Model vzájemných řízených návštěv

Vydáno:

Rokycany, Brno, Litvínov, Opava, Rumburk a další města – tam všude proběhly tzv. vzájemné řízené návštěvy na hostitelských gymnáziích. Skvělá atmosféra, zajímavé osobnosti, důležité informace, pozitivní nálada… Jak se podařilo tohle všechno zařídit?

Model vzájemných řízených návštěv
Mgr.
Jitka
Jarníková
Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP
Projekt Kurikulum G, který se realizuje v divizi VÚP Národního ústavu pro vzdělávání již od roku 2009, je nositelem aktivit, jež jsou určeny nejen koordinátorům ŠVP, ale také učitelům na gymnáziích. Jedná se např. o známé virtuální hospitace, poskytování služby koučování, oborové semináře nebo síťování (více informací na www.kurikulumg.cz). A právě v rámci posledně jmenované aktivity vznikl jeden z výstupů, který se jmenuje Model vzájemných řízených návštěv na školách.
Vzájemné řízené návštěvy probíhaly na gymnáziích v rámci modulu Síť a pod názvem
Klubová setkání koordinátorů ŠVP
byly nabízeny zejména koordinátorům školních vzdělávacích programů na gymnáziích, případně vedoucím pedagogickým pracovníkům gymnázií. Úkolem této aktivity bylo
vytvořit a odzkoušet systém vzájemných návštěv, který umožní školám a především koordinátorům ŠVP vyměňovat si zkušenosti a vzájemně se vzdělávat. V rámci projektu bylo zrealizováno devět plánovaných setkání.
Tzv. síťování škol, spolupráce a výměna zkušeností mezi učiteli, společné učení ve skupinách (neboli peer learning), to všechno se stává efektivní formou vzdělávání, která vede k podpoře pedagogů českého školství.
Předkládaný
Model vzájemných řízených návštěv
se skládá z popisu struktury přípravy setkání a z vlastní návštěvy hostitelské školy. Je rozdělen do několika částí, kdy každá část obsahuje důležitou informaci k přípravě setkání a jeho evaluaci a je doplněna doporučením, které vyplývá ze zkušeností realizátorů tohoto setkávání. V rámci jednotlivých částí naleznete odkaz na materiál, který je v kapitole popisován. Na závěr materiálu připojily autorky slovník základních pojmů a schéma Modelu, které je rychlým přehledem toho, co všechno je potřeba zajistit při přípravě takové řízené návštěvy. Model vychází ze zkušeností vytvořených při podpoře učitelů gymnázií, ale je použitelný pro všechny typy škol.
ČÍM PŘÍPRAVA ŘÍZENÉ NÁVŠTĚVY ZAČÍNÁ?
Dohodou na lokalitě, kde by se setkání mělo uskutečnit. Není vždy úplně jednoduché najít vhodné místo, kde by se sešli koordinátoři ŠVP. Nejde jen o dostupnost, ale také o domluvu s hostitelskou školou a o disponibilní čas všech zúčastněných v náročném a nabitém školním roce.
ZKUŠENOSTI, KTERÉ PŘINÁŠÍ MODEL ŘÍZENÝCH NÁVŠTĚV
V momentě, kdy je vybráno místo (město) a konkrétní škola, začíná další fáze:
oslovení ředitele/ředitelky s prosbou
, aby se na jejich škole řízená návštěva mohla uskutečnit. Ředitelé/ředitelky reagují velmi pozitivně nejen na dohodu o termínu návštěvy, ale i na možnost kontaktování koordinátora ŠVP, který za školu setkání připravuje. Po dohodě s vedením školy dochází ke
kontaktování koordinátora ŠVP
a začíná se připravovat program řízené návštěvy. Vzhledem k tomu, že oslovení koordinátoři jsou z různých míst České republiky, jsou obvykle kontaktováni telefonicky, příp. e-mailem. Touto cestou jsou s vybraným koordinátorem ŠVP
domluveny podmínky: program, místnost/učebna s možností projekce, příprava prezentace hostitelské školy, prezentace hlavního tématu, které vychází ze zaměření na práci s ŠVP, a to jak se zkušenostmi dobrými, tak i špatnými, výběr vhodného hosta.
Při organizování setkání v rámci projektu
Kurikulum G
byla důležitá také
domluva na osobním setkání s tímto koordinátorem, aby mohli organizátoři vidět prostředí školy, příslušné učebny a řízenou návštěvu přizpůsobit konkrétní situaci. Na setkání s koordinátorem se ještě upřesnil
program návštěvy
(po stránce časové, dohodou na konkrétním výběru a oslovení hosta, který by měl být na řízené návštěvě přítomen). Host je vybírán podle tématu, na které se řízená návštěva zaměří.
Oslovení hosta
bylo v rámci projektu
Kurikulum G
v kompetenci členů projektového týmu, ale pro praxi škol je vhodné, aby byl host osloven ředitelem/ředitelkou hostitelské školy, příp. po dohodě přímo koordinátorem ŠVP, který řízenou návštěvu připravuje, a může tak doladit vše potřebné přímo s hostem návštěvy.
Jsou-li domluveny výše uvedené podmínky, začíná se upřesňovat program, který je důležitým podkladem pro budoucí účastníky řízené návštěvy.
Vedle programu je připravena on-line přihláška, která obsahuje základní údaje o řízené návštěvě a požadavek na
základní údaje o účastníkovi. Program spolu s on-line přihláškou je vyvěšen na webových stránkách, kde je dostupný všem, kdo se chtějí zúčastnit. Ideální počet účastníků je deset.
Když se přihlásí plný počet účastníků, přichází první radost! A ještě větší radost nastane, když se řízená návštěva uskuteční a proběhne v tvůrčí a příjemné atmosféře. Z každé řízené návštěvyje vhodné získat zpětnou vazbu pomocí evaluačního dotazníku, ve kterém jsou uvedeny cca čtyři dotazy zaměřené na spokojenost účastníků s programem setkání, s tématem a výběrem hosta. Získané podklady lze využít pro případnou úpravu programu příštích setkání podle požadavku účastníků.
ČÍM PŘÍPRAVA SETKÁNÍ KONČÍ?
Ještě je třeba ověřit počet účastníků, potvrdit termín setkání, zkontrolovat připravenost řízené návštěvy ze strany hostitelské školy. A pak už zbývá se jen těšit na nové účastníky, nové závěry, nová setkání…
NEBOJTE SE A JDĚTE DO TOHO!
Představovaný
Model vzájemných řízených návštěv
je obecným modelem, který vychází z tříleté zkušenosti. V praxi se ukázalo, že je radost kontaktovat kolegy či kolegyně a připravovat návštěvu pro učitele z jiné školy, pochlubit se tím, co umíte, co na vaší škole mátea co se vám podařilo. A že se také něco nepodařilo? To přece vůbec nevadí, jsou tu kolegové, kteří vám pomohou a rádi si s vámi vymění osobní zkušenosti.
Loučím se s vámi následujícími slovy Olivera Wendella Holmese: „ To, co je za námi, a to, co je před námi, jsou drobnosti ve srovnání s tím, co je v nás.“

Související dokumenty