, biologie, chemie nebo zeměpis. Problematika i aktivity jsou zpracovány velmi srozumitelně a jednoduše a jsou proto vhodné i pro nižší ročníky středních škol. Vyučující může podle svého uvážení jednotlivá dílčí témata přizpůsobit nárokům žáků. Úroveň náročnosti výukových materiálů je rozlišena zejména formou okruhových a rozšiřujících témat. S čerpáním finančních prostředků z evropských strukturálních fondů, ale formou projektu s ucelenými částmi a fázemi lze uplatnit při řešení jakékoliv aktivity.
Vzhledem k obsahu okruhových témat, jejich rozčlenění na menší celky a rozdílné složitosti jsou zpracované podklady variabilní a vhodné pro výuku ve vyšších ročnících. Dané téma je příhodné začlenit do předmětů souvisejících s praktickou aplikací podnikové ekonomie, plánování procesů, příp. účetnictví. Průřezová náplň jednotlivých úkolů a případových studií poskytuje dostatečný prostor i pro začlení do jiných předmětů.
Součástí nově zpracovaných materiálů jsou interaktivní hry Včelař a Udržitelný rozvoj, které byly zpracovány v programu Unity 3D jako nástroje pro podporu studia. Hra Včelař se zaměřuje na podnikání ve včelařství
Modul Podnikatelské dovednosti zahrnuje 13 kapitol (Podnikatelský záměr, Založení podniku a živnosti, Kde získat peníze, Management, Podnikatel a právo, Proč se vyznat v UCE, Podnikové činnosti aj.). Témata modulu PD byla aktualizována dle nového občanského zákoníku. Žáci se seznámí se základy podnikání a postupně si osvojí navazující znalosti a dovednosti. Získají představu o podnikání a jednotlivých dílčích činnostech. Jaké nároky jsou kladeny na podnikatele, jak se stát podnikatelem, podle čeho je třeba se rozhodovat – zdroje informací, jaké nástroje při řízení využívat apod.
Výuková témata modulu PD je vhodné začlenit do předmětů s ekonomickým zaměřením – ekonomie, podnikání či managementu nebo do předmětů všeobecného vzdělání, například základů společenských věd. Každé téma zahrnuje pět a více praktických úkolů pro žáky a případové studie.
Modul Projektový management zahrnuje 10 kapitol (Projektový cyklus, Příprava projektu, Finanční řízení, Metody řízení projektu, Hodnocení projektů aj.). Modul je odborně zaměřený a jeho cílem je seznámit žáky s problematikou projektového řízeníjako praktickým nástrojem využívaným při plánování a realizaci podnikatelských aktivit. Projektový cyklus se objevuje zejména v souvislosti (rovněž zahrnuje úlohu tutora). Úkolem žáků je stát se dobrým včelařem, plnit projektové úkoly s cílem prodat vyrobený med, osvojit si nástroje projektového managementu, řešit simulované situace při plánování a rozhodování podnikatele.
Hráč hraje hru samostatně, přičemž postupně plní zadané úkoly. Ty mu jsou vyhodnoceny tutorem (nejlépe pedagogem). Poté, co splní všechny projektové úkoly, je mu spuštěna „hrací“ část, ve které produkuje a prodává med a podle svého počínání se dostává do zisku nebo ztráty.
Hra Udržitelný rozvoj pojednává o propojení politických opatření a dopadů na různé oblasti (složky životního prostředí, nezaměstnanost, veřejný dluh atd.). Cílem hry je osvětlit žákům základní principy národohospodářského rozhodování s důrazem na pochopení souvislostí a vzájemné provázanosti jednotlivých rozhodnutí (těžko splnitelné slibování – např. nízké daně a vysoké důchody).
ZÁVĚR
Ačkoliv je již rok po ukončení projektu, záměr „využití materiálů portálu jako doplňkových k zatraktivnění výuky a podpoře zapojení žáků“ zůstává stejný. I po ukončení povinné udržitelnosti bude portál dlouhodobě bezplatně přístupný a dle připomínek učitelů budeme materiály průběžně aktualizovat. Každý učitel usilující o aktivní zapojení žáků ve výuce nemá snadnou úlohu. Do toho vstupují omezené časové možnosti na vyhledávání a přípravu dodatečných výukových materiálů. E-learningový portál může být jednou z cest, jak v tomto učiteli pomoci. Na portálu nalezne ucelené výukové materiály pro vybrané téma a s tím spojené možnosti portálu k aktivnímu zapojení žáků.
Realizátorem projektu je IREAS, Institut pro strukturální politiku, o. p. s. V případě zájmu o více informací kontaktujte Ing. Libora Pacovského, pacovsky@ireas.cz. Pro registraci použijte odkaz: www.e-vzdelavani.eu/portal/. Vyberete konkrétní kurz a po kliknutí začnete vytvořením nového účtu.