Globální vzdělávání nás baví

Naše škola se již v roce 2014 stala „Světovou školou“. Jde o mezinárodní titul, který v České republice přidělují společnosti Člověk v tísni, ARPOK a Multikulturní centrum. „Světová škola“ je prestižní ocenění, které je udělováno pod záštitou Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Celý projekt je založen na tom, že škola intenzivně zapojuje do výuky témata globálního rozvojového vzdělávání. Školy, kterým se to daří, se mohou pokusit obhájit svou práci na veřejné prezentaci, kterou si připraví jejich žáci. V případě, že svůj školní projekt v oblasti globálního rozvojového vzdělávání obhájí, dostane škola tento titul, který musí každé dva roky znovu obhájit.

Globální vzdělávání nás baví
Mgr.
Kateřina
Měšťánková,
koordinátorka Světové školy, Škola Kavčí hory - MŠ, ZŠ a SOŠ služeb, Praha 4
Michaela
Kallupová,
žákyně třídy S1. A, Škola Kavčí hory - MŠ, ZŠ a SOŠ služeb, Praha 4
Tématem naší školy v projektu jsou dětská práva. Toto téma jsme zvolili zejména proto, že spojuje všechny tři stupně vzdělávání, které nabízíme, od mateřské školy přes základní až po střední odbornou školu. V tomto školním roce se nám podařilo navázat spolupráci s dětským domovem a školou v Nairobi. Naše děti i naši žáci začínají s dopisovou komunikací nejen o problematice dětských práv u nás a v Africe. Ve spolupráci s naším partnerem také chystáme sbírku hraček a oblečení. Na závěr školního roku připravujeme charitativní akci „Běh pro Afriku“, jejíž výtěžek bude věnován na podporu afrického studenta přecházejícího z naší partnerské základní školy na školu střední.
Součástí naší práce v projektu je celoroční systematické začleňování témat globálního rozvojového vzdělávání do výuky. V projektu se snažíme pracovat s dětmi všech věkových kategorií. V průběhu celého školního roku se u nás konají programy, aktivity a projektové dny věnované této problematice. Maximálně využíváme propojení našich škol, a proto mají zejména žáci střední školy široké pole možností pro zorganizování projektového dne pro své mladší kolegy. Úspěšným projektovým dnem byly naše „Globální Vánoce“. Jednalo se o projektový den, který připravili žáci 1. ročníku střední odborné školy pro žáky 2. stupně základní školy. Vše bylo v jejich rukou a v jejich režii. Jasné bylo pouze zadání - témata globálního vzdělávání - a termín 22. 12. 2015
„Sedět na tvrdé, nepohodlné židli. Držet oči otevřené a předstírat, že posloucháte skupinu studentů, kteří prezentují projekt, jehož název jste už zapomněli. Tak přesně takhle náš projektový den nevypadal.“
Třicet studentů se rozdělilo do pěti skupin a každá skupina si vybrala téma, které ji oslovilo a kterému se chtěla věnovat. Nastala první fáze, kdy si o dané problematice museli studenti samostudiem zjistit co nejvíce informací. Získané informace pak mezi sebou sdíleli ve skupině. Každá skupina konzultovala své téma s učitelem. Druhou fází byl výběr aktivit, které byla každá skupina schopná připravit pro své mladší spolužáky. Byl stanoven čas, který bude věnován každému týmu žáků základní školy na jednotlivých stanovištích. Každý tým byl tvořen z žáků všech věkových skupin 2. stupně. Rozdělení do týmů a doprovodný program ve formě filmového klubu si vzali na starost učitelé - koordinátoři „Světové školy“.
„Výrok ,Škola hrou’, jedině tak se dá popsat náš projektový den ,Globální Vánoce’. Naším cílem bylo zapojit žáky do her a seznámit je jejich prostřednictvím s globálními problémy. A já myslím, že se nám to povedlo. Pro vytvoření kvalitního projektového dne je zapotřebí kreativita a schopnost upoutat diváky a to nám rozhodně nescházelo. Teoretické poučky mají střídat praktické činnosti, aby si zúčastnění dokázali udělat o problému dobrý obrázek. Proto jsme zapojili všechny své schopnosti a dovednosti a pustili se do projektu. Dne 22. 12. 2015 jsme jej uskutečnili. Jako 1. ročník střední školy jsme byli pověřeni přípravou. Podle mého názoru to byl dobrý nápad, protože kdo by žákům 2. stupně základní školy měl vysvětlit teoretickou i praktickou formou problémy ve světě lépe než děti nejblíže jejich věku? Víme, jak přemýšlejí. Víme, jak upoutat jejich pozornost. Vysvětlíme jim to tak, jak jsme to sami pochopili.“
Byli jsme mile překvapeni, s jakou zodpovědností žáci k přípravě celého projektového dne přistupovali. Na přípravy měli dostatek času, což se nám vrátilo v množství nápadů, které pro realizaci měli. V některých činnostech bylo třeba jejich fantazii korigovat, některé aktivity nebyly vzhledem k časové dotaci celé akce proveditelné.
„Každá naše skupina, každé téma globálního rozvojového vzdělávání bylo v jedné třídě, kam za námi chodily týmy po šesti dětech. Za každou správně splněnou hru dostaly týmy indicie pro splnění dalšího úkolu. První téma byla migrace ve světě; žáci zde například pochopili rozdíl mezi migrantem a uprchlíkem. Za správně vyplněný kvíz pak dostali indicie. Druhým tématem byly mezinárodní instituce. Účelem aktivity bylo získat informace, které se doplňovaly do textu. Žáci museli hledat části textu po třídě a správně je řadit. Účelem třetího tématu bylo seznámit žáky s problematikou nerovnosti mezi ženami a muži. Chudoba a nerovnost byl název pro čtvrté téma. Žáci pochopili, že nikdo nemá všechno. Jako poslední téma bylo životní prostředí. Pro žáky byla připravena křížovka s tajenkou a hra na třídění odpadu."
Všechny týmy se zúčastnily projektového dne s nasazením. Panovala příjemná atmosféra podpořená vidinou blížících se vánočních prázdnin. Žáci 9. tříd byli překvapení, že vše pro ně zorganizovali spolužáci, kteří jsou jen o rok starší než oni sami. Celý projektový den byl doplněn promítáním sociálních spotů, o kterých žáci na závěr dne psali krátké eseje. Z celého dne si odnáším příjemný pocit, že jsme naše žáky něco nového naučili, vlastně, že se naučili něco nového sami od sebe. Že jsme podpořili vzájemné vztahy mezi naší základní a střední školou a že jsme si uvědomili, jaké máme štěstí, že jsme se narodili právě na této části planety. Snad se nám v tomto předvánočním čase podařilo našim dětem ukázat, že Vánoce nejsou jen svátky konzumu, ale i časem k zastavení a zamyšlení se nad hlubšími problémy a souvislostmi.
„Průběh celého projektu nás všechny mile překvapil. Bavila nás příprava i samotná práce s dětmi. Naučili jsme se nové věci a seznámili se s ostatními žáky školy. Příprava projektového dne v nás prohloubila schopnost spolu komunikovat a navzájem spolupracovat ve skupinách. Měli jsme radost, že se žáci do všeho aktivně zapojili a tím podpořili naši chuť do přípravy dalších smysluplných projektů. Těšíme se na příští spolupráci s učiteli i žáky.“