Erasmus+ a ochrana přírody

Vydáno:

Celosvětově aktuální otázka ochrany životního prostředí se promítá i do programu Erasmus+. V lednu 2021 vstupuje Erasmus+ do nového programového období, které si klade za cíl ekologicky šetrné aktivity podpořit. I současné projekty však na ekologii pamatují a otázka životního prostředí je častým tématem mezinárodní spolupráce organizací nejen v sektoru školního vzdělávání.

Erasmus+ a ochrana přírody
Markéta
Beťková
Dům zahraniční spolupráce
 
Havířov chrání Evropu
Téma ochrany evropského přírodního bohatství si pro svůj Erasmus+ projekt vybrala i střední škola z Havířova, která společně se školami z Polska a Slovenska vytvořila projekt nazvaný Chráníme si Evropu. Cílem tohoto partnerství bylo zahájit mezikulturní dialog na úrovni středních škol a téma ochrany přírody poskytlo příležitost pro realizaci různorodých aktivit. Za 22 měsíců trvání projektu se školám podařilo zmapovat, jak je ochrana evropské přírody zastoupena ve vzdělávacích programech zapojených škol, která témata jsou společná a která jsou specifická pro daný region.
Ochrana přírody – lokálně i mezinárodně
Školy realizovaly celou řadu společných projektových aktivit v rámci mobilit, další probíhaly na jednotlivých školách na lokální úrovni. Žáci se učili, jak pracovat s GPS, věnovali se sportovně-turistickým aktivitám s důrazem na zodpovědné chování v přírodě a zároveň společně pracovali na projektových webových stránkách.
V rámci projektu proběhly tři krátkodobé výjezdy se zapojením žáků. Česká škola pro své partnery zorganizovala v říjnu 2018 společnou soutěžní vernisáž plakátů, během níž žáci vytvořili jeden společný plakát na projektové téma Chráníme si Evropu. Žáci s učiteli také absolvovali odbornou exkurzi v Krkonošském národním parku, kde se věnovali terénnímu výzkumu a zúčastnili se přednášky zástupců správy národního parku. O rok později se školy setkaly na Slovensku, kde se konala soutěž v geocachingu a odborná exkurze do národního parku Malá Fatra. V Polsku na začátku března 2020 navštívili partneři Tatranský národní park a zúčastnili se velké projektové akce Mládež přírodě, jejíž součástí byl sběr odpadků či oprava turistického značení. Díky rozsáhlému sběru dat během mobilit tak mohly vzniknout hlavní výstupy projektu: společná elektronická kniha o vybraných chráněných lokalitách v mikroregionech partnerských zemí a interaktivní prezentace zaměřené na ochranu přírody.
Projektové aktivity spojují
Projektu se aktivně účastnili jak učitelé, tak žáci. Mezi nimi byli i žáci se speciálními potřebami (například se zdravotními problémy či ze sociálně znevýhodněného prostředí). Projektové činnosti prohloubily integrační proces těchto studentů v komunitě běžné populace. Školám se podařilo zapojit i řadu organizací na místní i národní úrovni, které pomáhaly při naplňování projektových cílů. Jednalo se například o místní organizace ochránců přírody, správy národních parků, centra environmentální výchovy mládeže, speciálně pedagogická centra a kluby přátel školy. Tyto organizace se účastnily jednotlivých projektových aktivit dle svého zaměření.
Zájem o ochranu přírodního bohatství
Realizace mezinárodního projektu byla přínosná pro všechny zapojené partnery. Školy zajistily, aby se výsledky projektu dostaly i k veřejnosti, a to především díky vytvoření a pravidelné aktualizaci webu projektu, který funguje i po jeho skončení.
Projekt také prohloubil zájem žáků, pedagogů a široké veřejnosti o ochranu přírodního bohatství Evropy s důrazem na ochranu vybraných lokalit v mikroregionech. Školy do svých vzdělávacích programů zapracovaly nové trendy environmentální výchovy, zároveň jim projekt napomohl v rozvoji digitálního vzdělávání a využívání ICT nástrojů. Účastníci projektových aktivit činností se seznámili s moderními výukovými metodami, například v geografii, získali dovednosti v tradičních i netradičních pohybových aktivitách a upevnili si vlastní motivaci k ochraně přírody. Projekt
Chráníme si Evropu
se tak může stát inspirací nejen pro školy, které plánují zapojení do mezinárodních projektů, ale i pro jednotlivé učitele, kteří by chtěli vést své žáky a studenty k zodpovědnosti vůči přírodě.
Projekty mezinárodní spolupráce na vzestupu
Projekty strategických partnerství v rámci programu Erasmus+, jakým byl i projekt
Chráníme si Evropu
, jsou dlouhodobou (až tříletou) formou spolupráce, jejímž cílem je výměna zkušeností, zavádění inovativních postupů a zvyšování kvality vzdělávacího procesu. V letošním roce zaznamenal Dům zahraniční spolupráce, který program Erasmus+ administruje, rekordní zájem o tyto projekty, a to prakticky ve všech sektorech vzdělávání. Jistě se tak můžeme těšit na výsledky dalších zajímavých projektů nejen v oblasti ekologie.