Zeptáte-li se v šesté třídě, kdo nemá Facebook, zvedne se pouze pár rukou. Výjimky se sice najdou, a záleží i na velikosti třídy, ale většinou jde o tři až šest dětí, které facebookový účet nemají. O nějaký ten rok později je už běžné, že účet mají všichni. Případně najdete jednoho odolávajícího jedince, kterému to vydrží až do střední školy. Bývá asociální, pro ostatní je „divný“. Nepoužívá sociální sítě.
Mládež a sociální sítě
Kdo není sociální, je asociál
Daniel
Dočekal,
publicista, konzultant, zabývá se informačními technologiemi, internetem, sociálními médii a bezpečností
Facebook, Instagram, Skype, WhatsApp, Snapchat, Messenger, Twitter
Doby, kdy bylo možné sledovat a hlídat, jak děti používají Facebook, jsou nenávratně pryč. Mají ho sice prakticky všechny, ale mimo něj používají ještě další sociální sítě a média. Potřebují si povídat v reálném čase, takže v mobilních telefonech najdete nejenom Facebook Messenger, ale co je důležitější, také některé ze samostatných chatovacích aplikací, ať už je to WhatsApp, nebo podstatně nebezpečnější Snapchat. Nebezpečnější hlavně proto, že děti věří tomu, že je bezpečnější a že fotografie a videa opravdu maže. Je samozřejmostí, že ve výbavě dětí a mládeže najdete Skype, často doplněný kamerou. Běžně se s tímto komunikačním nástrojem setkají už někdy na počátku základní školy - ať už pro komunikaci s kamarády či dalšími členy rodiny, nebo při hraní online her.
Ve výbavě dnes nesmí chybět něco, co dokáže pořizovat a sdílet obrázky. Za poslední rok je vidět markantní nárůst používání Instagramu. Není výjimkou, že Instagram nyní používá i třetina žáků ve třídě, zatímco loni to bylo pouze několik. Okrajově se zatím používají aplikace typu Twitter, byť ten je v posledních letech stále oblíbenější mezi středoškoláky. Na chuť „seznamkám“ (jako je například Tinder) přichází mládež také až podstatně později.
Sociální sítě od devíti let výše
Dnes je běžné, že sociální sítě mají děti už někdy od devíti let věku. Mělo by být zájmem rodičů, aby toho v případě, že o ně děti projeví zájem, využili a naučili je všem potřebným návykům, zavedli rozumná a udržitelná pravidla a hlavně si v této otázce vybudovali odpovídající důvěru. O pár let později, zejména s příchodem puberty, už tuto šanci mít nebudou. Zákaz nic neřeší, bude to mít jednoduché pokračování. Dítě si sociální síť založí samo nebo, a to se stává velmi často, mu ji založí spolužáci či kamarádi.
Nezapomeňme, že sociální sítě jsou, v rámci podmínek užívání, dostupné od třinácti let, což mimo jiné znamená i to, že většina dětí vyplňuje věk plnoletosti, a také to, že tomu odpovídá reklama, kterou budou oslovovány. Podle uvedeného věku je uživateli též nakonfigurován účet, protože například Facebook jinak nastavuje nově založený účet u dítěte a jinak u dospělého.
Fotografie a videa nově vedle obvyklých nebezpečí
Rozšíření chytrých mobilních telefonů, dostupný mobilní internet, to vše přináší vedle největších nebezpečí v podobě prozrazování osobních detailů a hrozby kontaktování někým, kdo bude chtít dítě zneužít či využít, ještě další rizika. Fotografie dětí jsou oblíbené na pedofilních sítích (a bohužel tomu velmi aktivně pomáhají nezodpovědní rodiče, nikoliv pouze děti samotné) a děti sice poměrně dobře vědí o rizicích, ale velmi často je ignorují nebo si je neuvědomí. Fotografie dnes běžně obsahují geolokační informace i řadu dalších údajů, které mohou být nějakým způsobem zneužitelné.
Nezapomínejme, že vedle nebezpečí v podobě cizích lidí si často problémy dokážou obstarat i děti samotné: kybernetická šikana, krádeže účtů, krádeže identity, zakládání falešných účtů, viry a „hacknuté“ počítače, ztracené nezabezpečené mobily či tablety, nedostatečná hesla.
Co s tím vším ve vztahu ke škole
Zakázat používání mobilních telefonů ve školních prostorách? Rozšířit jej i na školní akce? Samozřejmě, i tímto způsobem je možné vše řešit, bohužel to nepovede k ničemu prospěšnému. Žáci stejně budou mobilní telefony (a sociální sítě) používat, pro vyšší ročníky se navíc zákazy stanou ještě větším důvodem, proč něco takového dělat.
Ideální řešení? Dokázat zapojit sociální sítě do výuky a současně s tím děti naučit základním a důležitým bezpečnostním návykům. Prakticky ukázat, co je dobré, špatné, vhodné či nevhodné. Je to složité řešení, zejména kvůli obvykle odmítavému přístupu pedagogů k sociálním sítím, ale může být velmi prospěšné. Zejména pokud se něco takového podaří už od počátku druhého stupně základní školy. Později, v pubertálním věku, to bude komplikovanější. Pomoci mohou i různé kroužky a aktivity mimo výuku. V řadě případů lze velmi vhodně zapojit sociální sítě právě zde.
To nejdůležitější? Sociálních sítí se nebát.
Jak děti používají sociální sítě
Facebook:
-
Okruh - rodina, sourozenci, spolužáci a kamarádi.
-
Sdílené - texty, YouTube, videa, fotky.
Snapchat, WhatsApp:
-
Okruh - blízcí přátelé, sourozenci, spolužáci, kamarádi.
-
Sdílené - chatování, fotky a videa (důvěrnější obsah).
Twitter:
-
Okruh - spolužáci, kamarádi, cizí vrstevníci.
-
Sdílené - texty, deníček (často anonymita).
Instagram:
-
Okruh - kamarádi, cizí lidé.
-
Sdílené - fotografie (často anonymita).
Skype:
-
Okruh - kamarádi, cizí lidé.
-
Sdílené - hraní her, hlasová a obrazová komunikace.