Mediální výchova pro české školství

Vydáno:

Historie filmového a mediálního vzdělávání se započíná vlastně už v době vynálezu kinematografu, kdy někteří z pokrokových učitelů začali uvažovat o možnosti využít nový technologický výdobytek ve vyučovacích hodinách. Přesto samotný ucelený koncept mediální výchovy je až produktem aktivity učitelů a pedagogických pracovníků vykonané v průběhu posledních desetiletí.

Mediální
výchova pro české školství
 
Petr
Pláteník
 
metodik projektu
Mediální
výchova, občanské sdružení Téma dne
Šedesátá léta a rozvoj klubového hnutí přinesly silný esteticko-výchovný apel pro zapojování filmového média do výuky i do koncepce kurikulárních dokumentů. S dynamickým rozvojem televize a nekonečným tokem sériové produkce rozdílné kvality došlo k posílení protekcionistického aspektu v oblasti audiovizuální a mediální výchovy. Studenti mají být vedeni především k rozpoznání nekvalitní, morálně, politicky závadné produkce a k jejímu odmítnutí. Tyto výchovně jistě záslužné, ale kompetenčně omezující tendence byly naštěstí překonány přístupem tzv. sociálně kompetenčním, kdy jsou média nahlížena jako vlivné
prostředky socializace a jako nástroj orientace v současném rychle se proměňujícím světě.
Aspekt estetický samozřejmě není z výuky zcela vyloučen, ale posilování a rozvoj estetického cítění nepatří mezi primární cíle vyučovacího oboru mediální výchova.
Zařazení tohoto oboru v českém základním kurikulárním dokumentu, rámcovém vzdělávacím programu, mezi tzv. průřezová témata má své opodstatnění. Tedy mělo by ho, pokud by čeští učitelé různých aprobací byli odborně vyškolení v základech mediálních studií a od nich se odvíjející didaktice. Pak by zapojování cvičení, úkolů, ale i vyučovacích obsahů mediálněvýchovného charakteru do výuky jiných předmětů plnilo právě funkci průřezového tématu. A samozřejmě, to vše předpokládá splnění podmínky, že studenti a žáci jsou vedeni ke kritické a aktivní práci s různými médii od útlého věku...
Při vědomí těchto určujících podmínek současného českého školství (a s nimi souvisejících omezení) jsme utvářeli v
občanském sdružení Téma dne
náš projekt Mediální výchova jako komplexní jednoletý kurz uvedení do problematiky médií prostřednictvím rozvoje kritického myšlení. Základním cílem kurzu je rozvíjet kritické myšlení středoškolských studentů v procesu poznávání, vyhodnocování a tvorby mediálních obsahů. Primární tedy pro nás není soubor odborných vědomostí z oblasti mediologie, ale spíše aspekt propedeutický, ono uvedení do problematiky a vyvolání odborného zájmu o okruhy témat, s nimiž povětšinou dnešní mladí lidé mají jen laickou (nekritickou) zkušenost konzumenta.
Důležitou roli v tomto procesu (ale i v koncepci našeho projektu) plní zcela pochopitelně učitel realizující kurz mediální výchovy. On je vlastně hlavním adresátem samotného kurzu. Do rukou se mu dostávají komplexně pojaté učební materiály umožňující plnohodnotnou přípravu na jednotlivé hodiny kurzu, aniž by vyučující musel (pokud vyloženě nechce) trávit spoustu času vyhledáváním doplňujících informací a pracovních ukázek a seznamováním se s teorií a historií médií.
Komplet materiálů pro jednu vyučovací hodinu tvoří:
pracovní listy pro studenty, tzv. sylaby (s rozšiřujícími informacemi), powerpointová prezentace a návrh učitelské přípravy. Podstatnou složkou projektu Mediální výchova jsou tzv. mezipředmětové vztahy, kdy jsou hledány souvislosti a je operováno s odkazy k učební látce jiných vyučovacích předmětů, převážně českému jazyku a literatuře, základům společenských věd a dějepisu (s ohledem na aprobaci autora pracovních materiálů), ale např. i k fyzice či chemii atd. Doporučovaná hodinová dotace je 2 vyučovací hodiny (v bloku) týdně, ale samozřejmě ji lze uzpůsobovat možnostem vyučujícího a školy. Více informací na