Čeští středoškoláci vyhrávají mezinárodní soutěže vědeckých talentů

Vydáno:

Volnočasové aktivity nejsou jenom pro zábavu, ale podporují odborné zájmy, rozvíjejí tvořivost a mohou významně ovlivnit žáka při výběru studijního oboru na vysoké škole a být tak počátkem jeho dalšího profesního směřování.

Čeští středoškoláci vyhrávají mezinárodní soutěže vědeckých talentů
Ing.
Miroslava
Fatková
 
tajemnice soutěže SOČ, Talentcentrum NIDM MŠMT
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci dotačního programu vyhlašuje a podporuje více než 130 soutěží zaměřených na přírodní vědy, techniku, výtvarnou výchovu, hudbu a sport. Nejdůležitější skupinou jsou
předmětové olympiády
navazující přímo na výuku, navíc jsou s mezinárodní nadstavbou. Díky předmětovým olympiádám vycestovalo jen v loňském školním roce na soutěže do zahraničí, konané téměř na všech kontinentech, 54 žáků středních škol. V náročné mezinárodní konkurenci se českým žákům podařilo získat celkem 34 medailí, z toho 3 zlaté, 12 stříbrných a 19 bronzových. Tento úspěch nebyl v roce 2012 výjimečný, podobný počet medailí získávají účastníci předmětových olympiád každoročně.
Specifické postavení mezi soutěžemi vyhlašovanými MŠMT má Středoškolská odborná činnost. SOČ je jedinou soutěží středoškolských odborných prací vyhlašovanou v takové oborové šíři, kdy jde v zásadě o všechny oblasti lidského poznání. Osmnáct soutěžních kategorií zahrnuje obory technické, přírodovědné, humanitní a společenskovědní. Navíc práce jsou obhajované před odbornou porotou na jednotlivých soutěžních úrovních, což je také výjimečné. Na tomto místě připomeňme, že některé nové soutěže, jako např. Němčina pro bystré hlavy, se SOČ inspirovaly a prezentace prací před odbornou porotou se stala jednou z hlavních součástí této soutěže pro žáky základních škol.
V případě SOČ se v neposlední řadě jedná o soutěž, která vede studenty k dlouhodobé systematické a tvůrčí práci při řešení vybraného problému a podporuje i týmovou spolupráci. (Profilem SOČ jsme se zabývali v článku uveřejněném v zářijovém Speciálu pro střední školy č. 5/2012). Stejně jako předmětové olympiády má i SOČ mezinárodní nadstavbu. Nejprestižnější mezinárodní soutěž odborných středoškolských prací, které se úspěšní řešitelé soutěže účastní již od roku 1999, organizuje společnost
Society for Science and Public
ve Spojených státech amerických. Jedná se o soutěž
Intel International Science and Engineering Fair
(Intel ISEF).
Soutěž vznikla v roce 1950 v USA. Obdobně jako česká soutěž SOČ je organizována v soutěžních oborech, konkrétně v patnácti, od přírodovědných přes technické až po humanitní. Každoročně ji začátkem května pořádá jedno z měst v USA pro cca 1600 studentů ze 70 zemí světa. Účastníci ISEF se musí probojovat sítem 500 národních a regionálních soutěží, do kterých se každoročně přihlašuje více než sedm milionů studentů. Soutěž zaujímá pozici nejrozsáhlejší a nejvýznamnější středoškolské soutěže odborných či vědeckých projektů žáků do 20 let. Už samotná účast v ní je úspěchem. České republice byla možnost účastnit se nabídnuta zástupcem generálního sponzora soutěže firmy INTEL v roce 1999. Od té doby jsou každoročně vysíláni studenti – úspěšní účastníci soutěže SOČ – do Spojených států amerických.
Kromě SOČ vysílá z České republiky na Intel ISEF do USA soutěžící i Asociace pro děti a mládež AMAVET. Konkurence v soutěži je obrovská. V jednotlivých oborech soutěží cca 80 projektů, které ještě před vysláním do USA prošly velice náročným výběrem. Přesto účastníci z České republiky získávají hlavní a zvláštní ceny. Za uplynulých patnáct let reprezentovalo SOČ na soutěži v USA 54 žáků středních škol se 42 soutěžními projekty, které byly oceněny celkem 10 hlavními a 6 zvláštními cenami.
Od roku 2002 se české delegaci SOČ daří každoročně získávat nejméně jednu z hlavních cen. V roce 2009 získal čtvrtou hlavní cenu Jan Nezval ze SOŠ průmyslové a SOU v Prostějově za robot na ohýbání drátů pro autolakovny. O rok později získal třetí hlavní cenu stroj na vertikální vinutí uhlíkových trubek. Jednalo se o týmový projekt studentů Martina Rona, Jana Patáka a Jana Mareše, studentů Gymnázia v Sušici. V roce následujícím získal v Los Angeles čtvrtou hlavní cenu projekt Tomáše Svobody. Jako student Střední průmyslové školy elektrotechnické v Kounicově ulici v Brně sestavil Tomáš sám v domácích podmínkách mobilní rentgen s CT skenerem. Po úspěchu v USA dostal nabídku od firmy, která má zájem s ním spolupracovat na výrobě prototypu mobilního rentgenu. V roce 2012 získal v Pittsburghu čtvrtou hlavní cenu Tomáš Mariančík. Vytvořil čip, který zrychluje výpočty. Jak sám Tomáš říká: „Čím složitější úlohu řeší, tím většího zrychlení je možné dosáhnout“. Tomáš byl v té době žákem Střední průmyslové školy elektrotechniky, informatiky a řemesel ve Frenštátě pod Radhoštěm.
Největšího úspěchu dosáhla delegace SOČ na letošní soutěži v polovině května v arizonském Phoenixu. Dva projekty ze tří získaly hlavní cenu, což je mimořádný úspěch. Michaela Krákorová, devatenáctiletá studentka septimy osmiletého gymnázia v Brně-Řečkovicích, se svojí prací
„Luminescence improvement of lanthanide complexes“
(Koordinační sloučeniny lanthanoidů a jejich luminiscenční vlastnosti) vybojovala bronzovou příčku v kategorii Chemistry, tedy třetí hlavní cenu. Michaela se ve svém projektu zabývala chemickou syntézou nových komplexů europia a praseodymu s P-N-P ligandy, šlo zejména o studium struktury těchto sloučenin a také o studium jejich luminiscenčních vlastností. Luminiscentní sloučeniny lze využít zejména v analytických vědách, například ke značení vzorků (DNA, proteiny aj.), mají ale vliv i na vývoj nových technologií, jako jsou optická vlákna, supravodiče, fotonické senzory či lasery. Michaele se mimo jiné podařilo získat dvě v literatuře dosud nepopsané molekulové struktury komplexů praseodymu.
Den obhajob byl nejnáročnějším dnem na soutěži. Michaela ho v cestovní zprávě popisuje takto: „V,den D’ nikdo z nás nemohl spát, nervozita se s ubývajícím časem do začátku,judging day’ stupňovala. Středa byla opravdu náročná, celý den jsme museli být u svých projektů,ready’ na návštěvu porotců. Nejprve jsme jim udělali krátký přehled o našem projektu, následovaly odborné dotazy často sahající poměrně do hloubky a diskuze s porotci. V tak obrovském množství projektů (v chemii 76, celkově něco přes 1600) bylo nejspíše hlavní zaujmout. Po téměř sedmihodinovém maratonu stráveném v prezentační hale nás před jejími branami čekal jásající dav, až tehdy jsme si mohli poprvé oddechnout. Ano! Bylo to za námi.“
Ještě o stupeň lepší ocenění, tedy druhou hlavní cenu, získal Marek Novák (známe ho také jako nositele Českých hlaviček 2012), který se elektrotechnice věnuje již od svých šesti let. Markův soutěžní projekt
Modular Multifunction Sensor and Measurement Device Design and Implementation
se skládal ze tří částí. První je návrh zařízení, které sdružuje několik měřících přístrojů od multimetru a osciloskopu až po měřič voltampérových charakteristik a logický analyzátor, druhá část projektu tvoří set komponentů, ze kterých se dají vytvářet různé modely podobně jako ze stavebnice LEGO. Třetí částí projektu, která nejvíce zaujala, je vytvoření prototypu medicínského zařízení (kombinujícího EKG, měření saturace krve, měření teploty těla, teploty okolí a vlhkosti okolí) pro dlouhodobé sledování a záznam u pacientů doma. Marek považuje účast v soutěži Intel ISEF za jeden z největších zážitků a zdroj zkušeností v jeho životě. Hned několik dní po návratu z USA složil s výborným prospěchem maturitní zkoušku a ukončil středoškolské studium na Gymnáziu Jírovcova v Českých Budějovicích.
Úspěch českých studentů není náhodný. Oba se již jako žáci základní školy přihlásili do Talnetu, tedy online aktivity pro zájemce především o technické a přírodovědné obory. Pokračováním byla účast v předmětových olympiádách a nakonec účast v celostátním kole soutěže SOČ a nominace na Intel ISEF. Markovi stačila k přípravě domácí dobře vybavená dílna a dostatek času. Michaela měla možnost pracovat na odborném pracovišti za pomoci konzultanta. Účasti v soutěži v USA předcházela u obou účastníků velice pečlivá příprava, bez které úspěch na tak prestižní soutěži není možný.
Na zajištění výjezdu do USA finančně přispívá MŠMT a firma Intel, která podporuje soutěž od roku 1997 a angažuje se i v dalších vzdělávacích programech ve více než 60 zemích světa. Jedním z nich je ve spolupráci s European Schoolnet právě probíhající šetření mezi žáky – účastníky odborných či vědeckých soutěží a učiteli, kteří se uvedeným soutěžím na školách věnují. Cílem je zjistit, jaký vliv mají středoškolské odborné soutěže na motivaci žáků při výběru studijního oboru na vysoké škole. S přispěním výsledků šetření zamýšlejí zpracovat
jednotnou metodiku hodnocení vědeckých středoškolských soutěží v zemích, ve kterých Intel vědecké soutěže podporuje, a umožnit jejich porovnání.
V první pilotní fázi provádí European Schoolnet hodnocení čtyř evropských vědeckých soutěží, a sice v Portugalsku, Německu, Nizozemsku a v České republice, kde byla vybrána právě soutěž Středoškolská odborná činnost.
Pro Středoškolskou odbornou činnost vyvrcholil úspěšný 35. ročník soutěže celostátní přehlídkou v Brně. Informace o novém ročníku budou v září připravené na www.soc.cz, v brožuře SOČ a v propozicích, které jsou rozesílané prostřednictvím krajských úřadů a krajských komisí SOČ do středních škol v České republice.
Přehled soutěží vyhlašovaných MŠMT ve školním roce 2013/2014 připravuje MŠMT ke zveřejnění ve Věstníku č. 8.

Související dokumenty