Nová závěrečná zkouška pro absolventy učebních oborů

Vydáno:

Závěrečné zkoušky, které skládají žáci učebních oborů, procházejí reformou podobně jako maturity. Dříve si školy samy vytvářely zadání pro tyto zkoušky, a jejich úroveň se proto mohla podstatně lišit. V posledních letech se však stále více škol připojuje k jednotnému zadání, které připravují pracovníci Národního ústavu pro vzdělávání společně s odborníky ze škol i podniků. Jednotné závěrečné zkoušky se v učebních oborech zavádějí postupně a školy je přijímají dobrovolně.

Nová závěrečná zkouška pro absolventy učebních oborů
PhDr.
Zoja
Franklová
tisková mluvčí, Národní ústav pro vzdělávání
Průběh
zavádění nové závěrečné zkoušky
je poněkud jiný než u maturit. Maturity se v minulých letech zkoušely
nanečisto, ale nová závěrečná zkouška se ve školách, které se rozhodly přijmout jednotné zadání, používá
„naostro“
a žáci dostávají na základě těchto zkoušek výuční list. Ve školním roce 2010/2011 to takto proběhlo už ve třech čtvrtinách škol s učebními obory.
PROČ JE NUTNÁ REFORMA ZÁVĚREČNÝCH ZKOUŠEK
Nové pojetí závěrečných zkoušek má přispět ke zvýšení prestiže učebních oborů. Při použití jednotného zadání už totiž nebude možné, aby škola poskytla žákům vzdělání, které neodpovídá současnému technickému vývoji v oboru. Musí být tedy moderně vybavená nebo zajistit svým žákům
praxi v podniku, který takovým vybavením disponuje, jinak by riskovala, že její žáci nebudou schopni při zkoušce obstát. Výsledky zkoušek prováděných na různých školách jsou také mnohem lépe srovnatelné.
Projekt: Nová závěrečná zkouška
Doba trvání: duben 2009 – březen 2012
Projekt řídí: MŠMT
Řešitel: Národní ústav pro vzdělávání
Financování: Evropský sociální fond a státní rozpočet ČR
Z čeho se skládají nové závěrečné zkoušky
 
Zkouška písemná:
Trvá 240 minut, žáci si volí nejméně ze tří témat. Vybrané téma pak samostatně zpracují. U některých oborů je zařazena i zkouška z jazyka (např. u pekařů a kadeřnic). Součástí písemné zkoušky je zhruba v polovině oborů test.
 
Zkouška ústní:
Téma si žák vylosuje z 25 až 30 nabízených témat. Pak má 15 minut na přípravu a stejně dlouho trvá samotné zkoušení. Jeho součástí je také otázka ze světa práce.
 
Zkouška praktická:
Jde o nejdůležitější součást závěrečných zkoušek. Trvá 1 až 3 dny (v uměleckých oborech 2 až 4 týdny – maximálně 140 hodin).
 
Hodnocení:
Výkony žáků hodnotí učitelé školy, ale řídí se přitom kritérii a pravidly, která stanovuje jednotné zadání.
CO PŘINÁŠEJÍ JEDNOTNÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY NOVÉHO?
Závěrečné zkoušky jsou více než dříve
zaměřeny na praxi v oboru
a žáci při nich řeší konkrétní úkoly v podmínkách, které odpovídají skutečnému pracovnímu prostředí. Je to možné díky tomu, že na jednotných zadáních spolupracují také zástupci podnikové sféry.
Při ústní zkoušce dostávají žáci nově také
otázky ze světa práce. Zjišťuje se tak, zda mají základní
představu o svém uplatnění, zda vědí, jak se prezentovat potenciálnímu zaměstnavateli, co dělat, když se jim nedaří najít práci.
Úplnou novinku v rámci závěrečné zkoušky představují
samostatné odborné práce. Ty se v současnosti provádějí ve 14 oborech. Do budoucna se počítá s jejich větším rozšířením.
Na
začátku 2. pololetí
si žáci losují téma a pak v průběhu jednoho nebo dvou měsíců sami vyhledávají potřebné informace a své návrhy zpracovávají na počítači. Při praktické zkoušce pak dostanou za úkol provést nebo vyrobit to, co teoreticky popsali, a
svůj postup obhajují
před zkušební komisí. Mají tak možnost ukázat, že pronikli do určité odborné problematiky, umí pracovat s informacemi a dokáží prezentovat výsledky své práce. To vše je předpokladem, aby se dobře uplatnili v praxi a měli chuť dále se učit i v dospělosti.
Příklady témat:
 
slavnostní menu a slavnostní tabule u příležitosti výročí firmy (obor kuchař-číšník)
 
výroba pekařského výrobku s použitím sýru nebo tvarohu (pekař)
 
příprava svatebního dortu (cukrář)
 
společenský účes (kadeřník)
KDY BUDOU NOVÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY ZAVEDENY?
Nové závěrečné zkoušky už vlastně z velké části zavedeny jsou a
jednotná zadání
se zpracovávají téměř pro všechny obory vzdělání kategorie H a E.
Nová podoba zkoušek
se však stále ověřuje a upravuje podle potřeb škol i praxe. Bude záležet na ministerstvu školství, jestli je bude chtít zavést pro školy povinně. V tom případě bude nezbytné
upravit i legislativu. Nová závěrečná zkouška může dobře fungovat i na základě dobrovolnosti a školy, které se přihlásí k jednotnému zadání, tímto způsobem prezentují svou kvalitu.
MŮŽE VÝUČNÍ LIST ZÍSKAT ČLOVĚK, KTERÝ NEABSOLVOVAL DANÝ OBOR VE ŠKOLE?
Člověk, který se obor naučí v praxi a schází mu k tomu doklad, může
složit zkoušky ze všech částí daného oboru
(tzv. dílčí kvalifikace) na základě Národní soustavy kvalifikací. Pak je připuštěn k závěrečným zkouškám a dostane
výuční list, jako kdyby školu navštěvoval.
LZE NOVÝ VÝUČNÍ LIST POUŽÍT I V ZAHRANIČÍ?
Obsah jednotných zadání je založen na
kvalifikačních standardech
vytvořených v Národní soustavě kvalifikací. Díky tomu je absolventova kvalifikace lépe srovnatelná a srozumitelná v celoevropském měřítku.