Děti mají rády pohádky, ale také nejrůznější úkoly a hry. A pokud je plnění úkolů a her doplněno vhodnou motivací, děti se do jejich plnění pouští s nadšením a chutí. Navíc veškeré aktivity doplňují a realizují s využitím dětské fantazie, která nezná mezí.
Úkoly pohádkového krále
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24Sluníčko svítilo nad královstvím, kde vládl moudrý král Chytrolín. V jeho království žili lidé šťastně, spokojeně, pohádkově. Chytrolín nosil jako každý správný král na hlavě korunku, na nohou měl obuté špičaté černé boty a oblečený měl dlouhý červený plášť. V ruce nosil na kovovém kruhu nejrůznější klíče, které odemykaly nejrůznější tajemství a hry. Každý den se procházel po zahradě plné rozkvetlých kytek a měl hlavu plnou nápadů. A tak v království krále Chytrolína nudu neznají. A co celý den dělají? Plní úkoly, hrají si a zpívají.
Od pondělí do pátku
vytváříme pohádku.
Malujeme, hrajeme
a stále se smějeme.
Pohádkové úkoly
nosíme si ze školy.
Kdo by se do školy bál,
když vládne nám pohádkový král.
Napíšu, napíšu pohádku
pro všechny milé děti.
Bude to pohádka senzační
a už k vám děti letí.
Vymyslím, vymyslím pohádku,
aby se všem líbila.
Když ji děti uslyší,
aby nuda nebyla.
Vypravěč
Cíl: rozvíjet pozornost a paměť
Úkol: Vymysli a vyprávěj pohádku či příběh - podle první věty. Příklad: Bylo - nebylo jedno ukryté tajemství...
Děti se snaží vymyslet dle vlastní fantazie pohádku. Záleží na každém jednotlivci, zda pohádku bude pouze vyprávět nebo psát. Hodnotíme originalitu a nápaditost. Psané pohádky můžeme vystavit ve třídě.
Nedokončené věty
Tuto hru můžeme hrát libovolným způsobem. Děti doplňují slova tak, aby byla správná, nebo si připravíme kartičky, na kterých jsou nedokončené věty a slova. Děti je přiřazují k sobě. Jednotlivé části můžeme rozmístit v prostoru nebo připevnit na stromy. Uvedené věty níže lze pozměnit nebo vyměnit za jiné, dle uvážení.
Ptám se, ptám se milé děti,
kdopak létá na koštěti?
Kdo podle kouzel čaruje
a v představách si libuje?
Kdo vaří čaje z léčivek,
jež mají velký účinek?
Doplň vhodná slovíčka,
ať je každá věta celičká.
Pečivo peče............... pekař
Dveře otevíráme............... klikou
Starší název pro pohádku je............... báchorka
Partner slepice............... kohout
Pruhovaný lichokopytník............... zebra
Druh velké sovy............... výr
Listová zelenina............... salát
Večer na obloze vycházejí............... hvězdy
Pohádkové otazníky
Cíl: rozvíjet myšlení a paměť
Úkol: Odpovídej na pohádkové hádanky.
Pomůcky: pohádkové hádanky
Děti mají rády pohádky, ve kterých dobro vítězí nad zlem, a také rády soutěží. Na základě pohádek, které děti dobře znají, můžeme vymyslet dětem zajímavou soutěž.
Vedoucí hry vymyslí hádanky vztahující se k pohádkám, které děti četly.
-
Jak se jmenovala princezna se zlatými vlasy?
-
Jak se jmenovala princezna, která usnula na sto let?
-
Jak se jmenují králíci, kteří bydlí v klobouku?

Obrázky a slova
Cíl: spojit text s ilustrací
Úkol: Nakresli slova, která jsou napsaná na kartičkách.
Pomůcky: kartičky, pastelky
Dětem připravíme kartičky, na kterých jsou napsaná slova. Každý žák si vylosuje tři libovolné kartičky a slova na nich uvedená má za úkol nakreslit pastelkami na papír (míč, květina, princezna, domeček...).
Stejně dlouhá slova
Cíl: rozvíjet myšlení
Úkol: Vymysli slova se stejným počtem písmen.
Pomůcky: tužka, papír
Děti mají za úkol vytvořit slova, která mají stejný počet písmen. Příklad: Vymysli co nejvíce slov, která mají 3 písmena - míč, rýč, kýč, sýr, výr, med...
Uhodni písmenko
Cíl: opakovat a procvičovat písmena abecedy netradičním způsobem
Úkol: Pověz, jaké písmeno abecedy tvůj kamarád nakreslil.
Jedno dítě kreslí rukou ve vzduchu písmenko a druhé dítě má uhodnout, jaké písmenko napsalo.
Věty naruby
Cíl: podporovat aktivitu, samostatnost a nápaditost v návaznosti na čtení a psaní
Úkol: Dle vlastního nápadu pozměň uvedené věty.
Pomůcky: věty
Dětem vymyslíme libovolné věty a jejich úkolem je věty změnit. Při této hře využijeme dětskou fantazii a nápaditost. Například: Malé děti se hlasitě smály. Věta naruby: Velké děti byly úplně vážné.
Soutěž se slovy
Cíl: rozvíjet myšlení a vyjadřovací schopnosti
Úkol: Zapoj se do plnění nabízených činností.
-
Vymysli nejdelší slovo.
-
Vymysli nejdelší slovo, ve kterém se neopakuje žádné písmenko.
-
Vymysli slovo, které má určený počet písmen (7, 5, 4...).
Dohodnutá slabika
Cíl: motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
Úkol: Zapoj se do zajímavé hry.
Děti položí ruce na lavici a poslouchají slova, která vyslovuje vedoucí hry. Pokud slyší ve slově předem dohodnutou slabiku, zvednou ruce nad hlavu.
Doplň pohádkové dvojice
Cíl: využít znalostí pohádek
Úkol: Doplň správně vhodné pohádkové dvojice.
Pomůcky: pracovní list
Děti doplňují správně pohádkové dvojice. Zapisujeme pořadí splnění úkolu. Po skončení hry provedeme vyhodnocení.
Fík a...............
Štaflík a...............
Rumcajs a...............
Hurvínek a...............
Bob a...............
Jeníček a...............
Pejsek a...............
Kohoutek a...............
Křemílek a...............
Vlastní příklady
Cíl: procvičovat matematiku zábavnou formou
Děti si připraví tužku a papír a vychovatel jim nadiktuje pět libovolných čísel. Děti mají za úkol ze všech čísel sestavit matematický příklad a správně jej vypočítat. Kdo úkol zvládne jako první, získává bod. Počet čísel můžeme měnit. Příklad čísel: 10, 2, 4, 3.
Řešení:
10 : 5 + 4 + 3 = 9 10 + 2 : 4 + 2 = 5 10 + 2 + 4 + 3 = 19
Odhady
Cíl: rozvíjet myšlení
Úkol: Srovnávej věci kolem sebe.
Pomůcky: tužka
Děti srovnávají věci kolem sebe s dohodnutým předmětem. Zvolí si například obyčejnou tužku a tipují, kolikrát se tužka vejde na šířku tabule. Všechny děti vyjádří svůj vlastní odhad. Poté provedeme porovnání - kontrolu. Komu se podařilo uhodnout nejpřesněji, vyhrává.
Sbírání čísel
Cíl: počítat pomůcky v prostoru
Úkol: Najdi čísla ve vymezeném prostoru.
Pomůcky: kartičky s čísly
Vedoucí hry připraví kartičky s čísly od 1 do 7. Počet čísel souhlasí s počtem dětí, které hru hrají. Lístečky rozhodí mezi stromy. Jakmile zahájí hru, děti mají za úkol čísla od 1 do 7 co nejrychleji najít a přinést.
Geometrické tvary
Cíl: procvičovat znalosti geometrických tvarů
Úkol: Zahraj si se svými kamarády hru "Geometrické tvary".
Pomůcky: geometrické tvary
Děti si namalují na čtvrtku libovolný geometrický tvar. Jakmile mají všichni kartičky připravené, posadí se na židlích do kruhu. Jedno dítě stojí ve středu kruhu a určuje, které geometrické tvary si vymění místa. Jakmile určí výměnu, snaží se obsadit volnou židli. Dítě, které se nestihne usadit, určuje nový geometrický tvar (ke hře lze využít tvary ze zakoupených stavebnic a her).
Hrátky s trojúhelníky
Cíl: zvládnout sestavit libovolné obrazce pomocí trojúhelníků
Úkol: Sestav pomocí trojúhelníků libovolné obrazce.
Pomůcky: tužka, pastelky, papír
Král chtěl mít ve svém království zajímavé stavby. Pozval si nejrůznější odborníky, kteří měli za úkol připravit zajímavé návrhy. Děti mají za úkol sestavit s využitím vlastní fantazie různé obrazce pomocí libovolného počtu trojúhelníků.

V průběhu nabízených činností se děti učí vhodné komunikaci, získávají schopnosti vyjadřovat vlastní názor, vystupovat před ostatními, učí se souvisle vyjadřovat, správně a kultivovaně používat mateřský jazyk v běžných situacích.
Část her je zaměřená na procvičování matematických dovedností pomocí jednoduchých her s čísly. Hravá matematika rozvíjí u dětí intelektuální schopnosti, paměť, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku, poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro orientaci v praktickém životě.