Když jsem se po návratu z mateřské dovolené dozvěděla, že kromě francouzštiny budu učit společenské vědy, a to ve čtyřech různých ročnících, rozbrečela jsem se. Radostí to nebylo. Kolegyně matikářka mi domlouvala: „Neboj, do pěti let to bude dobrý.“ Ale já jsem správně tušila, že do pěti let to může být při veškeré snaze akorát lepší.
Občankáři
Mgr.
Irena
Eibenová
Gymnázium Hladnov a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ostrava
Tak například mezinárodní integrace, Evropská unie, OSN, NATO - jak o nich učit, aby to mělo smysl, aby to nebyla jen snůška faktů? Problémy spojené s dospíváním -jak se učí „zdravé sebepojetí“? Jak pracovat se žáky s online volební kalkulačkou, aby devadesáti procentům z nich nevyšlo, že jejich ideální stranou je strana komunistická?
Řešení je nasnadě. Zaprvé neřešit to. Prostě učit. Tak, jak jsme byli učeni my. Je pravda, že my jsme byli učeni v dobách, kdy měly informace cenu zlata, kdy nebyly na dosah jednoho doteku na telefonu. Ale to mnohým žákům ještě nedošlo, a proto si datum založení Evropské unie pečlivě a bez reptání zapisují do sešitu. Hlavně si ho nepoplést s datem vzniku Evropských společenství!
Dalším řešením je dělat to jinak, což je právě ta past.
Společenské vědy
tak, jak jsou vyučovány na vysokých školách, nepokrývají zcela to, co se v reálu učí. Já jsem např. zmiňované evropské integrace nikdy nestudovala. Má loňská praktikantka, budoucí učitelka společenských věd, používala k výuce práva svůj sešit ze střední školy, protože právo ji na vysoké škole jaksi minulo.Obsahová stránka je však to nejmenší. Fakta, ono posvátné učivo, se dají přečíst odkudkoli. Ale „JAK“ je učit, to už se z internetu jen tak vyčíst nedá. A že ono „JAK“ učit občanskou výchovu (dále jen „OV“) a společenské vědy (dále jen „ZSV“) není hlavní náplní studia na vysokých školách, přestože se jedná o vyloženě učitelské obory, je podle mého soudu selháním systému vysokého školství.
Občanská výchova a společenské vědy se 25 let učily tak nějak autodidakticky
- co učitel, to samouk. Snad jen cizí jazyky jsou na základních školách učeny neaprobovanými učiteli v takové míře jako občanská výchova. A snad jen vaření (pokud se ještě učí) má tak malou hodinovou dotaci.Čtvrtstoletí trvalo, než vzešlo ze strany samotných učitelů jasné a srozumitelné „NE“. Založili jsm Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd.1)
Jaké jsou naše cíle:
aktualizovat výukové materiály,
propagovat ideu aktivního občanství, a přispívat tak k pozitivním změnám ve společnosti,
vzájemně propojovat učitele OV/ZSV a umožňovat sdílení jejich zkušeností,
poskytovat učitelům OV/ZSV metodicko-didaktickou podporu a inspiraci,
dostat více odborníků do škol (diskuze, workshopy),
informovat učitele OV/ZSV o dostupných možnostech rozvoje jejich výuky,
ve stejném smyslu pomáhat začínajícím učitelům OV/ZSV,
organizovat pravidelná setkání učitelů OV/ZSV,
vytvořit a spravovat internetový informační rozcestník a fórum pro učitele OV/ZSV,
aktualizovat seznam neziskovek, které se orientují na oblast vzdělávání, a tím zprostředkovat nabídku a předání jejich materiálů školám.
Proč se stát členem Asociace a proč podporovat její členství?
Každá organizace jako taková má větší moc než jednotlivec. Je-li chyba v přípravě pedagogů, je-li nedostatek průběžného vzdělávání pedagogů, je-li třeba diskutovat o obsahu předmětů občanská výchova a společenské vědy, je Asociace ideálním prostředníkem.
Asociace navíc působí kromě prevence „učebně patologických“ jevů ve školství jako tzv. první pomoc. Topíte se? Topí se váš kolega? Topí se váš zaměstnanec? Asociace „občankářů“ organizuje semináře, které nabízejí záchranný kruh. Plovací vestou je pak metodický web www.obcankari.cz.
Web spravuje pár nadšenců ve svých volných chvílích. Umisťují na něj
materiály k výuce, které sami používají. Jedná se o různorodou směsici (od odkazů na archiv České televize, přednášky TED, na web České národní banky, videa z YouTube až po úryvky textů, ilustrativní obrázky a prezentace). Šéfredaktor Marcel Mahdal však zdůrazňuje, že zatímco v současné době převažují odkazy na materiály již vytvořené jinými, budoucnost webu vidí
v tvorbě vlastních metodik.
Kromě sdílení edukačních materiálů začal web rychle plnit funkci platformy pro sdílení toho, co se v „občankářském světě“ děje. Pravidelně jsou zde umisťovány informace o akcích, soutěžích a seminářích pro učitele. Tyto informace si do doby, než vzniknul tento web, vyměňovali někteří učitelé mezi sebou formou směnného obchodu. Vždyť k běžné hantýrce nejen společenskovědních oborů patří, že ten a ten učitel je „lakomý“.
Přispěvatelé webu patří naopak mezi učitele „dajné“.
Co mají, to dají. Byli by rádi, kdyby uživatelé poslali redaktorům své materiály.Velikou radost nám způsobil spontánní e-mail z Masarykovy univerzity, který nás upozornil na
volně stažitelnou metodiku do výuky práva.
Participaci na tvorbě webu nabídla i Právnická fakulta Univerzity Palackého. Je zkrátka zřejmé, že kvalita vzdělávání občanské výchovy a společenských věd neleží na srdci jen učitelům těchto oborů.Nejbližšími konkrétními kroky, které posunou Asociaci dál, bude nejen práce na webu, ale také
získání akreditace MŠMT pro realizaci vzdělávacích akcí pro učitele.
V jednotlivých krajích se rozbíhají informativní semináře, které mají za cíl seznámit co nejširší spektrum učitelů se vznikem Asociace a webu. V létě se bude konat dvoudenní seminář, jehož náplň je právě v jednání. Určitě však bude stát za to, vždyť si ho děláme sami pro sebe podle našeho motta
„občankáři občankářům“
.Pokud se podíváte na náš web, budeme rádi. Pokud se vám uveřejněné materiály budou hodit do výuky, budeme ještě radši. Pokud nás chcete podpořit, staňte se členy Asociace. To budeme nejradši. Přihlášku naleznete na stránkách www.obcankari.cz. Najdete nás také na Facebooku (https://www.facebook.com/obcankari).
1) Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vznikla 23. 5. 2014. Zakládající setkání proběhlo 31. 5. 2014 na Gymnáziu na Vítězné pláni v Praze 4, kde byl také zvolen výbor a byl projednán plán činnosti na další rok. Zakládajícími členy bylo zhruba 15 učitelů OV a ZSV z celé republiky. Aktuální počet členů je 166.