Rok zvířat (celoroční družinová hra)

Vydáno:

Téměř každá část naší planety je oživena rozmanitou flórou a faunou. Rostliny a živočichy najdeme všude - na pevnině, v oceánech i ve vzduchu. Zvířata máme všichni rádi, obdivujeme je, mazlíme se s nimi... Je dokázáno, že přítomnost zvířat ovlivňuje příznivě tělesný i duševní stav člověka. Ale možná si neuvědomujeme, že si z nich můžeme brát příklad i pro náš život - pro naše jednání, chování a konání.

Rok zvířat (celoroční družinová hra)
Ivana
Staňková,
ŠD Slavkovice při ZŠ Nové Město na Moravě
Budeme poznávat některá vybraná zvířata, zkoumat jejich život, vlastnosti a poté porovnávat s povahou a dovednostmi lidí. Průvodkyní hrou nám bude moudrá sova Kamila, která bude dávat úkoly, vymýšlet aktivity, napovídat, a nakonec rozdávat peříčka - vždy za splnění měsíčního programu peříčko jiné barvy - děti si jej nalepí na svoji sovičku. Budeme přehledně vidět, jak se komu daří. Vždycky si najdeme písničku k tématu, která se stane "hymnou" měsíce a bude nás doprovázet při aktivitách. A také na konci každého měsíce doplníme jedno slovo do utajené věty.
Kdo na nás čeká?
Září = Poznáváme zvířecí říši
Říjen = Vlaštovka - zkušená cestovatelka
Listopad = Datel - doktor lesa
Prosinec = Motýl - okrasa prostředí
Leden = Sova - moudrá teta
Únor = Kůň - rychlý závodník
Březen = Mravenec - skvělý spolupracovník
Duben = Včela - pracovitá kamarádka
Květen = Kočka - obětavá máma
Červen = Pes - věrný přítel
Tajemná věta:
...... je dost ...... na to, aby ........ nějaký živočišný ...., ale zatím ještě ......... ......, jak alespoň ..... druh, který ......, znovu ........ .
Gerald Durrell (britský spisovatel, humorista, zoolog a popularizátor ochrany přírody)
Řešení:
(Člověk, chytrý, vyhladil, druh, neobjevil, způsob, jeden, zničil, vytvořit)
Měsíc: ZÁŘÍ
(slovo: člověk)
POZNÁVÁME ZVÍŘECÍ ŘÍŠI
-
Připravujeme se na celoroční hru - seznámíme se s tématem, poznáme průvodkyni hrou sovu Kamilu (společně vyrobená - kašírovaná), ke které si každý vyrobí svou malou sovičku na sbírání pírek, vysvětlíme si zadávání úkolů (jednotlivé úkoly jsou vypsány v "sově" - některé mohou děti plnit průběžně podle času a nálady do svých pracovních sešitů, další jsou společné, jiné na vycházce apod.), seznámíme se se systémem hodnocení jejich plnění, za další aktivity, soutěže, za spolupráci a vzájemnou pomoc.
-
Povídáme si o živočišné říši - co zvířata potřebují k životu, čím jsou pro přírodu a člověka přínosem, jejich příbytky a přirozené prostředí, jak jim člověk pomáhá i škodí, kreslíme.
-
Jak se vyvíjela živočišná říše - dinosauři, ptáci, ryby, hmyz, obojživelníci, savci. Zvířata domácí, lesní, exotická. Užitečná, nebezpečná, oblíbená...
-
Pozorujeme přírodu při vycházkách (příl. 1), sbíráme přírodniny na výrobky, sestavujeme obrázky přímo v přírodě, nasloucháme zvukům.
-
Kreslíme, modelujeme, pracujeme s přírodninami (bramborová tiskátka, jeřabinové šperky, jablečné dobrůtky, listy apod.), hrajeme divadlo s vlastnoručně vyrobenými loutkami zvířat.
-
Hrajeme seznamovací hry - kdo to mluví, vytleskávání jmen, kdo se ztratil, jak se známe...
-
Pohybové aktivity: hry v tělocvičně a venku (příl. 2). Smyslové hry - orientace v prostoru, dorozumívání beze slov, rovnováha, pozorovací schopnosti apod.
-
Písnička: Máme rádi zvířata (Jiří Suchý).
Příloha 1
Příloha 2
JAK SI HRAJÍ LESNÍ ZVÍŘATA
(venku)
1.
Liška - slalom po čtyřech
2.
Zajíc - skoky v dřepu přes překážku
3.
Sova - hledání předmětu
4.
Ježek - přenášení kamínku na zádech
5.
Veverka - skoky do výšky a dálky
6.
Myš - prolézání mezi překážkami
7.
Kukačka - opakování zvuků
8.
Jelen - přeskoky klacíků na cestě
9.
Datel - vyťukávání rytmu
OLYMPIÁDA ZVÍŘAT
(tělocvična)
1.
Dinosauři: zdolání překážkové dráhy po čtyřech s předmětem na zádech
2.
Ptáci: přecházení místnosti v dřepu "jako kachny"
3.
Ryby: "proplutí" tunelu z žíněnek
4.
Hmyz: "létání z květu na květ" (obruče na zemi) + v nich dřep
5.
Obojživelníci: překonání vzdálenosti "žabími" skoky
6.
Savci: zdolání "opičí dráhy"
Měsíc: ŘÍJEN
(slovo:
chytrý
)
VLAŠTOVKA - ZKUŠENÁ CESTOVATELKA
1.
O vlaštovce
2.
Cestování - doprava, chování, bezpečnost
3.
Cestování po České republice
4.
Cestování po světě
Příloha 3
1. týden:
-
"Moudrá Kamila" vyvěsila list k říjnovému tématu (příl. 3).
-
Děti vyhledávají informace o životě vlaštovky, vytvářejí listy textové a obrázkové (příl. 4).
-
Do pracovních sešitů řeší úkoly "ze sovičky" (příl. 5) (každý má vlepenou tabulku bodování na hodnocení).
-
Vlaštovky na drátě - vymalovánka + tvoření koláže (příl. 6).
-
Pozorování odlétajících vlaštovek na drátech, fotografování, úprava v programu
www.pizap.com
(rámečky, vtipné popisky apod. + tisk).
-
Očísluj správně (příl. 7).
-
Hledání písniček o vlaštovce, nácvik, zpěv, pohybový doprovod podle fantazie dětí, ilustrace.
-
Hry na orientaci v prostoru.
-
Vymyslete co nejvíc slov na V.
-
Pohybové aktivity: vlaštovčí dovednosti - stavění "hnízda", rychlost, obratnost, rovnováha (činnosti v tělocvičně i venku), hra Na města, Na státy, Přijela tetička z Číny...
-
Písnička: Kdybych byla vlaštovkou - D. Patrasová; Vlaštovko, leť - J. Nohavica.
Příloha 4
Příloha 5
Příloha 6
Příloha 7
Příloha 8
Příloha 9
2. týden:
-
Poznáváme dopravní prostředky - vyhledáváme, kreslíme, stavíme, popisujeme, modelujeme, vystřihujeme.
-
Nakresli, popiš dopravní prostředky.
-
Vymysli dopravní prostředek z říše fantazie.
-
Napiš (nakresli), čím už jsi cestoval.
-
Zahraj s kamarádem situaci při kupování jízdenky (autobus, vlak).
-
Přemýšlej, jaká nebezpečí hrozí při cestování.
-
Nakresli, jaké oblečení zvolíš na výlet - do přírody, na koupaliště, na hrad, do divadla, na hory.
-
Zopakování pravidel silničního provozu, chování chodců, cyklistů - doplňovačky, kvízy (příl. 8, 9, 10, 11).
-
Doplň verše do dopravních básniček (příl. 12), nauč se je, nakresli obrázek.
-
Pohybové aktivity: Jede, jede mašinka s písmenky, aktivity na dopravním hřišti, dopravní soutěže, Letadla v mlze.
Příloha 10
Příloha 11
Příloha 12
BÁSNĚ DOPRAVNÍ
Co si řekne hlava chytrá?
Dnes jsem chodec, řidič ... .
   Vždycky bude za to .... ,
   značky znát a značek dbát!
   Zkus hned dneska nebo příště
   zajít na dopravní .... . 
   Radost z toho budeš mít -
   dle předpisů, podle značek
   pořádně si .... !
Kdo si ...... hlídá,
   na značky se dívá!
   Také ty vždy ..... dej:
   důkladně se ..... !
3. týden:
-
Jak se jmenuje naše republika?
-
Jak se jmenuje hlavní město?
-
Koláž Česká republika (obrázky z kalendářů, pohledy apod. vlepujeme do obrysu republiky).
-
Piš názvy měst v ČR do prázdné mapy.
-
Doplňovačky (příl. 13).
-
Vyhledej (internet, encyklopedie) všechna možná NEJ České republiky.
-
Napiš všechna zajímavá místa z okolí bydliště, kresli.
-
Postav hrad z Lega podle fotografie, ostatní hádají.
-
Vyhledej názvy řek, seřaď podle abecedy.
-
Kam bys pozval kamaráda, co bys mu ukázal ve své obci?
-
Vyrob plakát - zajímavosti v naší obci.
-
Pohybové aktivity: družstva si vyberou název města a "reprezentují" ho celý týden (štafety a jiné soutěže).
Příloha 13
4. týden:
-
Slavní čeští cestovatelé (Holub, Hanzelka, Zikmund, Stingl, Leoš Šimánek...).
-
Vyhledej, jak zní pozdravy v různých zemích.
-
Doplň, přiřaď (příl. 14, 15).
-
Napiš si abecedu a ke každému písmenu vymýšlej názvy států z celého světa.
-
Jaké je nejvyšší a nejnižší místo na Zemi?
-
Kresli vlajky z celého světa.
-
Zjisti typická jídla, kresli.
-
Stavíme známé světové stavby (z písku, kostek, Lega, modelíny...).
-
Zjisti, kde se čím platí, jak se jmenuje měna.
-
Pohybové aktivity: africké tance, pozdrav slunci, konzumace jídla hůlkami, hadí tanec při hře na flétnu, přenášení nádoby s vodou na hlavě, karate (srážení pyramidy nohou), indiánský běh, příprava jídel.
Příloha 14
Příloha 15
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I     MĚSÍC     I   ÚKOLY    I  SOUTĚŽE  I   SLOVO   I  PRÉMIE   I  CELKEM   I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Září          I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Říjen         I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Listopad      I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Prosinec      I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Leden         I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Únor          I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Březen        I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Duben         I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Květen        I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I
I Červen        I            I           I           I           I           I
I---------------I------------I-----------I-----------I-----------I-----------I