Na jubilejní Mezinárodní fyzikální olympiádě uspělo i Česko: naši středoškoláci si z Izraele odvezli jedno stříbro a tři bronzy

Vydáno:

Mezinárodní fyzikální olympiáda letos oslavila jubilejní 50. ročník. U jejího zrodu, nejprve jako klání středoškolských studentů z Polska, Maďarska, Bulharska, Československa a Rumunska, přitom stál i brněnský rodák Rostislav Košťál, který již v roce 1959 zakládal i českou fyzikální olympiádu. I přes dominanci Asie si čeští studenti každoročně odvážejí několik medailí. Letos tomu nebylo jinak.

Na jubilejní Mezinárodní fyzikální olympiádě uspělo i Česko: naši středoškoláci si z Izraele odvezli jedno stříbro a tři bronzy
Mgr.
Martin
Máca
vedoucí útvaru strategický nábor ČEZ, a. s
Nejúspěšnějším z české delegace byl letos opět Jindřich z Gymnázia Olomouc-Hejčín, který na Mezinárodní fyzikální olympiádě obhájil stříbro již potřetí za sebou. Ačkoliv zbytek pětičlenného týmu tvořili samí nováčci, nenechali se zahanbit. Michal z Gymnázia F. L. Pelcla v Rychnově nad Kněžnou, Josef z Gymnázia Kpt. Jaroše v Brně a Viktor z Gymnázia Jana Keplera v Praze dosáhli na bronzové kovy a Martin z Gymnázia Jihlava získal čestné uznání. Na vrcholové soutěži světa ve fyzice se utkali s dalšími 363 účastníky ze 78 zemí.
„Jsem pyšný na kluky, že se nezalekli tvrdé konkurence a dosáhli super výsledku. Evropské studenty dlouhodobě válcují účastníci z Asie, kteří letos posbírali 24 z 34 udělených zlatých medailí. Z toho třetina připadla Číně. Přesto si Česká republika drží své renomé zarputilých bojovníků. Ostatně stáli jsme u zrodu mezinárodní olympiády, takže máme o důvod navíc se snažit,“ uvedl vedoucí české výpravy Jak Kříž z katedry fyziky Přírodovědné fakulty Univerzity v Hradci Králové. Ta pro finalisty mezinárodní olympiády zajistila přípravné soustředění. „Letošní úlohy byly mimořádně obtížné, především ty teoretické. Naši studenti však právě v teoretické části dosáhli nadprůměrných výsledků. Tento fakt bohužel opět poukazuje na skutečnost, že na českých školách není experimentování věnována dostatečná pozornost,“ doplňuje Kříž.
Brněnské Gymnázium třídy Kapitána Jaroše nejenže kralovalo v počtu účastníků krajských kol matematické a fyzikální olympiády (nejvyšší kategorie se totiž zúčastnilo neuvěřitelných 55 žáků této školy), ale opanovalo i stupně vítězů kol celostátních. Zlatou medaili v obou kategoriích vybojoval jeho reprezentant Josef, který se následně stal jedním z členů českého týmu na Mezinárodní fyzikální olympiádě.
Mezinárodní olympiády rády stavějí úlohy na příkladech z reálného světa a ani letošek nebyl výjimkou. Teoretické úlohy například zkoumaly chování pružin využívaných v seismografii pro měření změn tíhového zrychlení či ohřev jídla magnetronem v mikrovlnné troubě. Třetí teoretická úloha představila fungování termoakustického motoru, který přeměňuje odpadní teplo na zvuk a následně na elektřinu. Využití by mohl nalézt u obnovitelných zdrojů, především solárních. Experimentální úlohy se pak soustředily na oblast optiky a na přesné měření tepelné vodivosti různých kovů.