Ať už si o době karantény myslíme cokoliv, tak jedno je jasné – semkla učitele a sdílení, které během ní probíhalo, je nezapomenutelné. Nejinak tomu bylo i v oblasti výuky cizích jazyků, což jsem jako učitelka angličtiny a španělštiny v přímém přenosu pomalu ani nestíhala sledovat. Po prvotním šoku a náběhu distančního vzdělávání následovala záplava materiálů, odkazů, podpory nakladatelů a oficiálních institucí podporujících výuku cizích jazyků. Rozběhly se kurzy online pro učitele a všichni jsme ve velké rychlosti padli do tenat internetu, hledání materiálů, zkoušení a objevování nových věcí či diskusních fór nejvhodnějších pro výuku. Moje škola standardně pracuje v prostředí Google Suite, a tak jsme u něj zůstali i v době covidu.
Diverzifikovat a individualizovat výuku jde i přes distanční vzdělávání
Mgr.
Dagmar
Škorpíková
vyučující anglického a španělského jazyka na pražském Gymnáziu Na Zatlance, členka Asociace metodiků - Association of teacher educators (AMATE) a Učitelské platformy
V rámci výuky obou cizích jazyků vycházím z anglické didaktiky, která umí pracovat s jazykem přece jen podstatně rychleji z pohledu žáka. Předpokladem v ní ale je fakt, že žáci s jazykem samostatně pracují více než učitel, což se odráží v hojné skupinové a párové práci, sebehodnocení a kontrole vlastního postupu či diskusi a aktivitách podporujících užívání jazyka v co největší možné míře. Právě možnost rozpuštění třídy do skupin či párů a opětovné vracení se zpět (s výjimkou chatovací platformy Zoom) však byla velkým úskalím internetové výuky i v Google Meet.
Práce s celou třídou online, vzhledem k tomu, jak online chatovací platformy fungují, zpravidla znamená, že vždy hovoří pouze jeden, ostatní na něj mohou následně reagovat. Z mé zkušenosti tyto nástroje fungují poměrně dobře, pokud je skupinka menší; ve větším počtu se již ke slovu během hodiny stěží dostanete. Možností je požádat žáky, aby se na část hodiny odpojili, hovořili spolu a vrátili se po časovém limitu do virtuální třídy. Naopak práce s třídou jako celkem funguje online dobře, pokud potřebujete udělat výklad něčeho nového a umožnit, aby žáci písemně kladli do chatu upřesňující dotazy.
Pracovat individuálně s jednotlivými žáky či páry je z pohledu učitele nesmírně časově náročné, ale jednoznačně to umožňuje více diverzifikovat a individualizovat výuku. Rozhodně se mi to jevilo jako výborný způsob pro konzultace konkrétních témat nebo pro dialog v daném jazyce či zkoušení ústního projevu v rámci rozhovoru; to si do budoucna rozhodně ponechám ve svém učitelském repertoáru.
Z pohledu „běžnosti jazyka“ je pak opravdu podstatné, jak moc se s jazykem žák může setkat i kolem sebe v reálném životě. V práci se skupinou pokročilou bylo možné využít pestrou nabídku aktivit s využitím online novinových článků, videoblogů, videí či filmů. U skupin žáků, kterým je nutné jazyk představovat a procvičovat, aby žák docílil používání konkrétního jevu aktivně v rámci svého projevu, je dobré kombinovat výklad online s prací v online materiálech, což každému žákovi umožňuje individuální procvičování dle jeho možností a potřeb. Z online stránek pro španělštinu bych zmínila jako výborné zdroje např. https://aprenderespanol.org, https://www.todo-claro.com či https://hablacultura.com.
Důležité je dát možnost volby, do kterých hodin se žáci připojí
Mně osobně se velice osvědčilo udělat přípravu hodin v online sdíleném Google dokumentu, který kromě zadání obsahoval též „proklikávací“ odkazy na texty či videa, se kterými mohli žáci pracovat individuálně a reagovat na ně, ať již ústně, či psanou formou. Vzhledem k tomu, že mám ráda autonomní rozhodování, jsem svým žákům umožňovala volbu, do kterých hodin se připojí a které materiály naopak chtějí studovat individuálně. Bylo velmi zajímavé sledovat kooperaci během online výuky, kde jedni upravovali texty druhých a navzájem si pomáhali a vysvětlovali. Vzájemné učení v rámci online výuky mi připadalo stejně přirozené jako v rámci reálné třídy a fungovalo dobře.
V neposlední řadě byla velmi podstatná podpora mezinárodních institucí a nakladatelů, kteří na situaci zareagovali skoro okamžitě, nabídli škálu online kurzů a materiálů zdarma a obecně velmi podporovali učitele cizích jazyků. Online diskusní fóra specializovaná na jednotlivé jazyky a jejich výuku byla další obrovskou studnicí nápadů. Je dobré ve sdílení pokračovat i nadále; šetří čas všem zúčastněným. Aplikace, např. Flippity, Quizlet či Kahoot, jejichž nespočetné množství je k dispozici i zdarma, zvýšily variabilitu toho, co žákům zadávat jako práci online. Výbornou pomůckou je také online slovník na https://slovniky.lingea.cz/ či https://www.thefreedictionary.com/dictionary.htm. Druhý jmenovaný je možné též stáhnout jako bezplatnou aplikaci do mobilu pod názvem Farlex.
Díky online výuce jazyků jsem se naučila mnohé, ať již z oboru, z ICT, nebo např. z přesného zadávání instrukcí, ale nejpodstatnější pro mne bylo uvědomit si, že miluji svou práci právě proto, že se žáky pracuji osobně, ne prostřednictvím sítě, a že mne dlouhodobá výuka online neuspokojuje. Nicméně si myslím, že je vhodné ponechat si v didaktice oboru nástroje, které s online výukou souvisejí, a to využití pro výklad (a jeho záznam), pro individuální práci se žáky a k podpoře jejich potřeb, třeba i jako doplněk práce ve třídě, který umožní žákům si online procvičit, co potřebují. Rozhodně si také myslím, že bychom měli my učitelé více sdílet, scházet se a diskutovat nad nápady; někdy je těžké najít čas na prezenční setkání a studium online, kurzy online či oborové diskuse online mohou být v této oblasti řešením.