I tu nejkomplikovanější pravdu lze sdělit srozumitelně a hravě. Není to snadné, ale není to ani nemožné. Cesta vede přes autentickou názornost, naléhavou dramatizaci a věrohodný zážitkový model. Na těchto principech stojí výukový úspěch interaktivního didaktického hudebního divadla ABRAKA MUZIKA - vítaného spolupracovníka základních škol v celé republice.
Primární prevence formou didaktického divadla
PaedDr.
Petr
Novák,
pedagog, didaktik, metodik, hudebník, herec, autor výukových programů a dětských knih, vedoucí projektu Abraka Muzika
Divadlo bylo založeno v roce 1995. Nemá stálou scénu. Uměleckým garantem a stálým spolupracovníkem je Základní umělecká škola v Hranicích. Za dvacet let soustavného působení vytvořilo divadlo ABRAKA MUZIKA osvědčenou, působivou, originální a funkční formu vzdělávacího představení určenou především žákům základních škol. Filozofie výukových pořadů vychází z přesvědčení, že předávané informace budou žáky ochotněji akceptovány a lépe fixovány, budou-li podány zábavně, dynamicky, živě a sugestivně. Didaktickými pilíři každého představení jsou silná motivační úroveň, názornost, interakce, dramatizace, zážitek a přiměřenost.
Soubor tvoří výhradně pedagogové s divadelní a hudebnickou praxí. Repertoár divadla je v současnosti zaměřen na budování sociálních kompetencí a na témata primární prevence - například na oblast etické, multikulturní a environmentální výchovy, výchovy ke zdraví, internetové gramotnosti. V současnosti ABRAKA MUZIKA realizuje především vzdělávací pořad podporující finanční gramotnost a program zabývající se prevencí kriminality. Za realizací těchto projektů stojí odborná a finanční podpora Exekutorského úřadu Přerov, pana dr.Tomáše Vrány. Filosofie zmíněné spolupráce je jednoduchá: exekutor následky nezodpovědného a kriminálního finančního chování na jedné straně postihuje, na straně druhé podporuje prevenci, která těmto nežádoucím jevům brání.
Od příštího školního roku bude divadlo poskytovat soubor pracovních listů pro žáky, které se k představení a tématu přímo vztahují, získané dovednosti ověřují a posilují. Učitelé sami zváží, zda se svými žáky navštíví pouze vzdělávací vystoupení, nebo na spolupráci s ABRAKOU založí svůj projektový den.
Interaktivní pořad otevře řadu otázek, poskytne mnoho inspirací a podnětů, které může učitel bezprostředně po představení využít a rozvinout: přímo na scéně vznikají dramatické modely, na jejichž vytváření se žáci sami podílejí, stávají se přímými učastníky děje nebo jeho vývoj komentují, posuzují, vyjadřují se k modelové situaci, řeší simulovaný problém. Tak se například v programu „Lidé a peníze" děti ocitají v roli hospodáře, dlužníka, podnikatele... Po hudebním předělu, který dovolí žákům zrelaxovat, následuje další názorná scéna s námětem k přemýšlení.
V zájmu posilování účinnosti primární prevence na základních školách navazuje divadlo partnerské kontakty s institucemi, které s projektem sympatizují a vycházejí mu vstříc. Například své dubnové pražské turné realizovalo didaktické divadlo ABRAKA MUZIKA s organizační podporou Pedagogické fakulty UK, ředitelství Základní školy Sázavská a ředitelství DDM Slezská v Praze 2. Zásluhou zmíněného partnerství byla otevřena referenční cesta k dalším školám, pro něž je neotřelá forma podpory finanční gramotnosti či prevence kriminálního chování zajímavá. Kalendář divadla pro příští školní rok se už nyní plní adresami škol z celé České republiky.
Více informací naleznete na www.abrakamuzika.cz.