Pohyb přináší dětem radost. Zvláště v odpoledních hodinách, kdy je důležitý odpočinek po náročném dopoledním vyučování, kde děti převážně sedí v lavicích a pilně se učí. Po skončení školních povinností nastává čas relaxace prostřednictvím zajímavých her, které si mají možnost zahrát se svými kamarády.
Týden plný pohybu, her a zábavy
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24Nabízené náměty a hry zde uvedené se dají vyzkoušet v rámci projektového týdne nebo v průběhu celého školního roku. Aktivity jsou vhodné pro děti 1.-3. ročníku, mnohé z nich lze vyzkoušet i s dětmi staršími. V průběhu nabízených her děti získají spoustu dovedností a vědomostí, jelikož si ve vymezeném prostoru a čase vyzkoušejí řešení zajímavých úkolů rozvíjejících různé schopnosti a dovednosti, při kterých zažijí nejen spoustu legrace, ale i zábavu a uvolnění.
Muzikální dvojice
Pomůcky: pracovní list, vlastnoručně vyrobený hudební nástroj
Cílem této hry je využít individuální a skupinové hudební schopnosti a dovednosti dětí.
Vychovatel připraví dětem nakopírovaný text a vysvětlí, co budou děti dělat. Děti vytvoří dvojici a dohodnou si mezi sebou úkoly. Jedno dítě představuje zpěváka, který zpívá píseň o sluníčku a vhodně se při tom pohybuje, druhé dítě představuje hudebníka, který zpěváka doprovází na vlastnoručně vyrobený hudební nástroj. Nástroje si děti vymyslí a připraví doma. Nejvíce se osvědčila krabička s knoflíky, cinkání lžičkami, bubínek, klacky jako ozvučná dřívka. Hodnotí se originalita provedení a nápaditost.
SMS
Pomůcky: psací potřeby
Děti vymýšlejí a zapisují na papír krátké zprávy, SMS, které jsou složené pouze ze tří slov.
První slovo začíná písmenkem S, druhé písmenkem M, třetí písmenkem S.
Čím více zpráv vymyslí, tím více bodů získají.
Příklady zpráv: Standa maluje sovu. Sandra myje sklo. Světlana miluje slaninu.
Plná krabička
Pomůcky: krabička od zápalek, drobné předměty
Děti se rozdělí do týmů se stejným počtem soutěžících. Každé družstvo dostane k dispozici krabičku od zápalek. Úkolem každého družstva je vložit do krabičky co největší množství různých předmětů, které v okolí najdou (špendlík, sponka, koruna, guma atd.). Vyhrává družstvo, které do krabičky umístí největší počet předmětů.
Sluníčkový závod
Pomůcky: psací potřeby
Na hřišti připravíme 12 karet ve tvaru sluníčka. Do sluníčka vepíšeme čísla. Karty ve tvaru sluníčka rozmístíme ve vymezeném prostoru (polovina hřiště, v parku mezi stromy aj.). Úkolem dětí je proběhnout trať co nejrychleji a po návratu napsat na papírek tužkou výsledek, který při sčítání čísel vyšel.
Vedoucí hry má připravené nastříhané malé papírky s čísly. Čísla na papírek píšeme podle počtu dětí a seřadíme je za sebe vzestupně. Kdo doběhne první, dostane papírek s číslem jedna, kdo přiběhne do cíle druhý, papírek s číslem dva atd. a tužku. Dítě napíše tužkou výsledek a papírek odevzdá. Pokud je výsledek správný, pořadí mu zůstává. Pokud ne, vrací se na trať a počítá znovu a po návratu dostane papírek s novým číslem pořadí.
Rozložené věci
Pomůcky: drobné předměty
Každé dítě přinese libovolnou menší věc a položí ji na lavici. Potom si věci všichni prohlédnou a jdou za dveře. Věci přikryjeme, aby nebyly vidět. Po návratu se snaží všichni věci nakreslit tak, jak ležely vedle sebe. Lze použít i nejrůznější přírodniny.
Stavitelé
Pomůcky: 2 skleněné lahve, 2 krabičky zápalek
Skupina 6 osob sedí kolem stolu a rozdělí si stejným dílem zápalky, které střídavě pokládají na hrdlo lahve. Ten, komu se nepodaří zápalku na hrdlo lahve uložit a zápalka nebo více zápalek spadne z hrdla dolů, bere všechny zápalky na svoji hromádku. Ten, komu se podaří nejdříve zbavit se všech zápalek a umístit je na hrdlo lahve, vyhrává.
Co nejrychleji
Pomůcky: zimní palčákové rukavice, drobné předměty, stopky
Na lavici rozložíme deset drobných předmětů - špendlík, šroubek, nůžky, malý klíček, jehlici, cívku nití, obálku, hřebík, minci. Dítě si nasadí zimní palčákovou rukavici a snaží se co nejrychleji přemístit předměty z jednoho místa na druhé. Vedoucí měří čas a v závěru porovná výsledky všech dětí
Dvojitá zatáčka
Pomůcky: křída, stopky
Hru hrajeme na hřišti nebo v prostoru, kde je upravený terén. Na hřišti nakreslíme křídou nebo vytvarujeme pomocí lana či švihadel závodní trať - dvojitou zatáčku. Soutěžící musí proběhnout trať pozpátku. Pokud překročí vyznačenou trať dvojité zatáčky, musí udělat tři dřepy na místě a pak teprve pokračuje v běhu. Můžeme hrát měřenou i neměřenou variantu. Pokud hrajeme měřenou variantu, výsledky porovnáme a určíme pořadí umístění dětí.
Stopa
Pomůcky: papír, nůžky, pastelky, fix
Děti si nakreslí na papír chodidlo. Chodidlo vystřihnou a odevzdají do krabičky. Vedoucí hry všechny obrázky rozmístí po místnosti. Děti ze svého středu vyberou jednoho, který se snaží obrázky chodidel přiřadit k jednotlivcům. Hodnotíme počet správně přiřazených obrázků.
Hod polystyrénovou koulí
Pomůcky: tři polystyrénové koule, křída a pásmo
Vyznačíme startovací čáru a na určité délce hřiště natáhneme pásmo pro měření vzdálenosti hodu. Každý soutěžící má tři pokusy a může třikrát hodit do dálky koulí. Nesmí přešlápnout startovací čáru, pokus by byl neplatný. Vítězí ten, jehož pokus byl nejdelší.
Obměna: Do určité vzdálenosti postavíme papírovou krabici a děti se do ní snaží koule hodit.
Kolíčková krádež
Pomůcky: šátek, kolíčky na prádlo
Děti se postaví do kruhu a ve středu stojí se zavázanýma očima kolíčkový král, který má na oblečení různě připevněné kolíčky na prádlo. Ostatní děti se k němu střídavě co nejtišeji vydávají a snaží se vždy jeden kolíček nenápadně ukrást. Jestliže se jich kolíčkový král dotkne, vymění si s ním místo.
Sponková hra
Pomůcky: barevné kancelářské sponky, magnety
Děti rozdělíme do družstev se stejným počtem soutěžících. Soutěžní družstva jsou rozmístěna alespoň 1 metr od sebe a ze svých členů si vyberou kapitána. Na hromádku vzdálenou několik metrů od startovací dráhy vysypeme z krabičky barevné kancelářské sponky. Každému družstvu dáme 5 magnetů. Úkolem družstev je přenášet sponky pomocí magnetu na startovací dráhu a roztřídit je v časovém limitu podle barev. Jakou taktiku družstvo zvolí, záleží na rozhodnutí kapitána a jeho členů. Členové družstva se mohou střídat a běhat každý s jedním magnetem nebo má jeden člen z týmu v ruce všech pět magnetů a nabírá sponky najednou. Ostatní členové třídí a počítají sponky.
Hadí úkryt
Pomůcky: papírové listy
K této hře potřebujeme nastříhané listy z barevných papírů. Počet listů připravíme o jeden méně, než je počet dětí. Všechny děti, které hru hrají, se uchopí za ramena a všichni dohromady vytvoří hada. Ten, kdo je první, vysloví větu: Všichni hadi do úkrytu. Děti se pustí a snaží se na podlaze co nejrychleji najít a zvednout list. Kdo to nestihne, vypadá ze hry a čeká na další kolo. Potom děti listy pustí na podlahu, opět utvoří hada a hra stejným způsobem pokračuje. První v řadě opět zavolá: Všichni hadi do úkrytu! A děti se snaží co nejrychleji zvednout volný list. Pokud se dítěti, které nestihlo v předchozím kole zvednout list, podaří dotknout se dítěte, než uchopí list, vrací se do hry a ten, co nestihl zvednout list, vypadává.
Šátkovaná
Pomůcky: šátky
Děti se rozdělí do družstev. Všem členům družstva rozdáme šátky. Se šátky si členové družstva připraví podle vlastní fantazie krátké cvičení. Po prezentaci vystoupení vyhodnotíme, které cvičení bylo nejzdařilejší.
Bzukot čmeláka
Pomůcky: stopky
Dětem měříme stopkami čas, jak dlouho vydrží bez přerušení bzučet. Vedoucí hry časy jednotlivců zapisuje na papír a po vystřídání všech dětí provede vyhodnocení.
Na pravdu
Při této hře musí být děti potichu a naslouchat tomu, co vedoucí hry říká. Děti sedí v kruhu na židlích a poslouchají nejrůznější věty, které vymýšlí nebo si předem připraví vedoucí hry.
Například: Pes je domácí zvíře a žije na dvorku. Kočka má na jaře koťata. Koza kváká. Vlaštovka má čtyři nohy.
Pokud je věta pravdivá, děti sedí v klidu. Pokud je věta nepravdivá, děti zvedají ruku a snaží se větu opravit.
Šiška
Pomůcky: drobný předmět
Děti sedí na koberci v kruhu. Do ruky vezmeme libovolný předmět - tužku, kterou představíme například jako šišku. Šišku posíláme po kruhu. Každý, kdo má šišku v ruce, musí říct jednu vymyšlenou větu vztahující se k šišce. (Šiška rostla na smrčku v lese. Šiška spadla z výšky dolů. Našla ji zrzavá veverka.) Každý předává šišku svému sousedovi s vlastním komentářem. Každý řekne jednu větu a své jméno. Věty by se neměly obsahově podobat.
Hledání barevných motýlků
Pomůcky: barevné lístečky
Vedoucí uschová v místnosti větší množství barevných papírků (lístečků) tak, aby byl vždy kousek vidět. Na papírky můžeme tiskátkem natisknout obrázky motýlků. Hráči mají za úkol je sesbírat. Vítězem je ten, kdo má největší počet papírků.
Kelímková štafeta
Pomůcky: 2 plastové tácy, 4 kelímky s vodou, kbelík s vodou, křída
Soutěží proti sobě dvě stejně početná družstva v dovednosti nést podnos s nápoji.
Tuto hru hrajeme v době, kdy je venku hezky a máme k dispozici rovný terén. Vyznačíme si trasu. Na start se postaví družstva, první člen každého družstva dostane tácek se dvěma kelímky naplněnými do dvou třetin vodou. Musí s tácem co nejrychleji dojít k vyznačené metě a zpět, nesmí vodu vylít. Pokud se kelímek převrátí, musí zpět na start, znovu nabrat vodu a trať projít podruhé. V cíli předá tác opatrně dalšímu členu družstva. Postupně se všichni vystřídají. Vyhrává rychlejší družstvo.
Párové dvojice
Pomůcky: kartičky s obrázky
Vedoucí si připraví kartičky s obrázky nebo čísly, aby byly vždy dva stejné. Potom jeden lísteček rozdá dětem a druhý lísteček ukryje v místnosti. Každý soutěžící má za úkol najít a přinést párovou dvojici.
Řeči zvířátek
Pomůcky: lístečky s názvy zvířat (samice, samci, mláďata)
Každý si vylosuje lísteček s názvem zvířete. Po odstartování hry začnou soutěžící vydávat zvuky daného zvířete. Úkolem je co nejdříve najít stejné zvíře.
Ohrožení motýli
Pomůcky: kartičky motýlů různých barev
Na barevné kartičky natiskneme obrázky motýlů. Kartičky rozhodíme v prostoru, na území motýlů, kde se vyskytuje vzácný motýl, patřící mezi ohrožené druhy. Aby se tento druh zachoval, musejí se ho děti snažit pochytat a přenést na území, kde bude mít lepší podmínky pro přežití. Vedoucí hry však neprozradí, který druh motýlů je ten, který má být přemístěn na jiné území. Děti sbírají motýly dle uvážení a po jejich vysbírání vedoucí prozradí barvu motýlů, za které sběrači získávají body. Po vysbírání všech motýlů provedeme vyhodnocení a určíme pořadí sběračů, kteří se nejvíce zasloužili o záchranu ohroženého druhu.
Špejle
Pomůcky: špejle
Děti rozdělíme do skupinek po třech. Každá skupina dostane dvě špejle. Úkolem dětí je vymyslet úkol pro jiný tým, co pomocí špejlí předvedou ostatním.
Například:
Dvě děti zpívají písničku, jedno dítě představuje dirigenta.
Celý tým kreslí pomocí špejlí obrázek.
Špejle rozlomí na co nejvíce částí.
Špejlí vyťukávají písničku do lavice.
Všichni členové týmu přejdou třídu se špejlí na hlavě.
Strnulá pozice
Jedno dítě představuje nákupčího, který si přišel vybrat sochu. Ostatní představují sochy, které strnuly ve veselé poloze. Nákupčí chodí kolem soch, sochy pozoruje a prohlíží jejich výraz a pozici. Jakmile se k sochám otočí zády, sochy změní svoji pózu. Úkolem nákupčího je vrátit všechny sochy do původní polohy.
Smutek a smích
Pomůcky: kostka
Dvě skupiny hráčů sedí naproti sobě u stolu. Vedoucí hry mezi ně hodí kostku. Když kostka zůstane ležet lichým číslem vzhůru, hráči na pravé straně se začnou smát a smějí se až do doby, než vedoucí řekne: „STOP“. Jejich soupeři musí zachovat kamennou tvář. Kdo se zasměje, přechází do družstva protivníka. Hra pokračuje dalším vržením kostky.