Občankáři jsou dobrým příkladem kolegiální spolupráce a vzájemného sdílení. V článku najdete popisy tří volně dostupných metodik a témat moderních dějin zastoupených na Letní škole Občankářů či v e-learningových kurzech.
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd, zkráceně Občankáři, byla založena v roce 2014 pro síťování pedagogů a vzájemnou metodickou podporu. Vznikl proto web obcankari.cz, na kterém jsou dostupné vybrané vzdělávací materiály. Pod každou metodikou se nachází možnost vložení komentáře, kde se objevují i zkušenosti z implementace materiálů v hodině. Na webu je v současné době kolem 300 autorských vzdělávacích aktivit.
Příklady zveřejněných metodik
„My nepotřebujeme lidi nadané, my potřebujeme lidi oddané…“
Metodika je zaměřená na podoby cenzury a autocenzury v televizi i tisku od doby normalizace po současnost. Žáci diskutují o cenzuře i autocenzuře, prezentují své postoje k profesi novináře a vytvářejí etický kodex pro diskutované povolání. Aktivita je poměrně časově náročná, ale lze ji využít v hodinách mediální výchovy, dějepisu či občanské výchovy. Podklady lze použít v českém jazyce a naplňují průřezovost s mediální výchovou. Základem práce je analýza dokumentárních či publicistických pořadů České televize, jako např. Příběhy 20. století či Jsme v tom s Vámi, buďte s námi.
Zdroj: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-my-nepotrebujeme-lidi-nadane-my-potrebujeme-lidi-oddane
Obrazy mocenského ovládání v románu 1984
Série pracovních listů s ukázkami z románu 1984 se soustředí na porozumění politickým a sociálním mechanismům v Orwellově Oceánii jako metafoře totalitních společností, především pak na obraz mocenských institucí (stát, policie, ministerstva). Metodika je zaměřena i na způsoby ovládání a manipulace paměti, historie a jazyka prostřednictvím propagandy a násilí. Aktivita ovšem předpokládá, že žáci četli Orwellův román nebo viděli jeho filmovou adaptaci v režii Michaela Radforda.
Zdroj: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-1984-obrazy-mocenskeho-ovladani-v-romanu-1984
Humanitární organizace
Metodika vznikla ve spolupráci s pořadateli online setkávání Brain and Breakfast a zabývá se mezinárodními organizacemi. Žáci se v hodině stávají pracovníky reklamní agentury a jejich úkolem je upozornit formou sociálního spotu nebo formou sociálního plakátu na vybraný problém a možné řešení. Humanitární nebo přírodní katastrofa nemusí být nutně aktuální, ale podmínkou je, aby žáci událost, kterou zpracovávají formou spotu či plakátu, měli nastudovanou. Jednotlivé skupiny své projekty následně prezentují před celou třídou a musejí umět vysvětlit vybrané téma, odůvodnit grafické zpracování, obhájit claim. Zbytek třídy pak jejich výstup hodnotí.
Zdroj: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-humanitarni-organizace
Letní škola Občankářů
Moderní dějiny, vývoj společnosti či reflexe současných událostí v kontextu moderní historie jsou tématy Letní školy Občankářů. V prvním týdnu v červenci se v Praze již dva roky setkávají učitelé při přednáškách, workshopech a prezentacích metodik či projektů. Letní škola se snaží být aktuální a přinášet témata, se kterými se učitel během školní roku setkává a ke kterým potřebuje podklady či rady. V roce 2018 byly tématy mediální výchova, státy V4, Blízký východ či exekuce. Více byl akcentován fenomén radikalizace a polického extremismu lektory Janem Charvátem, Ondřejem Kundrou, Tomášem Lindnerem, Danielem Prokopem apod.
E-learning
Podporu výuky moderních dějin nabízejí od loňského podzimu dva certifikované vzdělávací e-learningové kurzy. E-learningový kurz Občanka v souvislostech pomůže žákům osvojit si znalosti a dovednosti v oblasti moderních metod výuky rozvíjejících kritické myšlení, mediální výchovy, sociálních a občanských kompetencí. Nabízí porozumění hlubším souvislostem v současném dění a událostem moderních dějin u nás i ve světě. Pracuje s vybranými odbornými, publicistickými a literárními texty, fotografiemi, filmy, ukázkami propagandy a manipulace či audiovizuálními prezentacemi. Témata jsou propojena i se společenskovědními obory, jako jsou sociologie, právo, etika, politologie a mezinárodní vztahy. Druhý kurz s názvem Mytologie sounáležitosti pomocí pojmosloví sociální antropologie rozebírá termíny používané v tzv. multikulturní výchově, snaží se ukázat jejich komplikovanost prostřednictvím odborných, populárně naučných a literárních textů, původních videí s komentáři odborníků i návrhů pedagogických aktivit a odkazů na osvědčené metodiky.