V programu Letní škola podnikání věříme, že přicházíme na svět s vlastním vnitřním kompasem, který určuje, jakou cestou se chceme a máme životem vydat. Každé dítě má svůj talent a jedinečnost a nejdůležitější je pomoci mu zbavit se mylných přesvědčení o sobě a o světě, která do sebe od narození nevědomky absorbuje. Náš program může být proto očistným kartáčem naší mysli.
BrainBrush – kartáč na hlavu
Radovan
Vladík
agilní mentor a průvodce ve společnosti RainFellows, do roku 2017 středoškolský pedagog a ředitel školy
Letní škola podnikání
Dvoudenní seminář s názvem „Letní škola podnikání 2019“ vznikl za přispění odboru školství, mládeže a sportu Moravskoslezského kraje ve spolupráci s projektem BrainBrush a Impact Hub Ostrava. Akce v horském hotelu Kopřivná v Jeseníkách se zúčastnilo 20 žáků 2. a 3. ročníku středních škol a 10 doprovázejících učitelů. Celé setkání mělo charakter sebezkušenostního zážitku, odkud si účastníci primárně neodnášeli informace, ale spíše zkušenosti a pocity. Zejména měli zažít vztah učitel-žák v takové podobě, kde jeden není nahoře a druhý dole. Ve vytvořeném prostoru jsme chtěli s kolegy z BrainBrush nabídnout náš aktuální pohled na kulturu ve firmách, projektové řízení a osobní rozvoj a pokusit se přenést klíčové principy a hodnoty do školního prostředí. Vše přitom sloužilo hlavnímu cíli: Vnést do vztahu učitel-žák více partnerství, vzájemného respektu a uvědomění, že jeden potřebuje druhého pro to, aby naplnil své potřeby.
Ikigai
V rámci programu jsme se vydali na pomyslnou cestu kolem světa a první zastávkou bylo Japonsko. Na ostrově Okinawa žije více stoletých lidí než kdekoliv jinde. Výzkumy ukázaly, že kouzlo dlouhověkosti je ukryto v aktivním způsobu života s jasným cílem – ikigai. Ve skupině učitelů jsme se proto snažili získat odpovědi na klíčové otázky: „Co je tvou vášní?“ a „Jak můžeš propojit vášeň s tím, co už děláš?“.
Každý za sebe si měl odpovědět, jestli má zapálení pro to, co dělá. Věříme totiž, že vášeň je důležitým hnacím motorem naší práce. Pokud nám chybí, jsme na špatném místě nebo jsme ji na své cestě ztratili, je důležité ji opět nalézt. Absence vášně může mít za následek, že přestáváme vidět ve své práci smysl, cítíme se vyhořelí a chybí nám vnitřní motivace a tzv. jiskra v oku.
Typologie osobnosti
V druhém bloku jsme pracovali s typologií osobnosti profesora Carla Gustava Junga. Skupinu jsme cvičením chtěli dovést k podobnému pohledu na sebe i okolí a podpořit tak partnerství a vzájemný respekt ve vztahu učitel–žák. Zhruba po hodině a půl práce první odvážlivci začali popisovat, v jaké typologii se našli, sdíleli s ostatními, jakým způsobem vlastně přemýšlejí a co je vede ke konkrétním vzorcům chování.
Hollywood
Následně jsme „přeletěli Atlantik“ do amerického filmového Hollywoodu. Účastníky jsme opět rozdělili do smíšených skupin a zadání znělo jednoduše: Na základě předem dodaných karet s obrázky měli vymyslet příběh, který následně představili ostatním formou sehrané scénky. Na první dobrou se aktivita mohla jevit jako otřepaná táborová hra, ale měla hlubší podtext. Skrývala v sobě koučovací techniku, která vede tým k maximální tvořivosti. Na tvorbu příběhu se totiž skupina postupně podívala ve třech fázích: pohledem snílka, realisty a kritika. Naší snahou bylo vtáhnout účastníky do společné tvorby příběhu, aby průchodem jednotlivých fází vytvořili příběh, který jim bude dávat smysl. Podporovali jsme tak budování vztahů napříč celou skupinou.
Jak Baťa stavěl svůj sen
Druhého dne ráno jsme zamířili do prvorepublikového Československa. Na interaktivní hře simulující výrobu automobilů jsme představili hlavní myšlenky a principy úspěchu podnikání Tomáše Bati, ze kterého vychází Lean Manufacturing („štíhlá výroba“), a následně agilní principy řízení firem, které aktuálně zažívají „boom“ po celém světě.
Zařazená aktivita cílila na schopnost nalézt v rámci skupiny řešení neočekávaných situací. Účastníkům jsme tak chtěli představit současný svět, ve kterém to, co je dnes, už zítra nemusí platit. Ukázat, že je třeba být připraven na proměnlivost v každém okamžiku, přestože se to jeví jako náročné.
Jdeme do finále
Cílem závěrečné aktivity bylo vytvořit vzájemný vzkaz od učitelů směrem k žákům a naopak. Zadání bylo pro všechny účastníky stejné: určit, co potřebují od druhé strany, a uvést, co budou dělat jinak na základě toho, co zažili.
Zpětná vazba účastníků
Zprvu jsem se bála vyjádřit svůj názor, jelikož bych v budoucnu chtěla být „lesníkem“ a ve většině případů jsem se setkala jen s výsměchem, ale po LŠP toto hrdě sděluji a nestydím se. Další významnou stopu ve mně zanechala typologie osobnosti podle Junga a také seznámení s technikami Lean a Agile, které se dnes zavádějí do mnoha firem.
Veronika Paseková, 17 let (žák)
Akce byla výborně zorganizovaná a vedli ji profesionální lektoři z RainFellows. Načerpal jsem spoustu nových nápadů a také další motivaci do učitelské praxe. Obě studentky, které se workshopu účastnily, se mnou, odjížděly nadšené. Letní školu podnikání od BrainBrush můžu všem jen doporučit.“
Roman Blaha, 43 let (učitel)
Ze zpětné vazby na místě i z následných dotazníků jsme získali přesvědčení, že projekt byl úspěšný. Práce na osobním rozvoji žáků a učitelů nám dává velký smysl z hlediska pozitivního dopadu na jejich osobní i pracovní život. BrainBrush připravuje s Moravskoslezským krajem podobný projekt z výzvy Implementace krajských akčních plánů II a aktuálně hledáme partnerské školy i z jiných krajů, které by si formát chtěly vyzkoušet.
Projekt BrainBrush, z. s., vznikl jako společensky odpovědná aktivita společnosti RainFellows. Chceme se podělit o svůj zisk a investovat zpět do společnosti. Snažíme se pracovat napříč generacemi i strukturou organizací. Pomáháme s osobnostním rozvojem dětí, studentů, učitelů, trenérů i školního managementu. Naší vizí je budoucí generace mladých, kteří mají odvahu a sebevědomí uspět a zároveň rozumějí hodnotám jako férovost a spolupráce.
Více o projektu najdete na www.brainbrush.cz.