• Oblíbené
  • Poznámka

Praktické tipy pro práci s intelektově nadanými dětmi

Vydáno:

V předchozích číslech časopisu měli čtenáři možnost seznámit se s typickými charakteristikami i osobnostními profily MiND dětí (MiND = nadprůměrně a mimořádně intelektově nadané dítě/žák) a s nástroji pro jejich včasné rozpoznání. Nyní vám pro ně předložíme praktické podněty a nápady na vzdělávací i volnočasové aktivity.

Praktické tipy pro práci s intelektově nadanými dětmi
Mgr.
Romana
Divínová,
učitelka ve FZŠ Hálkova, Olomouc; lektorka a garantka metod i forem výuky, nadační fond Qiido
Naše práce s MiND dětmi může být úspěšná jen za předpokladu, že pedagogové budou:
1)
dostatečně seznámeni a proškoleni odborníky z praxe v problematice intelektového nadání;
2)
budou znát specifika MiND dětí (způsoby jejich myšlení, vnímání i projevy chování);
3)
budou ochotni jim poskytnout dostatek prostoru pro rozvoj jejich schopností;
4)
budou schopni jim nabídnout vhodné výukové metody, které odpovídají jejich potřebám a odlišnostem.
Změny ve vyučovacím procesu jsou vzhledem ke specifickým potřebám MiND žáků nezbytné. Měli bychom se snažit jim vyučovací proces přizpůsobit obsahově, organizačně i metodologicky. To se týká i volnočasových aktivit nebo organizace práce ve školních družinách. Práce s MiND dětmi není snadná, ony totiž potřebují vaši podporu celkově, není to jen o chystání speciálních úkolů či tematicky stejných úkolů navíc.
Při plánování aktivit musíme věnovat pozornost problematickému chování, které mnohdy MiND děti provází. Často se v této souvislosti mluví o nevyrovnaných emocionálních projevech a častých výkyvech nálad. V oblasti sociální se často setkáváme se sníženou adaptabilitou, přehnaně neadekvátními projevy chování (výbuchy, vztek, agrese) či naopak úzkostlivostí, pocity nepřijetí a depresemi. Protože tyto děti vyhledávají ke komunikaci raději starší nebo dospělé jedince, velice často vyvstávají problémy mezi vrstevníky. Objevují se potíže se začleněním do kolektivu vrstevníků, a mnoho dalších jevů, které jsou ve škole vnímány spíše negativně. Více si o potížích spojených s intelektovým nadáním rozebereme v příštím čísle.
Volte spíše takové aktivity, které budou podporovat spolupráci mezi žáky, diferencujte zadání úloh podle jejich schopností, aby byli žáci dostatečně motivovaní, a slabší nebo pomalejší žáci nebyli odrazeni hned na začátku. Soutěživé aktivity doporučujeme zařazovat v menší míře. Při práci s MiND dětmi bychom měli velmi často zařazovat činnosti podporující rozvoj kreativity, improvizace, řešení problémů nebo také kritického myšlení.
Jak tedy můžeme vyučovací proces upravit?
Ve vzdělávání MiND žáků existují dva základní přístupy, které je možné na různých úrovních a v různých variantách uplatnit:
1) AKCELERACE (urychlování)
Najde své uplatnění ve výuce, kdy MiND žáci mohou nastoupit dříve školní docházku, přeskočit ročník, popř. dochází na určité předměty do vyššího ročníku. Učitel může snížit množství úloh sloužících k opakování a procvičování učiva, umožní mu přeskočit učivo apod.
Akcelerační přístup při práci ve školní družině můžete využít, ale určitě více využijete druhý přístup.
2) ENRICHMENT (obohacování)
Ten se nám jeví jako vhodnější pro žáky 1. stupně ZŠ, jedná se o rozšíření znalostí, rozvoj zájmů a dovedností, které přesahují rámec běžného učiva. Nejde jen o mechanické nabývání vědomostí a získávání informací, ale žáky stimulujeme k objevování a hledání možných souvislostí a vazeb, které dané téma nabízí. Důležitá je důkladná příprava pedagoga, obohacující aktivity by měly korespondovat s potřebami a zájmy dítěte.
Nabízí se nám řada moderních vyučovacích metod, které jsou podnětné a podporují žákovu samostatnost, kritické myšlení a vlastní odhalování pravidel místo přímého předkládání hotových informací.
Mezi AKTIVIZUJÍCÍ METODY, které je vhodné uplatňovat při vzdělávání MiND žáků, patří:
-
metody vícepodnětné a integrační - úlohy s nejednoznačným zadáním, zadání úloh, v nichž je nutno uplatnit více pravidel či kroků, výjimky z pravidel a paradoxy, hádanky, přesmyčky, rébusy a hlavolamy;
-
metody heuristické - metody rozvíjející divergentní myšlení a úlohy rozvíjející vyšší úrovně myšlení;
-
metody řešení problému a otevřené úlohy;
-
úlohy a hry pro rozvoj logického myšlení a argumentace;
-
metody pozorování, manipulace, experimenty, výzkum, úlohy rozvíjející intuici a odhad;
-
didaktické a deskové hry.
Velmi vhodnou metodou je PROJEKTOVÁ VÝUKA, výborný prostředek pro obohacování učiva. Umožňuje žákům pracovat skupinově i individuálně. Nabízí mnoho variant práce, jako například projekty výstupní (shrnující určité téma), projekty dlouhodobé (celoroční, měsíční), na kterých se pracuje pravidelně v určitém čase, ale i jednodenní školní (družinové) projekty. Projektová výuka rovněž nabízí vhodné propojení žáků napříč ročníky, je vhodným nástrojem pro integraci (inkluzi).
Pokud budete pro své žáky připravovat výukové materiály, mějte na paměti výběr zajímavé inovativní formy pojetí (netradiční postup s problémovým prvkem při vlastním objevování). Nabízí se možnost použití METODY „MMM“: musíš - měl bys - můžeš. Výukový materiál (např. pracovní list) by měl obsahovat více úkolů, které na sebe budou obsahově navazovat. Také můžeme při řešení navazující úlohy využít indicie z úlohy předchozí. První úkol (
m
usíš) by měli zvládnout všichni žáci, obsahuje známé učivo, probranou látku, již nabyté vědomosti. Další z úkolů (
m
ěl bys) je určen pro rychleji pracující žáky, může obsahovat problémovou úlohu, šifru apod. Ostatní žáci by jej měli zvládnout s pomocí pedagoga. Na posledním z úkolů (
m
ůžeš) pracují jen ti, kteří se v problému snadno orientují. Tento úkol lze také využít pro skupinovou práci.
OSVĚDČENÉ MATERIÁLY, PUBLIKACE, WEBOVÉ STRÁNKY
Bohužel na trhu neexistuje mnoho materiálů a aktivit zaměřených na rozvoj rozumově nadaného žáka, a už vůbec ne na jeho rozvoj v rámci inkluzivního vzdělávání. Chceme vám nabídnout několik vhodných materiálů, které jsme ověřili v praxi.
Publikace, hry, pracovní sešity
Uvedené materiály používáme ve výuce MiND žáků opakovaně, a vždy s úspěchem: Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky (Edika), Nedokončené pohádky (Portál), Zajímavá matematika (Prodos), Hvězda v matematice (Slovart), Koumák (Didaktis), Rozvíjíme logické myšlení (Portál), Trénujeme logické myšlení (Portál), Zábavná matematika a logika pro bystré děti (Fragment), Od blechy po slona - Zábavná matematika pro 1. stupeň ZŠ (Portál), Fantastické karty (Imaglee), Příběhy z kostek (Mindok), Černé historky (Mindok). Velice doporučujeme publikaci Mgr. Aleny Vávrové Hry pro rozvoj nadání ve výuce,
 
které jsou volně ke stažení na stránkách https://talentovani.cz/system-podpory-nadani/metodicke-materialy.
Ukázka metody MMM užité při tvorbě pracovního listu:
Nadační fond Qiido nabízí soubor 50 pracovních listů, které jsou určeny pro MiND žáky na 1. stupni ZŠ. Součástí každého pracovního listu je anotace, postup práce a řešení. Pro více informací kontaktujte info@qiido.cz
Deskové hry
Velmi oblíbenou činností nadaných dětí (a nejen jich) je hraní deskových her. Vybrali jsme pro vás našimi žáky oblíbené a nejčastěji hrané hry: Múza (Mindok), Dixit (Asmodée), Qwirkle (Schmidt), Digit (Piatnik), Slovní jízda (Albi), Krycí jména (Mindok), Citadela (Mindok), Pandemic (Mindok).
MiND žáci mohou vyhledávat aktivity, při nichž nebudou svým okolím rušeni. Dopřejte jim tento prostor. Nabídnout jim můžete hlavolamy, hry pro jednoho hráče: Smart Games - hlavolamy pro jednoho hráče (Mindok), Rušná hodinka (ThinkFun), Hlavolam Tantrix, LOGIX (IQ Spiele) apod.
Webové stránky plné nápadů a her
Nápady na šifrovací aktivity a logické úlohy, které jsou velmi vhodné zařazovat, můžete najít na těchto webových stránkách:
technoplaneta.cz
brloh.math.muni.cz
www.logickaolympiada.cz
Organizátoři těchto soutěží nabízí na svých webech úlohy z minulých ročníků, někde i včetně řešení.
Jako další zdroj inspirace uvádíme námi velmi využívané webové stránky:
http://www.umimeto.org
https://www.matika.in
https://talentovani.cz/souteze/pythagoriada
ttp://www.janko.at
https://www.debrujar.cz
https://www.chytrous.cz
https://www.ctenipomaha.cz
http://hadanky.chytrak.cz
http://ucimesevenku.cz
Na závěr vám nabízíme k vyzkoušení dvě aktivity, které při práci s MiND žáky můžete využít.
HŘÍČKY SE SLOVY
Žáci mají za úkol doplnit cestu od prvního slova k poslednímu, změnit lze v jednom kroku vždy jedno písmeno.
HROCH --> ________ --> ________ --> ________ --> BLOK
Možné řešení: hroch - hrom - brom - brok - blok
KOST --> ________ --> ________ --> ________ --> ________ › LANO
Možné řešení: kost - most - mast - maso - laso - lano
Další varianty hry:
Žáci provedou vlastní proměnu, kterou poté předloží k řešení svým spolužákům. Zadání lze ztížit různými pravidly, např. první slovo musí být rostlina a slovo musí projít minimálně 4 proměnami (JEDLE - VEDLE - VEDLA - SEDLA - SEDLO). Nebo první i poslední slovo musí být zvíře, maximální možný počet proměn je pět (VLK - VAK - PAK - PAS - PES).
KARETNÍ HRA DESÍTKA
Tuto hru nás naučila Mgr. Alena Vávrová, která se vzdělávání nadaných žáků věnuje dlouhodobě. Potřebujeme karty s číslicemi 1-10, ideální je Ligretto, které obsahuje 16 sad postupek. Žák dostane náhodně vylosované 4 karty, tedy 4 čísla. Žáci čísla kombinují s použitím všech matematických operací (sčítání, násobení, dělení, odčítání, mocniny, odmocniny), libovolného přeskupování a závorkování, a snaží se vymyslet příklad, jehož výsledek je právě 10. Např.:
5 9 6 6 --> [6: (9 - 6)] . 5 = 10
9 4 8 10 --> (10 - 8) . (9 - 4) = 10
8 7 5 5 --> 85 - 75 = 10
5 9 6 6 --> 56-6 + 9
2 3 9 10 --> 10 - 9 + 32
Existuje 715 možných kombinací, pouze 3 číselné kombinace jsou bez řešení: 1667, 5788, 6778.
Závěrem bych vám ráda popřála, ať je vaše práce s MiND dětmi naplněna radostí. Doufáme, že si s nimi užijete spoustu zábavy a že pro vás budou znamenat obohacení, inspiraci i životního učitele.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu