ECVET bilancuje

Evropský systém kreditů v odborném vzdělávání (ECVET) se v České republice využívá již několik let. Tyto zkušenosti jsou příležitostí k jistému bilancování, jak je tento mezinárodně uznávaný nástroj odbornou veřejností přijímán. Jeho nejčastějšími uživateli jsou odborné školy, které vysílají své žáky na stáže v zahraničí v rámci projektů mobility podporovaných evropským programem Erasmus+. Využívají především tzv. jednotek výsledků učení k formulování odborného obsahu stáží a hodnocení výsledků účastníků mentorem přímo na pracovišti. Je nutné podotknout, že zásady ECVET je možné aplikovat i v jiných oblastech vzdělávání, například při odborném výcviku nebo odborných praxích realizovaných v České republice.

ECVET bilancuje
Hana Slámová
expert ECVET při Domu zahraniční spolupráce
Jaromír Coufalík
expert ECVET při Domu zahraniční spolupráce
Helena Slivková
expert ECVET při Domu zahraniční spolupráce
Ačkoliv je využívání ECVET v projektech mobilit dobrovolné, od prvních projektů v roce 2014 se každoročně počet projektů KA1 Erasmus+ využívajících ECVET zvyšoval. V roce 2018 se s principy ECVET setkáme téměř ve všech těchto projektech. Takové výsledky jsou velmi dobré i z hlediska mezinárodního srovnání a ukazují, že tento nástroj u nás v zahraničních mobilitách zdomácněl.
V rámci snahy zvyšovat kvalitu jeho využívání se tým expertů ECVET působící při Domu zahraniční spolupráce v minulých letech zaměřil na dva hlavní problémy: na pomoc uživatelům při vypracování stěžejního dokumentu typického pro ECVET – Jednotky výsledků učení –, jakož i na efektivitu využívání zásad ECVET. Proto zpracoval dvě analytické studie: Analýzu jednotek výsledků učení z let 2014–2018 a Analýzu informací o využívání ECVET obsažených v závěrečných zprávách o realizaci projektů mobility. Obě tyto práce pomohly identifikovat silné a slabé stránky jeho dosavadní implementace.
Výsledky analýzy více než 800 jednotek výsledků učení z 25 skupin oborů odborného vzdělávání prokázaly, že kvalita jejich doporučované obsahové struktury se ve sledovaném období zvyšovala, a lze ji považovat za jejich silnou stránku. I když se zvyšovala také kvalita formulací výsledků učení a hodnoticích úkolů v jednotkách, dosáhla žádoucí úrovně jen u některých z nich. To mj. potvrdilo potřebu zaměřit další úsilí týmu expertů ECVET na pomoc jejich autorům při vhodné formulaci výsledků učení i hodnoticích úkolů.
Analýza téměř tří set závěrečných zpráv o realizaci projektů z let 2014–2018 ukázala, že uživatelé ECVET zajišťovali velmi dobře proceduru hodnocení výsledků učení a komunikaci se zahraniční partnerskou organizací spojenou s vyjednáním obsahu praxí nebo dalších forem vzdělávání. Také procedura uznávání osvojených výsledků učení byla uskutečňována v souladu se zásadami ECVET. Slabiny odhalila analýza například v šíření informací o principech a výhodách využití ECVET v rámci projektů mobilit.
Ze závěrečných zpráv je patrné, že realizátoři projektů mobilit nástroj ECVET oceňují. Svědčí o tom například citace z jedné závěrečné zprávy projektu KA1 Erasmus+: „Implementace ECVET měla dopad na celkovou kvalitu praxí. Zkvalitnil se tím celý přípravný proces stáží, spolupráce se zahraničními partnery i samotná úroveň stáží. Také se tím zvýšil počet pedagogů podílejících se na přípravě jednotek výsledků učení a projekt docílil uznání výsledků učení bez nutnosti jejich ověřování po návratu ze stáží.“
Tým expertů vysoce oceňuje dosavadní přínos odborných škol k implementaci ECVET a bude se věnovat prostřednictvím seminářů, informačních materiálů, webinářů a konzultací dalšímu rozvoji kvality projektů mobility i v budoucnu. Více Informací o ECVET najdete na https://www.naerasmusplus.cz/cz/reformy-a-systemy-vzdelavani-ecvet/.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem. Spolufinancováno z programu Evropské unie Erasmus+ a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
DZS a Národní tým expertů ECVET

Související dokumenty