Cizí jazyky pro zaměstnanost

Vydáno:

V rámci připravované „Agendy 2020“ hraje vzdělání poprvé v historii dlouhodobých plánů Evropské unie významnou roli. Cílem veškerých aktivit Evropské komise v oblasti jazykového vzdělávání je vytvoření takových podmínek, aby kromě mateřského jazyka každý občan Evropské unie uměl, byť na různých úrovních, alespoň dva cizí jazyky.

Cizí jazyky pro zaměstnanost
Koncepce a aktivity MŠMT v oblasti výuky cizích jazyků
PhDr.
Marie
Černíková
 
Oddělení středního vzdělávání MŠMT
Podpoře motivace výuky cizího jazyka a jeho využití v podnikové praxi slouží nové webové stránky určené zejména managementu podniků: http://ec.europa.eu/languages/languages-mean-business/index_cs.htm. Jejich cílem je
pomoci zvýšit jazykové znalosti zaměstnanců a celkovou interkulturní komunikaci podniků
tak, aby se zlepšil jejich úspěch v mezinárodním obchodě. Studie Evropské komise (ELAN 2006) prováděná v mezinárodních malých a středních společnostech v 27 členských zemích EU totiž ukázala, že firmy, které mají důslednou jazykovou strategii, zvýšily obrat prodeje o 10 až 25 %.
Naopak 11 % podniků v tomto vzorku uvedlo, že neuzavřelo smlouvu jako přímý důsledek nedostatečných jazykových a mezikulturních dovedností a znalostí. Většina zástupců podniků konstatuje, že samotná angličtina nestačí. Až znalost dalších jazyků je považována za konkurenční výhodu.
V České republice se dle informací MŠMT 60 % žáků v denní formě studia učí dva cizí jazyky na střední škole. Povinná výuka dvou cizích jazyků je požadována na gymnáziích a u následujících oborů středního odborného vzdělávání zakončených maturitní zkouškou: lycea, obchodní akademie, obory logistiky, podnikání, provozu dopravy, finančních služeb, cestovního ruchu a hotelnictví. RVP pro odborné vzdělávání stanoví povinnost výuky odborného jazyka. Otázky z odborného jazyka jsou v příslušných oborech vzdělání součástí ústní části maturitní zkoušky. U jednotného zadání závěrečných zkoušek v projektu NÚV
Nová závěrečná zkouška
je již u pěti oborů vzdělání s výučním listem její součástí odborný cizí jazyk. Ve většině oborů vzdělání však neexistují jednotné materiály pro výuku odborného jazyka a učitelé si je připravují sami.
MŠMT ve spolupráci s NIDV podporuje aktivity směřující ke zlepšení výuky odborného jazyka. Podobně jako loni také v letošním školním roce v rámci rezortního úkolu
Podpora výuky odborné angličtiny a odborné terminologie v dalších cizích jazycích na středních školách
organizuje NIDV kurzy odborné angličtiny a němčiny v několika modulech, a to chemická terminologie, strojírenská terminologie, terminologie obchodu a marketingu a zdravotnictví. V červnu se pak na toto témata uskuteční celostátní konference.
V souvislosti se zavedením povinné výuky druhého cizího jazyka na základních školách předpokládá MŠMT zvýšení počtu žáků učících se německý jazyk, neboť výrazný pokles zejména výuky německého jazyka v minulých letech by mohl negativně ovlivnit spolupráci s naším nejvýznamnějším ekonomickým partnerem. Jednou z priorit MŠMT v tomto ohledu je podpořit výuku německého jazyka, a to zejména v oborech vzdělání s výučním listem ve školách spolupracujících s česko-německými podniky a ve školách v příhraničí s Německem a Rakouskem.
MŠMT hledá ve spolupráci se zahraničními subjekty způsob podpory vzniku materiálů pro výuku odborného jazyka v jednotlivých oborech vzdělání. Další prioritou je školení odborného jazyka pro učitele cizích jazyků. Výrazem podpory MŠMT v této oblasti je i vznik pracovní skupiny ke koncepci výuky cizích jazyků pro období 2015–2020 a od roku 2012 ve spolupráci s NIDV pořádání konferencí k podpoře vícejazyčnosti.