• Oblíbené
  • Poznámka

Tablety ve školní družině

Vydáno:

V současné době začíná být mnoho škol, učitelů i žáků vybaveno různými typy mobilních zařízení - především chytrými telefony a tablety. Tento trend je patrný u nás i v zahraničí a mobilní zařízení se etablují ve vzdělávacích institucích velice rychle - i přes protesty kritiků, jejichž hlasy se opakovaně ozývají v médiích. Tablety jsou od roku 2011 v České republice využívány v prezenčním i distančním vzdělávání a v současné době je můžeme považovat již za běžnou didaktickou pomůcku. Tablety jsou snadno ovladatelné a mohou sloužit jako okno do internetu, brána do světa specifických aplikací či jako multisenzorické zařízení, jehož pomocí lze navigovat či provádět různá meření.

Tablety ve školní družině
PhDr.
Lucie
Rohlíková,
Ph.D.,
katedra výpočetní a didaktické techniky Pedagogické fakulty, Západočeská univerzita v Plzni
Tablet sám o sobě není jednoznačně škodlivý, ale jeho pozitivní či negativní vliv závisí na velkém množství faktorů. Didakticky vhodné využití tabletů není samozřejmostí a je třeba možnosti, limity i rizika činností s tablety reflektovat.
Školní družiny, které jsou především místem relaxace a zájmových či sportovních aktivit, se k tomuto fenoménu staví různým způsobem. Některé školy vyhlašují zákaz používání tabletů či telefonů v družině. Upravují v tomto smyslu i provozní řád školní družiny nebo umísťují nápisy se zákazem tabletů na dveře družiny či na nástěnku. V některých školních družinách je žákům povoleno pracovat s tabletem během volného programu, kdy si žák může volit činnost zcela dle své chuti. Někteří vychovatelé volí opačný přístup a tablet aktivně využívají pro rozšíření portfolia činností žáků ve školní družině nebo jako pomůcku pro pořízení a zpracování záznamů aktivit školní družiny.
Kreativním vychovatelům školní družiny se nabízí celá paleta možností využití tabletu, např.:
-
rychlé vyhledání informace, textu, obrázku, zvuku nebo videa na internetu;
-
vyhledání informace ve specifických aplikacích (jízdní řády, aktuální kurzy měn apod.);
-
použití slovníků a encyklopedií;
-
práce s interaktivními mapami (plán výletu, zaznamenání trasy, geocaching);
-
zaznamenání myšlenek, nápadů, perliček (pořízení jednoduchých textových poznámek);
-
zaznamenání dění ve školní družině (pořízení fotografie, videa);
-
záznam praktických činností, pokusů, generální zkoušky vystoupení apod.;
-
opakovaná měření, záznamy a jejich sledování v čase (např. měření teploty ovzduší, záznamy počasí, měření růstu rostlin apod.);
-
publikování informace na internetu (zapsání krátké informace ze školní družiny na web školy, na blog);
-
hlasování, losování;
-
tvorba komiksu;
-
tvorba drobné elektronické knihy (e-booku);
-
tvorba animovaného filmu;
-
tvorba fotoalba (rostliny v okolí školy, naše výrobky apod.);
-
kronika školní družiny (postupně zaznamenáváme, co se v průběhu školního roku děje);
-
foto dne, citát dne, myšlenka dne (využití připravených aplikací nebo vytvoření vlastních setů).
Jako příklady dobré praxe můžeme zmínit aktivity, o kterých školní družiny informují na webových stránkách školy:
-
V Základní škole Vyškov, Purkyňova ul., děti v rámci školní družiny vytvářely animovaný film o autíčku (http://www.zspurkynovavyskov.cz/index.php9opti on=com_content&task=view&id=284&Itemid=86).
-
V Základní škole Brno, Čejkovická ul., školní družina nabízí pravidelný kroužek Hrátky s tabletem (1x týdně 45 min.) (http://www.zscejkovicka.cz/index.php? page=skolni_sluzby&sub=skolni_druzina&lng=cs).
-
V Základní škole Praha 7, Korunovační ul., děti po zhlédnutí výstavy „This Place" předních izraelských fotografů měly za pomoci tabletu vytvořit a zachytit vlastní „this place". Podle informací na stránkách školy i nejmenší žáci zvládli přiměřené chování v prestižní galerii a práci se zapůjčeným tabletem (http://www.korunka.gns.cz/druzina.htm).
Další náměty na činnosti s tabletem a spoustu důležitých metodických a technických doporučení k úspěšné práci s tabletem najdete v nově vydané knize nakladatelství Wolters Kluwer „Učíme se s tabletem". Kniha vznikla ve spolupráci Ondřeje Neumajera, Lucie Rohlíkové a Jiřího Zounka, kteří se dlouhodobě zabývají využitím technologií ve vzdělávání. Své zkušenosti z teoretického studia, praktického ověřování práce s tablety ve školách i z mnoha realizovaných školení pro různé cílové skupiny (učitelé, senioři, osoby se specifickými vzdělávacími potřebami) shrnuli do publikace, která je první svého druhu v České republice.
Pro knihu je zpracována rozsáhlá on-line podpora na webových stránkách http://www.ucimesestabletem.cz/, kde si můžete prohlédnout přes 100 inspirativních video- ukázek práce s tabletem a získat odkazy ke konkrétním osvědčeným aplikacím.

ZDROJE
-
NEUMAJER, O. Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů. Řízení školy, 2013, 10(5), s. 20-22.
-
TOMAN, J., MICHALÍK, P. Possibilities of Implementing Practical Teaching in Distance Education. International Journal of Modern Education
Forum, 2013, roč. 2, č. 4, s. 77-83.
-
ROHLÍKOVÁ, L. Standardy využívání netbooků a tabletů při lektorování. Praha: 1. VOX a.s., 2014.
-
NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L., ZOUNEK, J. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2015. 192 s.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu