Jak podpořit zájem o přírodovědné a technické vzdělávání

Vydáno:

Firmám dlouhodobě chybějí technicky a přírodovědně vzdělaní odborníci. Je třeba podpořit přírodovědné a technické vzdělávání a přemýšlet, jak pro žáky učinit přírodní vědy atraktivnější. Jednou z cest je projekt „NatTech“ MSK, který realizuje naše škola už druhým rokem.

Co je "NatTech" MSK?

Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji (dále jen NatTech MSK), reg. číslo CZ.1.07/1.1.00/44.0008, ev. číslo smlouvy 01918/2013/EP, je součástí Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Je realizován od srpna 2013 do června 2015 a financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Příjemcem podpory je MSK, který řídí administraci a je nápomocen zapojeným školám. Naše gymnázium je jednou ze šestnácti participujících středních škol. Na ty je v projektu navázáno celkem 85 základních škol. Našimi partnerskými školami jsou ZŠ Vratimov, Datyňská 690, ZŠ Vratimov, Masarykovo náměstí 192, ZŠ Ostrava-Muglinov, Pěší 1/66 a ZŠ Ostrava – Slezská Ostrava, Bohumínská 72/1082.
Cíle a aktivity projektu na naší škole:
-
Podpořit zájem o přírodovědné a technické vzdělávání, a to nejen u žáků našeho gymnázia, ale i na čtyřech partnerských základních školách, které s námi v rámci projektu spolupracují.
-
Zlepšit komunikaci a spolupráci v linii ZŠ a SŠ.
-
Zásadně zmodernizovat přírodovědnou učebnu, vybavit školu novými pomůckami pro výuku a žákovské experimenty v předmětech chemie, biologie a fyzika, vybudovat venkovní učebnu s naučnou stezkou (vybavit školní pozemek zázemím pro venkovní výuku).
-
Motivovat a vzdělávat vyučující pro inovaci metod a implementaci nových poznatků do výuky přírodovědných předmětů.
Jak probíhala realizace
Realizační tým projektu pracoval pod vedením Mgr. Daniela Kašičky, ředitele školy. Při přípravě i ve všech fázích realizace projektu bylo důležité důkladné plánování, předvídavost, ponechání dostatečných časových rezerv před závaznými termíny, pečlivost při organizaci množství výběrových řízení. Stále bylo nutné hlídat závazný poměr mezi prostředky vynaloženými na materiální vybavení a prostředky na tzv. měkké aktivity (vzdělávací akce, exkurze, projektové dny...).
Co škole zůstane
V rámci projektu NatTech byla zásadně zmodernizována přírodovědná učebna. Díky modernímu přístrojovému vybavení, vyspělé prezentační technice a zvýšené kapacitě učebny jsme získali prostor, kde bude možné realizovat kromě běžné výuky také přírodovědné přednášky, workshopy, badatelsky orientované aktivity, soutěže a konference. Pro výuku fyziky, chemie a biologie bylo pořízeno mnoho nových přístrojů a pomůcek.
Naše škola disponuje velkým pozemkem se sportovním areálem a plochami parkového charakteru. Didaktické využití tohoto potenciálu pro výuku biologie se přímo nabízí. Už dlouho jsem nosila v hlavě plán na vybudování venkovní učebny s naučnou stezkou a teprve díky projektu NatTech se našly finance na realizaci dávného snu. Vytvořili jsme naučnou stezku s lavičkami a pergolou a vybudovali venkovní učebnu, která poskytne zázemí pro terénní biologická cvičení. Naučná stezka představuje 40 druhů dřevin, typické stromy české krajiny, ale i méně běžné druhy, se kterými se žáci mohou setkat v parkových městských výsadbách. Zároveň upozorňuje na další biologické zajímavosti, jako jsou lišejníky, houby, bezobratlí i obratlovci a jejich pobytové znaky.
Potěšilo mě, že se do realizace stezky ochotně zapojili žáci i kolegové, kteří pomáhali s výsadbou stromů. Jako vedoucí přírodovědného kroužku jsem jeho členy zapojila do vyhledávání informací pro sestavení textů na popisné tabule. Přála bych si, aby byla výuka pro žáky zábavná. Proto jsem stezku doplnila čtyřmi interaktivními prvky, které umožňují otestovat formou hry získané znalosti.
Se členy přírodovědného kroužku nyní plánujeme doplnění stezky o hnízdní budky, motýlí louku a hmyzí hotel. Gymnázium Hladnov nabízí sdílení naučné stezky partnerským ZŠ i zájemcům z jiných škol. Učitelé zde mohou realizovat s žáky vlastní vzdělávací aktivity nebo využít naše připravené pracovní listy.
Aktivity zaměřené na žáky naší školy
Pro žáky naší školy byla zorganizována v rámci projektu řada exkurzí s různým zaměřením podle ročníku studia. Jednalo se např. o etologickou exkurzi do zoo, na výstavu Bodies, na pracoviště AV ČR, do výrobní linky pivovaru, chemičky, tepelné elektrárny.
Pro zájemce z naší školy je dále realizován přírodovědný kroužek v rozsahu dvou hodin týdně. Jako vedoucí tohoto kroužku musím neustále přemýšlet, jak žáky zaujmout, neboť tato aktivita je volnočasová, zcela dobrovolná. Osvědčilo se mi zařazovat mnoho badatelsky zaměřených experimentů. Zájemci z kroužku mohou také chovat drobná terarijní zvířata ve školní minizoo. Oblíbeným zpestřením činnosti kroužku jsou besedy s odborníky z praxe a řada přírodovědných exkurzí. Díky financím z projektu si můžeme dovolit objednat autobus pro přepravu žáků do místa exkurze. To nám umožňuje navštívit v odpoledních hodinách, tedy bez narušování výuky, odborná pracoviště v okolí Ostravy. Členové přírodovědného kroužku dále pomáhají při údržbě a rozvoji naučné stezky Gymnázia Hladnov. V rámci spolupráce se základními školami realizují programy vzájemného učení a vytvořili řadu pomůcek pro propagaci přírodovědy.
Aktivity zaměřené na žáky partnerských ZŠ
Součástí projektu NatTech jsou také programy vzájemného učení žáků partnerských ZŠ žáky naší SŠ. V rámci nich se uskutečňují podzimní sokolnické dny, jarní projektové dny, zimní volnočasové aktivity a přírodovědně-technická exkurze. Do sokolnických dnů se zapojili všichni žáci gymnázia a čtyři třídy z partnerských ZŠ. Gymnazisté připravili pro žáky ZŠ prezentaci, která představila interaktivním způsobem nejvýznamnější druhy dravců a sov ČR. Poté následoval přesun na hřiště, kde sokolníci prezentovali živé dravce a sovy.
Další čtyři třídy z partnerských ZŠ měly možnost poznat prostředí naší školy při projektovém dni. V režimu cyklických záměn absolvovaly třídy čtyři programové bloky: experimenty z fyziky, práci s chemickými modely, zeměpisnou cestovatelskou besedu a biologický blok. Ten se realizoval formou skupinové práce v areálu nové školní naučné stezky. Průvodci a pomocníky žákům ZŠ byli studenti našeho gymnázia.
Jako velmi přínosná se ukázala přírodovědná volnočasová aktivita pro žáky partnerských ZŠ. Zájemci z 8. a 9. tříd těchto škol postupně absolvovali na naší škole tři odpolední bloky experimentů z fyziky, chemie a biologie. Program byl opět koncipován jako vzájemné učení – žáci našeho gymnázia byli nadšenými spolurealizátory. Příjemně mě překvapilo, že jim vydrželo nasazení až do konce, přestože každý programový blok museli zopakovat čtyřikrát, s každou ZŠ v jiném odpoledni. Vyvrcholením byla společná exkurze žáků do Liberce s návštěvou botanické zahrady, zoo a IQ parku. Potěšující je, že s mnoha absolventy loňských kroužků pro ZŠ jsme se poté setkali jako s uchazeči o přijetí na naši školu.
Aktivity zaměřené na učitele
Projekt NatTech umožňuje financovat vzdělávací akce pro pedagogy přírodovědných oborů. Využili jsme tuto možnost k zorganizování série školení v práci s měřicími čidly zakoupenými z rozpočtu projektu.
V rámci projektu byla uspořádána pro učitele přírodovědných předmětů čtyři dvouapůldenní víkendová metodická setkání. Tyto vzdělávací akce probíhaly v prostředí Moravskoslezských Beskyd. Jednotlivých setkání se vždy účastnilo cca 80 pedagogů. Kromě terénních exkurzí zahrnovala setkání přednášky, workshopy a experimenty pro učitele biologie, fyziky, chemie a zeměpisu. K největším přínosům akcí patřilo sdílení osvědčených metodických postupů, tipů a připravených materiálů do výuky, zejména se zaměřením na badatelství. Učitelé získali konkrétní náměty pro zpestření výuky s cílem přitáhnout zájem žáků k přírodovědným předmětům. Metodická setkání byla koncipována jako společná akce učitelů ZŠ, SOŠ a gymnázií. To se velmi osvědčilo vzhledem k možné výměně zkušeností a navázání bližší spolupráce mezi ZŠ a SŠ, aby znalosti a dovednosti absolventů ZŠ lépe odpovídaly požadavkům SŠ.
Úskalí a možná rizika
Je třeba mít na paměti, že díky projektu, obrazně řečeno, nezískáváme peníze na novou učebnu nebo pomůcky, nýbrž na monitorovací indikátory. Proto je při sestavování projektu důležité pečlivě zvažovat plánované počty podpořených žáků, vyučovacích hodin odučených v nových učebnách atd., aby tato čísla nebyla nadsazená a škola se nevystavila problémům s jejich nedodržením.
Jako úskalí vnímám i tlak na co největší hospodárnost, kdy ve výběrových řízeních vítězí kritérium nejnižší ceny. Snaha firem zvítězit nad konkurencí stlačením ceny na minimum může vést ke snížení trvanlivosti a užitné hodnoty pořízených věcí. Škola inovuje vybavení se záměrem víceletého efektu a nemůže si dovolit pomůcky po záruční době vyhodit a opět pořizovat nové. Aby se škola vyvarovala pořízení nekvalitních služeb, zařízení a pomůcek z podřadných materiálů, je třeba věnovat mimořádnou pozornost důkladnému podrobnému specifikování technických parametrů poptávaných výrobků.
Čerpání prostředků na obnovu materiálního vybavení nese ještě další rizika. Při přípravě projektu se detailně a přesně plánuje finanční stránka věci. Než projekt projde schvalovacím řízením, může se stát, že některé zboží a služby mezitím zdraží či zmizí z trhu určitý typ výrobku a odpovídající náhrada není k dispozici v původní cenové hladině.
Administrativní náročnost přípravy a realizace projektu, jeho evaluace a udržitelnost je obrovská. Je dobré mít vše na paměti při plánování pozic v realizačním týmu, aby se tato zátěž rozdělila mezi větší počet spolehlivých lidí. Do nákladů projektu je potřeba zahrnout dostatek prostředků na tisk, fotodokumentaci, kopírování a složky pro archivaci materiálů projektové dokumentace.
Projekt – příležitost, nebo dřina?
Dle mého soudu – obojí. Finanční prostředky poskytnuté díky projektu rozhodně nejsou snadno získané peníze. Je třeba počítat s velkou časovou a organizační náročností, každá přidělená koruna je tvrdě odpracovaná. Současně je třeba si uvědomit, že tak velké částky pro modernizaci prostor a vybavení by škola jiným způsobem těžko získala.
Projekt NatTech mě na dva školní roky zcela pohltil. Většiny akcí jsem se zúčastnila, mnohé z nich jsem pomáhala organizovat. Během trvání projektu se zásadně zlepšilo materiální vybavení školy pro výuku přírodovědných předmětů. Všichni zúčastnění žáci i vyučující získali spoustu motivujících osobních zkušeností při exkurzích a setkáních s přírodovědnými odborníky. Zvýšil se počet žáků, kteří se rozhodli maturovat z biologie. Navázali jsme bližší spolupráci se čtyřmi základními školami a získali zkušenosti, jak společnými akcemi směřovat zájem žáků ZŠ ke studiu na naší škole.