Jednotné zadání ulehčuje přípravu zkoušek

Vydáno:

Parlament ČR projednává novelu školského zákona, na jejímž základě bude jednotná závěrečná zkouška v učebních oborech povinná. Školy, které si jednotné zadání ještě nevyzkoušely nebo ho používaly jen částečně, se budou muset rychle připravit na novou situaci. Přinášíme proto základní informace, které by se pro ně mohly stát vodítkem.

Jednotné zadání ulehčuje přípravu zkoušek
PhDr.
Zoja
Franklová
 
Národní ústav pro vzdělávání
Proč nová závěrečná zkouška
Reforma závěrečných zkoušek začala před deseti lety, kdy si školy samy určovaly, jak budou vypadat závěrečné zkoušky.
Úroveň absolventů byla rozdílná
a zaměstnavatelé nevěděli, s čím mají počítat, když se u nich uchází o práci někdo s výučním listem.
Myšlenka na sjednocení závěrečných zkoušek vzešla přímo ze škol.
Začala vznikat jednotná zadání pro jednotlivé obory, která jsou založena na tom, že je vytvářejí zkušení učitelé, kteří se ale musejí domluvit s odborníky z praxe na tom, co je v daném oboru nejpodstatnější a z čeho mají být absolventi zkoušeni. Velký skok pak znamenaly
projekty financované z ESF
a státního rozpočtu ČR:
Kvalita I
(2005-2008),
Nová závěrečná zkouška
(2009-2012) a
Nová závěrečná zkouška 2
(2012-2015).
Zavedení jednotných závěrečných zkoušek by mělo přispět k obnovení důvěry zaměstnavatelů k výučnímu listu, a tedy ke zvýšení prestiže učebních oborů. Když školy vyučující určitý obor využívají jednotné zadání, tak
mají závěrečné zkoušky srovnatelnou úroveň
a každá škola získává cennou informaci o tom, nakolik splňují její žáci požadavky stanovené standardem.
Logickým důsledkem
uplatnění jednotných zadání
je pak vliv na kvalitu výuky i vybavení školních pracovišť. Většina škol, které se dobrovolně přidaly k novému pojetí, opakovaně ocenila v dotazníkových šetřeních, že jim
jednotné zadání usnadňuje přípravu zkoušek.
Dobrovolně se k jednotným zkouškám připojila většina škol s učebními obory:
 
2007/2008: 50 % (pilotní školy),
 
2009/2010: 80 % (jednotná zadání zpřístupněna všem školám),
 
2011/2012: 80,6 % škol s učebními obory kategorie H, 61 % škol s obory kategorie E,
 
2013/2014: 91,2 % škol s učebními obory kategorie H, 84,6 % škol s obory kategorie E.
Jaké novinky přinášejí jednotné závěrečné zkoušky
Při ústní zkoušce dostávají žáci nově také otázky ze světa práce.
Zjišťuje se tak, zda mají základní představu o svém uplatnění, zda vědí, jak se prezentovat potenciálnímu zaměstnavateli a co dělat, když se jim nedaří najít práci.
Úplnou novinku v rámci závěrečné zkoušky představují samostatné odborné práce, které se v současnosti provádějí ve 12 oborech. Žáci se věnují zadanému tématu, sami si vyhledávají potřebné informace a své návrhy zpracovávají na počítači. Při
praktické zkoušce
pak dostanou za úkol provést (vyrobit) to, co teoreticky popsali, a pak svůj postup obhajují před komisí.
V některých oborech je součástí jednotného zadání také zkouška z cizího jazyka: v oborech kadeřník, aranžér, řezníkuzenář, pekař je zařazena do písemné zkoušky, v oborech kuchař-číšník, cukrář, jezdec a chovatel koní do praktické zkoušky, obor hodinář má cizí jazyk v písemné i praktické zkoušce.
Jak získat jednotné zadání
Jednotná zadání jsou pro školy zpřístupněna každý rok v informačním systému nové závěrečné zkoušky.
Zadání pro samostatné odborné práce
(ve 12 oborech vzdělání) jsou zveřejněna na začátku ledna,
zadání ústních a praktických zkoušek
v březnu a
zadání pro písemnou zkoušku
v dubnu. Každé jednotné zadání má variantu pro zkoušející, která obsahuje úplné znění jednotného zadání i s organizačními pokyny, pravidly pro hodnocení žáků a správnými řešeními, a variantu pro žáky, která se skládá pouze z toho, co žáci přímo využívají u závěrečných zkoušek (tj. pokyny pro žáky, zadání témat a dokumentaci potřebnou k jejich řešení).
Každá škola, která vyučuje učební obory, má
přístup do informačního systému nové závěrečné zkoušky
a může si jednotná zadání pro obory, které vyučuje, stáhnout. Za ochranu jednotného zadání před vyzrazením odpovídá ředitel školy, ten také určí pedagogy, kteří budou mít k zadání přístup.
Při přípravě zadání ve škole si může ředitel přímo vybrat v informačním systému ta témata, která odpovídají zaměření školy. Jejich počet musí současně odpovídat pravidlům stanoveným ve vyhlášce. Informační systém pak vygeneruje zadání, které je připraveno podle potřeb dané školy.
Co se podařilo během projektu NZZ_2
V dubnu 2015 skončí projekt Nová závěrečná zkouška 2, jehož cílem bylo dokončit reformu závěrečných zkoušek v učebních oborech. Byla podstatně rozšířena databáze témat, která jsou základní součástí jednotných zadání. V současnosti je k dispozici cca 11 000 témat pro ústní, praktické a písemné zkoušky, což umožňuje školám připravit každý rok jiné zadání pro své žáky.
Tvorba nových témat
probíhala hlavně v těch oborech, kde se učí velké množství žáků, nebo tehdy, když některé ze zaměření daného oboru nebylo dostatečně pokryto. To mělo v minulých letech za následek, že školy, které měly toto zaměření ve svém ŠVP, nemohly přejít na jednotné zadání. Třeba v oboru strojní mechanik chyběla témata zaměřená na letectví a v oboru prodavač zase zaměření na květináře.
Školy mohou využít nové moduly informačního systému:
 
Modul pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
umožňuje školám změnit velikost, barevnou paletu či sytost obrázků, upravit velikost písma, změnit orientaci stránky nebo měřítko zobrazení. Tato inovace umožňuje učitelům reagovat na speciální potřeby žáků, které daná škola vzdělává.
 
Vzdělávací modul
nabízí e-learningové kurzy pro editory jednotných zadání a autory témat. Získají zde informace a dovednosti potřebné pro práci v informačním systému podle jejich individuálních potřeb.
 
Modul pro realizaci písemných zkoušek na počítači
obsahuje databanku úkolů, z níž je možné generovat zadání pro jednotlivé žáky. V březnu 2015 se budou ověřovat ve třiceti pilotních školách navržené postupy pro realizaci písemné zkoušky na počítači.
Metodická pomoc školám
Po skončení projektu bude mít nové závěrečné zkoušky na starosti nadále Národní ústav pro vzdělávání. Ten bude nejenom spravovat databázi témat a organizovat jejich inovaci, ale bude také zajišťovat metodickou pomoc školám i tvůrcům témat. K dispozici bude
e-learningové vzdělávání
a v elektronické podobě také metodické příručky o tom, jak používat jednotné zadání ve školách. Každý rok proběhne inovace u třetiny témat obsažených v databázi.Ta zahrnuje jak tvorbu zcela nových témat, tak aktualizaci existujících témat podle vývoje v oboru či vydávání nových norem. Pokud školy narazí na oblast, která se v tématech nedostatečně odráží, mohou na to kdykoli upozornit a jejich učitelé se mohou zapojit do práce na nových tématech.
Publikace
Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole v roce 2014/2015
bude zveřejněna na webu projektu začátkem března 2015.
ZDROJE
 
www.nuv.cz/nzz2
NA CO SE ŠKOLY PTAJÍ
Učitelé (a někdy také žáci a jejich rodiče) se obraceli na Národní ústav pro vzdělávání se svými dotazy buď prostřednictvím diskuzního fóra na webových stránkách projektu, nebo e-mailem. Vybrali jsme nejčastější dotazy, které ukazují, s jakými problémy se při zavádění nové závěrečné zkoušky školy potýkají.
Kdy budou zveřejněny otázky pro zkoušky ve školním roce 2014/2015 (červen 2015)? V případě, že bychom chtěli upravit nějakou otázku (konktrétně u praktické zkoušky 65-51-E/01 stravovací a ubytovací služby) ve smyslu změny přílohy „místo rýže dát knedlík“, jakým způsobem nejlépe postupovat?
Témata ústní a praktické zkoušky budou zveřejňována v průběhu března 2015, témata písemné zkoušky z důvodu utajení později - od druhé poloviny dubna.
Do obsahu témat jednotného zadání bohužel nemůžete zasahovat. Například při změně přílohy z rýže na knedlík určitě stoupne náročnost tématu (příprava knedlíku je těžší a časově delší než příprava rýže). Jako škola se ovšem můžete obrátit na NÚV s tím, že byste navrhovali do jednotného zadání další téma/témata, u kterých by tato příloha byla.
Romana Jezberová, metodička tvorby JZZZ
Chtěla bych se informovat, zda je pro školní rok 2014/2015 jednotné zadání závěrečné zkoušky pro „E“ obory již povinné. Nebo můžeme využít např. jen dílčí části ZZ, jak tomu bylo dosud?
Novela školského zákona, která zavádí povinné využití jednotných zadání, je ve schvalovacím procesu v Parlamentu a nakonec ji musí podepsat prezident republiky. Je tudíž docela možné, že se bude vztahovat už na červnové závěrečné zkoušky. Proto prosím raději využijte celé jednotné zadání - bude k dispozici v březnu 2015. Pokud by s tím byl nějaký problém, tak mi napište.
Dana Kočková, hlavní manažerka NZZ_2
Dnes jsme zahlédli u žáků na dílně, jak si prohlížejí na tabletu zadání. Když jsme se jich zeptali, kde to vzali, tak prý ofotili při písemce. A na dotaz čím, že jsme si toho nevšimli, odpověděli, že to fotili fotoaparátem, který je v propisovací tužce, tedy nikdo z dozoru to ani nepostřehne. Jak tomu chcete zabránit?
Máte pravdu, je to opravdu těžké. Nyní připravujeme inovaci systému, kdy se budou pro každého žáka pro písemku generovat úkoly z databanky úkolů. Ty se pak vytisknou a žák je vypracuje na papíře nebo je zpracuje na počítači. Každý žák tak bude mít do jisté míry jedinečnou kombinaci úkolů v písemce a únik obsahu jedné písemky nebude tolik závažný.
Dana Kočková, hlavní manažerka NZZ_2
Nešel by udělat trochu lépe informační systém pro stahování JZZZ? Pokud je potřeba stejný soubor (třeba hodnoticí tabulky aj.) u více zadání, určitě by to šlo udělat tak, že by byl jeden odkaz s popisem, ke kterým tématům je to potřeba stáhnout. Takto sekretářka opakovaně stahuje jedno a to samé.
Děkujeme za podnět. Stávající strukturu, kdy jsou soubory s přílohou u každého tématu, měnit nelze. Téma je samostatná jednotka, uložená v databázi, odkud ji přebírá škola. V případě společných souborů by však pomohlo upozornění v organizačních pokynech a škola by si je pak stáhla jen jednou. To už leckde je, např. v jednotném zadání pro obor prodavač. Bohužel ne všude. Tuto informaci můžeme do organizačních pokynů dodat příští rok.
Dana Kočková, hlavní manažerka NZZ_2
Zamyslete se nad spotřebou papíru, pokud se nesmí s texty nijak dále pracovat... Žáci zvolí téma u písemných prací. Škola má připraveny stohy papíru, které potom zbytečně skartuje. Nebylo by vhodné tisknout až po výběru témat? Trvá to pár minut.
Tisk zadání písemné zkoušky až po volbě tématu žákem -ano, tento postup je možný. Pokud vám to technické vybavení vaší školy umožňuje, dělejte to tak. V tomto smyslu upřesníme pokyny pro školy pro další školní rok. Zde opravdu záleží na vnitřních možnostech každé školy.
Hana Hušáková, zástupkyně hlavní manažerky projektu
Mám otázku ohledně svého syna. Na své škole by měl skládat NZZ. Je od ZŠ veden v pedagogicko-psychologické poradně pro VPU - dyslexie, dysgrafie, ADHD. Je nějak upraveno, jak dělat zkoušky pro tyto žáky? Testy jsou limitovány časem a čtení zadání jim trvá déle.
Jednotné zadání samo o sobě takto upraveno není, ale je možné ho graficky přizpůsobit potřebám žáka v novém modulu informačního systému. Pokud jde o školskou legislativu, jsou možnosti uvedeny ve školském zákoně [zákon č. 56/2004 Sb., v platném znění, viz zejména odstavec d)]. Zcela běžná je taková praxe, že pokud je žák veden v nějaké pedagogicko-psychologické poradně, požádá třídní učitel nebo rodič žáka pracovníka této poradny o vyjádření k žákově diagnóze. Na tomto základě lze prodloužit i časové limity na řešení témat písemné zkoušky, testů apod. Totéž je možné i u ostatních zkoušek. Někteří tělesně postižení žáci mají např. mnohem více času na konání praktické zkoušky. Neslyšící žáci mohou mít u ústní zkoušky asistenta, který jim tlumočí ve znakovém jazyce, apod. Proto vám doporučuji obrátit se na třídního učitele vašeho syna a domluvit se s ním na řešení této záležitosti.
Romana Jezberová, metodička tvorby JZZZ
Naše škola je v projektech JZZZ zapojena od samého začátku a považujeme jej za přínosný. Již několik let se však potýkáme s jedním oborem (H), který je velice široký a u něhož nám zadání otázek z ani jedné závěrečné zkoušky nevyhovuje. Jedná se o obor 26-52-H/01 elektromechanik pro zařízení a přístroje. Naše škola má tento obor profilovaný jako bývalý elektromechanik -SZT. Zhruba 1/3 odborného učiva zabírá zabezpečení dopravních cest, především kolejových vozidel. Naopak námi profilovaný obor neobsahuje například prvky z klasické slaboproudé techniky nebo výzbroj výtahů atp. Tyto okolnosti nám neumožňují využít JZZZ, neboť otázky JZZZ nezahrnují naši profilaci zmiňovaného oboru. Byl bych rád, kdybyste mi mohli zodpovědět otázku, jak se tato situace dá řešit.
Pro letošní školní rok jsou již témata připravená, uzavřená a ve schvalovacím režimu. Změna či doplnění o další nejsou z časových důvodů možné. Budou se ovšem opět připravovat témata jednotného zadání NZZ pro další školní rok a uvítám každou nabídku ke spolupráci v autorském týmu či diskuzi k přípravě nových témat, aby si pokud možno každá škola pro daný vyučovaný obor mohla v JZZZ vybrat to téma, které jí bude vyhovovat a splňovat její požadavky.
Luboš Znamenáček, editor oboru 26-52-H/01

Související dokumenty