Plán činnosti školy na 1. pololetí školního roku se zaměřením na střední školy

Tento text je doplněním článku Plán činnosti školy na 1. pololetí školního roku, který naleznete v hlavním čísle časopisu Řízení školy 9/2012. Vyčleňuje některé momenty plánování činnosti specifické pro střední školy a konzervatoře.

Plán činnosti školy na 1. pololetí školního roku se zaměřením na střední školy
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Stejně jako před rokem očekáváme změny týkající se maturitní zkoušky. Lze však předpokládat, že
základní termíny spojené s maturitní zkouškou v 1. pololetí
budou zachovány.
Proto v tomto článku vycházím ze současné právní úpravy maturitní zkoušky a počítám s tím, že do „tabulkového“ plánu lze snadno zapracovat změny.
Případy, které budou podle informací MŠMT ze dne 17. července 2012 řešeny odlišně od současné právní úpravy1), jsou uvedeny v krátkém komentáři.
Plánu na druhé pololetí bude věnován další článek s již zapracovanou novou právní úpravou.
V textu jsou zkráceně uvedeny následující právní předpisy:
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění – dále jen
školský zákon
 
vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, v platném znění – dále jen
vyhláška o přijímacím řízení
 
vyhláška č. 33/2005 Sb., o jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky a státních jazykových zkouškách, v platném znění – dále jen
vyhláška o jazykových školách
 
vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, v platném znění – dále jen
vyhláška o závěrečné zkoušce a absolutoriu
 
vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), v platném znění – dále jen
vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení
 
vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění – dále jen
maturitní vyhláška
 
 
 
 
 
Plán práce naleznete ZDE.
 
Školní řád, vnitřní řád
 
Pro střední školy je jistě důležité zapracovat do školního řádu
pravidla hodnocení závěrečné zkoušky
a profilové části maturitní zkoušky, a to ve formě písemné, ústní nebo ve formě maturitní práce.
Neexistující pravidla
by jistě zásadním způsobem zkomplikovala situaci, kdy žák požádá krajský úřad o přezkoumání průběhu a výsledku těchto zkoušek [§ 82 odst. 1 písm. a) a b) školského zákona].
 
Je vhodné zapracovat do školního řádu pravidla spojená s docházkou do školy a stravováním ve školní jídelně žáků posledního ročníku v době maturit.
 
Klasickým bodem mnoha diskusí na středních školách je
omlouvání zletilých žáků.
Pokud bude škola trvat na tom, aby povinnou součástí omluvenky zletilého žáka bylo potvrzení od lékaře, je nutné toto
pravidlo jednoznačně a včas do školního řádu zakomponovat.
Třídní učitelé někdy nedodržují školní řád, když vyžadují na zletilých žácích „omluvenku od lékaře“ pouze na základě svého (jistě dobře míněného) rozhodnutí a bez opory školního řádu. Lze se setkat i s tím, že zletilí žáci musí stále předkládat omluvenky od rodičů.
 
Dalším problémovým bodem školního řádu je
nastavení pravidel hodnocení výsledků vzdělávání žáků
na střední škole, pokud střední škola stanovuje „maximální limit omluvené absence“ (např. 30 %). Uvedená pravidla většinou vyvolávají ad hoc řadu výjimek a výjimek z výjimek (např. v případě žáků 4. ročníku, kteří potřebují mít uzavřenou klasifikaci 4. ročníku; dlouhodobě nemocných žáků, kteří si však doplnili všechny známky). Pokud ředitel školy trvá na fyzické přítomnosti žáků ve škole, měl by být buď důsledný a výjimky nedovolovat, nebo si dobře promyslet varianty situací, na které se pravidlo nevztahuje, a hned je ve školním řádu uvést.
 
Nadbytečným, právně neodůvodněným pravidlem školního řádu bývá
norma vyjadřující vztah mezi počtem hodin neomluvené absence žáka a podmíněným vyloučením a vyloučením ze školy.
V tomto případě dochází ke ztotožnění kázeňských opatření, která nemají právní důsledky pro žáka (napomenutí a důtky) a která mají právní důsledky pro žáka (podmíněné vyloučení a vyloučení žáka ze školy).
Podmíněné vyloučení a vyloučení žáka ze školy je rozhodnutí o právech žáka. Ředitel školy zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí je vydává ve správním řízení jako orgán státní správy [§ 165 odst. 2 písm. i) školského zákona]. Toto rozhodnutí nelze „zautomatizovat“ a přenést z působnosti ředitele veřejné školy přímo do školního řádu. Stačí připomenout, že v
odůvodnění správního rozhodnutí
se musí ředitel veřejné školy vypořádat s tím, zda je chování žáka zaviněné, závažné a prokázané a zda kázeňské opatření (včetně zkušební lhůty) odpovídá míře zavinění a závažnosti provinění žáka. Proto také prováděcí vyhláška uvádí, že ve školním řádu musí být obsažena pouze
pravidla pro udělování napomenutí a důtek
(§ 10 odst. 4 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění), nikoli vyloučení nebo podmíněného vyloučení ze školy.
Kromě této nesrovnalosti někdy působí pokusy
spojit počet neomluvených hodin a vyloučení ze školy
minimálně „nedotaženě“. Nezřídka se ve školním řádu středních škol například konstatuje, že
„žák, jehož neomluvená absence je 20 až 30 hodin, je vyloučen ze školy“.
Okamžitě vzniká oprávněná, trochu ironická otázka: Jak bude „potrestán“ žák, který má třeba 100 neomluvených hodin?
Volby do školské rady
Členem školské rady je často žák třetího nebo čtvrtého ročníku střední školy, který nevyužije celého svého tříletého funkčního období. Jestliže byl v minulém školním roce členem školské rady žák čtvrtého ročníku, který již není žákem školy, zajistí ředitel školy doplňovací volby.
Maturitní zkouška
 
Určení nabídky povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky
Jestliže se bude na jaře 2013 konat maturitní zkouška opět pouze ze dvou povinných předmětů a žák si bude moci vybrat buď variantu český jazyk a literatura a cizí jazyk, nebo variantu český jazyk a literatura a matematika, ulehčí to ředitelům škol práci. Bude se opakovat model roku 2012 a omezení pouze na jednu úroveň společné části maturitní zkoušky by na profilovou část nemělo mít vliv.
Na odborných školách nabízejí ředitelé většinou jako zkušební předměty profilové části odborné předměty, které nabídka společné části neobsahuje. Na gymnáziích již mají ředitelé vyzkoušeny podmínky volby zkušebních předmětů. Díky nabídce zkoušek profilové části buď umožní, aby žák konal například ve společné části zkoušku z anglického jazyka a v profilové části zkoušku ze speciálně zaměřeného anglického jazyka, nebo nabídku sestaví tak, aby se příbuzné zkušební předměty společné a profilové části vylučovaly.
Často se však zapomíná na to, že se musí stanovit i
zkušební předměty nepovinných zkoušek
profilové části. Při stanovení povinných i nepovinných zkušebních předmětů profilové části se také opomíjí to, že se současně musí
stanovit témata těchto zkoušek.
Spolu se stanovením formy zkoušky ředitel zveřejňuje rozhodnutí o stanovení nabídky zkušebních předmětů na
webových stránkách
školy.
 
Školní seznam literárních děl, pracovní listy, předloha pro zpracování školních maturitních úloh, témata školních maturitních úloh
Pokud se v roce 2013 v jarním zkušebním období bude konat společná část maturitní zkoušky pouze v jedné úrovni obtížnosti, plyne z toho, že v jedné úrovni obtížnosti bude i školní seznam literárních děl, pracovní listy z českého jazyka a literatury a cizího jazyka (obsahující úlohy zpracované Centrem a případně jednu školní úlohu). Do 30. 9. 2012 by tuto změnu měla obsahovat novelizovaná maturitní vyhláška. Pro ředitele školy je důležité zejména to, že do 30. 9. musí zveřejnit školní seznam literárních děl a do 31. 10. – témata pro zpracování školních zkušebních úloh z cizího jazyka.
Administrativní ukončení přijímacího řízení na střední škole
Většina středních škol vyhlásila několik kol přijímacího řízení. Ani ve třetím, čtvrtém atd. kole, do kterého se přihlásí třeba jen jeden uchazeč, škole neodpadá povinnost rozhodnutí, kterým se
vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání,
oznámit zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče (§ 183 odst. 2 školského zákona).
K administrativnímu uzavření přijímacího řízení patří
kontrola a kompletace správních spisů
(viz např. § 12 vyhlášky č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby), a to i například usnesení o zastavení správního řízení o odvolání ve věci nepřijetí z důvodu zpětvzetí odvolání.
Toto usnesení se poznamenává do spisu a nabývá právní moci poznamenáním do spisu, nelze se proti němu odvolat. Nedoručuje se do vlastních rukou, účastník se o usnesení vhodným způsobem vyrozumí (§ 76 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění).
Usnesení
Ředitel střední školy, jejíž činnost vykonává Střední odborná škola a Základní škola, Horní Dolní 7, rozhodl v souladu s ustanovením § 91 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, takto:
Správní řízení o odvolání ve věci nepřijetí Filipa Bláhy, nar. 8. 7. 1997, bytem Málkova 90, 600 00 Brno, do 1. ročníku střední školy, jejíž činnost vykonává Střední odborná škola a Základní škola, Horní Dolní 7, oboru vzdělání 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů, denní forma vzdělávání,
se zastavuje
dnem 25. 5. 2012.
Odůvodnění
Filip Bláha, nar. 8. 7. 1997, bytem Málkova 90, 600 00 Brno, prostřednictvím svého zákonného zástupce, Evy Bláhové, dne 25. 5. 2012 vzal zpět odvolání proti nepřijetí do 1. ročníku střední školy, jejíž činnost vykonává Střední odborná škola a Základní škola, Horní Dolní 7, oboru vzdělání 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů, denní forma vzdělávání, ze dne 19. 5. 2012, čj. SOS/2012/675-5.
Poučení
Toto usnesení se podle § 91 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., v platném znění, poznamenává do spisu. Podle § 76 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., v platném znění, nabývá právní moci poznamenáním do spisu. V souladu s ustanovením § 76 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., v platném znění, se proti usnesení nelze odvolat.
úřední kulaté razítko
Ing. Karel Veselý
ředitel střední školy
Účastník řízení: Filip Bláha
Přijímací řízení do oborů vzdělání s talentovou zkouškou – počet přihlášek
Novela školského zákona, kterou se
snížil počet přihlášek na střední školu ze tří na dvě přihlášky
, nabyla účinnosti 1. 1. 2012. Teprve od školního roku 2012/2013 se tato změna dotkne počtu přihlášek do oborů vzdělání s talentovou zkouškou (§ 62 odst. 3 a odst. 4 školského zákona).

Maturitní zkouška – rozhodnutí o tom, z kterého předmětu žáci mohou konat třetí povinnou zkoušku společné části maturitní zkoušky
Ustanovení § 78odst. 1 písm. c) až e) školského zákona obsahuje zkušební předměty, ze kterých si má žák
volit třetí povinnou zkoušku společné části maturitní zkoušky.
Tato nabídka obsahuje mimo jiné předmět matematika. Jak víme, dosud si tento třetí předmět žáci nevolili a údajně poprvé mají z tohoto předmětu maturovat v roce 2015.
Pokud připustíme, že tomu tak v roce 2015 bude, rozhodnutí ředitele omezující možnost volby [z předmětů uvedených pod písmeny c) až e) školského zákona] by muselo být vydáno a zveřejněno již v roce 2011.
Jestliže takové rozhodnutí ředitel vydá na podzim roku 2012, učiní tak pro maturitní zkoušku konanou v roce 2016.

Přestup žáka na jinou školu nebo změna oboru vzdělání po termínu podání přihlášky k maturitní zkoušce
Jestliže žák přestoupí na jinou školu po 15. 11. (tj. po termínu podání přihlášky v jarním zkušebním období), resp. po 30. 11. (tj. po termínu předání údajů z přihlášek pro jarní zkušební období Centru):
 
vykoná společnou část maturitní zkoušky ve škole stanovené Centrem (§ 81 odst. 1 školského zákona);
 
na své „nové“ škole bude zřejmě maturovat z jiných zkušebních předmětů profilové části maturitní zkoušky, než byly ty předměty, které uvedl v přihlášce k maturitní zkoušce. Tyto změny ředitel školy oznámí Centru neprodleně, nejpozději do začátku zkoušek profilové části maturitní zkoušky (§ 4 odst. 6 maturitní vyhlášky).
V případě žáka, který po termínu podání přihlášky nezměnil školu, ale
změnil obor vzdělání,
ředitel neprodleně oznámí Centru (nejpozději do začátku zkoušek profilové části) změny zkušebních předmětů profilové části maturitní zkoušky (§ 4 odst. 6 maturitní vyhlášky).
Přijetí žáka do posledního ročníku po termínu podání přihlášky k maturitní zkoušce
Nelze vyloučit situaci, že
ředitel školy přijme žáka do posledního ročníku
( jedná se o přijetí do vyššího ročníku podle § 63 školského zákona, nikoli o přestup), a to po 15. 11. V tomto případě se žák přihlašuje k následujícímu podzimnímu zkušebnímu období a tento termín maturitní zkoušky je pro něj řádným termínem (§ 4 odst. 7 maturitní vyhlášky).
Přijímací zkouška
Na základě poslední novely vyhlášky o přijímacím řízení se pro první kolo přijímacího řízení sjednotily
termíny konání přijímacích zkoušek bez talentové zkoušky
pro denní formu vzdělávání a ostatní formy vzdělávání (tj. večerní, dálkovou, distanční a kombinovanou formu), nástavbové a zkrácené studium. Nově tyto přijímací zkoušky nezasahují do května a konají se v pracovních dnech
od 22. 4. do 30. 4.
(§ 3 odst. 1 vyhlášky o přijímacím řízení).
1 Viz Změny ve státních maturitách [online]. [cit. 2012-07-28]. Dostupný z:
http://www.msmt.cz/pro-novinare/zmeny-ve-statnichmaturitach

Související dokumenty