Aby žákovský parlament nebyl jen bodem ve školním řádu

Jednou z mnoha věcí, které nás baví na učitelství, je koordinace a realizace Žapky – žákovského parlamentu Karlínské OA. I když stojí všechny zúčastněné běh Žapky spoustu času a energie, tak je to energie, která se škole, učitelům, ale hlavně žákům vrací. Dnes je žákovský parlament nedílnou součástí života naší školy, avšak cesta k současnému stavu byla dlouhá a naše žapky a žapkáci si svůj prostor v aktivitách školy nakonec našli.

Aby žákovský parlament nebyl jen bodem ve školním řádu
Mgr.
Zuzana
Paseková
koordinátorka ŽP, metodička prevence, učitelka (nejen) angličtiny
Mgr.
Tomáš
Holubec
zástupce ředitele školy, učitel společenskovědních předmětů, za vedení školy spolupracuju se Ž
Na škole začala s nástupem nového ředitele fungovat (a stále funguje) rada žáků a studentů, poradní orgán, který se jednou za čtvrtletí schází s vedením školy. Rada nabízí prostřednictvím zástupců každé třídy pohledy studentů, dává podněty vedení školy. Řešení podnětů od rady žáků a studentů je na vedení školy a pedagozích. Protože je jednou z hodnot naší školy podnikavost, hledali jsme způsob, jak nabídnout žákům větší vliv na situaci ve škole. Ideálně s jejich aktivním zapojením. Žákovské parlamenty jsou v tomto směru naprosto ideální volbou.
Když jsme se před čtyřmi lety stali součástí pokusného ověřování, které realizovalo CEDU, netušili jsme, jak pozitivně změní naše účast v projektu život ve škole. Projekt byl zaměřen na posilování demokratických kompetencí žáků (kromě jiného) prostřednictvím žákovských parlamentů.
Žákovské parlamenty jsou hlavně na ZŠ naprosto pevnou a běžnou součástí škol, na středních školách jde o relativně nový jev. I s tímto vědomím jsme do zakládání žákovského parlamentu šli. Jedna z prvních a nejdůležitějších věcí je jasná podpora vedení školy. Pokud vedení školy vnímá žákovské parlamenty jako přínos pro atmosféru ve škole, pro rozvíjení komunitních a mimoškolních aktivit, máte vyhráno. Podpora vedení školy je pro smysluplné fungování parlamentu klíčová. Pokud chcete mít na své střední škole funkční parlament, seznamte nejprve vedení školy s principy žákovských parlamentů, jasně vymezte role parlamentu ve škole a v ideálním případě najděte člověka z užšího/širšího vedení školy, který se bude na práci žákovského parlamentu podílet. Na naší škole spolupracuje s koordinátorkou parlamentu zástupce ředitele, účastní se setkání parlamentu, je zprostředkovatelem jednání zástupců parlamentu s ředitelem školy.
Ovšem pro členy parlamentu není nejdůležitějším členem pedagogického sboru ani ředitel, ani jeho zástupci, ale koordinátor parlamentu. Pro parlamenťáky jde o člena sboru, který si získá jejich důvěru, umí jim naslouchat, dokáže koordinovat a v některých případech i usměrňovat jeho aktivity. Musí to být člověk, který dokáže ustoupit z „učitelských“ pozic; stává se spíše lektorem, průvodcem. Parlament se tak pohybuje v předem vymezených hranicích a hledá si svou cestu. Volbu vhodného koordinátora parlamentu považujeme za naprosto zásadní pro fungování žákovského parlamentu ve škole. Důležité je, aby převážná část sboru akceptovala parlament; proto na pedagogické radě z počátku roku vždy vystoupí předseda parlamentu, představí členy parlamentu a projekty, na kterých chce parlament pracovat. Náš sbor je v tomto velmi otevřený a musím říct, že i díky vstřícnosti kolegů funguje parlament dobře.
Pokud máte skvělého koordinátora a máte na své straně vedení školy, zbývá jen maličkost – ukotvit parlament do života školy. Potřebujete najít pravidelný čas a prostor pro setkávání. My jsme v první fázi našli čas odpoledne po vyučování v intervalu jednou za 14 dní. Tento model byl funkční jen částečně, ne všichni členové parlamentu mají vždy čas – kvůli dojíždění, kroužkům, brigádám –, proto bývala účast cca 50 %. V loňském školním roce jsme proto zavedli model půldenních setkání zhruba jednou za měsíc; přešli jsme na projektový způsob vedení parlamentu. Na úvodním setkání si žáci vyberou témata, projekty, kterými by rádi obohatili následující školní rok, rozdělí se do týmů podle svých zájmů a posléze pracují na svých konkrétních projektech. Dalším důležitým prostorem setkávání je uzavřená facebooková skupina parlamentu, ve které společně řešíme operativní věci, sdílíme dokumenty, domlouváme termíny apod. Jako velice funkční se ukázala i výjezdní zasedání – vyjeli jsme na návštěvu do spřátelené ZŠ Chýně – jednak jsme se inspirovali jejími parlamenťáky, jednak jsme i v prostoru ZŠ pracovali na projektech pro další rok.
Pokud máte podporu vedení a sboru, čas a prostor pro setkávání, nadšeného koordinátora a připravené parlamenťáky, zbývá jen jediné – rozhodnout, co vlastně bude náplní práce žákovské parlamentu. Důležitým prvkem je osvojování a rozvoj kompetencí a dovedností žáků – schopností komunikačních, organizačních, občanských atp. Cílem je tedy najít takové projekty, na kterých by mohli žáci tyto dovednosti realizovat. Na Karlínské OA má parlament o něco těžší situaci – vzhledem k reálným žákovským firmám, které pořádají pro žáky akce, exkurze a výlety, vydávají školní časopisy a organizují charitativní akce, bylo složitější najít smysluplný prostor pro činnost parlamentu. Nakonec si ho žáci našli sami – parlamenťácké akce vedly ve dvou případech ke zlepšení vybavenosti školy – iniciovali instalaci hodin do všech učeben a výrazně přispěli k montáži sušáků na ruce na toaletách. Největší pozornost zaměřili naše žapky a žapáci na atmosféru ve škole, zlepšení atmosféry a vztahů.
Předloni připravili členové parlamentu na Den učitelů každému vyučujícímu dárkovou kartičku s osobním věnováním a oceněním konkrétních vlastností daného učitele a velkou radost nám udělali na loňský Den učitelů, kdy pro sbor připravili „soutěže“ a občerstvení. Pro své spolužáky vymýšlejí každý rok několik aktivit, které jim zpestří pobyt ve škole.
Letošním prvním úspěchem byla účast několika členů žákovského parlamentu na adaptačním kurzu žáků prvního ročníku – s každou třídou strávili určitý čas a povídali si s ní o životě na škole z jejich pohledu. Ze zpětné vazby od obou zúčastněných stran víme, že se tento pilotní projekt osvědčil, a do budoucna ho chtějí žáci ještě rozvinout.
Na Karlínské OA jsme na naše parlamenťáky hrdí, a pokud je i pro vás podíl žáků na životě školy důležitý, žákovské parlamenty jsou ideální cestou.