Společnost Scio již deset let každoročně organizuje přijímací zkoušky pro střední školy. V roce 2012 se do projektu zapojilo 24 492 uchazečů, kteří usilovali o přijetí na 227 středních škol. V Karlovarském, Pardubickém a Zlínském kraji byly přijímací zkoušky Scio jednotně realizovány ve všech oborech středního vzdělávání ukončenými maturitní zkouškou.
Jaké typy důvodů uvádějí žáci pro výběr oboru střední školy?
Naděžda
Vojnovičová
analytička Scio.cz
Uchazeči v prvním termínu přijímacích zkoušek vyplňovali po posledním testu dotazníky.
Výsledky dotazníkového šetření
ovšem nebyly spojovány s výsledkem přijímacího řízení. Dotazníky byly zaměřeny na postoje k předmětům, hodnocení vlastních kompetencí k učení,
mimoškolní aktivity uchazečů
a preference při výběru oboru střední školy. O posledním z témat se podrobněji zmíníme v dnešním článku.Důvodů, které uchazeči zvažují při výběru oboru školy, bývá obvykle několik. Proto jsme je seskupili podle
jejich věcného obsahu
do skupin a na základě reálných dat s využitím faktorové analýzy ještě revidovali.Vytvořili jsme následující skóre:
VNIM – skóre
vnitřní motivace
je založeno na volbě školy podle zajímavosti poskytovaných informací, vybavení, nabídky volnočasových aktivit a nabídky volitelných předmětů.VNĚM – skóre
vnější motivace
je založeno na volbě školy podle doporučení učitele, přání rodičů, dopravní dostupnosti a šance na přijetí.PVŠ – skóre
přípravy na VŠ
je založeno na volbě školy podle pověsti školy, doporučení vrstevníka a předpokladu, že bude dobrou přípravou pro VŠ.PZAM – skóre
přípravy pro zaměstnání
je založeno na volbě školy podle zájmu o obor či zaměření školy a podle toho, zda umožní získat dobře placené zaměstnání.Skóre jsme spočítali pomocí dvouparametrického modelu IRT aplikovaného postupně na jednotlivé skupiny podotázek.
Kladné hodnoty skóre
vyjadřují, že pro respondenta byla příslušná skupina důvodů nadprůměrně důležitá,
záporná hodnota
vyjadřuje podprůměrnou důležitost.Pokud uchazeč neuvedl odpověď u všech podotázek příslušné skupiny, nebylo mu pro tuto skupinu přiřazeno žádné skóre. Skóre byla spočtena odděleně pro školu na 1. místě a pro školu na 2. místě.
Všechna skóre jsou desetinná čísla rozložená kolem nuly, přičemž nula reprezentuje průměrnou hodnotu pro daný soubor uchazečů.
Uchazeč s nulovým skóre
(hypoteticky) by volil na stupnicích odpovědi odpovídající průměru za všechny respondenty, nikoliv střední body stupnice. Kladná hodnota skóre znamená nadprůměrnou míru (v rámci souboru uchazečů) sledované vlastnosti, záporná hodnota skóre znamená podprůměrnou míru.Rozdíly v preferencích při výběru školy
jsou patrné z grafů. Graf č. 1 uvádí důvody pro výběr oboru školy, které byly uvedeny na 1. místě.Faktory, které souvisí s
vnitřní motivací
(VNIM), jako jsou například zajímavost poskytovaných informací, vybavení atd., ovlivňují především uchazeče, kteří vybírají obory ve skupinách zdravotnických oborů1), gymnázií a společenských oborů2). Nejméně důležité jsou pro uchazeče ze skupiny přírodovědných oborů3).Faktory, které souvisí s
vnější motivací
(VNĚM), tj. doporučení učitele, přání rodičů a dostupnost, jsou důležité pro uchazeče ze všech skupin oborů, nejvíce však pro uchazeče ve skupinách zdravotnických a přírodovědných oborů a oborů gymnázií. Nejméně důležité jsou pro uchazeče ze skupiny technických oborů4).U skupin faktorů, které souvisí s přípravou ke studiu na VŠ (PVŠ) a přípravou pro zaměstnání (PZAM), je zásadní očekávání spojené s vybraným oborem. Zatímco skóre přípravy na VŠ (PVŠ) má kladné hodnoty u uchazečů na gymnázia – je pro ně tedy velmi důležité, u ostatních skupin oborů nabývá toto skóre záporné hodnoty.
Naopak zatímco skóre přípravy na zaměstnání (PZAM) nabývá kladných hodnot u oborů skupiny ekonomických5), elektrotechnických6), technických, ostatních7) a zdravotnických, má u uchazečů na gymnázia zápornou hodnotu. Přírodovědné obory mají sice také zápornou hodnotu, ale skóre se pohybuje blíže nule.
Jak ukazuje následující graf č. 2, význam faktorů, které souvisí s vnitřní a vnější motivací a s přípravou pro zaměstnání, se při výběru školy na 2. místě zvyšuje, význam faktorů souvisejících s přípravou na VŠ se u uchazečů na gymnázia snižuje a u ostatních oborů se zvyšuje.
1 Zdravotnický asistent, Nutriční asistent, Laboratorní asistent, Asistent zubního technika, Zdravotnické lyceum.
2 Sociální činnost, Veřejnosprávní činnost, Bezpečnostně právní činnost, Informační služby, Pedagogické lyceum, Předškolní a mimoškolní pedagogika, Podnikání, Cestovní ruch, Gastronomie, Hotelnictví, Obchodník, Kosmetické služby, Masér sportovní a rekondiční.
3 Ekologie a životní prostředí, Agropodnikání, Zahradnictví, Mechanizace a služby, Lesnictví a veterinářství.
4 Strojírenství, Mechanik strojů a zařízení, Dopravní prostředky, Mechanik seřizovač, Technik-puškař, Technická zařízení budov, Geodézie a katastr nemovitosí, Stavebnictví, Požární ochrana, Autotronik, Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení, Technické lyceum.
5 Ekonomika a podnikání, Obchodní akademie, Ekonomické lyceum.
6 Elektrotechnika, Mechanik elektrotechnik, Informační technologie.
7 Chemik operátor, Aplikovaná chemie, Technologie potravin, Analýza potravin, Zpracování usní, plastů a pryže, Operátor dřevařské výroby, Nábytkářská a dřevařská výroba, Obalová technika, Reprodukční grafik pro média, Fotograf, Provoz a ekonomika dopravy, Logistické a finanční služby, Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů.